Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 november 2011, 18:23   #121
bgf324
Secretaris-Generaal VN

bgf324's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Dat kan gezegd worden van de meeste grenzen. Noord-Frankrijk beschouwt zich nu nog steeds vaak als Vlaams of Henegouws, Elzas-Lotharingen was speelbal van Frankrijk en Duitsland, ...
Feit is dat de Nederlanden hechter aaneen hangen als België. Scheidingspogingen zijn berust op staatkundig zakkenvullen, en Belgicisme geeft bijgevolg geeneen volkse legitimiteit. De Belgische identiteit bestaat niet, en er zijn ook geen argumenten te vinden pro-België.

De Nederlanden horen één te zijn.

Laatst gewijzigd door bgf324 : 21 november 2011 om 18:24.
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2011, 18:23   #122
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Officieel vielen de Nederlanden (dus inclusief de Republiek) tot 1648 nog onder de dynastie van de Habsburgers.
Officieel werd de republiek ingenomen door Frankrijk, waarna ze definitief verdween, en er tweemaal een nieuw koninkrijk op ongeveer dezelfde grond gesticht werd. Enorme discontinuïteit, dus.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2011, 18:28   #123
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
Feit is dat de Nederlanden hechter aaneen hangen als België.
Zoals Limburg, dat slechts recent aanvaard is geworden. Of Friesland, dat met geweld veroverd moest worden.
Citaat:
Ze scheiden is berust op staatkundig zakkenvullen,
Met dank aan Willem van Oranje.
Citaat:
en Belgicisme berust zich op gebakken lucht.
Nee, het berust op de wil om de eenheid in dit stuk van de Nederlanden te bewaren.
Citaat:
De Belgische identiteit bestaat niet
Oh, die bestaat zeker. De Vlaamse identiteit daarentegen...
Citaat:
en er zijn ook geen argumenten te vinden pro-België.
Zijn er wel.
Citaat:
De Nederlanden horen één te zijn.
En daarom wil je België splitsen. De afbraak van België gaat op wonderbare wijze de Nederlanden herstellen. Zelfs mocht er nog eenheid komen na "Vlaamse onafhankelijkheid", dan is de Vlaamse Onafhankelijk gewoon een overbodige stap geweest die veel tijd en geld heeft gekost. Hoe minder staten er zijn => hoe minder partijen die moeten onderhandelen voor hereniging.
Oud 21 november 2011, 18:47   #124
bgf324
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En daarom wil je België splitsen. De afbraak van België gaat op wonderbare wijze de Nederlanden herstellen. Zelfs mocht er nog eenheid komen na "Vlaamse onafhankelijkheid", dan is de Vlaamse Onafhankelijk gewoon een overbodige stap geweest die veel tijd en geld heeft gekost. Hoe minder staten er zijn => hoe minder partijen die moeten onderhandelen voor hereniging.
De splitsing van België zal de eenheid tussen Vlaanderen en Nederland versterken. De Vlamingen worden nu, op kunstmatige wijze, dichter bij Wallonië gedrukt. Bij onafhankelijkheid zullen we dichter aanleunen, en een Nederlands vazalstaatje worden dat na verloop van tijd volledig kan op gaan in Nederland.

Wallonië zal zich in het begin gesterkt voelen ("We kunnen het ook alleen "), maar na een tijd zal er terug verzoening komen.

En Luxemburg, dat zien we dan nog wel

Laatst gewijzigd door bgf324 : 21 november 2011 om 18:47.
Oud 21 november 2011, 18:48   #125
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Heb uit goede bron vernomen dat prins Willempie, zijn moeder heeft gevraagd, haar vermogen ter beschikking te stellen, voor het opkopen van Vlaanderen. Dit vooral om komaf te maken met de Schelde verdragen. Kris Peeters en Bart de Wever gaan nu met een handelsmissie kijken, hoeveel de waarde van Vlaanderen, voor het Nederlandse koningshuis bedraagt en of ze het Belgisch koningshuis mee willen overnemen.
Niet officiële kringen gewagen van een eerste bod van 1 symbolische Euro.
BDW vond dit een redelijk bedrag, maar Kris Peeters zou er toch nog een lolly bij willen.
Willempie zou die lolly wel willen geven, omdat er dan weer eens een Willem van Oranje na 1830 over Vlaanderen zou heersen. Staat goed op zijn CV.
Maar hij wacht op toestemming van zijn mama.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2011, 18:49   #126
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
De splitsing van België zal de eenheid tussen Vlaanderen en Nederland versterken.
En Wallonië en Luxemburg verder wegduwen?
Citaat:
De Vlamingen worden nu, op kunstmatige wijze, dichter bij Wallonië gedrukt.
Zoals al gebeurt sinds dat Willem van Oranje afscheurde?
Citaat:
Bij onafhankelijkheid zullen we dichter aanleunen, en een Nederlands vazalstaatje worden dat na verloop van tijd volledig kan op gaan in Nederland.
Waarom moeten wij opgaan in de staat die van ons afscheurde?
Citaat:
Wallonië zal zich in het begin gesterkt voelen ("We kunnen het ook alleen "), maar na een tijd zal er terug verzoening komen.
Wallonië is nooit afgesplitst, ze zijn altijd trouw gebleven... moeten die dan ook opgaan in die bende separatistische geuzen?
Oud 21 november 2011, 18:51   #127
bgf324
Secretaris-Generaal VN

Standaard

[quote=Albrecht;5815773]
Oh, die bestaat zeker. De Vlaamse identiteit daarentegen...

Citaat:
Zijn er wel.
Aan de BUB'ers om die te geven. Het is hun bestaanreden, en zelf op die vraag kunnen ze niet antwoorden. Ik heb het al tal van keren gevraagd (Zelfs speciaal topics daarvoor opgericht), en er komt nooit niets uit. Voor hen zou het een makkie moeten zijn, maar het enige dat je krijgt is een vaag geheel met kernwoorden 'den dikken' en 'facisten', aaneen gerijgd met vuilspuiterij.

België en Belgicisme zijn voor die reden ten dode opgeschreven.
Oud 21 november 2011, 18:53   #128
De Brabander
Minister-President

De Brabander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De splitsing van België zal de eenheid tussen Vlaanderen en Nederland versterken. De Vlamingen worden nu, op kunstmatige wijze, dichter bij Wallonië gedrukt. Bij onafhankelijkheid zullen we dichter aanleunen, en een Nederlands vazalstaatje worden dat na verloop van tijd volledig kan op gaan in Nederland.

En Luxemburg, dat zien we dan nog wel
Het grappige is dat jij hier helemaal niks van zal zien.
Oud 21 november 2011, 18:56   #129
bgf324
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zoals al gebeurt sinds dat Willem van Oranje afscheurde?
Je kan die tijden ook niet op die manier vergelijken.
Als men in die tijd naar een ander dorp reed met het paard, dan had men al een fameuze tocht gemaakt.

In deze gemondialiseerde wereld hebben wat je vandaag Vlamingen noemt en de Walen elkaar ontdekt.

Een voorouder van mij is in 1618 geboren in Baaigem. Da's een dorpke met nu 500 inwoners, hier 5km verder. Iedereen tussen hem en mij zijn geboren in een straal van 10km. Om maar te zeggen, niemand verliet in die tijd de streek. Wellicht heeft het gros van de mensen toen nooit een Waal van dichtbij gezien.

Da's ook de reden dat het tot 1900 redelijk goed liep in Vlaanderen. De enige Franstaligen die men kende waren die bourgeoisie, waardoor men uitgeperst werd.
Oud 21 november 2011, 19:08   #130
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Als men in die tijd naar een ander dorp reed met het paard, dan had men al een fameuze tocht gemaakt.

In deze gemondialiseerde wereld hebben wat je vandaag Vlamingen noemt en de Walen elkaar ontdekt.
Nu komt de gewone mens ook niet verder dan zijn dorp, de dichtstbijzijnde stad en de hoofdstad van z'n provincie, hoor. Ze verhuizen uit het ouderlijk huis, om dat patroon verder te zetten.

Citaat:
Da's ook de reden dat het tot 1900 redelijk goed liep in Vlaanderen. De enige Franstaligen die men kende waren die bourgeoisie, waardoor men uitgeperst werd.
Nochtans is het cultuurflamingantisme eerder begonnen, hoor, met als pioniers Franstaligen, die alles dat geen Frans sprak, Vlaams noemde. Den Hendrik sprak zelfs over Vlamingen in Luxemburg.
Oud 21 november 2011, 19:09   #131
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Aan de BUB'ers om die te geven. Het is hun bestaanreden, en zelf op die vraag kunnen ze niet antwoorden. Ik heb het al tal van keren gevraagd (Zelfs speciaal topics daarvoor opgericht), en er komt nooit niets uit. Voor hen zou het een makkie moeten zijn, maar het enige dat je krijgt is een vaag geheel met kernwoorden 'den dikken' en 'facisten', aaneen gerijgd met vuilspuiterij.

België en Belgicisme zijn voor die reden ten dode opgeschreven.
Ach, Flamingantisme had tot voor de opkomst van de N-VA het VB als voornaamste spreekorgel, en ik vind die nog erger dan de B.U.B.
Oud 21 november 2011, 19:09   #132
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
En hoe wil je dat doen? Wie gaat dat doen? Op basis van welke autoriteit?
En toen werd het stil...
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2011, 19:10   #133
bgf324
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
Het grappige is dat jij hier helemaal niks van zal zien.
Ja, een doorbraak van de BUB, en een unitair België is waarschijnlijker
Oud 21 november 2011, 19:12   #134
bgf324
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nu komt de gewone mens ook niet verder dan zijn dorp, de dichtstbijzijnde stad en de hoofdstad van z'n provincie, hoor. Ze verhuizen uit het ouderlijk huis, om dat patroon verder te zetten.
Men gaat studeren op kilometers van huis.
Men gaat uit, kilometers van huis.
Men leert mensen kennen, kilometers van huis.
Men kijkt naar de media, gemaakt kilometers van huis, en over kilometers van huis.
Oud 21 november 2011, 19:14   #135
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Men gaat studeren op kilometers van huis.
Studeren, da's een minderheid. Allez, dat zou het toch moeten zijn.
Citaat:
Men gaat uit, kilometers van huis.
Op mijn school waren dat de grotere dorpjes die ons dorp omringen.
Citaat:
Men leert mensen kennen, kilometers van huis.
Internet. Waar we charmante kerels leren kennen zoals luidruchtige Flaminganten van het VB en FDF-schaapjes alias Bubbeltjes.
Citaat:
Men kijkt naar de media, gemaakt kilometers van huis, en over kilometers van huis.
Als men nu eens enkele kilometers over de taalgrens zou gaan...
Oud 21 november 2011, 19:22   #136
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Ik zou zeggen. België unitair, maar met de lichte voorkeur voor het Frans als voertaal (zolang het geen afbreuk doet aan de taalvrijheid). Taal als unificerende factor dient niet onderschat te worden. De Vlaamse dialecten zijn immers nog niet tot een taal gesmeden.
De unitaire staat was juist maar werkbaar zolang de Franstalige dominantie gehandhaafd kon worden. Het is juist de Vlaamse ontvoogding die destijds genoopt heeft om een einde te maken aan deze staatsvorm, juist om het voortbestaan van de staat te kunnen verzekeren.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2011, 19:49   #137
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
De unitaire staat was juist maar werkbaar zolang de Franstalige dominantie gehandhaafd kon worden. Het is juist de Vlaamse ontvoogding die destijds genoopt heeft om een einde te maken aan deze staatsvorm, juist om het voortbestaan van de staat te kunnen verzekeren.
Ontvoogding die slechts gedeeltelijk gelukt is, nota bene.

Laatst gewijzigd door Weyland : 21 november 2011 om 19:49.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2011, 20:05   #138
bgf324
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als men nu eens enkele kilometers over de taalgrens zou gaan...
Als mijn tante een man was, dan was het mijn nonkel.

De taalgrens is voor velen een echte grens. Men gaat uit naar de andere kant van Vlaanderen, men gaat studeren naar de andere kant van Vlaanderen, en men discussieert op forums als deze met mensen van de andere kant van Vlaanderen.

Maar Wallonië? Daar komt men enkel als men op 'vakantie' is, of als men op weekend gaat. Net omdat men zich daar in het buitenland voelt. "De mensen hier zijn wel vriendelijk", "Het landschap hier is wel mooi",

En omgekeerd is het ook zo:
Deze zomer was ik in Saint-Ode - zo afgelegen dat er zelf geen toeristen komen - en een man vroeg me daar uit welk land in kwam. EPIC FAIL
De man had blijkbaar niet door, dat men in zijn heimat (België), ook Nederlands spreekt. Wellicht had hij nog nooit een Vlaming van dichtbij gezien.

De zomer er voor bestelde ik een broodje in Chimay. Daar komen - op wat bierproevers na - nooit toeristen. De chef van de beenhouwerij fluisterde de bediende in het oor "Ce sont des étrangers" (Het zijn buitenlanders). Eigenlijk had ik de goede Belg moeten zijn en zeggen: "Excuse-moi, mais je suis un compatriote". Ah soit, ik wou dien mens niet te diep doen nadenken.

En zelfs in toeristische trekpleisters wordt je als Vlaming doorgaans bekeken als buitenlander ("Un Néerlandais"). En zelf al hebben ze door dat je een Vlaming bent, dan nog voelen ze zich evenveel met jou verbonden als met die dikke Amerikaan die 2 tafels verder zit.

Zelfs de Walen aanschouwen Vlamingen niet als volksgenoten. Persoonlijke ervaring? Het land is in feite al gesplitst.

Laatst gewijzigd door bgf324 : 21 november 2011 om 20:06.
Oud 21 november 2011, 20:10   #139
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Als mijn tante een man was, dan was het mijn nonkel.
Als Vlaanderen onafhankelijk zou zijn, zouden we de geschiedkunde en het gezond verstand nogmaals in het gezicht slaan.

Citaat:
De taalgrens is voor velen een echte grens. Men gaat uit naar de andere kant van Vlaanderen, men gaat studeren naar de andere kant van Vlaanderen, en men discussieert op forums als deze met mensen van de andere kant van Vlaanderen.
Ik ken Walen, en heb echt al mijn vooroordelen verloren.

Citaat:
Zelfs de Walen aanschouwen Vlamingen niet als volksgenoten. Persoonlijke ervaring? Het land is in feite al gesplitst.
De Walen die ik ken hadden eerst schrik, ze dachten dat elke Nederlandstalige Belg een flamingant is die Walen haat.
Oud 21 november 2011, 20:25   #140
bgf324
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als Vlaanderen onafhankelijk zou zijn, zouden we de geschiedkunde en het gezond verstand nogmaals in het gezicht slaan.

Ik ken Walen, en heb echt al mijn vooroordelen verloren.

De Walen die ik ken hadden eerst schrik, ze dachten dat elke Nederlandstalige Belg een flamingant is die Walen haat.
Ik ken ook wel wat Walen. Als ik hen in het echt zie, dan knik ik wel eens, en ook een bonjour kan er af. En eventueel een mail (als ik mijn woordenboek Frans-Nederlands er bij pak). Maar ik ga bij bijeenkomsten steeds in het kliekje van Vlamingen en Nederlanders zitten. De Walen gaan dan doorgaans de andere kant van de bus zitten.

Zelf in Belgische kringen is België de facto gesplitst.

Laatst gewijzigd door bgf324 : 21 november 2011 om 20:25.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be