Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 13 februari 2013, 10:44   #121
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik houd U niet tegen, en kan U geen ongelijk geven.

Ikzelf heb toegang tot goedkoop hout, en ga de oude schoorsteen laten herwerken tot een houtkachelschoorsteen. Maar mijn paranoïa slaat wel toe, en ik ga er voor zorgen dat de uitlaattemperatuur te laag is.

Oftewel ik ga er een condensatievariante van maken.
Zorg voor een extra toevoer van lucht in uw schouw, schuin omhoog naar de uitgang gericht. Daardoor zuigt hij koude verse lucht aan bovenop de uitlaat van de kachel en zal hij een temperatuur hebben die mogelijk zo laag ligt dat bij een infrarood controle het niet opvalt.

Wat ik hier zeg is identiek aan hetgeen bij auto's nogal eens toegepast wordt om ze door de keuring te krijgen door een opzettelijk lek in de uitlaat te veroorzaken.

Ik ga me daar momenteel niet mee bezig houden, want ik zie ze nog niet direct dit soort controles uitvoeren. Een helicopter of wat dan ook rondsturen om alle schouwen te controleren is quasi niet te doen en dan heb ik het nog niet gehad over de kosten/baten.

Laatst gewijzigd door Stingray : 13 februari 2013 om 10:44.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2013, 10:45   #122
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tomater Bekijk bericht
Goedemorgen mijnheer (06:00hr) kachelinspectie?
Geloof het maar niet. De gemiddelde jan met de pet (idioot) zal men hiermee inderdaad vangen. Noch bij mij, noch bij Maddox zal dit lukken.

Laatst gewijzigd door Stingray : 13 februari 2013 om 10:48.
Oud 13 februari 2013, 15:17   #123
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Goedemorgen mijnheer (06:00hr) kachelinspectie?
Geen probleem, hebt U uw huiszoekingsbevel?
Want ik laat geen vreemden zonder dwangbevel binnen.
Oud 13 februari 2013, 19:00   #124
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Een cop die zijn boekje te buiten gaat. Ik zou niet liever hebben...tegelijk heel de hutsekluts in de vernieling als zoiets voor de rechtbank komt.
Oud 14 februari 2013, 09:46   #125
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Als ge zo iemand kent in de buurt die al zijn vuiligheid opstookt en daardoor de hele buurt vergiftigd moet ge soms het recht in eigen handen nemen, dat is soms de beste en snelste oplossing. Ook bij ons hebben we dat zo aangepakt. Meneer marginaal stookte al zijn plastic rommel op en we zijn gewoon met 3 potige mannen aan zijn deur gaan aanbellen. De eerste keer hebben we hem een waarschuwing gegeven, de tweede keer was het prijs hebben we hem goed in elkaar geramd en zijn haar in de fik gestoken. Ge had da moeten zien die angst in zijn ogen ... priceless haha!
Enfin, meneer heeft het nu wel gesnopen blijkbaar. Het buurtcomité houdt alvast een oogje in het zeil
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2013, 00:38   #126
Fransg
Vreemdeling

Standaard

Greenpeace is tegen de ontginning van schaliëgas zijn, tegen kernenergie, tegen fossiele brandstoffen... enz.
Maar waar zijn hun luide protesten tegen de talloze mensen die met hun allesbrander vochtig hout tot zelfs afval verbranden en zo veel fijn stof en dioxines uitstoten.
Met dit koude weer worden er tonnen de lucht in geblazen.
Hout kan enkel in een biocentrale of eventueel in een pelletkachel op een ecologische en rendabele manier verbrand worden. Waarom laat men in België dan nog die allesbranders toe die duidelijk het milieu verpesten.
Greenpeace en Groen waar blijft jullie protest?
Fransg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2013, 11:27   #127
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik houd U niet tegen, en kan U geen ongelijk geven.

Ikzelf heb toegang tot goedkoop hout, en ga de oude schoorsteen laten herwerken tot een houtkachelschoorsteen. Maar mijn paranoïa slaat wel toe, en ik ga er voor zorgen dat de uitlaattemperatuur te laag is.

Oftewel ik ga er een condensatievariante van maken.
Ik zaag al mijn hout zelf. Ik mag dat gaan doen bij een fruitboer, al zijn te oude fruitbomen omzagen, en mee naar huis nemen. Die laat ik een volledig jaar buitenliggen, in weer en wind, tot ze goed droog zijn, vooraleer ze in stukken te zagen en in een droge opslagplaats op te bergen. Nog een voorraad voor een jaar of 2 buitenliggen.
Ik woon wel wat afgelegen, zonder directe buren, de eerste is op een halve kilometer. Ik zie niet wie ik schade zou kunnen berokkenen met mijn houtkachel. In dichtbewoonde wijken is het misschien anders.
meneer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2013, 11:34   #128
giserke
Banneling

Standaard

Goed gedroogd hout geeft niet veel overlast voor de buren.

Laatst gewijzigd door giserke : 25 februari 2013 om 11:34.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2013, 12:04   #129
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Ruikt nog lekker en comfortabel ook.
Oud 25 februari 2013, 12:12   #130
Fransg
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Ik heb toch een aantal bedenkingen:
Hoeveel % van de mensen met een kachel verbranden droog hout? Hout dat weinig hars bevat.
Verder op welk temperatuur wordt dit hout dan verbrand?
Een open haard met een groot venster haalt bijvoorbeeld nooit de nodige hoge verbrandingstemperatuur die nodig is om de uitstoot van dioxines en fijn stof te beperken.
Wat is het rendement?
Voor gas en stookolieinstallaties gelden er strenge normen en worden er geregeld controles met CO2 metingen uitgevoerd. Maar je buurman met een kachel, type allesbrander, die zonder enige kwaliteitsnorm vrij te koop zijn, kan letterlijk alles opbranden.
Oud 25 februari 2013, 12:24   #131
giserke
Banneling

Standaard

Hout met hars haalt zelfs een hogere temperatuur.
Het probleem stelt zich wanneer men allerlei plaatmaterialen en beschilderd hout en hout gaat verbranden die niet droog genoeg is.
Platen en Nat hout haalt niet de temperatuur die nodig is om de uitstoot van CO minimaal te houden.

Laatst gewijzigd door giserke : 25 februari 2013 om 12:26.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2013, 12:26   #132
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fransg Bekijk bericht
Ik heb toch een aantal bedenkingen:
Hoeveel % van de mensen met een kachel verbranden droog hout? Hout dat weinig hars bevat.
Iedereen die weet waar zijn houtkachel goed voor is. Dus niet de wannabe's die een gat in hun huis hebben zoals de eerste slimme holbewoners die een vuurtje in hun grot stookten.
Citaat:
Verder op welk temperatuur wordt dit hout dan verbrand?
Een open haard met een groot venster haalt bijvoorbeeld nooit de nodige hoge verbrandingstemperatuur die nodig is om de uitstoot van dioxines en fijn stof te beperken.
Een goede gietijzeren kachel is verdorie nog prijzig ook.
Citaat:
Wat is het rendement?
Zonder geforceerde inlaat is het redelijk banaal. En dat geeft dan een vrij inflexibele kachel.
Citaat:
Voor gas en stookolieinstallaties gelden er strenge normen en worden er geregeld controles met CO2 metingen uitgevoerd.
Alleen voor de fabrikanten en de producten als ze uit de fabriek komen. Eenmaal in de verkoop is het een ander verhaal.
Citaat:
Maar je buurman met een kachel, type allesbrander, die zonder enige kwaliteitsnorm vrij te koop zijn, kan letterlijk alles opbranden.
Ge bedoeld die €400 Chinese plaatstalen roesthoopjes in spe. Brand daar wat rommel in op, en ge houd na 3 jaar geen kachel meer over.
Oud 25 februari 2013, 13:24   #133
Fransg
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Iedereen die weet waar zijn houtkachel goed voor is. Dus niet de wannabe's die een gat in hun huis hebben zoals de eerste slimme holbewoners die een vuurtje in hun grot stookten.

Een goede gietijzeren kachel is verdorie nog prijzig ook.

Zonder geforceerde inlaat is het redelijk banaal. En dat geeft dan een vrij inflexibele kachel.

Alleen voor de fabrikanten en de producten als ze uit de fabriek komen. Eenmaal in de verkoop is het een ander verhaal.

Ge bedoeld die €400 Chinese plaatstalen roesthoopjes in spe. Brand daar wat rommel in op, en ge houd na 3 jaar geen kachel meer over.

Daarom een verbod op het gebruik van die houtkachels en open haarden die tijdens de jaarlijkse controles aan huis een te lage verbrandingstemperatuur hebben, te veel CO2 uitstoten of een te laag rendement hebben.
Alle harsrijke houtsoorten moeten in een biocentrale verbrand worden ofwel verwerken tot pellets.
Waarom hoor ik Groen hier niet? Op andere gebieden zijn ze streng tot in het absurde (stralingsnormen GSM, radioactiviteit).
Of zijn er misschien te veel groene kiezers met een houtkachel, die men niet voor het hoofd wil stoten.
Oud 25 februari 2013, 14:07   #134
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daarom een verbod op het gebruik van die houtkachels en open haarden die tijdens de jaarlijkse controles aan huis een te lage verbrandingstemperatuur hebben, te veel CO2 uitstoten of een te laag rendement hebben.
Welke jaarlijkse controles? Het zou moeten, maar hoe kan het "bestendigd" worden? Als ik morgen bij de Gamma een €300 kachel koop, en die aansluit op de oude schoorsteen, zonder enige kennis ter zake, dan kan ik er van alles in verbranden, de buurt opstinken, mezelf vergiftigen, maar voor de rest er weinig over horen. Tenzij de buren klacht neerleggen.
Ook, CO2 uitstoot staat direct evenredig met de hoeveelheid verbrande materiaal, niet met de warmte die effectief gebruikt word. Men kan prima tonnen hout opstoken in een kampvuur, en nog steeds een diepvrieswoning hebben.
Citaat:
Alle harsrijke houtsoorten moeten in een biocentrale verbrand worden ofwel verwerken tot pellets.
Omdat net die systemen geforceerde luchttoevoer kunnen gebruiken.
Citaat:
Waarom hoor ik Groen hier niet? Op andere gebieden zijn ze streng tot in het absurde (stralingsnormen GSM, radioactiviteit).
Omdat het lompe meloenen zijn, Groen velleke, maar knalrood vanbinnen. Zonder enig realiteitsbesef.
Citaat:
Of zijn er misschien te veel groene kiezers met een houtkachel, die men niet voor het hoofd wil stoten.
Dat kan.
Oud 25 februari 2013, 14:41   #135
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
En zo gauw ze hun gat gedraaid hebben, de stoof terug aan de gang. Denk je echt dat je hiertegen iets kan beginnen ?

Trouwens, de CO2 uitstoot van kachels kan niet bewezen worden aangezien men niet weet hoeveel hout er verbrand wordt. Overigens verbranden we bomen, die voordien zuivere lucht gemaakt hebben. Puur mathematisch hebben we dus ook geen CO2 uitgestoten.

Overigens kan ik met een geforceerde luchtdoorvoer doorheen mijn schouw de toestand zodanig 'vervalsen' dat er zelfs niets meer te meten is.

Laatst gewijzigd door Stingray : 25 februari 2013 om 14:42.
Oud 25 februari 2013, 14:43   #136
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Als ge zo iemand kent in de buurt die al zijn vuiligheid opstookt en daardoor de hele buurt vergiftigd moet ge soms het recht in eigen handen nemen, dat is soms de beste en snelste oplossing. Ook bij ons hebben we dat zo aangepakt. Meneer marginaal stookte al zijn plastic rommel op en we zijn gewoon met 3 potige mannen aan zijn deur gaan aanbellen. De eerste keer hebben we hem een waarschuwing gegeven, de tweede keer was het prijs hebben we hem goed in elkaar geramd en zijn haar in de fik gestoken. Ge had da moeten zien die angst in zijn ogen ... priceless haha!
Enfin, meneer heeft het nu wel gesnopen blijkbaar. Het buurtcomité houdt alvast een oogje in het zeil
Totdat mijnheer U zijn pistool presenteert. (onafgezien dat ik van mijnheer Blue Sky zijn stoer gedoe geen reet geloof)

Ik los dat anders op. Had hier een buurmannetje van de groene kleur, die eens een bezwaar ingediend had tegen mijn bouwvergunning. Hij was wel vergeten dat hij een stookolietank in de grond had zitten die hij buiten gebruik gesteld had, maar niet gesaneerd. Een klacht naar OVAM en ik heb nooit niets meer van hem gehoord.

Groene mannen moet je met hun eigen wapens bestrijden.

Laatst gewijzigd door Stingray : 25 februari 2013 om 14:47.
Oud 25 februari 2013, 16:56   #137
Fransg
Vreemdeling

Standaard

We leven toch in absurdistan. Zojuist op de radio: verbod op GSM's voor kinderen kleiner dan 7 jaar. De strenge stralingsnormen in Brussel ter wereld.
Zonder dat er enig bewijs is dat dit schadelijk is voor kinderen wordt dit verboden. Het beruchte voorzorgsprincipe.
Deze kinderen mogen wel in tuin spelen. In de rook van de vele houtkachels die in België aan geen enkele norm moeten voldoen.
En de rook van een houtkachel is echt schadelijk, vooral als men zoals vele mensen letterlijk alles opbrandt. Want de vuilniszakken zijn toch zo duur.
Oud 25 februari 2013, 18:33   #138
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Persoonlijk stook ik vooral hout van fruitbomen op, gemengd met eik, kastanje, laurier en zelfs populierenhout. Niks giftigs, alhoewel, op die fruitbomen word wel het één en ander gespoten weet ik. Nu, na een jaar buitenliggen, 100 keer natgeregend en terug drooggewaaid te zijn zal dat wel niet veel slecht meer kunnen doen.
Evengoed, moesten " drie potige mannen " agressief tegen mijn deur komen boenken, dan ga ik opendoen met het geladen jachtgeweer in de hand.
Wat zijn dat voor manieren, de mensen inéén gaan kloppen ?
Oud 25 februari 2013, 18:39   #139
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
We leven toch in absurdistan. Zojuist op de radio: verbod op GSM's voor kinderen kleiner dan 7 jaar. De strenge stralingsnormen in Brussel ter wereld.
Zonder dat er enig bewijs is dat dit schadelijk is voor kinderen wordt dit verboden. Het beruchte voorzorgsprincipe.
Deze kinderen mogen wel in tuin spelen. In de rook van de vele houtkachels die in België aan geen enkele norm moeten voldoen.
En de rook van een houtkachel is echt schadelijk, vooral als men zoals vele mensen letterlijk alles opbrandt. Want de vuilniszakken zijn toch zo duur.
Wat bedoel je met alles ? In een houtkachel kan je niet " alles " opstoken. Smijt daar bvb uw etensresten in, dan gaat dat flink stinken, en uw vuur gaat uitgaan. Plastiek opstoken stinkt ook als de pest, zélfs binnenshuis, dat doe je geen 2 keer.
Wat blijft er dan over ? Karton ? Kan geen kwaad. Wat nog ?
En wat de GSM betreft, wie rust er nu kinderen van minder dan 7 jaar uit met GSM's ?
Oud 25 februari 2013, 18:58   #140
Fransg
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door meneer Bekijk bericht
Wat bedoel je met alles ? In een houtkachel kan je niet " alles " opstoken. Smijt daar bvb uw etensresten in, dan gaat dat flink stinken, en uw vuur gaat uitgaan. Plastiek opstoken stinkt ook als de pest, zélfs binnenshuis, dat doe je geen 2 keer.
Wat blijft er dan over ? Karton ? Kan geen kwaad. Wat nog ?
En wat de GSM betreft, wie rust er nu kinderen van minder dan 7 jaar uit met GSM's ?
U doet dat niet maar andere mensen
Een 10-tal buren rondom mij hebben nog nooit hun diftar vuilniscontainer buitengezet. Ze hebben allemaal een brief ontvangen van het gemeentebestuur met de vraag wat ze met hun vuilnis doen. Wat denkt u?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be