Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 maart 2012, 08:51   #121
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Je vergeet enkele belangrijke zijlijnen te vermelden:

1) De introductie van papier gebeurde pas in de loop van de 15de eeuw.
2) De boekdrukkunst werd evenmin pas in de tweede helft van de 15de eeuw gepopulariseerd.
3) Verscheidene alternatieve bijbelvertalingen (Albigensisch, Wyclif, Hus) circuleerden die in de ogen van de Kerk ketters waren.

Deze drie zaken staan uiteraard haaks op wat normaal over de middeleeuwen wordt gedacht als een voornamelijke non-literaire en analfabete samenleving. Ze geven juist aan dat (en voornamelijk vanaf 1100) er een groeiend aandeel van "lezers" waren, maar daarbij moeten we in acht nemen dat er ook zeer onbetrouwbare bronnen ter beschikking waren (ik denk aan de hoge graad aan vervalsingen uit de hoge middeleeuwen). De vrees van de Kerk was dus niet geheel onterecht: aan de ene kant was er de verspreiding van de geletterdheid en aan de andere kant het gebrek aan controle op welke boodschap nu overgebracht werd.

Nog een klein aandachtspuntje: wanneer je spreekt over "intellectuelen", wel, ik zou dat niet doen. Ongeveer 25% van de mensen in West-Europa (Zuid-Duitsland, Nederlanden, Frankrijk) was tegen de late middeleeuwen geletterd. Zowel de adel, de opkomende bourgeoisie als een flink deel van de clerus kon niet enkel lezen en schrijven maar ook literair denken - én verstond Latijn, dat voor de heersende klassen een lingua franca bleef.
U vergeet een belangrijk aspect in uw kleine uiteenzetting: boeken waren zeer duur in die tijd. Zeker voordat de boekdrukkunst het licht zag. En zelfs dan bleven ze nog duur. Er was inderdaad een kleine bovenlaag die kon lezen en schrijven, maar om zich particulier boeken te kunnen aanschaffen moest men van goede huize zijn of centen hebben, want boeken bleven een dure luxe die zich vaak alleen een rijke bovenlaag kon permitteren.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 7 maart 2012 om 08:58.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2012, 11:36   #122
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

harriechristus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat lijkt me een kanjer van een uitspraak. Ik vraag me af wat Hegel daarmee bedoelde.
Dat denken is van Hegel en het hart is van mij.

De filosofie van Hegel heeft God als grondslag en wel als absolute Geest.

Voor hem is dus alle denken in wezen denken over God.

Oftewel: zijn filosofie is geheel en al aan God gewijd.

Alle denken komt ook uit Gods Geest voort en keert weer (via de mens) in hem terug.

Dit zijn dan niet letterlijk zijn woorden, maar wel naar wat ik zelf van Hegel heb leren begrijpen dat hij dat zo ziet.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2012, 12:31   #123
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U vergeet een belangrijk aspect in uw kleine uiteenzetting: boeken waren zeer duur in die tijd. Zeker voordat de boekdrukkunst het licht zag. En zelfs dan bleven ze nog duur. Er was inderdaad een kleine bovenlaag die kon lezen en schrijven, maar om zich particulier boeken te kunnen aanschaffen moest men van goede huize zijn of centen hebben, want boeken bleven een dure luxe die zich vaak alleen een rijke bovenlaag kon permitteren.
Je opmerking gaat wat kort door de bocht. Enerzijds is wat je zegt consistent met mijn antwoord op quercus maar de geschiedenis van de materiële cultuur moet zich nog volledig ontsluiten (uitgebreide studies over boedelbeschrijvingen, testamenten, ...) omdat we ons geen goed beeld kunnen vormen van wat mensen eigenlijk bezaten. Uiteraard is dit maar mogelijk vanaf de late middeleeuwen, maar het stelt ons toch in staat te constateren dat (in Engeland bv.) boekbezit wijder verspreid was dan enkel de hoogste klasse (oa door goedkopere publicaties van slechte kwaliteit in bv. universiteitssteden). Dit gaat natuurlijk wel weer hand in hand met het gebrek aan papier en boekdrukkunst en dient dus relatief te worden bekeken.

Anderzijds mogen we aannemen dat de 10-25% geletterden effectief toegang hadden tot boeken van brede aard (kerkcommentaar tot romances), juist omdat "de privébibliotheek" (in de hedendaagse betekenis) an sich niet bestond buiten de kerkelijke macht. Boeken werden veel meer gedeeld en uitgeleend tussen particulieren. Nu is uiteraard een pakketje met een brief "Hey! Hierbij een goed boek." in het Westen quasi onbestaande: iemand geeft je een referentie en die €20 leg je zelf wel bij. Die mentaliteit ontbrak toen volledig en zette dus ook meer aan tot het delen van kennis.

Een notoir filosoof heeft eens gezegd dat je in de late middeleeuwen met het lezen van enkele tientallen werken nog de volledige basis mee kon krijgen van de heersende kennis. Nu moet je daar enkele honderden, duizenden, tienduizenden werken voor doorworstelen.
Oud 7 maart 2012, 12:51   #124
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Dat denken is van Hegel en het hart is van mij.

De filosofie van Hegel heeft God als grondslag en wel als absolute Geest.

Voor hem is dus alle denken in wezen denken over God.

Oftewel: zijn filosofie is geheel en al aan God gewijd.

Alle denken komt ook uit Gods Geest voort en keert weer (via de mens) in hem terug.

Dit zijn dan niet letterlijk zijn woorden, maar wel naar wat ik zelf van Hegel heb leren begrijpen dat hij dat zo ziet.
Ik moet zeggen dat u dit u keurig en helder hebt uitgelegd .
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2012, 12:59   #125
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik moet zeggen dat u dit u keurig en helder hebt uitgelegd .
dank U wel, ik ben dan ook een keurige en heldere Geest.....

Gij zult bidden bij dag en bij nacht om de heiligheid Gods te overdenken.....

Laatst gewijzigd door harriechristus : 7 maart 2012 om 13:02.
Oud 7 maart 2012, 13:00   #126
Mam
Banneling

Standaard

Ik heb eens ergens gelezen euh, vanuit God's standpunt bekeken:

De koran 2:21. O gij mensen, aanbidt uw Heer, die u en degenen, die vóór u waren, schiep - opdat gij behouden zult worden.

Hieruit kunnen we als mensen dus afleiden dat:
a) als je God niet aanbidt, je niet behouden zult worden
b) als je God niet aanbidt, je zal vervangen worden (door een "dankbaarder" volk) of helemaal uitgeroeid
c) het aanbidden van God een noodzaak is voor elke mens
Mam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2012, 13:01   #127
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Je opmerking gaat wat kort door de bocht. Enerzijds is wat je zegt consistent met mijn antwoord op quercus maar de geschiedenis van de materiële cultuur moet zich nog volledig ontsluiten (uitgebreide studies over boedelbeschrijvingen, testamenten, ...) omdat we ons geen goed beeld kunnen vormen van wat mensen eigenlijk bezaten. Uiteraard is dit maar mogelijk vanaf de late middeleeuwen, maar het stelt ons toch in staat te constateren dat (in Engeland bv.) boekbezit wijder verspreid was dan enkel de hoogste klasse (oa door goedkopere publicaties van slechte kwaliteit in bv. universiteitssteden). Dit gaat natuurlijk wel weer hand in hand met het gebrek aan papier en boekdrukkunst en dient dus relatief te worden bekeken.

Anderzijds mogen we aannemen dat de 10-25% geletterden effectief toegang hadden tot boeken van brede aard (kerkcommentaar tot romances), juist omdat "de privébibliotheek" (in de hedendaagse betekenis) an sich niet bestond buiten de kerkelijke macht. Boeken werden veel meer gedeeld en uitgeleend tussen particulieren. Nu is uiteraard een pakketje met een brief "Hey! Hierbij een goed boek." in het Westen quasi onbestaande: iemand geeft je een referentie en die €20 leg je zelf wel bij. Die mentaliteit ontbrak toen volledig en zette dus ook meer aan tot het delen van kennis.

Een notoir filosoof heeft eens gezegd dat je in de late middeleeuwen met het lezen van enkele tientallen werken nog de volledige basis mee kon krijgen van de heersende kennis. Nu moet je daar enkele honderden, duizenden, tienduizenden werken voor doorworstelen.
Bij de Romeinen bestonden er nochtans al boekenwinkels. Zelfs in Lyon. Zo hebben we weet van hoe een boekenwinkeltje eruit zag. Buiten aan de voorkant van de winkel werden er (afgerolde) rollen uitgehangen met een fragment van een (langere) tekst. Iedereen kon dat dan buiten lezen. De koper kon vervolgens het winkeltje binnenstappen en deze of gene volledige tekst bestellen. Ook zoiets als 'bestsellers', bestond reeds in de Romeinse tijd. Die waren dan soms voorradig in enkele exemplaren, terwijl ander boeken, minder succesvolle teksten, stante pede werden overgeschreven. Kon wel wat duren eer dat men zijn 'boek' kon komen halen.

Voor zover ik weet, zijn het de eerste christenen geweest die de boekvorm (in papyrus) zoals wij die nu kennen voor het eerst hebben ingang doen vinden. Dus de 'codexen'.

Laatst gewijzigd door system : 7 maart 2012 om 13:18.
Oud 7 maart 2012, 13:05   #128
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mam Bekijk bericht
Ik heb eens ergens gelezen euh, vanuit God's standpunt bekeken:

De koran 2:21. O gij mensen, aanbidt uw Heer, die u en degenen, die vóór u waren, schiep - opdat gij behouden zult worden.

Hieruit kunnen we als mensen dus afleiden dat:
a) als je God niet aanbidt, je niet behouden zult worden
b) als je God niet aanbidt, je zal vervangen worden (door een "dankbaarder" volk) of helemaal uitgeroeid
Vandaar dat de Iraniërs en de Israëliërs op het punt staan elkander uit te roeien.

Blijkbaar is aan God enige tegenstrijdigheid niet vreemd zowel Allah als ook Jehovah te zijn en zichzelf naar de strot te vliegen.....
Oud 7 maart 2012, 13:13   #129
Mam
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Vandaar dat de Iraniërs en de Israëliërs op het punt staan elkander uit te roeien.

Blijkbaar is aan God enige tegenstrijdigheid niet vreemd zowel Allah als ook Jehovah te zijn en zichzelf naar de strot te vliegen.....
God = Allah = Jehovah.
En de Iraniers en Israeliers willen daarover zelfs geen strijd voeren, denk ik.

Laatst gewijzigd door Mam : 7 maart 2012 om 13:13.
Mam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2012, 13:35   #130
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
God = Allah = Jehovah.
Oh.............waar maken ze zich dan druk over?.....
Oud 7 maart 2012, 14:15   #131
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bij de Romeinen bestonden er nochtans al boekenwinkels. Zelfs in Lyon. Zo hebben we weet van hoe een boekenwinkeltje eruit zag. Buiten aan de voorkant van de winkel werden er (afgerolde) rollen uitgehangen met een fragment van een (langere) tekst. Iedereen kon dat dan buiten lezen. De koper kon vervolgens het winkeltje binnenstappen en deze of gene volledige tekst bestellen. Ook zoiets als 'bestsellers', bestond reeds in de Romeinse tijd. Die waren dan soms voorradig in enkele exemplaren, terwijl ander boeken, minder succesvolle teksten, stante pede werden overgeschreven. Kon wel wat duren eer dat men zijn 'boek' kon komen halen.

Voor zover ik weet, zijn het de eerste christenen geweest die de boekvorm (in papyrus) zoals wij die nu kennen voor het eerst hebben ingang doen vinden. Dus de 'codexen'.
Het bestaan van boekenwinkels impliceert geen wijdverspreid boekbezit. Het gaat hier namelijk over de breedtegraad van de verspreiding, niet over de verspreiding zelf.

De "zelfs in Lyon" begrijp ik overigens niet. Het was barbarije niet?
Oud 7 maart 2012, 14:26   #132
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
God = Allah = Jehovah.
Citaat:
[Al Anqabut 29.46] And do not dispute with the followers of the Book except by what is best, except those of them who act unjustly, and say: We believe in that which has been revealed to us and revealed to you, and our God and your God is One, and to Him do we submit.
http://quod.lib.umich.edu/cgi/k/kora...V0&byte=617270
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2012, 14:28   #133
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Het bestaan van boekenwinkels impliceert geen wijdverspreid boekbezit. Het gaat hier namelijk over de breedtegraad van de verspreiding, niet over de verspreiding zelf.

Neen, dat is waar, maar het ligt wel relatief ver van Rome. En het was toch 'half-Barbarije'. Immers, Ireneus van Lyon, geboortig uit de omgeving van Smyrna, week later uit naar Lyon. Hij meldt ons dat het overgrote deel van zijn achterban aldaar niet Latijn of Grieks sprak maar... Keltisch. En die taal was Ireneaus niet zo machtig. En ik vermoed de boekenwinkeltjes maar evenmin. Want van de Keltische taal hebben we zo goed als geen geschreven relieken.

Laatst gewijzigd door system : 7 maart 2012 om 14:40.
Oud 7 maart 2012, 14:34   #134
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Het bestaan van boekenwinkels impliceert geen wijdverspreid boekbezit. Het gaat hier namelijk over de breedtegraad van de verspreiding, niet over de verspreiding zelf.De "zelfs in Lyon" begrijp ik overigens niet. Het was barbarije niet?
Dat klopt, maar het veronderstelt wel een graad van alfabetisatie die groot genoeg was om een boekenhandelaar ervan te kunnen doen leven.

Laatst gewijzigd door system : 7 maart 2012 om 14:35.
Oud 7 maart 2012, 14:35   #135
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Fred uit Gent's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik stel de vraag, 1800 jaar later dan, opnieuw: is bidden zinvol?
Ja.

Citaat:
Gaat er een kracht uit van het gebed?
Ja.

Fred.
Fred uit Gent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2012, 14:37   #136
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred uit Gent Bekijk bericht
Ja.

Ja.

Fred.
U zegt dus 'ja'. Dus dan veronderstel ik dat u ook bidt of zou kunnen bidden.
Oud 7 maart 2012, 14:54   #137
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

"zelfs in Lyon"= waar Irenaeus vandaan kwam?
Oops! Iemand schreef 't al: http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=133

Laatst gewijzigd door filosoof : 7 maart 2012 om 14:56.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2012, 15:15   #138
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Bidden is concentratie waardoor je je gedachtestroom (die vooral negatieve gedachten bevat) doorbreekt.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2012, 15:46   #139
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Fred uit Gent's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U zegt dus 'ja'. Dus dan veronderstel ik dat u ook bidt of zou kunnen bidden.
Jazeker, ik bid al gans mijn leven.

Fred.
Fred uit Gent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2012, 16:04   #140
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat klopt, maar het veronderstelt wel een graad van alfabetisatie die groot genoeg was om een boekenhandelaar ervan te kunnen doen leven.
Maar dat betwistte niemand en ik zeker niet want ik maakte daar net een punt van.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be