![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#122 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zijn die haakse noodnissen wellicht de oorzaak ?
Ik denk dat er in Zwitserland een onderzoek gaat komen om die nissen op één of andere manier beter te beveiligen. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
Minister-President
|
![]() Ik verneem het drama nu pas. Mijn oprecht medeleven met alle slachtoffers en nabestaanden. Tevens een woord van deelneming en troost aan onze medeforummer Stingray.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Deze heb ik net ondertekend.
http://www.condoleance.nl/13577 |
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
Europees Commissaris
|
![]() Tenzij het iets met de gezondheid van de chauffeur te maken heeft (bv hartaanval), ligt de oorzaak wellicht bij een technisch euvel. De gedraging van de bus op de reconstructie, vertoont veel gelijkenis met dit zeer zware, tragische ongeval van een vrachtwagen op een italiaanse autostrade in 2008:
Vrachtwagen breekt plots uit op onverklaarbare wijze en belandt aan volle snelheid op de andere rijrichting van de autostrade. Met catastrofale gevolgen. Achteraf bleek dat de ophanging van de stuurcabine plots gebroken was, aan hoge snelheid. De chauffeur had daar geen enkele kans dit nog te corrigeren: http://www.youtube.com/watch?v=Ixf11ikxJ8M . |
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Burger
|
![]() Citaat:
En de moderatie heeft mijn topic volgens mij niet verplaatst om jou per se gelijk te geven maar om van jouw hinderlijke gemekker vanaf te zijn dat van meet af aan deze draad verstoort en ontsiert... Het onderwerp draait hier inderdaad om de betreurde kinderen en hun begeleiders en niet om jouw persoontje.. btw. sterkte aan het forumlid dat in de klappen deelt... Innige deelneming! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Ik vrees dat wij in de loop van de dagen ook wel slachtoffers gaan kennen; schooltje is hier 5 km verder. ![]() Vriendin zit vreselijk in de ongerustheid over een vriendje van haar zoon. Dit is echt een drama voor al die ouders, kennissen en familieleden! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
Burger
|
![]() Bij de ramp kwamen ook zeven Nederlandse kinderen om het leven:
uit Het Laatste Nieuws: Bij het busongeval in het Zwitserse Sierre zijn zeven Nederlandse kinderen overleden. Dat zei de Nederlandse politiecommissaris Christian Varone op de persconferentie in Zwitserland. In totaal vielen er 28 doden, onder wie 22 kinderen en zes volwassenen. Ook zijn er 24 gewonden. Aan boord van de bus zaten tien Nederlandse kinderen. Negen van hen zaten op een basisschool in Lommel. Het andere Nederlandse kind op een school in Heverlee, vlakbij Leuven. Drie Nederlandse kinderen zijn gewond geraakt. Bijna alle gewonden zijn geïdentificeerd. Twee van hen nog niet. Zij liggen in coma. Het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken bevestigde dat bij het busongeval zeven Nederlandse kinderen omkwamen. Daarnaast raakten drie Nederlandse kinderen gewond. De Nederlandse koningin Beatrix gaf een blijk van medeleven in verband met het busongeval. "De koningin leeft intens mee met de slachtoffers en nabestaanden van het busongeluk in Zwitserland", valt te lezen in een tweet van het koninklijk huis. Naast de drie Nederlandse kinderen zijn onder de gewonden ook een kind met de Duitse nationaliteit en een van Poolse origine. De andere gewonden hebben de Belgische nationaliteit. Lees ook Laatst gewijzigd door Islamwatcher : 14 maart 2012 om 20:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#131 |
Burger
|
![]() BELANGRIJK: EEN EERSTE 'ONDERZOEKSRAPPORT', MOGELIJKE OORZAAK VAN DE RAMP:
uit Het Nieuwsblad: Buitenland . De Zwitserse tunnel in Sierre, waar het dramatische busongeval dinsdagavond plaatsvond, heeft volgens het oordeel van een ongevalsexpert tekortkomingen op vlak van veiligheid. Met vangrails had het ongeluk waarschijnlijk een minder zware afloop gekend, zegt Johannes Hübner, ongevalsexpert bij de internationale vereniging voor bustoerisme RDA, woensdag aan persagentschap DPA. Volgens de eerste analyses zou de bus in een lange bocht naar rechts met het rechtervoorwiel tegen de stoeprand geraakt zijn, aldus Hübner. Die rand houdt echter op bij het begin van de noodnis, waardoor de bus de tegendruk van de rand verloor en in de 50 meter lange inham zou gereden zijn. 'Vooraleer men kan reageren, zijn de eerste 15 of 20 meters al voorbij', meent Hübner. De bestuurder zou evenwel nog tegengestuurd hebben. De bus zou dan tegen de rechte hoek van de massieve wand aan het einde van de nis gebotst zijn, volgens de expert met een snelheid van 50 kilometer uur, wat de omvang van de schade zou verklaren. Hübner meent dat overal in de tunnel een vangrail aangebracht zou moeten zijn. Bovendien was er geen invoegstrook na de noodnis. 'Op zijn minste had er een dubbele vangrail aan het begin en het einde van de noodnis moeten zijn.' De Zwitserse tunnel werd in 2005 nog getest door de Duitse autoclub ADAC en kreeg toen de score 'goed'. |
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ook van mijnentwege mijn diepste medeleven en steunbetuigingen aan alle directe of indirecte betrokkenen.
Ikzelf werk momenteel in de gemeente, op een boogscheut van één van de betrokken scholen. Terwijl het sowieso al bloedstollend was dit nieuws te vernemen, maakte dat het natuurlijk nog nabijer. Een opluchting toen bleek dat niemand kinderen, kleinkinderen, ... in deze school had. Maar toch besef je heel goed welke taferelen van hysterie, paniek, onzekerheid, machteloosheid zich op enkele km's afspelen en hoe levens compleet worden ontwricht, kapot gemaakt, hoe alles waarvoor je het ooit hebt gedaan plots wordt weggerukt en je niet eens meer weet of ... en of niet. Hopen, niet durven hopen, verschrikkelijk bang zijn, verdriet hebben, ... want sowieso, al komt het goed, het kind heeft vreselijke dingen meegemaakt en gezien, ... het tekent je, voor altijd. ![]() En je mag er zelf niet aan denken dat ... ik heb meermaals mijn tranen moeten bedwingen toen ik eraan dacht dat ... Vanmorgen zag ik twee oudere vrouwen iets tegen mekaar vertellen aan de bushalte hier vlakbij. Eén vrouw huilde, de andere sloeg in shock de hand voor haar mond. Aan de reacties te zien concludeerde ik dat er iemand gestorven moest zijn ... Pas later viel de puzzel in mekaar. Heel veel file in de stad dan, om er in en uit te gaan, pers verzameld in het centrum van Leuven, de klokken die zeer doordringend maar toch standvastig luiden, wat door merg en been gaat ... Ongelofelijk. Je grootste nachtmerrie, grootste angst, een scène uit de meest dramatische series of films ... die in één klap bewaarheid wordt. ![]() On-topic, al weet ik niet of de tijd daar al rijp voor is, wil ik ook enkele bemerkingen maken: 1. Proficiat aan de organisatie van de hulpverlening. Het initiatief om de ouders binnen een tijdsbestek van een halve dag, voor de eersten, naar Zwitserland over te vliegen vind ik zeer goed en toejuichenswaardig. Dit is werkelijk het beste wat je kan doen in zo'n geval volgens mij om toch enigszins de verschrikkelijke onmacht, paniek, onzekerheid te kalmeren. Al besef je dat er mensen verschrikkelijk en onaards nieuws zullen horen in dat land... Toch krijgen ze dan de kans om afscheid te nemen van ... Eventueel nog te praten met overlevenden en te informeren naar hoe hun kind het gemaakt had tijdens de reis... 2. Mogelijke verklaringen voor het ongeval: Tunnels kunnen pakken veiliger. Daarover moeten we ons geen illusies maken... Er zijn tal van manieren om tunnels zodanig veilig te maken dat je 90% van het type voertuig - wand ongevallen voorkomt, als het niet meer is. Dit door een andere constructie aan te brengen, zoals bv de vangrail zoals al geopperd werd. Maar bij auto's geeft dit veel schade en ook nog zwaargewonden. Een andere mogelijkheid is dus een soort van berm... die licht hellend is (en waar je dus kan oprijden om hem te gebruiken als pechstrook indien nodig) die eindigt met een vangrail. Wat je dan ook doet, tegen de wand botsen kan je niet... of het zou toch al heel erg moeten misgaan. - De chauffeur heeft zich domweg vergist en iets verkeerd ingeschat, en een illusie, eventueel in combinatie met een onjuist GPRS-signaal of verwarring omtrent welke uit of afrit nu precies te nemen, kan ervoor gezorgd hebben dat de chauffeur de wand per ongeluk aanzag voor uitgang ... Dit is niet zo gek als het klinkt. Er zijn tunnels geweest waar er tal van ongelukken gebeurden tengevolge van een visuele illusie. Psychologen hebben er via markeringen en vooral het juist en slim gebruik van verlichtingen, kleuren en andere aanduidingen, het aantal ongevallen spectaculair doen verminderen (door de illusie op te heffen). Het is bekend dat je als het donker is, op lichten afrijdt... De tunnel en groene wand, ze zijn licht. (Veelal in groot contrast met de werkelijke uitgang van een tunnel die, als het buiten donker is pijkzwart is en dus zeker niet uitnodigt om erheen te rijden!!) - De bus was nog heel nieuw ... Mogelijk een technische of bijna-informatica-gerelateerde fout, die dit als gevolg had... - Dan is er nog de vraag wat zich exact heeft afgespeeld op die bus op dat moment: rustige kinderen vs onrustige kinderen er iets voren, een chauffeur die afgeleid werd door iets of iemand vs die zijn blik op een kaart of weg had (ze waren amper vertrokken dus), mogelijk was er iets gaande dat de aandacht van de chauffeur heeft afgeleid, op het verkeerde moment, met de zeer verstrekkende gevolgen. ![]()
![]() |
![]() |
#133 |
Banneling
|
![]() Woorden schieten tekort...
Een ongeluk kan in feite iedereen en overal overkomen. Dat het hier voornamelijk om kinderen gaat, maakt de situatie nog verschrikkelijker. Mijn diepste medeleven en steun aan alle betrokkenen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mijn sympathie.
![]() |
![]() |
#135 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Kijk eens wat een gesukkel het is geweest met de Roertunnel A73. Helemaal geen vluchtstrook, wegbezuinigd bij aanleg. Mij krijg je er niet in tenzij het echt moet, er gee alternatief is. Ik pak de oude vertrouwde en nu rustige Napoleonsweg (N273) naar het zuiden en bij Grathem de snelweg op.
![]() |
![]() |
#136 |
Banneling
|
![]() Dank aan allen voor de steun.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb daarstraks telefoon gehad: het kleinzoontje van mijn schoonbroer heeft dat vreselijke ongeval zien gebeuren.
Hij zat op de autocar nèt voor de verongelukte bus..... Kind was verschrikkelijk aan het huilen...totaal overstuur. Dat brengt voor mij het ongeval NOG dichterbij. Ben er echt niet goed van. Heel veel sterkte en steun aan alle betrokken families. Ik mag er niet aan denken hetgeen de ouders, grootouders, broertjes en zusjes nu meemaken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
Banneling
|
![]() ik moet hiervan wenen, letterlijk
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik ook ... wat dat dan niet moet zijn voor de betrokken families.
![]() Heb spijt dat ik niet naar de wake ben geweest, deze avond in Leuven. Het zou ècht géén kwaad kunnen om vanaf nu iedere avond bv een week lang zo'n wake te organiseren ipv het nu langzaam te laten ... tja, doen alsof er niets gebeurt is. Ik denk dat hier wel nood aan is. ![]() Je moet trouwens ook eens de buitenlandse kranten bekijken... Het hele continent lijdt mee en is mee in shock...
![]() |
![]() |
#140 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Innige Deelneming. Veel sterkte.