Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 april 2012, 12:02   #121
Dazi Martina
Banneling

Standaard

Terugkeer naar de situatie van voor 1985. Douanecontroles, wisselkantoren etc... en de macht terug bij de nationale staten. Europa mag voor mij niet meer zijn als een vrijhandelszone a la NAFTA...
Dazi Martina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2012, 12:24   #122
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dazi Martina Bekijk bericht
Terugkeer naar de situatie van voor 1985. Douanecontroles, wisselkantoren etc... en de macht terug bij de nationale staten. Europa mag voor mij niet meer zijn als een vrijhandelszone a la NAFTA...

Ze zeggen dat gek zijn geen pijn doet. Is het waar?
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2012, 12:35   #123
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dazi Martina Bekijk bericht
Paar vijzen los zitten?
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2012, 19:47   #124
Dazi Martina
Banneling

Standaard

Blijkbaar is schelden het enige wat eurofielen kunnen. Bovenstaande reacties bewijzen boekdelen. Eens een keer inhoudelijk reageren daar komen ze niet aan...

Laatst gewijzigd door Dazi Martina : 30 april 2012 om 19:48.
Dazi Martina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2012, 21:35   #125
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Paar vijzen los zitten?
Waarom zou dat onredelijk zijn?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2012, 16:51   #126
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

AnarchoChristophe's schermafbeelding

Standaard

Ons leger is niets meer dan pure geldverspilling. Dat deel dat gebruikt wordt om zandzakjes te leggen mag behouden worden, en de rest zo vlug mogelijk afschaffen. Nikste fusie, gewoon afschaffen.
Oud 5 mei 2012, 17:10   #127
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Ons leger is niets meer dan pure geldverspilling. Dat deel dat gebruikt wordt om zandzakjes te leggen mag behouden worden, en de rest zo vlug mogelijk afschaffen. Nikste fusie, gewoon afschaffen.
Wel..dat kan onze Volksvertegenwoordiging beslissen......en het zal niet gebeuren,ik zou zelfs niet weten welke partij dat eventueel zou willen!

Overigens,met een budget van begot geen 3 miljard Euro,en gezien de operaties die daarmee toch nog mogelijk zijn (ik laat in het midden of die allemaal wel zo nuttig zijn) lijkt me dat een zeer effectieve en eigenlijk iets te veel uitgemagerde organisatie..Het is veelzeggend dat zelfs een partij als de N-VA met toch Vlaams-Nationalistische reflexen er zelfs niet over piekert om het Belgisch Leger weg te maken....(toch niet zolang er geen valabele Europese militaire structuur is...en dat zal niet in onze generatie gebeuren,.door omstandigheden buiten de macht van de Benelux)

Een natie die geen basis-militaire struktuur behoudt is helemaal machteloos.In West-Europa is het momenteel slechts 70 jaar vrede...

O ja....er zijn eigenlijk geen militairen meer beschikbaar om "zandzakjes" te leggen...daar hadden ze vroeger dienstplichtigen voor.....

Laatst gewijzigd door kelt : 5 mei 2012 om 17:15.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2012, 17:35   #128
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Wel..dat kan onze Volksvertegenwoordiging beslissen......en het zal niet gebeuren,ik zou zelfs niet weten welke partij dat eventueel zou willen!
Geen enkele partij. Dat neemt niet weg dat ik erin geloof. Partijpolitiek kan mij gestolen worden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Overigens,met een budget van begot geen 3 miljard Euro,en gezien de operaties die daarmee toch nog mogelijk zijn (ik laat in het midden of die allemaal wel zo nuttig zijn) lijkt me dat een zeer effectieve en eigenlijk iets te veel uitgemagerde organisatie..Het is veelzeggend dat zelfs een partij als de N-VA met toch Vlaams-Nationalistische reflexen er zelfs niet over piekert om het Belgisch Leger weg te maken....(toch niet zolang er geen valabele Europese militaire structuur is...en dat zal niet in onze generatie gebeuren,.door omstandigheden buiten de macht van de Benelux)

Een natie die geen basis-militaire struktuur behoudt is helemaal machteloos.In West-Europa is het momenteel slechts 70 jaar vrede...

O ja....er zijn eigenlijk geen militairen meer beschikbaar om "zandzakjes" te leggen...daar hadden ze vroeger dienstplichtigen voor.....
3 miljard belastinggeld om mensen te trainen in het doden van anderen is 3 miljard te veel.

Ons leger heeft nog nooit een invasie weten af te slaan en daar gaan ze nu ook niet aan beginnen. Face it, als iemand België wilt binnenvallen, met ons legertje dan kunnen we het net zo goed cadeau doen.

Bovendien zijn legers enkel nodig voor buitenlandse agressie of ter verdediging van de gevestigde orde. Ik pleit voor het oprichten van privé-milities, die in elke moderne oorlog er veel beter in slaagden om een invasiemacht af te slaan of een bezetter het leven zuur te maken, dan conventionele legers.

Ik zou niet gewoon het Belgisch leger afschaffen, als er een Vlaams leger was, zou dat voor mij ook mogen verdwijnen. Elke militair die betaalt wordt in belastingsgeld, of het nu onder Vlaamse of Belgische vlag zou zijn.

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 5 mei 2012 om 17:39.
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2012, 11:20   #129
JeeBee
Minister-President

JeeBee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ons leger heeft nog nooit een invasie weten af te slaan en daar gaan ze nu ook niet aan beginnen. Face it, als iemand België wilt binnenvallen, met ons legertje dan kunnen we het net zo goed cadeau doen.
Ik denk dat jij je vergist.

We kennen hier na al 67 jaar vrede.

Mijn vader, mijn grootvader en ik denk vele vaders daarvoor hadden willen tekenen voor zo'n lange periode.

En zeg niet dat de dreiging er die laatste 67 jaar niet geweest is.

De oude Sovjet Unie en bij uitbreiding het Warschau pact hadden tot in de laatste dagen van dat voormalige imperium aanvalsplannen tegenover West Europa.

Ik heb dat natuurlijk alleen maar van horen zeggen.

Maar ik kan je wel vertellen dat bijvoorbeeld onze vrienden, de Tjechische piloten, die daarvoor onze vijanden waren, daarover heel openhartig waren 'entre copains' nadat het ijzeren gordijn was neergehaald.

Het is dus echt van horen zeggen door mensen die in die aanvalsplannen betrokken waren.

Een Belgische defensie inspanning ingekaderd binnen een sterk defensief bondgenootschap heeft dus wel zijn nut bewezen.
Oud 8 mei 2012, 14:39   #130
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Ik denk dat jij je vergist.

We kennen hier na al 67 jaar vrede.

Mijn vader, mijn grootvader en ik denk vele vaders daarvoor hadden willen tekenen voor zo'n lange periode.

En zeg niet dat de dreiging er die laatste 67 jaar niet geweest is.

De oude Sovjet Unie en bij uitbreiding het Warschau pact hadden tot in de laatste dagen van dat voormalige imperium aanvalsplannen tegenover West Europa.

Ik heb dat natuurlijk alleen maar van horen zeggen.
En jij denk dat ons leger daar iets aan had kunnen doen? De Soviets zijn tijdens de Koude Oorlog op één front ooit gaan lopen, Afghanistan, waar ze bevochten werden door milities en bewapende schoenloze geitenhouders (waar de NAVO overigens ook een ferm pak rammel krijgt op dit moment).

Citaat:
Maar ik kan je wel vertellen dat bijvoorbeeld onze vrienden, de Tjechische piloten, die daarvoor onze vijanden waren, daarover heel openhartig waren 'entre copains' nadat het ijzeren gordijn was neergehaald.

Het is dus echt van horen zeggen door mensen die in die aanvalsplannen betrokken waren.

Een Belgische defensie inspanning ingekaderd binnen een sterk defensief bondgenootschap heeft dus wel zijn nut bewezen.
Er is nooit een invasie tijdens de Koude Oorlog geweest (en in de invasies ervoor moest het Belgische leger vlug het onderspit delven) dus beweren dat het Belgische leger nut had in die zaak is een beetje zoals beweren dat mijn muismat beren afweert. Ik heb nog nooit een beer in mijn huis gezien, dus dat moet wel kloppen, toch? Dat noemt een cum hoc ergo propter hoc en is een drogreden.

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 8 mei 2012 om 14:47.
Oud 8 mei 2012, 18:53   #131
JeeBee
Minister-President

Standaard

Citaat:
En jij denk dat ons leger daar iets aan had kunnen doen?
Ik denk dat niet, ik weet dat.

Natuurlijk niet alleen, maar wel - zoals ik al stelde - binnen het kader van en defensief bondgenootschap.

Overigens zou ik de waarde van ons leger niet onderschatten. Zowel in Libië als in Afghanistan nemen Belgische piloten de leiding in multinationale opdrachten. Je mag eens uitvlooien hoeveel landen de USA betrouwen om onder een vreemde leiding operationele opdrachten uit te voeren. En dat komt én door de waarde van de mensen én door de waarde van het materiaal.

Maar vermoedelijk zal jij het beter weten. Veel beter.
Oud 8 mei 2012, 18:55   #132
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:

Natuurlijk niet alleen, maar wel - zoals ik al stelde - binnen het kader van en defensief bondgenootschap.

Overigens zou ik de waarde van ons leger niet onderschatten. Zowel in Libië als in Afghanistan nemen Belgische piloten de leiding in multinationale opdrachten. Je mag eens uitvlooien hoeveel landen de USA betrouwen om onder een vreemde leiding operationele opdrachten uit te voeren. En dat komt én door de waarde van de mensen én door de waarde van het materiaal.

Maar vermoedelijk zal jij het beter weten. Veel beter.
Onszelf te zeiken zetten is de nieuwe nationale sport.
Wist je dat dan niet?

Laatst gewijzigd door Another Jack : 8 mei 2012 om 18:56.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2012, 19:04   #133
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Overigens zou ik de waarde van ons leger niet onderschatten. Zowel in Libië als in Afghanistan nemen Belgische piloten de leiding in multinationale opdrachten.
Ah ja, die twee nutteloze oorlogen ten voordele van de Amerikanen, die niets anders gedaan hebben dan een corrupt regime vervangen door een corrupter regime met plaats voor Amerikaanse business-interests?
Afghanistan en Libië: verspilling van geld, grondstoffen en moeite. Hoe vlugger we uit die puinhoop weg zijn, hoe beter

Citaat:
Je mag eens uitvlooien hoeveel landen de USA betrouwen om onder een vreemde leiding operationele opdrachten uit te voeren. En dat komt én door de waarde van de mensen én door de waarde van het materiaal.
Moeten wij ons nu goed voelen dat we een oorlog voor de VS mogen uitvechten? Wow, wat een eer. Herinner me eraan een bedankje op te sturen naar Obama.

'Beste keizer Obama

Bedankt ons te betrekken in Uw imperialistische buitenlandse politiek. Het is een eer in tijde van economische crisis arbeid, grondstoffen en geld te mogen verspill-, erm, weiden aan het verzekeren van winsten voor private ondernemingen en politieke invloed van de VS in het Midden Oosten en Noord-Afrika. Twas toch niet dat we het aan betere dingen hadden kunnen besteden.
God Bless de Verenigde Staten van Halliburton, erm, Amerika.

Groetjes, België.'

Zoals ik al zei, het is duidelijk dat een leger niet dient om het land te verdedigen, maar om buitenlandse politiek te bekrachtigen.

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 8 mei 2012 om 19:13.
Oud 8 mei 2012, 20:12   #134
JeeBee
Minister-President

Standaard

Citaat:
Zoals ik al zei, het is duidelijk dat een leger niet dient om het land te verdedigen, maar om buitenlandse politiek te bekrachtigen.
Is het ooit anders geweest? Hier en elders?

Misschien kadert de buitenlandse politiek wel in de verdediging van een land.

Overigens zit er geen lijn in je verhaal: de ene keer stellen we niets voor en de andere keer vechten we een oorlog 'voor de VS uit'.

Je moet weten wat je wil: is het eerste juist, dan is het tweede onmogelijk.

Laatst gewijzigd door JeeBee : 8 mei 2012 om 20:14.
JeeBee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2012, 20:15   #135
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Alsof er ergens een land op de wereld bestaat dat begint te bibberen als België of Nederland, voor mijn part ook beide samen ermee dreigen naar hen op te stomen.

Waarschijnlijk hebben ze meer schrik voor de verkracht-partijen dan voor het militaire vertoon of gewicht.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 8 mei 2012 om 20:23.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2012, 20:20   #136
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Overigens zit er geen lijn in je verhaal: de ene keer stellen we niets voor en de andere keer vechten we een oorlog 'voor de VS uit'.

Je moet weten wat je wil: is het eerste juist, dan is het tweede onmogelijk.
Ik heb gezegd dat conventionele legers, inclusief dat van ons, slecht zijn in het verdedigen van hun land tegen invasies
en ik heb niet gezegd dat we erg succesvol waren in het uitvechten van die oorlog. Zoals ik al zei, we delven het onderspit tegen een hoop schoenloze geitenherders in de bergen van Afghanistan.
Oud 8 mei 2012, 20:21   #137
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Alsof er ergens een land op de wereld bestaat dat begint te bibberen als België of Nederland, voor mijn part ook beide samen ermee dreigen naar hen op te storen.
Om België heeft men altijd gelachen, en nu nog steeds..
Maar er is een tijd geweest dat men een "dreigement" van Nederland zéér ernstig nam..

Jeff
Pinda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2012, 20:22   #138
JeeBee
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik heb gezegd .
Je hebt al zoveel gezegd.

Alleen weinig zinnigs en weinig consequent.
Oud 8 mei 2012, 20:24   #139
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Je hebt al zoveel gezegd.

Alleen weinig zinnigs en weinig consequent.
Dat is een mooie manier om te zeggen "Eigenlijk kan ik zo vlug geen tegenargumenten bedenken, dus ik ga gewoon zeggen dat je geen steek houd".
Oud 8 mei 2012, 20:24   #140
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
Om België heeft men altijd gelachen, en nu nog steeds..
Maar er is een tijd geweest dat men een "dreigement" van Nederland zéér ernstig nam..

Jeff
Geweest zei u ?

Hoe zat het alweer, die slappelingen van Belgen gooien de supermacht Hollanders buiten met hun klikken en klakken.

Uw uitleg trekt met andere woorden nergens op.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 8 mei 2012 om 20:24.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be