![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |||
Minister-President
|
![]() U maakt het me wel erg makkelijk..
Citaat:
Citaat:
Bovendien kent de auteur blijkbaar niets van Middeleeuwse geschiedenis: de vorstendommetjes die dan over het huidige grondgebied van de Lage Landen verspreid lagen, waren inderdaad meer op zichzelf gericht dan op een ruimer verband. Dat ruimer verband was er in de eerste plaats al niet voor de Bourgondische hertogen (tot en met Karel V) begonnen met het aaneenrijgen van nieuwe bezittingen in de Nederlanden. Deze hertogen hadden trouwens ook geen duidelijk beeld voor ogen van welk gebied nu precies bijeen moest gebracht worden en vele verwervingen waren dan ook 'toevallig' of ingegeven door een gunstige omstandigheid. Ook later, wanneer deze XVII Provinciën in opstand kwamen tegen hun Habsburgse vorst, was de scheiding tussen Noord en Zuid evenmin te voorzien, laat staan dat ze al van in den beginne zou gewild zijn. Zowel het huidige België (het deel dat trouw bleef aan de vorst of heroverd werd) als het huidige Nederland zijn dus min of meer door de grillen van een gedeeld historisch lot ontstaan. Als je trouwens kijkt naar de naam, dan kan je er niet omheen dat 'Nederland' ouder is dan 'België'. De naam 'Nederland(en)' werd voor het eerst gebruikt in de vijftiende eeuw om de Lage Landen aan te duiden, terwijl 'België' een vernederlandste vorm is van 'Belgium'. Deze benaming werd heruitgevonden door de humanisten van de Renaissance om een Latijns equivalent te hebben voor die 'Nederlanden'. Beide namen betekenen dus hetzelfde - overigens was 'belgique' onder het Ancien Régime het Franse adjectief van 'Pays-Bas'. In feite betekent 'la Belgique' dus niets meer dan 'het Nederlandse'. Tot slot, het lijkt erop dat dhr. Davis blijkbaar geen kaas heeft gegeten van waterschapsgeschiedenis - zijn opmerking dat zelfs de afzettingen die later gedijkt zouden worden er in de Middeleeuwen nog niet eens afgezet waren, snijdt hoegenaamd geen hout. Er werd toen al gedijkt in Holland (en Vlaanderen e.a.), maar het landschap is sindsdien door nieuwe overstromingen, inpolderingen, droogleggingen etc. sterk gewijzigd, maar die geografische situatie verandert niks. Citaat:
Als u toevallig wat tijd over heeft deze vakantie, dan raad ik u aan 'The Dutch Republic' van Jonathan Israel even ter hand te nemen, een mooie geschiedenis van 'Nederland' tussen 1477 en 1806; ook 'The Dutch Revolt' van Geoffrey Parker is heel interessant. Aangezien u toch in Londen woont, moet het een eitje zijn om deze boeken daar te vinden.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Wat de rest van je post betreft. Je draait duidelijk rond de pot. De waarheid is dat "Vlaanderen" (wat idd al even artificieel is als Holland, Nederland, het VK, etc in de historische context die je schetst) al VEEL langer (en succesvol) bestaat dan Nederland/Holland. Dus vraag ik me af waarom Vlaanderen zich Zuid-Nederland zou willen noemen of voelen. Dan kan je evengoed beweren dat Nederland in feite Noord-Vlaanderen is. En vanwaar jij het haalt dat Vlaanderen en Belgie volgens mij meer legitimiteit zouden hebben, snap ik hoegenaamd niet.
![]() |
![]() |
#123 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Maar ik moet wel zeggen dat vroeger, toen het zwaartepunt van de Nederlanden in Vlaanderen lag, de rest refereerde naar Vlaanderen. Kwestie om het niet te moeilijk te maken. In de huidige situatie echter is 'Nederlanden' toch wel het simpelst en het duidelijkst. En vooral het neutraalste.
![]() |
![]() |
#124 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#125 | ||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | ||||||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
De naam Vlaanderen (etymologie): Vlaanderen, Vlaams, Vlaming is hoogstwaarschijnlijk afgeleid van het Germaanse woord “flamme”. In Middel-Engels “flem” wat rivier of moeras betekent Noors “flaum, flam” = stroming Deens “flam” = vloed, overstroming Oud-Hoogduits “flaum” = modder Een andere mogelijkheid (Vlaanderland) is: flah (vlak) + nederland. Citaat:
Citaat:
De eerste wordt als dominant beschouwd, over de andere is weinig geweten. Hoewel volgens recent genetisch onderzoek 75% van de Europeanen afstamt van de mensen die hier 20.000 jaar geleden al leefden. Misschien moet ons hedendaagse beeld over de verhouding tussen de Indo-Europese Strijdbijl-cultuur en de proto-Europese culturen bijgesteld worden.
![]() |
![]() |
#127 | |||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
2. In Vlaanderne spreekt men van Zuid-Nederland om uiteenlopende redenen. De gemakkelijktse is om te stellen dat er één 'Nederland' (niet de huidige natiestaat) bestaat waarvan Vlaanderen een 'natuurlijk' deel van uitmaakt, ergo dat het 'Zuid-Nederland' is. Ikzelf hou echter niet van die 'noodzaak'- of 'natie'-idee. Je kan ook aannemen dat Vlaanderen (of België) het zuidelijk deel is van de historische (en politieke) entiteit de Nederlanden en vandaar de term. Wat er ook van zij, de Nederlanden zijn het geheel, het 'totum' zo je wil, waarvan Vlaanderen (België en Luxemburg) het 'pars' uitmaken. Daarom is dat, niet omdat er een soort aanhechting zou zijn van Vlaanderen bij Nederland en er dus het zuiden van die staat zou uitmaken: je moet eenvoudigweg je beeld van het huidige koninkrijk Nederland losmaken van de culturele/historische/... entiteit de Nederlanden. Er zijn trouwens ook weinig 'Nederlanders' die ervoor pleiten VL zonder meer aan te hechten bij NL, maar zowet iedereen spreekt van een samengaan in (con)federale vorm. Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#129 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | ||||||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
het zij zo Citaat:
en dan? Citaat:
en als je zelf irrelevante zaken begint te posten moet je niet aan een ander vragen om te zwijgen over irrelevante zaken Citaat:
om tot de oorspronkelijke discussie terug te komen (denk ik) vlaanderen heeft evenveel recht op brussel, zeeuws-vlaanderen en frans-vlaanderen als de kelten recht hebben op vlaanderen geen, maw
![]() |
![]() |
#131 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#132 | ||||||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
ik zeg niet dat het "land" belgie bestond, er bestonden toen geen landen ik zeg enkel dat het gebied "belgie" toen al lang ontwikkeld was, en het hele gebied stond ook al lang bekend als "belgie" (of denk je dat die naam aan een waalse boom is beginnen groeien?) Citaat:
en nederland hoegenaamd niet, toch niet als ontwikkeld gebied Citaat:
Citaat:
daarmee heb ik uiteraard niet gezegd dat nederland geen/minder bestaansrecht heeft Citaat:
? in zeeuws-vlaanderen spreekt men toch eerder van een samengaan met vlaanderen ipv nederland? was het niet in sluis dat enkele jaren terug een meerderheid zich uitsprak om "vlaams" te worden (in een enquete) Citaat:
dan ben je heel erg bevooroordeeld tov mij ancienniteit heeft er niks mee te maken enkel "the test of time" beslist of een land bestaanrecht heeft, en die test passeert Nederland al langer dan Belgie
![]() |
![]() |
#133 | ||||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
1. Dat zegt u nu - in uw eerste reacties zei u heel wat anders... 2. De etymologie van de naam 'België' heb ik u al eerder uitgelegd, niet? Citaat:
2. Ik som even uit de losse pols op: Nijmegen (Romeins centrum), Maastricht (laat-Romeins christelijk centrum, de voorloper van Luik), Dorestad (vroeg Middeleeuws handelsscentrum, verwoest door de Vikings, thans Wijk-bij-Duurstede), Utrecht (Middeleeuws christelijk centrum), Groningen (Middeleeuwse handelsstad), 's-Hertogenbosch (één van de vier hoofdsteden van Brabant)... Citaat:
2. Vlaanderen is, nogmaals, 'Zuid-Nederland'/'de Zuidelijke Nederlanden' omdat het u eenmaal het zuidelijk deel is van een gedeeld Nederlands cultuurveld. Zo moeilijk is dat niet, als u -hoe vaak nog?- uw idee van de staat 'Nederland' even loskoppelt van de culturele/historische/geografische entiteit 'de Nederlanden. Ik mag veronderstellen dat u voldoende abstractievermogen heeft om met verschillende betekenissen te kunnen omgaan? Citaat:
Citaat:
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Jij begint plots over Hollanders. Je bent even inconsequent als onwetend.
![]() |
![]() |
#135 |
Vreemdeling
|
![]() Het land Nederland wordt vaak Holland genoemd. Holland is gewoon een provincie, net als Gelderland etc.
Maar vaak hoor je mensen in het buitenland praten over Holland, maar dan bedoelen ze Nederland. Dit is natuurlijk een grote vergissing. Noord-Nederland is het huidige Nederland min Zuid-Limburg en Zuid-Nederland is het huidige België plus Zuid-Limburg. Zuid-Nederland is eigenlijk heel België, maar door de verschillen in cultuur en taal, zal het wel niet mogelijk zijn geheel Zuid-Nederland met Noord-Nederland samen te laten gaan. Ik pleit daarom ook voor het huidige Nederland + Vlaanderen en Frans-Vlaanderen. Dit is best mogelijk, aangezien de Fransen dan een deal kunnen sluiten met Wallonië, zodat het land van de trotse Fransen niet kleiner wordt. 8) |
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | ||||||||||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
vlaanderen/belgie was veel meer ontgonnen gebied ik zeg niet dat er niemand woonde in nederland, ik zeg dat de rol van nederland tijdens het eerste milennium nihil was dat heeft niks met minderwaardige "nederlanders" te maken maar met de natuur en de middelen die de mensheid toen had om de natuur naar zijn hand te zetten Citaat:
Citaat:
historische entiteit = da's belachelijk, vlaanderen was veel langer onderdeel van andere landen dan een groot-nederland cultureel = da's nog de grootste grap van allemaal, vlamingen en nederlanders verschillen als dag en nacht Citaat:
Citaat:
als het je helpt, mijn zin was helemaal niet bedoelt om legitimiteit aan ancienniteit te koppelen, integendeel
![]() |
![]() |
#137 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
IK ben onwetend?
![]() |
![]() |
#138 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik ben evenmin als u historicus, maar ik weet tenminste waarover ik spreek. ![]()
![]() |
![]() |
#140 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |