Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 juni 2012, 12:41   #121
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Beginnen met criminelen, al of niet onder invloed.
En hoe precies ga je die "verbieden"?

Naar aloude gewoonte in kampen steken?
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2012, 12:41   #122
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Je eerste denkfout is dat je er van uit gaat dat je alcohol uit de samenleving kan bannen zonder enig neveneffect. In dat geval gaat je utilitaristische redenering op.
Echter in de werkelijkheid hebben in de praktijk alle pogingen om alcohol te bannen nogal wat negatieve neveneffecten. Als je die mee in je redenering betrekt dan verandert de uitkomst.
Als je puur utilitaristisch rekent vergeet dan dus niet dat alles onverwachte neveneffecten heeft.
en wat is dan een beter alternatief? Kijken hoe de moslims het deden?

Citaat:
Ten tweede maak je naar mijn mening de fout te stellen de negatieve gevolgen van alcoholmisbruik enkel aan dat alcoholgebruik liggen. Er is echter meer aan de hand.

4 jaar geleden werd de stad waar ik woon overrompeld door Nederlandse voetbalsupporters. Het bier vloeide rijkelijk en iedereen was stomverbaasd hoe die lui konden zuipen. Men praat er nog over.
En iedereen was ook verbaasd dat het desondanks niet tot geweld kwam. Mensen die in groep ladderzat konden worden zonder agressief te worden, dat had men hier nog niet gezien. De Nederlanders hebben zich hier onsterfelijk populair gemaakt.
Het lijkt me dat er dus ook nog een culturele component nodig is opdat alcohol automatisch tot geweld leid.
dat zou kunnen, maar we weten wel van de psychologische effecten van verlies aan remmingen. Gemiddeld gezien gaat iemand onder invloed asociale dingen doen waar hij anders vaak zelf niet achter staat.
Maar er is inderdaad een effect van de sociale psychologie, dat gevoelens deels een sociaal construct zijn. Nu goed, dat op zich verandert nog niets aan mijn argumentatie.
Oud 12 juni 2012, 12:42   #123
Восход-1
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Oh, gaan we dan ineens ook de scouts, de volleybal, voetbal, de school en alle andere oorden waar mensen verkracht worden, verbieden? Uw kronkels rammelen aan alle kanten.
Als ik denk aan verkrachtingen denk ik aan de parochie en de lagere school. Daar is het ook veel beter te verbergen.
Восход-1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2012, 12:45   #124
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deepeco Bekijk bericht
Dit is niet de moslimwereld, dit is West-Europa. Drieduizend jaar aan wijn- en biergeschiedenis.

Het ontbreekt jou precies aan enig realisme. Als ik het heb over lynchen, dan zeg ik dat met een reden: dat is exact wat jou zal overkomen als jij de bevolking een alcoholverbod oplegt.
Oud 12 juni 2012, 12:46   #125
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oh, gaan we dan ineens ook de scouts, de volleybal, voetbal, de school en alle andere oorden waar mensen verkracht worden, verbieden? Uw kronkels rammelen aan alle kanten.
nee, die dingen moeten we niet verbieden, tenzij er wetenschappeijk bewijs komt dat die activiteiten zoals bij alcohol een even groot risico opleveren.
We kunnen het experiment eens doen: we onderzoeken de psychologische effecten van een uurtje volleybal, kijken of dat dat het oordeelvermogen onderuit haalt, of remmingen verdwijnen, of die volleyballers gemiddeld genomen agressiever reageren na een spel, of ze sneller jaloers worden op hun vrouw, of ze sneller hun kind verwaarlozen,.... Wat verwacht je dat het resultaat van dergelijk onderzoek zou zijn? Een positieve correlatie zoals bij alcohol? Bij alcohol heeft men twee groepen getest: de ene kreeg echte alcohol, de andere een placebo. en zo kon men de werking van alcohol op de hersenen bestuderen... Nu de werking van volleybal op de hersenen...
Oud 12 juni 2012, 12:46   #126
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
.
Een alternatief voor uw verbieden? Waarom zou iemand nadenken over een alternatief?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2012, 12:46   #127
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Met politici, dus
Vergeet het maar, als de staat dingen en mensen gaat beginnen verbieden dan zijn die politici net de eerste die de uitzonderingsmaatregelen krijgen.
Oud 12 juni 2012, 12:47   #128
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
nee, die dingen moeten we niet verbieden, tenzij er wetenschappeijk bewijs komt dat die activiteiten zoals bij alcohol een even groot risico opleveren.
We kunnen het experiment eens doen: we onderzoeken de psychologische effecten van een uurtje volleybal, kijken of dat dat het oordeelvermogen onderuit haalt, of remmingen verdwijnen, of die volleyballers gemiddeld genomen agressiever reageren na een spel, of ze sneller jaloers worden op hun vrouw, of ze sneller hun kind verwaarlozen,.... Wat verwacht je dat het resultaat van dergelijk onderzoek zou zijn? Een positieve correlatie zoals bij alcohol? Bij alcohol heeft men twee groepen getest: de ene kreeg echte alcohol, de andere een placebo. en zo kon men de werking van alcohol op de hersenen bestuderen... Nu de werking van volleybal op de hersenen...
Kan je eigenlijk zo eens een studie geven?
Oud 12 juni 2012, 12:47   #129
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel, bestudeer eens de correlatie tussen autorijden en agressief gedrag. Verbied autorijden!
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Oud 12 juni 2012, 12:48   #130
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Een alternatief voor uw verbieden? Waarom zou iemand nadenken over een alternatief?
Het alternatief voor verbieden is niet-verbieden eh
Oud 12 juni 2012, 12:51   #131
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Soit, ik ga me een stuk in mijn kraag zuipen sebiet, se.
Oud 12 juni 2012, 12:54   #132
Восход-1
Banneling

Standaard

Ik heb hier nog een Gulden Draak staan waarvan slechts 9000 flessen gemaakt zijn. Als Deepecos voorstel doorkomt word ik steenrijk!
Oud 12 juni 2012, 12:55   #133
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 Bekijk bericht
Ik heb hier nog een Gulden Draak staan waarvan slechts 9000 flessen gemaakt zijn. Als Deepecos voorstel doorkomt word ik steenrijk!
En ik maar denken dat geld jou niet boeide.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2012, 12:55   #134
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 Bekijk bericht
En gij gelooft dat. Ineens een grote crimineel, ja.
Oud 12 juni 2012, 13:02   #135
Восход-1
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
En ik maar denken dat geld jou niet boeide.
Geld kan in zeer nuttige dingen geinvesteerd worden, he.
Oud 12 juni 2012, 13:03   #136
Восход-1
Banneling

Standaard

Citaat:
En gij gelooft dat. Ineens een grote crimineel, ja.
Stop met zagen.
Oud 12 juni 2012, 13:03   #137
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Hoe doen "de moslims" het dan? In de meeste moslimlanden kan je gewoon alcohol kopen, en veel moslims drinken ook gewoon alcohol.

Maar mijn centrale punt van kritiek is eigenlijk het volgende:

Het is niet omdat X negatieve eigenschappen heeft dat automatisch volgt dat X verbieden de juiste oplossing is.

Het idee dat alle maatschappelijke problemen op te lossen zijn met een wetje or regeltje is een gevaarlijk idee. Het is de basis van totalitarisme.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2012, 13:06   #138
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Om het drinken moeilijker te maken, moet je alternatieven voor verbieden bedenken
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2012, 13:10   #139
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
omdat alcohol botst met een rechtvaardigheidsethiek; zie mijn openingspost. Als je zegt dat we niet moeten nadenken over een alternatief, wil ik wel eens weten hoe jou ethiek er dan uitziet. Eentje waar een prioriteit wordt gegeven aan het verhogen van het welzijn van de gelukkigsten?
Oud 12 juni 2012, 13:12   #140
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Om het drinken moeilijker te maken, moet je alternatieven voor verbieden bedenken
Het meest evidente alternatief is er zware belastingen op heffen.

In dat geval ga je onmiddellijk een zeer bloeiende zwarte markt hebben, waardoor de problemen groter worden.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be