Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 juni 2012, 14:40   #121
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
1) Check,
2) nope,
3) nope,
4) and nope.

Toch ben ik een 'échte Vlaming', afkomstig uit de streek van het Brugse Vrije; niet speciaal fier, maar wél DIK CONTENT dat ik er 'zo ene' ben.
Ik vind dat gij geen echte Vlaming zijt. Ik vind dat. Omdat ik dat vind. Ik bepaal wie echte Vlamingen zijn en wie niet.

Ik vind dat ik dat bepaal. Omdat ik dat vind. Ik.

Gij zijt geen echte Vlaming.

Nog kandidaten? Stuur uw vacature maar door. Ik.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2012, 14:41   #122
Восход-1
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Neem nu de cultuur van het handschudden om elkaar te begroeten bvb. Aan welk volk is dit verwant?
http://en.wikipedia.org/wiki/Spectra...ity_estimation

Een cultuur is niet een rigide afgebakend iets, he. Maar omdat dit niet zo is betekent niet dat ze niet bestaat. Een cultuur kan worden vastgesteld door hoogcorrelaties van bepaalde elementen. En ja, er kan kruisbestuiving, uitwisseling, ... bestaan. Dat sluit nog altijd niets uit.

Handschudden is overigens niet een cultuur. Dat is een uiterlijk vertoon.
Восход-1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2012, 14:42   #123
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

4x10E6's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 Bekijk bericht
De zogenaamde cultuurcritici die beweren dat cultuur niet bestaat denken dat cultuur een volstrekt determinerend fenomeen is waarbij iedereen in Lederhosen naar Oktoberfest marcheert op het geluid van de jachthoorn.

Het feit dat dit niet zo is laat hen denken dat als men een oranje boeddhistengewaad aantrekt men gekozen heeft voor een Oosterse cultuur en er nu volledig volgens leeft. De diepere impact van een cultuur op het denken, handelen, de conceptenwereld van een mens ontgaat hen.

Mag je didgiridoo spelen en aan vipassana doen, ben je nog altij niet een van die mensen. Je neemt uiterlijke kenmerken over. De bovenste laag.
die mensen?

#InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate
4x10E6 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2012, 14:43   #124
Восход-1
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 4x10E6 Bekijk bericht
die mensen?
De mensen wiens cultuur de opgenoemde elementen bevat.
Oud 24 juni 2012, 14:43   #125
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Spectra...ity_estimation

Een cultuur is niet een rigide afgebakend iets, he. Maar omdat dit niet zo is betekent niet dat ze niet bestaat. Een cultuur kan worden vastgesteld door hoogcorrelaties van bepaalde elementen. En ja, er kan kruisbestuiving, uitwisseling, ... bestaan. Dat sluit nog altijd niets uit.

Handschudden is overigens niet een cultuur. Dat is een uiterlijk vertoon.
Cultuur is inderdaad niet rigide. Dus volgende vraag wat is eigen aan de Vlaamse cultuur dat je nergens in een andere cultuur terug vindt?
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2012, 14:44   #126
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Ik vind dat gij geen echte Vlaming zijt. Ik vind dat. Omdat ik dat vind. Ik bepaal wie echte Vlamingen zijn en wie niet.

Ik vind dat ik dat bepaal. Omdat ik dat vind. Ik.

Gij zijt geen echte Vlaming.

Nog kandidaten? Stuur uw vacature maar door. Ik.
Ik claimde het eigenaarschap van de ECHTE vlaming (enkelvoud). Vacatures opsturen heeft dus geen zin, laat staan dat jij zou beslissen. Rekel !

Oud 24 juni 2012, 14:46   #127
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oh .. zij die didgiridoo neuzelen en vipassana beoefenen, zijn 'die mensen'; maar lang niet allemaal als ik op jouw vorige post afga. Wie behoort wel, wie behoort niet tot 'die mensen'?

Laatst gewijzigd door 4x10E6 : 24 juni 2012 om 14:47.
Oud 24 juni 2012, 14:47   #128
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Cultuur is inderdaad niet rigide. Dus volgende vraag wat is eigen aan de Vlaamse cultuur dat je nergens in een andere cultuur terug vindt?
ik gok op : het vlaamse aspect ervan ?

Oud 24 juni 2012, 14:50   #129
Восход-1
Banneling

Standaard

Citaat:
Ben je vertrouwd met het wiskundig concept van gewogen gemiddelden en van het toeeigenen van massa aan de getallen?

Cultuur is dus, nogmaals, en ik verwacht dat je dit heel nauw leest en hier ook heel goed over nadenkt, NIET een verzameling discrete elementen. Waarbij men kan zeggen: deze cultuur bestaat uit elementen A, B, C, ... N. En in de Vlaamse cultuur vindt men K terug, iets wat men in andere culturen niet vindt.
Nee. Zo werkt het niet.
Een cultuur is een complex samenspel tussen al die elementen, en de manier waarop ermee wordt omgegaan. Gedragingen, manieren van communicatie, sociale omgangswijzen, eetgewoonten, en ALLE complexe interacties tussen die dingen omvatten een cultuur.

Het is vanzelfsprekend dat een socium dat lang bestond uit katholieke Nederlandstaligen sterk zal verschillen van pakweg protestantse Nederlandstaligen door de katholieke stempel, en van de katholieke Franstaligen door de culturele invloeden van het Nederlands. Enzovoort.
Het kan dus perfect zijn he, dat er geen enkel discreet element eigen is aan Vlaamse cultuur.

In gebakjes vind je vaak dezelfde ingredienten terug maar de bereidingswijze en de verhoudingen zijn anders, met als resultaat een geheel ander gebakje.
Dit is waar voor alle gerechten: steak met saus is geen stoverij, en een stoverij is geen soep.
Oud 24 juni 2012, 14:51   #130
Восход-1
Banneling

Standaard

Citaat:
Oh .. zij die didgiridoo neuzelen en vipassana beoefenen, zijn 'die mensen'; maar lang niet allemaal als ik op jouw vorige post afga. Wie behoort wel, wie behoort niet tot 'die mensen'?
Dag doctor Yammine.

Probeer je mij hier op iets te pakken?
Oud 24 juni 2012, 14:51   #131
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik claimde het eigenaarschap van de ECHTE vlaming (enkelvoud). Vacatures opsturen heeft dus geen zin, laat staan dat jij zou beslissen. Rekel !
Sorry, maar ik heb beslist dat ik het ben die beslis.

Ge moogt zelf kiezen waarnaar ge verbannen wordt.

De enige die authentiek kan bepalen wat een authentieke Vlaming is, is mijn authentieke ik. Sorry, ik heb dat zo beslist.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2012, 14:51   #132
Bokkenreyder

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Laat je niet opjagen door die francofiele trollen, hé!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2012, 14:52   #133
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter

koe de poing's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De zogenaamde cultuurcritici die beweren dat cultuur niet bestaat denken dat cultuur een volstrekt determinerend fenomeen is waarbij iedereen in Lederhosen naar Oktoberfest marcheert op het geluid van de jachthoorn.
ik stel helemaal niet dat cultuur zuiver determinerend is. Au contraire zou ik zeggen, want Vlamingen mogen dat, Franse woordjes gebruiken, want dat maakt deel uit van hun cultuur.

Citaat:
Het feit dat dit niet zo is laat hen denken dat als men een oranje boeddhistengewaad aantrekt men gekozen heeft voor een Oosterse cultuur en er nu volledig volgens leeft. De diepere impact van een cultuur op het denken, handelen, de conceptenwereld van een mens ontgaat hen.
zo lopen er genoeg rond, en ik verafschuw dat soort mensen.

Citaat:
Mag je didgiridoo spelen en aan vipassana doen, ben je nog altijd niet een van die mensen. Je neemt uiterlijke kenmerken over. De bovenste laag.
dat je een didgeridoo vastneemt en geen viool zegt iets over je persoonlijkheid. Toegegeven, in veel gevallen wijst het op een gebrek aan muziekaal talent.
Oud 24 juni 2012, 14:52   #134
Восход-1
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder Bekijk bericht
Laat je niet opjagen door die francofiele trollen, hé!
Ik kom normaal nooit in zulke draden, maar het valt inderdaad niet mee.
Oud 24 juni 2012, 14:53   #135
subocaj

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Ik had deze draad eigenlijk niet mogen valideren. Maar ik wou toch wel even tonen hoe makkelijk het is deze onzin weg te blazen. Iedereen die het Vlaming-zijn verbindt aan een welbepaald politiek standpunt is gewoon aan het zeveren, wat dan ook zijn eigen politieke overtuiging is.
Als ik voor 2 telde, zei ik nu een dikke 3.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2012, 14:53   #136
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Fundamenteel verschilt de Vlaamse cultuur inderdaad niet zoveel van die van hun buurvolkeren. Het zijn eerder subtiele verschillen die zich uiten in bepaalde statistische tendensen; bijvoorbeeld het feit dat gewest binnen België enorm veel verklarende kracht heeft voor werkloosheidsgraad, zelfs wanneer men controleert voor factoren als verstedelijking en (de-)industrialisatie.
Binnen een welbepaalde culturele zone (zoals West-Europa die is) moet de eigenheid van een volk volgens mij vooral in het bestaan van een gedeelde leefwereld gezocht worden, zoals tot uiting komt in het cultuur- en medialandschap. Of bijvoorbeeld het feit dat ik op enkele kilometers van de taalgrens woon en toch geen enkele voeling heb met Waals-Brabant, terwijl ik perfect weet wat de stereotypes zijn over West-Vlamingen, Antwerpenaren of Limburgers.

Trouwens, ben jij niet de kerel die voortdurend zit te zeggen dat de Walen van de Vlamingen af moeten omdat we zo haatdragend zouden zijn?
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2012, 14:55   #137
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Hij heeft er wel voor gekozen, he. Hij zou ten tijde van de Karolingische Franken nog altijd in een gewaad met een smurf erop rondhuppelen en exact hetzelfde denken als nu.
fout, ik zou Xena versieren en me terugtrekken in mijn boshut.

Citaat:
Of nee, wacht. Toen kon hij er niet voor kiezen. Tegenwoordig kan men over Afrika lezen op internet en meteen Masai worden.
dat kom je terug op de vraag die ik voorlegde: wie is er mee een Vlaming: die geïntegreerde Keniaan, of die rastafari uit Brugge ?
Oud 24 juni 2012, 14:56   #138
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dit is waar voor alle gerechten: steak met saus is geen stoverij, en een stoverij is geen soep.
dus een Vlaming is een stoofpot ?
Uren laten sudderen tot alle individualiteit tot een brij verworden is ?
Oud 24 juni 2012, 14:58   #139
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Ben je vertrouwd met het wiskundig concept van gewogen gemiddelden en van het toeeigenen van massa aan de getallen?

Cultuur is dus, nogmaals, en ik verwacht dat je dit heel nauw leest en hier ook heel goed over nadenkt, NIET een verzameling discrete elementen. Waarbij men kan zeggen: deze cultuur bestaat uit elementen A, B, C, ... N. En in de Vlaamse cultuur vindt men K terug, iets wat men in andere culturen niet vindt.
Nee. Zo werkt het niet.
Een cultuur is een complex samenspel tussen al die elementen, en de manier waarop ermee wordt omgegaan. Gedragingen, manieren van communicatie, sociale omgangswijzen, eetgewoonten, en ALLE complexe interacties tussen die dingen omvatten een cultuur.

Het is vanzelfsprekend dat een socium dat lang bestond uit katholieke Nederlandstaligen sterk zal verschillen van pakweg protestantse Nederlandstaligen door de katholieke stempel, en van de katholieke Franstaligen door de culturele invloeden van het Nederlands. Enzovoort.
Het kan dus perfect zijn he, dat er geen enkel discreet element eigen is aan Vlaamse cultuur.

In gebakjes vind je vaak dezelfde ingredienten terug maar de bereidingswijze en de verhoudingen zijn anders, met als resultaat een geheel ander gebakje.
Op de manier waarop je uitlegt (paragraaf "complex samenspel") bewijs je perfect dat cultuur veel meer verbonden is aan het individu dan aan een volk.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2012, 15:04   #140
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op de manier waarop je uitlegt (paragraaf "complex samenspel") bewijs je perfect dat cultuur veel meer verbonden is aan het individu dan aan een volk.
Dit is toch fundamenteel onzinnig. Hoe kan dat nu? Cultuur is per definitie sociaal, en kan enkel doorgegeven worden binnen een bepaalde gemeenschap (in bepaalde gevallen misschien meerdere).
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be