![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#122 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wordt welvaart enkel uitgedrukt in euro's, dollars of ...? Voor mij is welvaart veel meer dan materiele dingen. Op elkaar gepropt wonen is volgens mij geen welvaart. De wereldbevolking halveren zou volgens mij veel meer welvaart brengen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#124 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De mens maakt daar toch ook deel van uit?
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je ziet het resultaat rondom u en overal in de wereld.
![]() |
#126 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Etienne Vermeersch zei altijd deze planeet Max 1 miljard mensen kon verdragen. Laatst gewijzigd door fred vanhove : 15 juli 2024 om 11:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#128 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Tenslotte zijn we ondertussen met een kleinigheidje meer en de planeet draait rustig in zijn baan rond de zon terwijl er nergens uit het heelal klachten komen. Het doet me wat denken aan die onheils-klimaatprofeten. Ik vroeg overtijd aan één van die redelijk fanatieke mensen hoe het klimaat er zonder maatregelen normalerwijze binnen 50 jaar moet uitzien. Weten we niet, zegt hij. Toen ik hem dan vroeg op welke wijze hij dan het al dan niet gunstige effect van de maatregelen op het klimaat gaat inschatten had hij zo direct geen antwoord. Zijn mantra bleef echter hetzelfde , we moeten dit, we moeten dat... Je weet wel, "hernieuwbare energie" en dergelijke zever meer. Ik vertelde hem dat de windmolens en zonnepanelen nooit de energie opbrengen die er is ingestoken om ze te maken, fossiele energie notabene. Als antwoord daarop kwam hij niet verder dan "het moet, het moet."
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Elk levend wezen beïnvloed zijn omgeving. Bij de mens zou dat dan per definitie slecht zijn?
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De mens maakt het naar de kloten voor alle andere soorten, fauna en flora.
![]() |
#131 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Hallo maddox, ik ga jouw bericht gebruiken om een meer algemene reactie te geven. 500 miljoen lijkt me effectief een concreet getal waar iets mee te doen is. Persoonlijk denk ik dat het niet zo ver van het optimale afligt, maar het is in feite niet zo belangrijk (belangrijkste is mondiale bewustwording en een aanvang tot ...) Jij weet het ongetwijfeld, maar voor diegenen die het niet weten zal ik nog eens herhalen dat mijn streven er één is naar verbetering, geen verslechtering. Het middel om tot het optimaal aantal te komen moet zo zachtaardig mogelijk zijn. Dus zeker niet via vernietiging van bestaande/levende mensen. Hetgeen dus (volgens mij) overblijft is ingrijpen op het voorkomen van zwangerschappen wat dan resulteert in het voorkomen van aantal geboortes. Bij dit soort van ideeën (aantalsturing) wordt wel eens doorgeschoten naar uitersten waar we niet willen belanden, hetgeen dan ook mijlenver staat van wat ik beoog. Ook het beperken van zwangerschappen zal voor sommigen als behoorlijk ingrijpend ervaren worden. Sturing is nooit helemaal zonder negatieve neveneffecten, dat klopt. Het is echter de balans die moet bekeken worden, 'WAT WINNEN WE ERBIJ TEGEN WELKE KOST' Hetgeen we kunnen winnen heb ik reeds meerdere malen geduid. Kort samengevat: De meeste grote (vaak mondiale) problemen waar we momenteel mee kampen, verdwijnen stilaan als sneeuw voor de zon in verhouding tot de terugloop van de aantallen richting optimaal aantal. Dit zal echter enkel zo zijn indien we deze ingreep op een langzame en gestage manier doen zodat we bestaande structuren niet in chaos storten (wat net het tegenovergestelde zou betekenen van de gewenste verbetering). Van de versnelde manieren zoals: oorlogen, conflicten, ziektes, rampen zien we dagelijks welke ongewenst pijnlijke gevolgen ze veroorzaken. Te vermijden dus. Stel dat we plots mondiaal tot de consensus zouden komen dat we op beheerste manier via het beperken van het aantal zwangerschappen naar die 500 miljoen zouden streven. Dit streefdoel zou (op de beschreven manier) niet van vandaag op morgen bereikt zijn. Men zou met andere woorden tussentijds kunnen meten en bijsturen. Zo zou men na het vastleggen van metingsparameters tot de conclusie kunnen komen dat er bij een afwijkend aantal (tov van het oorspronkelijk vooropgezette 500 miljoen, bvb bij 1 miljard of 2 miljard of ...) een knik in de evolutie is. De parameters zouden dan aangeven dat verdere afbouw met andere woorden niet langer nodig is. In dat geval is het dan ook geen probleem om de maatregelen naar afbouw geleidelijk aan weer wat losser te hanteren, mogelijks zelfs terug een omgekeerde politiek te gaan voeren, (stimuleren in plaats van ontraden). Er zou gelet op het geleidelijke karakter van de sturing tijd zijn om dit alles heel mooi op te volgen, in kaart te brengen en bij te sturen in de richting die gewenst wordt.
http://forum.politics.be/showthread.php?t=175515 optimaal aantal mensen Laatst gewijzigd door satiper : 15 juli 2024 om 12:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
Minister-President
|
![]() Zoals hierboven gezegd, het eerste dat we nodig hebben is mondiale bewustwording.
Bij deze nog eens een poging van mezelf om hierbij te helpen. Als je zelf het nut en wenselijkheid inziet van hetgeen hierboven is beschreven help dan gerust om die vermeerdering van bewustwording te verwezenlijken. Dank aan diegenen die het reeds deden en bij voorbaat bedankt aan diegenen die het zich voornemen te doen.
http://forum.politics.be/showthread.php?t=175515 optimaal aantal mensen Laatst gewijzigd door satiper : 15 juli 2024 om 12:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En een paar 100 000 jager/verzamelaars, da's genoeg een apex predator als de mens als soort te behouden, maar dan gaan we niet veel meer hebben dan een vuurstenen bijl of dergelijke.
![]() |
![]() |
#134 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zwaar investeren in automatiseren en robotiseren. Voor het grootste deel van de productienijverheid moet dat mogelijk zijn.
Hope is nothing more than a postponed disappointment Laatst gewijzigd door Skobelev : 15 juli 2024 om 13:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#135 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#136 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Inderdaad. Welvaart en welzijn zijn dan ook heel nauw met elkaar verweven.
Laatst gewijzigd door reservespeler : 15 juli 2024 om 13:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De levensverwachting is, door onze welvaart en door ons welzijn, enorm gestegen en kindersterfte bestaat bijna niet meer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |