Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 september 2012, 17:23   #121
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Ja, stel je voor, die arrogante Hollanders richtten zelfs Nederlandstalige universiteiten op in Vlaanderen! Gelukkig dat onze Franstalige vrienden daar een stokje voor hebben gestoken.
Ja zeg! Meer nog, die "arrogante" Ollanders zorgden ervoor dat het bestuur van Vlaamse steden (ondermeer Leuven) overschakelden op het Nederlands! Non, mais, figurez-vous! Quel toupet!
Oud 24 september 2012, 17:34   #122
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Wil je nu zeggen dat je gelooft dat de huidige staatsgrenzen in Europa voor de eeuwigheid gemaakt zijn? Dat dachten ze in 1815 of 1945 wellicht ook, en toch zijn er sedertdien al een hoop grenzen gewijzigd...
Zonder een extene oorzaak, zeg maar een invasie door een ander land, oorlog, en dan één partij die duidelijk verliest waarna altijd al een herverdeling van de kaarten volgde : een duidelijk ja. De catalanen kunnen op hun hoofd gaan staan, ze zullen spanjaard blijven. Idem voor de schotten, de basken, de corsicanen, de padaniërs in italië, en ook zo voor de vlamingen.
In al die landen of regio's zijn even fanatieke separatisten als er bij ons rondlopen, ze hebben allemaal hun verhaal net zoals bij ons. Maar ik geloof totaal niet dat dit iets fundamenteels gaat veranderen aan de staatsvorm en de grenzen. Wat natuurlijk niet wegneemt dat sommige van die landen misschien zeer ingrrijpende veranderingsprocessen zullen doormaken, dat is dan weer heel plausibel.
Mensen denken snel dat ze in een speciaal tijdperk zitten, dat de verandering die ze wensen een belangrijk gegeven is en dat dit "dus" resultaten zal met zich meebrengen. Uit de geschiedenis van pakweg de laatste veertig jaar blijkt echter het tegendeel.

Laatst gewijzigd door peter1962 : 24 september 2012 om 17:35.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2012, 17:41   #123
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Zonder een extene oorzaak, zeg maar een invasie door een ander land, oorlog, en dan één partij die duidelijk verliest waarna altijd al een herverdeling van de kaarten volgde : een duidelijk ja. De catalanen kunnen op hun hoofd gaan staan, ze zullen spanjaard blijven. Idem voor de schotten, de basken, de corsicanen, de padaniërs in italië, en ook zo voor de vlamingen.
In al die landen of regio's zijn even fanatieke separatisten als er bij ons rondlopen, ze hebben allemaal hun verhaal net zoals bij ons. Maar ik geloof totaal niet dat dit iets fundamenteels gaat veranderen aan de staatsvorm en de grenzen. Wat natuurlijk niet wegneemt dat sommige van die landen misschien zeer ingrrijpende veranderingsprocessen zullen doormaken, dat is dan weer heel plausibel.
Mensen denken snel dat ze in een speciaal tijdperk zitten, dat de verandering die ze wensen een belangrijk gegeven is en dat dit "dus" resultaten zal met zich meebrengen. Uit de geschiedenis van pakweg de laatste veertig jaar blijkt echter het tegendeel.
Dat weet jij niet. Wanneer er binnen die gemeenschap een of meer autonomie-groepen hun invloed zodanig weten uit te breiden dat er een meerderheid van de bevolking achter staat dan worden die deelstaten onafhankelijk. En hetzelfde geldt voor Vlaanderen. U kunt volstrekt niet beletten dat een steeds maar groter aantal Vlamingen streeft naar een grote autonomie voor Vlaanderen. Dat kan gaan van een authentieke confederatie in een nieuw soort België tot volledige onafhankelijkheid. En het zal uiteindelijk het Vlaams Parlement zijn die daarin de doorslag zal geven. de federale grendelgrondwet zal dat volstrekt niet kunnen tegenhouden. Je kunt een natie niet ten eeuwigen dage opgesloten houden in een staatsconstructie die het niet meer wenst.
Oud 24 september 2012, 17:42   #124
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat is dan het probleem van de Basken en de Catalanen. Maar jullie francofonen zullen in elk geval niet kunnen beletten dat wij Vlamingen de komende paar jaren zelf over onze identiteit zullen beslissen. En wij zullen oordelen of uw Belgique al of niet zal blijven voortbestaan. Net zoals wij zullen beslissen of er van deze koekoeksstaat een confederatie zal gemaakt worden volgens een format dat wij zullen bepalen, dan wel of we kiezen voor de onafhankelijkheid. De Belgische grendelgrondwet zal ons daarin volstrekt niet tegenhouden. De enige autoriteit die over die kwestie zal beslissen is het Vlaams Parlement.
Juist ja... dezelfde retoriek die al die anderen (catalanen, basken en tutti quanti ook nog steeds verkondigen). Met overal nul komma nul resultaat.
Er zal niks onafhankelijkheid komen via vlaams parlement, dat is allemaal dromerij. Je doet maar hoor. Het is vermakelijk. Philip dewinter verkondigt dat gezwam al zijn hele volwassen leven, en nu hij wegdeestert neemt een meer getalenteerde politicus dat discours over. Dat is het verschil. Maar het eindresultaat zal niet ingrijpend anders zijn.
Weet het ons te zeggen hee als catalonië onafhankelijk is, dan organiseren we een feestje.
Oud 24 september 2012, 17:46   #125
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Juist ja... dezelfde retoriek die al die anderen (catalanen, basken en tutti quanti ook nog steeds verkondigen). Met overal nul komma nul resultaat.
Er zal niks onafhankelijkheid komen via vlaams parlement, dat is allemaal dromerij. Je doet maar hoor. Het is vermakelijk. Philip dewinter verkondigt dat gezwam al zijn hele volwassen leven, en nu hij wegdeestert neemt een meer getalenteerde politicus dat discours over. Dat is het verschil. Maar het eindresultaat zal niet ingrijpend anders zijn.
Weet het ons te zeggen hee als catalonië onafhankelijk is, dan organiseren we een feestje.
Maar ik herhaal, de vorm die de grotere Vlaamse autonomie zal aannnemen weet jij noch ik nu reeds te vertellen. Maar ik zeg u dart uw geliefd Belgique zeker niet meer zal blijven bestaan in de juridische vorm die het nu heeft. Het zal ofwel een authentieke confederatie worden, ofwel een volledige splitsing met onafhankelijkheid voor Vlaanderen. Het zal afhangen van alle Vlamingen samen. Hetzelfde geldt overigens voor de Schotten, voor de Catalanen en voor de Basken. Je kunt je natuurlijk altijd een scenario gaan inbeelden van een of andere coup door een minderheid. Maar dat zie ik bij ons nog niet zo gauw gebeuren.

Laatst gewijzigd door quercus : 24 september 2012 om 17:49.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2012, 17:48   #126
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat weet jij niet. Wanneer er binnen die gemeenschap een of meer autonomie-groepen hun invloed zodanig weten uit te breiden dat er een meerderheid van de bevolking achter staat dan worden die deelstaten onafhankelijk. En hetzelfde geldt voor Vlaanderen. U kunt volstrekt niet beletten dat een steeds maar groter aantal Vlamingen streeft naar een grote autonomie voor Vlaanderen. Dat kan gaan van een authentieke confederatie in een nieuw soort België tot volledige onafhankelijkheid. En het zal uiteindelijk het Vlaams Parlement zijn die daarin de doorslag zal geven. de federale grendelgrondwet zal dat volstrekt niet kunnen tegenhouden. Je kunt een natie niet ten eeuwigen dage opgesloten houden in een staatsconstructie die het niet meer wenst.
Maak je niet zo druk, we gaan niet het kind uithangen toch ? Ik wijs erop dat in geen enkel kernland van europa er ook maar één auonomie-groep zoals je het noemt met succes haar zelfstandigheid/onafhankelijkheid heeft kunnen bewerkstelligen. Geen enkele. Ik zie dan ook geen reden waarom dit hier wel zou het geval zijn.
Na de vorige parlementsverkiezingen heeft de univ van leuven een doorgedreven onderzoek gedaan naar wat de kiezer van n-va drijft. Onafhankelijkheid scoorde daarbij zeer laag. Uiterst laag zelfs. Mensen willen efficiënt bestuur, geen revolutie.
Het kan zijn dat de geesten verder evolueren en daarbij opgeschoven zijn, maar ik zie geen tekenen dat er een breed gedragen wil tot separatisme is. Dat dit die autonomie-groepen niet moet beletten hiernaar te blijven streven blijft legitiem. Maar het resultaat is wat het is : nul.
Oud 24 september 2012, 17:53   #127
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maak je niet zo druk, we gaan niet het kind uithangen toch ? Ik wijs erop dat in geen enkel kernland van europa er ook maar één auonomie-groep zoals je het noemt met succes haar zelfstandigheid/onafhankelijkheid heeft kunnen bewerkstelligen. Geen enkele. Ik zie dan ook geen reden waarom dit hier wel zou het geval zijn.
Na de vorige parlementsverkiezingen heeft de univ van leuven een doorgedreven onderzoek gedaan naar wat de kiezer van n-va drijft. Onafhankelijkheid scoorde daarbij zeer laag. Uiterst laag zelfs. Mensen willen efficiënt bestuur, geen revolutie.
Het kan zijn dat de geesten verder evolueren en daarbij opgeschoven zijn, maar ik zie geen tekenen dat er een breed gedragen wil tot separatisme is. Dat dit die autonomie-groepen niet moet beletten hiernaar te blijven streven blijft legitiem. Maar het resultaat is wat het is : nul.
Maar ik maak mij volstrekt niet druk. Waar haal je het? Ik ben en blijf een redelijk mens. En ik herhaal, het zullen uiteindelijk de Vlamingen en hun politici zijn die zullen bepalen welke vorm die grote autonomie zal aannemen: confederatie of onafhankelijkheid. Maar als u zich inbeeldt dat deze koekoeksstaat zal blijven zoals ze nu is, dan maakt u zich illusies.
Oud 24 september 2012, 17:53   #128
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Maar ik herhaal, de vorm die de grotere Vlaamse autonomie zal aannnemen weet jij noch ik nu reeds te vertellen. Maar ik zeg u dart uw geliefd Belgique zeker niet meer zal blijven bestaan in de juridische vorm die het nu heeft. Het zal ofwel een authentieke confederatie worden, ofwel een volledige splitsing met onafhankelijkheid voor Vlaanderen. Het zal afhangen van alle Vlamingen samen. Hetzelfde geldt overigens voor de Schotten, voor de Catalanen en voor de Basken. Je kunt je natuurlijk altijd een scenario gaan inbeelden van een of andere coup door een minderheid. Maar dat zie ik bij ons nog niet zo gauw gebeuren.
Dat zou pas mogelijk zijn als een afgetekende meerderheid van de vlamingen daartoe de aanzet zou geven, en ik zeg dus duidelijk : de bevolking. Niet haar politici. Het is Philip niet gelukt (die faalde magistraal zelfs en kan enkel nog zijn anti moslim discours houden om te overleven). Het zal ook BDW niet lukken. Mensen stemmen niet op hem om de oude VU idealen, maar om de samenleveingsproblemen van vandaag te helpen oplossen.
Oud 24 september 2012, 17:58   #129
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die vergelijking gaat echt niet op, en dat weet jij ook wel.

Voor geen enkele van de kernlanden van de EU geloof ik dat er opsplitsingen zitten aan te komen in de eerstvolgende decennia. Niet in frankrijk waar ook separatisten zijn, niet in spanje met zijn basken of catalanen, niet in italië waar ze in het noorden ook denken dat ze moeten afsplitsen, niet in de UK met schotland, en ook niet in belgië. Er is nergens een voldoende groot draagvlak om dat te bewerkstellingen, en europa zelf is tegen een balkanisering van zijn lidstaten. Landen zijn op dat vlak zoals grote organisaties : die hebben ook als voornaamste kenmerk dat ze zichzelf willen bestendigen. Veranderen en evolueren : ja. Maar opbreken, dat denk ik niet. Just my opinion.
OK, misschien had ik niet over het Derde Rijk moeten beginnen.

De Sovjetunie is ondertussen echter ook al 'wijlen', nietwaar.

Het is uiteraard ook maar 'just my opinion': volgens mij zijn er geen 'eeuwige' staten. Dat organisaties zichzelf willen bestendigen, klopt.

Als de kosten echter te groot worden, en de baten verwaarloosbaar klein, dan verdwijnen die organisaties, onontkoombaar.

Voor een 'land' als België komt het 'point of no return' met rasse schreden dichterbij. En dat hebben 'we' vooral 'te danken' aan diegenen die het 'land' kost wat kost in zijn huidige vorm willen behouden.

Het zal héél straffe toeren vergen om die trend te keren, en ik zou écht niet weten WIE die toeren kan uithalen.

Zoals reeds gezegd: ook dit is 'just my opinion', en ik ben niet onfeilbaar

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2012, 18:13   #130
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

@"peter1962":

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20120924_109

"NEW YORK TIMES ZIET ONS LAND UITEENVALLEN

Volgens de Amerikaanse krant New York Times bevinden we ons aan de vooravond van een babyboom van nieuwe staten. Naast Mali en Congo ziet de krant ook ons land uiteenvallen.
De New York Times schrijft dat de wereld 20 jaar na het uiteenvallen van de Sovjetunie en ex-Joegoslavië klaar is voor een nieuwe lading verse staten...

Naast Mali, Congo en Somalië zou ons land één van de landen zijn die uit mekaar valt. Volgens de krant is ons land al langer op weg naar een splitsing en is Brussel voorlopig nog het cement dat ons land samenhoudt. Omdat landsgrenzen minder belang zullen hebben in het geïntegreerde Europa zou België een aflopend verhaal zijn.

Daarnaast ziet de New York Times ook een aantal landen samensmelten: Noord- en Zuid-Korea zouden in de voetsporen treden van Oost- en West-Duitsland en één land gaan vormen. Yemen en Saoedi-Arabië zouden dan weer samen de Arabische Golf Unie gaan vormen.
"

Wees gerust: de New York Times is evenmin onfeilbaar

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2012, 18:18   #131
Eyjafjallajökull
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
Morgen worden op het Martelarenplein te Brussel de gevallen helden van de Belgische Revolutie van 1830 herdacht ! Bijna 200 jaar vrijheid voor het eeuwenoude België, dat is een hele prestatie !

En, was er wat volk ?
De media loopt er alvast niet van over...
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2012, 18:21   #132
Robrecht de Fries
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull Bekijk bericht
En, was er wat volk ?
De media loopt er alvast niet van over...
Gans het BUB was er, aka drie man en een paardenkop!

Laatst gewijzigd door Robrecht de Fries : 24 september 2012 om 18:21.
Robrecht de Fries is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2012, 18:21   #133
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Zoals gewoonlijk zal het publiek wel voornamelijk bestaan hebben uit Franstalige bejaarden.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2012, 18:41   #134
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
tijd dus om dit in Vlaanderen te herstellen.
En u gaat dat doen door vlaanderen weg te geven aan de Hollanders ?

Snap wie snappen kan.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2012, 18:46   #135
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Anderhalf miljoen Catalanen die voor independencia op straat komen, dat is niet niks.

Maar ik denk dat je wel gelijk hebt: zonder feitelijke regime-change in Madrid zelf zal er geen verandering zijn. Die regime-change zit er echter aan te komen: vandaag nog werd bekend gemaakt dat een groep militairen duidelijk stelling namen in de kwestie: Catalaanse afscheiding betekent oorlog.

Nu mogen de Euriërs staan preken over hoe weldadig de EU wel is, maar een nieuwe oorlog op dit continent is hoe langer hoe minder uitgesloten.

Vandaag werd toevallig ook aangekondigd dat het budget van het met recht en reden fascistisch te noemen Europese "noodfonds" wordt opgetrokken van 0,5 naar 2 biljoen euro. Om de Spaanse, Franse en Duitse banken te redden. De rekening zal binnenkort wel bij de Spaanse belastingbetaler in de bus vallen (en bij de onze).
Wat denk je dat de reactie gaat zijn in Barcelona en omgeving?

Laatst gewijzigd door Bolleke Wol : 24 september 2012 om 18:48.
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2012, 18:53   #136
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
En u gaat dat doen door vlaanderen weg te geven aan de Hollanders ?

Snap wie snappen kan.
dus u bent tegen het behoud en het bevorderen van de regionale identiteiten in België/Vlaanderen?
lekker Belgicystisch!
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2012, 19:03   #137
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
dus u bent tegen het behoud en het bevorderen van de regionale identiteiten in België/Vlaanderen?
lekker Belgicystisch!
U draait rond de pot.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2012, 19:13   #138
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
Morgen worden op het Martelarenplein te Brussel de gevallen helden van de Belgische Revolutie van 1830 herdacht ! Bijna 200 jaar vrijheid voor het eeuwenoude België, dat is een hele prestatie !

Hebben ze een feest georganiseerd voor het rusthuis op de hoek?
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2012, 19:15   #139
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
U draait rond de pot.
trolololooooooooooooooooo!
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2012, 19:20   #140
De rechtvaardige rechter
Parlementslid

De rechtvaardige rechter's schermafbeelding

Standaard

Wij willen Willem weer.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be