![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Hoe kan men van mij verwachten dat ik Nederlands spreek? Ik heb altijd Vlaamse leraars gehad...geboren en getogen... Laatst gewijzigd door eno2 : 29 november 2012 om 14:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Alles bijeen een beleefde discussie echter. Niet dat bitsige en persoonlijke dat je hier dikwijls tegenkomt. Dat geeft toch de indruk dat er tussen Nederlanders en Vlamingen wel iets mogelijk is, mits respect voor de verschillen en een fundamentele houding van gelijkwaardigheid.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat mij betreft spreek je Nederlands. Nederland dient dat als dusdanig te erkennen. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 29 november 2012 om 14:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Dat in een gewoon feuilleton, (10-tal afleveringen) met een duidelijk verhaal al eens dialect gesproken wordt, als dat zo past in de tijdsgeest of de plaats van de verhaal lijn is voro mij geen probleem. Maar in een soap als thuis of familie is dat iets heel anders. Ook als zoals jaren geleden in katarakt, dat speelde in het Limburgse Haspengouw, sommige acteurs denken dat ze dan een Brabants dialect moeten praten stoort mij dat enorm. Luister in volgend fragment eens naar Maaike Cafmeyer. Is dat uniform Nederlands? Het is beschamend dat onze officiële cultuurzender met belastinggeld zo iemand opvoert. En dan zijn ze verbaasd dat Frans in Vlaanderen nog altijd een opgang kent. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 29 november 2012 om 21:21. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
|
![]() Citaat:
Nederland is slechts een gebruiker van die taal.
![]() |
![]() |
#129 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=215 En een tijdje daarvoor waren we allemaal Vlamingen: Citaat:
Kortom: Twee etiketten voor dezelfde Dietse inhoud.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 29 november 2012 om 21:59. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#132 |
|
![]() Toegankelijkheid en helderheid
Een derde studente, Els Belsack, vergeleek het taalbeleid van Nederlandse en Vlaamse kranten. Bij alle redacties vond ze twee sleutelbegrippen: toegankelijkheid en helderheid. Maar terwijl Vlaamse redacties daarnaast erg gesteld zijn op correctheid en hun lezers het voorbeeld willen geven, zijn de Nederlandse meer bereid om taalvernieuwing toe te laten. Ze zijn creatiever met taal, doen minder inspanningen dan de Vlaamse om vreemde (Engelse) woorden te vermijden en als het taalgebruik in de maatschappij ruwer wordt, komen woorden die vroeger niet behoorlijk werden gevonden, ook in de krant. NRC Handelsblad probeert naar eigen zeggen het taalgebruik van zijn lezers te volgen. Het lijkt er dus op dat journalisten niet zozeer het goede voorbeeld willen geven als wel zó willen spreken en schrijven dat alle kijkers, luisteraars en lezers de boodschap begrijpen. Dat gaf begin 2012 nog aanleiding tot een discussie in Nederland toen de NOS het voornemen bekendmaakte om meer spreektaal toe te laten in het Journaal van 8 uur (zie het interview met Sacha de Boer in deze Taalpeil). Daarmee hoopt de redactie haar informatie beter bij jongere mensen te brengen, want die zouden de taal van dat Journaal vaak te moeilijk en te stijf vinden. Djoegoedjoegoe Misschien herkennen jongeren hun eigen taal beter in de media, als daar meer Surinaamse woorden opduiken. Het is bekend dat Nederlandse jongeren graag woorden gebruiken als doekoe voor geld en bakra of tata voor blanke. In kranten komen die woorden nog niet voor. Op televisie nemen alleen jongeren ze in de mond. Maar Nederlandse journalisten en schrijvers hebben begin dit jaar de belofte uitgesproken om het woord djoegoedjoegoe te promoten. Het betekent: ophef of onrust. Toen een vrouw in een reportage op het NOS-journaal zei dat ze Koninginnedag maar niks vond, omdat er ‘niet eens djoegoedjoegoe’ was, twitterden mensen als schrijver Robert Vuijsje en journalisten van kranten en televisie, dat het woord dringend meer bekendheid moest krijgen. En ze zijn van plan het zelf te gaan promoten. Binnenkort is er dus volop djoegoedjoegoe in de Nederlandse media http://taalunieversum.org/sites/tuv/...lpeil_2012.pdf Laatst gewijzigd door Adrian M : 29 november 2012 om 21:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen
Citaat:
Citaat:
2. Een uitgever wil inderdaad zoveel mogelijk verkopen. Maar de vraag daarbij is of hij dan daadwerkelijk minder zou verkopen als dat boek niet 'vernoordnederlandst' is, of vermoed hij slechts dat hij minder zou verkopen als hij dat niet zou doen...
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 29 november 2012 om 22:03. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Deze zijn ook zeer populair in Nederland.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 29 november 2012 om 22:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Brouwers vrezen voor banenverlies na verhoging biertaks
Ik snap niet dat menig Belgicistische Vlaming nog steeds zo "verliefd" is op Frankrijk, en zeker na hun plannen de belasting op bier te verhogen. Maar ja, men wil van de "Franse prins" natuurlijk geen kwaad weten. link: http://kw.knack.be/west-vlaanderen/n...0214726425.htm
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 29 november 2012 om 22:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ge suggereert van wel....?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 29 november 2012 om 22:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik niet, kan dit ook niet bewijzen, het is ook meer suggestief bedoeld. Ik heb dan ook geen andere verklaring hiervoor.
![]() |
#138 | |
|
![]() Citaat:
Heeft het mogelijk te maken met het feit dat men in de Belgische media meer gericht is op het toepassen van het Standaard Nederlands (Zie 132), dat Vlaamse woorden minder voorkomen? Overigens er zijn redelijk wat schrijvers die in het Fries schrijven, maar degenen die ook wat willen verdienen zullen eveneens het moeten publiceren in het Standaard Nederlands. Een broodje half om, in het Standaard Nederlands, doorspekt met Fries, gaat volgens mij niet echt goed verkopen. Het gaat dan meer neigen naar een streekroman, wat een andere markt is. Laatst gewijzigd door Adrian M : 29 november 2012 om 22:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Waar schreef ik weer dat de Zuidnederlanders misschien wel de hoeders van het Nederlands zijn....? En hoe zou een journaal eruit gezien (of eerder gehoord) hebben in de negentiende eeuw, vraagt deze neoromantikus zich mijmerend op dit late uur af....
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 29 november 2012 om 22:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 |
Banneling
|
![]() Vlaamse literatuur verMoordnederlandsen...
![]() |
![]() |
![]() |