Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 januari 2013, 12:54   #121
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parsprototem Bekijk bericht

En ik blijf erbij dat je een taal niet uit een boek leert.

De Erasmus-uitwisselingen en taalvakanties bevestigen dat.
Alleen uit een boek niet nee. Proficient spreken moet je sprekend leren.

Maar de bagage van de spraakkunst krijg je uit een boek mee, als vreemde taal spreker.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2013, 13:23   #122
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard Innovatie dreigt stil te vallen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Ook iemand die uit het TSO komt, moet nog zéér veel leren hoor. Als die op de werkvloer komt en je moet zo iemand begeleiden, dan mag je bijna van nul beginnen.

Ook iemand uit het BSO zal een goede basis hebben, maar moet toch ook pas beginnen te leren op het moment dat hij op de werkvloer staat.
Net de gevolgen van deze mentaliteit gevonden in de media.
http://trends.knack.be/economie/nieu...letter-RNBTRKZ
Citaat:
Voor het eerst in de geschiedenis lijkt innovatie niet meer de motor van economische groei. Ondanks alle flatscreenpracht en breedbandkracht ziet het ernaar uit dat de wereld door zijn voorraad ideeën zit.

Smartphones zijn niet meer dan geinige gadgets zonder economische impact. Dat vinden sommige Amerikaanse wetenschappers. Deze innovatiepessimisten zien veeleer een langdurige technologische stagnatie en verwachten geen heil meer van innovatie om de economische groei aan te zwengelen. Dat verklaart volgens Tyler Cowen, econoom aan de George Mason University, waarom de groei van de reële inkomens en de werkgelegenheid in de rijke wereld al geruime tijd vertraagt en sinds 2000 nauwelijks toenam.

In de groeistatistieken doen de opkomende markten het nog wel goed, maar dat komt omdat ze volop profiteren van technologie die elders al lang gebruikt wordt. Zo’n motor heeft de rijke wereld niet meer en dat is duidelijk te merken. In het midden van de 20ste eeuw groeide de reële output per inwoner in de VS nog met een verschroeiende 2,5 procent per jaar, een tempo waarbij de productiviteit en de inkomens één keer in een generatie verdubbelen. Maar nu is het vet van de soep.

Robert Gordon, een econoom aan de Northwestern University, zegt dat die golf van intensieve groei toe te schrijven was aan enkele fundamentele innovaties, bijvoorbeeld de mogelijkheid om energie op grote schaal aan te wenden, huizen te verwarmen, naar eender welke bestemming te reizen, te communiceren met iedereen, enzovoort. Al die veranderingen zijn nu grotendeels doorgevoerd. Er komt allicht nog wel innovatie, maar die zal de wereld niet op dezelfde wijze veranderen als elektriciteit, verbrandingsmotoren, sanitair, chemie en de telefoon.
Innovatie dreigt stil te vallen door gebrek aan inspiratie bij de jongeren en de oudere geraken uitgeblust door de zware druk die ze op hun schouders krijgen om de jongeren eerst alles nog te moeten aanleren.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2013, 13:50   #123
frank1234
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Net de gevolgen van deze mentaliteit gevonden in de media.
http://trends.knack.be/economie/nieu...letter-RNBTRKZ
Innovatie dreigt stil te vallen door gebrek aan inspiratie bij de jongeren en de oudere geraken uitgeblust door de zware druk die ze op hun schouders krijgen om de jongeren eerst alles nog te moeten aanleren.
how how
dat zijn maar enkele ouderen aan wie die innovaties te danken zijn
enkelen voor de verbrandingsmotor, enkelen voor het internet , enz

het is nu niet dat we alle ouderen hiervoor moeten bedanken he
frank1234 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2013, 14:23   #124
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door frank1234 Bekijk bericht
how how
dat zijn maar enkele ouderen aan wie die innovaties te danken zijn
enkelen voor de verbrandingsmotor, enkelen voor het internet , enz

het is nu niet dat we alle ouderen hiervoor moeten bedanken he
Nee, dat klopt.

Maar je zou er verstelt van staan, hoeveel die te danken hebben aan hun ouderen.
Want zonder die hun inzet, kennis en ervaringen, zouden zij nergens geraakt zijn.

Ik ontwerp en bouw zelf machines voor de industrie en daarvoor gebruik ik meer an enkele miljoenen levensjaren beroepservaringen. Ervaringen die ik enkel kon bekomen door ze van andere over te nemen. En die kennis en ervaringen komen niet steeds van oudere mensen, maar komen ook van jonge mensen, soms zelf heel jong. Soms zitten er zelfs ervaringen tussen die ik zelf onmogelijk kan opdoen, gewoon omdat er zaken zijn die nog niet bestonden toen ik tijd had om ervaringen op te doen.
Wat ik beroepsmatig dus veel doe, is ervaringen en kennis bundelen tot ééngeheel. Iets dat tegenwoordig in onze scholen veel word tegengewerkt en afgeleerd aan de leerlingen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2013, 16:34   #125
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Alleen uit een boek niet nee. Proficient spreken moet je sprekend leren.

Maar de bagage van de spraakkunst krijg je uit een boek mee, als vreemde taal spreker.
Volledig mee eens. Vooral als de taal geschreven dient te worden.
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2013, 17:03   #126
Vrolijk op Vrijdag
Parlementsvoorzitter

Standaard

Lees en geniet.
Beste site wat betreft humoristische zelfkritiek (maar vooral met veel waarheid!).

http://stuffwhitepeoplelike.com/2008...-new-language/
http://stuffwhitepeoplelike.com/2008...gual-children/
Vrolijk op Vrijdag is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2013, 21:34   #127
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Munglik Bekijk bericht
Voor mijn part beginnen ze in de kleuterklas.
Een taal kennen kan nooit kwaad.
Inderdaad en dit ook op de Franstalige kant tegenover het Nederlands.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2013, 21:36   #128
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
Worden er in Frankrijk lessen in het Duits of Engels gegeven? Nee toch. Dus, dikke zever.
In Elzas zal u de mogelijkheid hebben Duits te leren.
Oud 24 januari 2013, 21:44   #129
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Bekijk bericht
Inderdaad! In België krijgt iedereen Frans vanaf het vijfde leerjaar en het niveau dat ze op het einde van het middelbaar hebben bereikt is bij de overgrote meerderheid erbarmelijk.

Ook het niveau van het Engels vind ik bij velen niet goed genoeg.

Ik ben wel tegen immersiescholen, daar kan niets goeds uit voortkomen.
Het is maar wat je erbarmelijk noemt zeker.. Is het Nederlands in het FR onderwijs nog altijd optioneel? Als de gemiddelde Vlaming 'erbarmelijk' Frans spreekt, dan vraag ik mij af hoe je het niveau NL van de gemiddelde FR-Belg noemt..
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2013, 21:48   #130
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Dat heeft ook voor een groot deel te maken met, zoals ik al schreef, het gegeven dat Vlamingen het Frans steeds minder en minder gebruiken. Je mag nog zo vroeg beginnen met een vreemde taal aan te leren en die verplicht als tweede taal aan de studenten opleggen, zolang men die taal enkel in een schoolse omgeving gebruikt en daar verder niet of nauwelijks mee in contact komt, zal het niveau daarvan altijd ondermaats blijven. Je kan nu eenmaal niet ontkennen dat de Franse cultuur heden ten dage nauwelijks nog tot in Vlaanderen doordringt. Hoeveel jongeren lezen nog uit eigen beweging Franstalige boeken, luisteren naar de Franstalige radio, kijken naar de Franstalige televisie? Het procentuele aandeel van Frans in het lessenpakket in verhouding met het nut en de algehele return van een verplichting als tweede taal is gewoon compleet uit elkaar gegroeid en daardoor in wezen eigenlijk niet langer gerechtvaardigd. Ofwel verplicht je dus de Vlaamse jeugd om meer Frans in het dagelijkse leven te gebruiken, ofwel pas je de verhoudingen aan aan de werkelijkheid. Aangezien het eerste zich moeilijk laat dwingen, lijkt de tweede oplossing dan ook de verstandigste.
En dan? Ons land is België en het lijkt me dus logisch dat de tweede taal de andere landstaal is. In Wallonië zou Nederlands de verplichte tweede taal moeten worden.
Oud 24 januari 2013, 21:51   #131
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
En dan? Ons land is België en het lijkt me dus logisch dat de tweede taal de andere landstaal is. In Wallonië zou Nederlands de verplichte tweede taal moeten worden.
De franstaligen hebben wel nog maar iets meer dan 180 jaar de tijd gehad om Nederlands te leren.. Geduld is op zijn plaats.
Oud 24 januari 2013, 21:53   #132
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrolijk op Vrijdag Bekijk bericht
Francofielen kunnen het ontkennen en hun kop in het zand steken zoveel ze willen.
Alles wordt Engels.

Een andere taal leren is puur tijdverlies.
Als u pakweg naar Duitsland verhuist, zal u wel Duits leren, neem ik aan! Waarom zou het een tijdverlies zijn?
Oud 24 januari 2013, 21:55   #133
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Het is maar wat je erbarmelijk noemt zeker.. Is het Nederlands in het FR onderwijs nog altijd optioneel? Als de gemiddelde Vlaming 'erbarmelijk' Frans spreekt, dan vraag ik mij af hoe je het niveau NL van de gemiddelde FR-Belg noemt..
In Brussel is het verplicht.
In Wallonië kunnen ze tussen Nederlands en Engels kiezen, wat ik totaal belachelijk vind.
Oud 24 januari 2013, 21:56   #134
Paultje
Lokaal Raadslid

Paultje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zou !!!
velen schijnen wel te vergeten dat wij 3 landstalen hebben geef ze dan alle 3 op school
Paultje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2013, 22:02   #135
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
De franstaligen hebben wel nog maar iets meer dan 180 jaar de tijd gehad om Nederlands te leren.. Geduld is op zijn plaats.
Meer Franstaligen dan u denkt, kunnen Nederlands spreken. Het beste manier een taal te leren is zowiezo naar de regio/het land in kwestie te gaan leven. We moeten dus de Franstaligen aanmoedigen naar Vlaanderen te gaan leven. En daarmee bedoel ik niet alleen de Rand maar gewoon heel Vlaanderen.

Laatst gewijzigd door Everytime : 24 januari 2013 om 22:03.
Oud 24 januari 2013, 22:03   #136
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paultje Bekijk bericht
Zou !!!
velen schijnen wel te vergeten dat wij 3 landstalen hebben geef ze dan alle 3 op school
Voor mij geen probleem daarmee en ik ga totaal akkoord met u!
Oud 24 januari 2013, 22:06   #137
Vrolijk op Vrijdag
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Als u pakweg naar Duitsland verhuist, zal u wel Duits leren, neem ik aan! Waarom zou het een tijdverlies zijn?
Precies wat ik bedoel. Een vreemde taal moet je leren als daar een goede praktische reden voor is (zoals een verhuis, een specifieke job waar talenkennis vereist is). Other than that: tijdverlies.
Overigens spreekt de Duitse jeugd tegenwoordig al veel beter Engels dan 15 jaar geleden, en dat gaat alleen nog maar beter worden.
The internetz weet je wel.
Vrolijk op Vrijdag is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2013, 22:15   #138
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Brussel is het verplicht.
In Wallonië kunnen ze tussen Nederlands en Engels kiezen, wat ik totaal belachelijk vind.
bron?
Oud 24 januari 2013, 22:19   #139
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Meer Franstaligen dan u denkt, kunnen Nederlands spreken. Het beste manier een taal te leren is zowiezo naar de regio/het land in kwestie te gaan leven. We moeten dus de Franstaligen aanmoedigen naar Vlaanderen te gaan leven. En daarmee bedoel ik niet alleen de Rand maar gewoon heel Vlaanderen.
Ik ervaar bijna dagelijks in Brussel dat dat niet zo is, of moet ik die in de ardennen gaan zoeken?

Waarom moeten franstaligen in Vlaanderen komen wonen en vice versa?
Oud 24 januari 2013, 22:25   #140
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrolijk op Vrijdag Bekijk bericht
Precies wat ik bedoel. Een vreemde taal moet je leren als daar een goede praktische reden voor is (zoals een verhuis, een specifieke job waar talenkennis vereist is). Other than that: tijdverlies.
Overigens spreekt de Duitse jeugd tegenwoordig al veel beter Engels dan 15 jaar geleden, en dat gaat alleen nog maar beter worden.
The internetz weet je wel.
Waarom een tijdverlies? Men kan door een taal aangetrokken zijn omdat men die taal mooi vindt. Ik ken mensen die Spaans leren terwijl Spaans helemaal niet in hun job aan bod komt en die helemaal niet de bedoeling hebben naar Spanje te gaan leven. Ze willen die taal kennen, zo simpel is het. Wat de Duitse jeugd betreft, juist dat ze beter en beter Engels kennen maar ik trek mijn plan in het Duits. Allez, ik spreek die taal niet even goed als Frans, Nederlands en Engels maar ik trek mijn plan. Als ik met vakantie naar Duitsland ga, zal ik er Duits met Duitsers spreken en ik weet dat ik fouten zal maken - is het "der, die of das", is het "akkusativ of dativ"? - maar dat vind ik niet erg.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be