Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 februari 2013, 10:27   #121
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Vernieuwende filosofie volgt de wetenschap op de voet. Ze zijn nauw met mekaar verbonden.
Dat zou ik eerder klasseren onder wetenschapsfilosofie. Daar heb ik een gezonde mate van respect voor.

Citaat:
De geschiedenis van de filosofie is nuttig om huidige maatschappelijke evoluties te analyseren.
Geef mij dan maar sociologie.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2013, 10:49   #122
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Dat zou ik eerder klasseren onder wetenschapsfilosofie. Daar heb ik een gezonde mate van respect voor.

Niets te mee maken, de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van de hersenen hebben enorme implicaties op alle domeinen van de filosofie.

Een voorbeeld: het ontkrachten van het begrip "vrije wil" schudt heel de ethiek door mekaar.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2013, 11:08   #123
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niets te mee maken, de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van de hersenen hebben enorme implicaties op alle domeinen van de filosofie.

Een voorbeeld: het ontkrachten van het begrip "vrije wil" schudt heel de ethiek door mekaar.
Je volgt even niet.

Om het niet moeilijker te maken dan het al is, zal ik gemakshalve je even gelijk geven en me akkoord verklaren met het feit dat "de ontkrachting van het begrip vrije wil enorme complicaties hebben op het gebied van de filosofie."

Et alors ? Pleiten neurologische inzichten voor de kracht van filosofie ? Net integendeel, me dunkt, filosofie krijgt flinke klappen.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2013, 12:21   #124
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

En vonden we dat debat nu goed omdat het een beetje afstraalt op ons ego of was het echt zo diepgaand ?

Ik vond het nogal snel en oppervlakkig. Na eerst 25 minuten elkaar gevlooid en gelijk gegeven te hebben over hoe de neutraliteit opleggen (het eigenlijke debat zou moeten gaan over of die neutraliteit wel gewenst is maar vermits Vermeersch -begrijpelijkerwijze weliswaar- verblind wordt door zijn afkeer van de islam kiest hij tegen zijn eigen filosofie in de kant van De Wever, Janssens en de neutraliteit) en de semantiek van De Wever, begon het net interessant te worden toen de kinderjuf het geheel afsloot. Het begon nog maar net. Geen idee welk programma erna kwam maar het kan toch niet dat dat niet kon worden afgeschaft zodat Vermeersch nog een paar uur de vloer kon vegen met De Wever.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2013, 12:46   #125
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
En vonden we dat debat nu goed omdat het een beetje afstraalt op ons ego of was het echt zo diepgaand ?

Ik vond het nogal snel en oppervlakkig. Na eerst 25 minuten elkaar gevlooid en gelijk gegeven te hebben over hoe de neutraliteit opleggen (het eigenlijke debat zou moeten gaan over of die neutraliteit wel gewenst is maar vermits Vermeersch -begrijpelijkerwijze weliswaar- verblind wordt door zijn afkeer van de islam kiest hij tegen zijn eigen filosofie in de kant van De Wever, Janssens en de neutraliteit) en de semantiek van De Wever, begon het net interessant te worden toen de kinderjuf het geheel afsloot. Het begon nog maar net. Geen idee welk programma erna kwam maar het kan toch niet dat dat niet kon worden afgeschaft zodat Vermeersch nog een paar uur de vloer kon vegen met De Wever.
De vraag is wat het oorspronkelijk probleem was en de finale conlusie.

BDW gaf aan dat het wegvallen van een god zorgt voor het wegvallen van een referentiekader en dat er niets in de plaats kwam. Volgens EV is de mens best in staat een kader te definiëren zonder een god, uitgaande van een aantal principes aangegeven door de filosofen van de verlichting.

Ik ben er niet van overtuigd dat BDW dit volledig heeft aanvaard en ik vraag me dan ook af welk soort referentiekader hij zou willen invoeren.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2013, 12:47   #126
Munglik
Minister-President

Munglik's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Fijn hoor.
Wat is filosofie volgens jou?

-H. Marcuse
Munglik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2013, 13:12   #127
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
De vraag is wat het oorspronkelijk probleem was en de finale conlusie.

BDW gaf aan dat het wegvallen van een god zorgt voor het wegvallen van een referentiekader en dat er niets in de plaats kwam. Volgens EV is de mens best in staat een kader te definiëren zonder een god, uitgaande van een aantal principes aangegeven door de filosofen van de verlichting.

Ik ben er niet van overtuigd dat BDW dit volledig heeft aanvaard en ik vraag me dan ook af welk soort referentiekader hij zou willen invoeren.
De sharia waarschijnlijk.
Van democratisch overeengekomen wetten en regels had hij duidelijk geen hoge pet op.
Oud 9 februari 2013, 15:06   #128
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Je volgt even niet.

Om het niet moeilijker te maken dan het al is, zal ik gemakshalve je even gelijk geven en me akkoord verklaren met het feit dat "de ontkrachting van het begrip vrije wil enorme complicaties hebben op het gebied van de filosofie."

Et alors ? Pleiten neurologische inzichten voor de kracht van filosofie ? Net integendeel, me dunkt, filosofie krijgt flinke klappen.
Kijk vriend, het het is mijn fout niet dat je ooit maar metafysische en of scholastieke wijsbegeerte hebt gezien.

De filosofie die men jou heeft opgediend krijgt inderdaad rake klappen:
90% van de filosofie mag men inderdaad in de rekken van filosofische gescheidenis en curiosa plaatsen.
Er is echter 10% die nu bijzonder actueel wordt.
Oud 9 februari 2013, 15:13   #129
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik betwijfel ten zeerste of de idee van de vrije wil kan ontkracht of bevestigd worden door de wetenschap.

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2013, 15:39   #130
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Ik betwijfel ten zeerste of de idee van de vrije wil kan ontkracht of bevestigd worden door de wetenschap.
Die twijfel wegkrijgen is een werk van lange adem.
De feiten zijn er.
Nu, ik kan nu al met zekerheid zeggen dat er zullen zijn die dat nooit zullen accepteren. Vooral zij die na Thomas van Aquino zijn afgehaakt.
Oud 9 februari 2013, 16:05   #131
Den Duisteren Duikboot

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wetenschapsfilosofie is geen filosofie die per definitie wetenschappelijke inzichten incorporeert of (natuur)wetenschappelijke methoden gebruikt; het is een reflectie op wetenschap als discipline (bijv. haar verhouding tot metafysische vraagstukken). Om die reden is wetenschapsfilosofie niet "wetenschappelijker" dan, pakweg, godsdienstfilosofie.

Citaat:
Aan welke stromingen of auteurs denk je dan?
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2013, 16:09   #132
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Wat is zijn filosofie dan volgens jou?
Oud 9 februari 2013, 16:21   #133
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Ik vraag me vooral af hoé hij dat wil invoeren. Hij stelt de zaken nogal eenvoudig voor, alsof enkele verlichtingsfilosofen de oorzaak van alle kwaad zijn. Wat gaat hij doen? Die filosofen uit het curriculum schrappen, gesteld dat ze daar ïberhaupt aan bod komen?

Hij overschat de rol van de filosofie. Een filosoof als Rousseau is bijvoorbeeld lang niet altijd populair geweest. Of hij gelezen werd of niet, hing vaak nauw samen met de tijdsgeest, net zoals ook bepaalde schrijvers na verloop van tijd uit de mode raakten en later weer hip werden (Hermann Hesse is een klassiek voorbeeld).

Die tijdgeest is vooral het product van een hele reeks ontwikkelingen waarin filosofen geen rol van betekenis hebben gespeeld. Het zijn niet de filosofen die de motor waren van industrialisering, ontwikkelingen in de wetenschap, periodes van vrede of oorlog, de versoepeling van de omgangsvormen tussen hoog en laag, etc.

Ik hoor De Wever treuren om de teloorgang van de "gemeenschap", maar hoe wil hij die "terug" zonder alle ontwikkelingen van de voorbije eeuwen die de "gemeenschap" hebben ontrafeld terug te draaien?
Oud 9 februari 2013, 16:38   #134
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Ik vraag me vooral af hoé hij dat wil invoeren. Hij stelt de zaken nogal eenvoudig voor, alsof enkele verlichtingsfilosofen de oorzaak van alle kwaad zijn. Wat gaat hij doen? Die filosofen uit het curriculum schrappen, gesteld dat ze daar ïberhaupt aan bod komen?

Hij overschat de rol van de filosofie. Een filosoof als Rousseau is bijvoorbeeld lang niet altijd populair geweest. Of hij gelezen werd of niet, hing vaak nauw samen met de tijdsgeest, net zoals ook bepaalde schrijvers na verloop van tijd uit de mode raakten en later weer hip werden (Hermann Hesse is een klassiek voorbeeld).

Die tijdgeest is vooral het product van een hele reeks ontwikkelingen waarin filosofen geen rol van betekenis hebben gespeeld. Het zijn niet de filosofen die de motor waren van industrialisering, ontwikkelingen in de wetenschap, periodes van vrede of oorlog, de versoepeling van de omgangsvormen tussen hoog en laag, etc.

Ik hoor De Wever treuren om de teloorgang van de "gemeenschap", maar hoe wil hij die "terug" zonder alle ontwikkelingen van de voorbije eeuwen die de "gemeenschap" hebben ontrafeld terug te draaien?
Dit is inderdaad een vraag die hij beter zou beantwoorden.

Ik vraag me trouwens af indien hij het wel over moraal had of eerder over zaken van praktische orde. Het geval van de vuile voeten op de bank van de trein had m.i. niets met moraal te maken.
Oud 9 februari 2013, 16:45   #135
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die twijfel wegkrijgen is een werk van lange adem.
De feiten zijn er.
U wil zeggen dat het wetenschappelijk bewezen zou zijn dat de mens geen vrije wil heeft? Ik beweer dat dit onvermeidelijk gaat om een verkeerde interpretatie van wetenschappelijke gegevens. Het is te vergelijken met de al even dwaze stelling dat de Big Bang zou aantonen dat er geen God bestaat. Hawking is iemand die dat soort van illusies koestert wanneer hij denkt te kunnen bewijzen dat God niet bestaat. Zijn van 'Goddelijke' pretentie doordrongen wetenschappelijk denken maakt hem blind.

U doet me denken aan iemand die denkt dat de aarde in 7 dagen geschapen is omdat het geschreven staat.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 9 februari 2013 om 16:47.
Oud 9 februari 2013, 16:50   #136
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
U wil zeggen dat het wetenschappelijk bewezen zou zijn dat de mens geen vrije wil heeft? Ik beweer dat dit onvermeidelijk gaat om een verkeerde interpretatie van wetenschappelijke gegevens. Het is te vergelijken met de al even dwaze stelling dat de Big Bang zou aantonen dat er geen God bestaat. Hawking is iemand die dat soort van illusies koestert wanneer hij denkt te kunnen bewijzen dat God niet bestaat. Zijn van 'Goddelijke' pretentie doordrongen wetenschappelijk denken maakt hem blind.

U doet me denken aan iemand die denkt dat de aarde in 7 dagen geschapen is omdat het geschreven staat.
Wat bedoel je me 'vrije wil'? Er zijn extreem veel factoren die ons handelen beïnvloeden en wij hebben niet alle factoren onder controle. De vrije wil zal dus wel niet absoluut zijn.
Oud 9 februari 2013, 16:56   #137
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat bedoel je me 'vrije wil'? Er zijn extreem veel factoren die ons handelen beïnvloeden en wij hebben niet alle factoren onder controle. De vrije wil zal dus wel niet absoluut zijn.
Dat wil ik niet ontkennen.

Besef dat er zonder vrije wil ook geen verantwoordelijkheid kan bestaan, noch moraliteit.

Wat vrije wil is? Dat is eigenlijk een bijzonder moeilijke vraag. Het is een van de dingen die ik 'aftast' doorheen 'mijn' kunst. Ik zou dan ook eerder mijn kunst als antwoord willen aanhalen in plaatst van een vaststaande definitie te geven. In essentie komt het erop neer dat indien we aanvaarden dat er vrije wil is dat we er dan van uitgaan dat niet al ons handelen 'van buiten af' bepaald wordt. Maar dat is een antwoord dat veel vragen open laat.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 9 februari 2013 om 17:04.
Oud 9 februari 2013, 17:10   #138
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Wat is zijn filosofie dan volgens jou?
Vermeersch heeft toch altijd eerder links liberale standpunten in genomen op ethisch levensbeschouwelijk vlak zoals over seks, abortus, euthanasie, ... . Ik begrijp daarom niet goed dat hij mee gaat in het neutraliteitsverhaal.
Oud 9 februari 2013, 17:18   #139
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat wil ik niet ontkennen.

Besef dat er zonder vrije wil ook geen verantwoordelijkheid kan bestaan, noch moraliteit.

Wat vrije wil is? Dat is eigenlijk een bijzonder moeilijke vraag. Het is een van de dingen die ik 'aftast' doorheen 'mijn' kunst. Ik zou dan ook eerder mijn kunst als antwoord willen aanhalen in plaatst van een vaststaande definitie te geven. In essentie komt het erop neer dat indien we aanvaarden dat er vrije wil is dat we er dan van uitgaan dat niet al ons handelen 'van buiten af' bepaald wordt. Maar dat is een antwoord dat veel vragen open laat.
Ah, nu zijn we er.
Het zijn de eventuele gevolgen die je maar niets vindt...
Oud 9 februari 2013, 17:25   #140
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Waarom kan zo'n debat alleen in een programma laat op de dag? En niet in prime time op de radio, Terzake, Zevende Dag enzovoort?
ach kom.......er zijn toch veel belangwekkender dingen te vermelden in prime-time?

Ik denk maar,zoals donderdag 7 februari reeds van in het vroege radionieuws : hoeveel keer een Vlaming "het" doet .....en blijkt dan s'avonds ,na het werk,als een mens eens naar het nieuws en duiding wil luisteren op de radio,dat men het daar NOG STEEDS over heeft.
Ik heb die avond niet naar het TV journaal gekeken(beperk me gewoonlijk tot het Kanaal-Z-nieuws,de enige plaats waar men nog over BELANGWEKKENDE dingen spreekt),maar kan me niet voorstellen dat op TV1 enigerlei "interessant debat" aan bod kwam,maar kan me wel voorstellen welk onderwerp WEL aan bod zal gekomen zijn.....

Laatst gewijzigd door kelt : 9 februari 2013 om 17:26.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be