![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Een voorbeeld: het ontkrachten van het begrip "vrije wil" schudt heel de ethiek door mekaar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
|
![]() Citaat:
Om het niet moeilijker te maken dan het al is, zal ik gemakshalve je even gelijk geven en me akkoord verklaren met het feit dat "de ontkrachting van het begrip vrije wil enorme complicaties hebben op het gebied van de filosofie." Et alors ? Pleiten neurologische inzichten voor de kracht van filosofie ? Net integendeel, me dunkt, filosofie krijgt flinke klappen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
Banneling
|
![]() En vonden we dat debat nu goed omdat het een beetje afstraalt op ons ego of was het echt zo diepgaand ?
Ik vond het nogal snel en oppervlakkig. Na eerst 25 minuten elkaar gevlooid en gelijk gegeven te hebben over hoe de neutraliteit opleggen (het eigenlijke debat zou moeten gaan over of die neutraliteit wel gewenst is maar vermits Vermeersch -begrijpelijkerwijze weliswaar- verblind wordt door zijn afkeer van de islam kiest hij tegen zijn eigen filosofie in de kant van De Wever, Janssens en de neutraliteit) en de semantiek van De Wever, begon het net interessant te worden toen de kinderjuf het geheel afsloot. Het begon nog maar net. Geen idee welk programma erna kwam maar het kan toch niet dat dat niet kon worden afgeschaft zodat Vermeersch nog een paar uur de vloer kon vegen met De Wever. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
BDW gaf aan dat het wegvallen van een god zorgt voor het wegvallen van een referentiekader en dat er niets in de plaats kwam. Volgens EV is de mens best in staat een kader te definiëren zonder een god, uitgaande van een aantal principes aangegeven door de filosofen van de verlichting. Ik ben er niet van overtuigd dat BDW dit volledig heeft aanvaard en ik vraag me dan ook af welk soort referentiekader hij zou willen invoeren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
Minister-President
|
![]()
![]() |
#127 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Van democratisch overeengekomen wetten en regels had hij duidelijk geen hoge pet op. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De filosofie die men jou heeft opgediend krijgt inderdaad rake klappen: 90% van de filosofie mag men inderdaad in de rekken van filosofische gescheidenis en curiosa plaatsen. Er is echter 10% die nu bijzonder actueel wordt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik betwijfel ten zeerste of de idee van de vrije wil kan ontkracht of bevestigd worden door de wetenschap.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De feiten zijn er. Nu, ik kan nu al met zekerheid zeggen dat er zullen zijn die dat nooit zullen accepteren. Vooral zij die na Thomas van Aquino zijn afgehaakt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
|
![]() Citaat:
Hij overschat de rol van de filosofie. Een filosoof als Rousseau is bijvoorbeeld lang niet altijd populair geweest. Of hij gelezen werd of niet, hing vaak nauw samen met de tijdsgeest, net zoals ook bepaalde schrijvers na verloop van tijd uit de mode raakten en later weer hip werden (Hermann Hesse is een klassiek voorbeeld). Die tijdgeest is vooral het product van een hele reeks ontwikkelingen waarin filosofen geen rol van betekenis hebben gespeeld. Het zijn niet de filosofen die de motor waren van industrialisering, ontwikkelingen in de wetenschap, periodes van vrede of oorlog, de versoepeling van de omgangsvormen tussen hoog en laag, etc. Ik hoor De Wever treuren om de teloorgang van de "gemeenschap", maar hoe wil hij die "terug" zonder alle ontwikkelingen van de voorbije eeuwen die de "gemeenschap" hebben ontrafeld terug te draaien? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik vraag me trouwens af indien hij het wel over moraal had of eerder over zaken van praktische orde. Het geval van de vuile voeten op de bank van de trein had m.i. niets met moraal te maken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U doet me denken aan iemand die denkt dat de aarde in 7 dagen geschapen is omdat het geschreven staat. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 9 februari 2013 om 16:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Besef dat er zonder vrije wil ook geen verantwoordelijkheid kan bestaan, noch moraliteit. Wat vrije wil is? Dat is eigenlijk een bijzonder moeilijke vraag. Het is een van de dingen die ik 'aftast' doorheen 'mijn' kunst. Ik zou dan ook eerder mijn kunst als antwoord willen aanhalen in plaatst van een vaststaande definitie te geven. In essentie komt het erop neer dat indien we aanvaarden dat er vrije wil is dat we er dan van uitgaan dat niet al ons handelen 'van buiten af' bepaald wordt. Maar dat is een antwoord dat veel vragen open laat. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 9 februari 2013 om 17:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
Banneling
|
![]() Vermeersch heeft toch altijd eerder links liberale standpunten in genomen op ethisch levensbeschouwelijk vlak zoals over seks, abortus, euthanasie, ... . Ik begrijp daarom niet goed dat hij mee gaat in het neutraliteitsverhaal.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het zijn de eventuele gevolgen die je maar niets vindt... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik denk maar,zoals donderdag 7 februari reeds van in het vroege radionieuws : hoeveel keer een Vlaming "het" doet .....en blijkt dan s'avonds ,na het werk,als een mens eens naar het nieuws en duiding wil luisteren op de radio,dat men het daar NOG STEEDS over heeft. Ik heb die avond niet naar het TV journaal gekeken(beperk me gewoonlijk tot het Kanaal-Z-nieuws,de enige plaats waar men nog over BELANGWEKKENDE dingen spreekt),maar kan me niet voorstellen dat op TV1 enigerlei "interessant debat" aan bod kwam,maar kan me wel voorstellen welk onderwerp WEL aan bod zal gekomen zijn..... ![]() Laatst gewijzigd door kelt : 9 februari 2013 om 17:26. |
|
![]() |
![]() |