![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dit is België, het kan dus goed zijn dat het dan niet meetelt. Maar ik vind geen enkel andere bron.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 16 april 2013 om 15:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nederlandssprekenden in België boven de 50 jaar hebben nog enige noties van het Frans in het algemeen. Maar met veertigers en minder is het maar droevig gesteld. Zelfs het Engels zijn ze niet echt meester.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Jacob wees je al op het tegendeel. Het Frans is de grootste gemene deler in Belgie. Nog altijd. En met Vlaamse hulp. Citaat:
Uiteraard. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is niet omdat een Vlaming in zijn onderwijsjaren Frans als verplicht vak heeft gekregen en daardoor die taal min of meer goed kent, dat je hem als "Franssprekend" kunt bestempelen, laat staan dat daardoor het Frans als omgangstaal in la Belgique belangrijker zou worden. Als je het belang van een taal wilt meten volgens het aantal sprekers als criterium, dan hoor je slechts rekening te houden met diegenen voor wie die taal echt hun taal is die ze dagelijks gebruiken, waarin ze denken enz. Dan kun je het pas hebben over een Franstalige.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
Europees Commissaris
|
![]() Tja, Quercus, maar ge kunt dat zus én ook zo zien...
Het belangrijkste daarbij is echter dat ge tussen de regels het sarkastisch protest en de aanklacht ziet als Ebarhard schrijft: 'en met Vlaamse hulp'. ![]() (En met hetzelfde sarkasme en als Spielerei noem ik me ook wel eens bij verfranste Brusselaars, een 'Franstalige' kwestie van hun subnationaliteitsgevoel nog meer in verwarring te brengen. Wat ik ben wel Vlaming maar zij zijn geen Walen want ze wonen niet in Wallonië en komen er ook niet vandaan, maar ze zijn ook geen Vlamingen want ze spreken geen NL. Ze kunnen dus enkel hun 'nieuwe' moedertaal verheffen tot subnationaliteit. En als ik dan te kennen geef 'franstalig' te zijn, (want ik spreek het een beetje) dan wringt hun iets..... )
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 16 april 2013 om 18:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 16 april 2013 om 18:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Maar in punt 4 van de omzendbrief wordt gewag gemaakt van België als lidstaat, dus lijkt de regel ook van toepassing op mensen die in voor de Franse Gemeenschap (of in bepaalde gevallen misschien Brussels of Waals Gewest) gewerkt hebben. Let wel, men gaat tot maximum 1999 terug.
![]() |
![]() |
#129 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik stel voor dat zij die zich in uw stad komen vestigen, moeten bewijzen dat onderstaand lied kunnen zingen zonder noemenswaardige accenten. http://www.youtube.com/watch?v=OWC5MRhV8mM&gl=BE Laatst gewijzigd door system : 16 april 2013 om 18:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik beweer dat Frans de grootste taal van Belgie is. Niet dat er meer Franstaligen dan Nederlandstaligen zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het succes van het Frans binnen Europa is overigens sterk verminderd. Jonge Duitsers bijvoorbeeld geven prioriteit aan het Engels. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Internationaal is het Frans 'passé'. In sommige landen van de wereld helpt het wel nog Frans te kennen, maar dat is het dan.In België echter vind ik het een must een notie te hebben van het Frans en ook van het Duits.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 16 april 2013 om 19:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het Frans is de grootste taal van Belgie. Het hoogste aantal sprekers. Of je het leuk vindt of niet.
Citaat:
Vrijwel alle Europese landen geven allang de prioriteit aan Engels. Op één regio na natuurlijk. Vlaanderen. Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 16 april 2013 om 19:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is zeer betwistbaar. Ik denk dat u zich vergist.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Terwijl er nog steeds veel meer Vlamingen zijn die in staat zijn in (steenkolen)Frans te communiceren dan er Walen zijn die dat kunnen in het Nederlands, is het absoluut zo dat we in en rond Brussel met honderdduizenden Franstaligen zitten die buitengemeen goed Nederlands spreken. Zonder dialect, zonder ondertitels. De groep perfect tweetalige Vlamingen is fiks afgenomen. Ergo, van de nederlandskundige Franstaligen bereikt een veel groter percentage een hoge graad van perfectie in die andere landstaal, dan van de franskundige Vlamingen. Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 16 april 2013 om 20:42. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#136 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() daar heb je dan vast wel een onderbouwinkje van, want de onderzoeken die ik heb gezien wezen daar niet op. Of ik heb op verkeerde wijze door de cijfers heen gelezen wellicht.
![]() |
#137 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Want een percentage maskeert vaak de werkelijkheid. Immers wanneer een bepaalde (Arabische) bevolkingsgroep in Brussel spectaculair toeneemt, bevolking, die eerder het Frans kiest als tweede taal, dan wil dit nog niet zeggen dat er minder Nederlandssprekenden zijn in Brussel. Wél dat het procent Nederlandssprekenden in het totaalplaatje kleiner wordt vermits de genoemde bevolkingsgroep substantieel stijgt. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 april 2013 om 06:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
maar belangrijker: waarom zou dat belangrijk zijn??? alle talen hebben dialecten in in geen enkele taal spreekt een meerderheid van de gebruikers dialectloos.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vrijwel alle Nederlandskundige Franstaligen spreken zonder dialect. Gewoon standaard Nederlands , al dan niet voorzien van een accent. Citaat:
Waarom dacht je dat in Vlaanderen 50 % van de eigen sprekers ondertiteld moet worden, en waarom dat in veel andere landen vrijwel nooit gebeurt? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als er mensen moeten ondertiteld worden, is dit gewoon omdat de anderen te lui zijn om het te begrijpen. Heb jij ooit geweten dat Sean Connery ondertiteld is? of John Lennon? of George Bush? neen, ondanks dat ze niet enkel met een vreselijk accent spreken maar ook dialectwoorden gebruiken die weinig mensen kennen. jij bent gewoon geobsedeerd door je grootheidswaanzin dat jij beter bent dat de gewone Vlaming, maar probeer dat eens uit discussies te houden.
|
![]() |
![]() |