Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 mei 2013, 19:36   #121
Nvalid
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
In De Morgen van vandaag ook dit stuk. De kop lijkt wel direct aan jou gericht.
Je kan het toch niet anders dan een gekte noemen. Ik begrijp niet wat termen als afgunst en superioteit, soms lees ik zelfs haat, daarmee te maken hebben. Waarom altijd dat vergelijken met Nederland? Brabanders zijn geen Hollanders, Groningers geen Limburgers. Als het koningspaar zich elke vier jaar verkiesbaar stelt, dan is er niets aan de hand, legitiem en democratisch. Een gevoel van massahysterie opwekken en in stand houden vind ik zelfs gevaarlijk, en dat is het toch, massahysterie!
Nvalid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2013, 20:00   #122
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nvalid Bekijk bericht
Je kan het toch niet anders dan een gekte noemen. Ik begrijp niet wat termen als afgunst en superioteit, soms lees ik zelfs haat, daarmee te maken hebben. Waarom altijd dat vergelijken met Nederland? Brabanders zijn geen Hollanders, Groningers geen Limburgers. Als het koningspaar zich elke vier jaar verkiesbaar stelt, dan is er niets aan de hand, legitiem en democratisch. Een gevoel van massahysterie opwekken en in stand houden vind ik zelfs gevaarlijk, en dat is het toch, massahysterie!
Waarom ben ik niet verbaasd dat je net die reactie eruit pikt?
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2013, 20:15   #123
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tsja, dan deze:

Citaat:
En tot mijn verbazing voegde zich bij mijn onverschilligheid algauw nog een ander gevoel, dat er min of meer haaks op stond. Dit gevoel viel te definiëren als: afgunst.
Citaat:
Sinds België zijn minderwaardigheidscomplex heeft ingeruild voor een - ook en misschien wel vooral - cultureel chauvinisme dat aan het ronduit onbetamelijke grenst
Citaat:
mijn afgunst gold het Nederlandse volk, en meer specifiek dan de grote geestdrift die het complexloos aan de dag legde bij deze troonswisseling. Dit volk, namelijk, was niet schuimbekkend op zoek naar zijn identiteit, had geen slecht spelende voetbalploeg nodig om een gemeenschapsgevoel tot uiting te brengen en hoefde niet hardop te dromen van een verre toekomst die toch nooit in de gewenste vorm zal worden verwerkelijkt. Nee, de Nederlanders leken godbetert met zijn allen eenvoudigweg blij te zijn, en laafden zich aan een sfeer van niets meer of minder dan uitbundig optimisme.
Citaat:
De Nederlanders kijken immers niet naar het koningskoppel als waren het supersterren of mensen met bijzondere kwaliteiten - wel integendeel, blijkbaar -, en het oorverdovende applaus dat zij hun geven lijkt dan ook in de eerste plaats een goedmoedige opsteker voor zichzelf en voor elkaar te zijn. Niet vanuit de zelfgenoegzaamheid die Vlaanderen vandaag de dag op elk denkbaar niveau kenmerkt, maar daarentegen op de wijze van mensen die bovenal het leven zelf lijken te willen vieren.
Citaat:
In België kijken wij naar die 'Oranjegekte' met zure superioriteitsgevoelens, ongeveer zoals een sikkeneurig ouder heerschap in het café
(had ie iemand in het bijzonder in gedachten?)

Citaat:
benijdenswaardig is het toch zeker.
dat soort dingen.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2013, 20:16   #124
system
Banneling

Standaard

Citaat:
In De Morgen van vandaag ook dit stuk. De kop lijkt wel direct aan jou gericht.
Geen probleem voor mij. Iedereen heeft recht op zijn eigen mening. Tenminste in België.

In Nederland echter kan activiste Joanna daar niet zo over meepraten zo lijkt het me.

Een toemaatje.
(Stond ook in De Morgen.)

Beatrix: "Even wuiven misschien?" .
De eerste minuten van zijn koninschap waren onwennig voor Willem-Alexander. Nadat zijn moeder aan de mensenmassa op de Dam 'uw nieuwe koning' had voorgesteld, struikelde hij over het woord 'afstand'. Een minuut ervoor had Beatrix nog stevig de regie gevoerd. Met het voor de televisiekijker duidelijke hoorbare "even wuiven misschien", instrueerde ze de nieuwe koning tot zwaaen. Die gehoorzaamde prompt.

Wat een comedie allemaal.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2013, 20:18   #125
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Geen probleem voor mij. Iedereen heeft recht op zijn eigen mening. Tenminste in België.

In Nederland echter kan activiste Joanna daar niet zo over meepraten zo lijkt het me.
Ach kom nou toch, ik ken die mens niet maar er waren ongeveer honderd anti-demonstranten. Buiten het feit dat dat op zich al te verwaarlozen was is er dus één opgepakt. En dat in het licht van recente gebeurtenissen met kaarsenhouders, damschreeuwers en aanstormende auto's. Al met al is dat dus een zeer milde opstelling van de autoriteiten.
Oud 2 mei 2013, 20:24   #126
Nvalid
Banneling

Standaard

Citaat:
frankly,i dont give a ...
Oud 2 mei 2013, 20:27   #127
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
frankly,i dont give a ...
Dat weet ik. Je bent alleen geïnteresseerd in meningen die je wereldbeeld bevestigen.
Oud 2 mei 2013, 20:28   #128
Nvalid
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat weet ik. Je bent alleen geïnteresseerd in meningen die je wereldbeeld bevestigen.
zoals menige kaaskoppen hier hetzelfde doen
Oud 2 mei 2013, 20:31   #129
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Ach kom nou toch, ik ken die mens niet maar er waren ongeveer honderd anti-demonstranten. Buiten het feit dat dat op zich al te verwaarlozen was is er dus één opgepakt. En dat in het licht van recente gebeurtenissen met kaarsenhouders, damschreeuwers en aanstormende auto's. Al met al is dat dus een zeer milde opstelling van de autoriteiten.
Stiekem is ze hartstikke blij dat het zo gelopen is. Anders had ze er alleen een lamme arm aan overgehouden vanwege het ophouden van dat bord. Nu heeft ze twee dagen lang het slachtoffer kunnen spelen en kunnen doen alsof haar beweging enige relevantie heeft.
Oud 2 mei 2013, 20:34   #130
Hollander

Standaard

Citaat:
Stiekem is ze hartstikke blij dat het zo gelopen is. Anders had ze er alleen een lamme arm aan overgehouden vanwege het ophouden van dat bord. Nu heeft ze twee dagen lang het slachtoffer kunnen spelen en kunnen doen alsof haar beweging enige relevantie heeft.
hehe.
Oud 2 mei 2013, 20:41   #131
system
Banneling

Standaard

Citaat:
En dan was er nog die hele vaudeville waar de nieuwe koning zogezegd 'spontaan' van de boot ging om de hand te geven aan DJ Armin van Buuren.

Niks 'spontaan'. Was allemaal op voorhand geregeld zoals nu blijkt.

Laatst gewijzigd door system : 2 mei 2013 om 20:41.
Oud 2 mei 2013, 20:43   #132
Van Poppel
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Zuur he dat 85% van de Nederlanders voor het Koningshuis en tegen het arrogante Belgentuig is.

We moeten jullie soort mensen gewoon niet. Hopelijk begint dat eindelijk tot jullie door te dringen.
Van Poppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2013, 20:47   #133
Van Poppel
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Inderdaad,Friezen worden ook wel eens de Vlamingen van Nederland genoemd en staan dus qua mentaliteit zeer dicht bij elkaar
Haha, wat een onzin...Friesland is misschien wel de meest Oranjegezinde provincie van Nederland. Ook daar hebben ze een broertje dood aan de zelfingenomen Belgen.
Oud 2 mei 2013, 20:52   #134
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Van Poppel Bekijk bericht
Haha, wat een onzin...Friesland is misschien wel de meest Oranjegezinde provincie van Nederland. Ook daar hebben ze een broertje dood aan de zelfingenomen Belgen.
Overlaatst stond half Nederland op zijn kop in de dagbladen. En waarom? Omdat een Fries parlementslid het aangdurfd had zijn 'eed van trouw' in het Fries af te leggen.

Prima van dit parlementslid. Mijn complimenten. Alleen was die eed van trouw voor niets nodig. We leven in 2013 en niet meer in de middeleeuwen.

Laatst gewijzigd door system : 2 mei 2013 om 20:53.
Oud 2 mei 2013, 20:53   #135
Van Poppel
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Uit de cijfers die vandaag zijn bekendgemaakt blijkt toch het tegendeel: slechts 1 op 5 Nederlandse huishoudens kocht de voorbije week één of meer "Oranje-producten", goed voor een extra omzet van 10 miljoen euro. In de Nederlandse media wordt dat als een succes voorgesteld maar het betekent wel dat maar liefst 4 op de 5 Nederlanders niet hebben meegedaan met de "Oranjegekte", er is dus nog hoop!

Dat komt ook ongeveer overeen met wat ik gisteren een Nederlandse republikein hoorde verklaren: je hebt 20% overtuigde monarchisten, 20% overtuigde republikeinen en een grote massa van 60% die het eigenlijk niet kan schelen. Hoe ze dan met die opiniepeilingen aan 80% Oranjefans komen snap ik niet, maar waarschijnlijk is er sprake van "Hollandse rekenkunde".

Je kunt alleen voor het Koningshuis zijn als je oranje vla koopt? Jullie Belgen zijn blijkbaar dus wel heel erg simpel. 85% is pro Oranje en tegen de achterbakse en xenofobe Belgen. Dat zijn de harde feiten.
Oud 2 mei 2013, 20:55   #136
Geert C

Standaard

Citaat:
Zuur he dat 85% van de Nederlanders voor het Koningshuis en tegen het arrogante Belgentuig is.
Als dat waar is, wat ik betwist, dan zegt dat meer over de Nederlanders dan over dat "arrogante Belgentuig".

Citaat:
We moeten jullie soort mensen gewoon niet. Hopelijk begint dat eindelijk tot jullie door te dringen.
Gesproken als een goede monarchist.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roderik Bekijk bericht
In de grondwet staat, dat alleen iemand van het huis van Oranje de rol van koning kan en mag vervullen.
Vermits de huidige koning uit het huis Amsberg stamt is er met andere woorden niets dat het uitroepen van de Republiek nog in de weg staat.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2013, 20:55   #137
Van Poppel
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Overlaatst stond half Nederland op zijn kop in de dagbladen. En waarom? Omdat een Fries parlementslid het aangdurfd had zijn 'eed van trouw' in het Fries af te leggen.

Prima van dit parlementslid. Mijn complimenten. Alleen was die eed van trouw voor niets nodig. We leven in 2013 en niet meer in de middeleeuwen.
Heeft u bronnen? Velen konden de actie van Jacobi namelijk wel waarderen. Fries is de 2e rijkstaal van Nederland. Jacobi stond dus volledig in haar recht.
Oud 2 mei 2013, 20:59   #138
Van Poppel
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Als dat waar is, wat ik betwist, dan zegt dat meer over de Nederlanders dan over dat "arrogante Belgentuig".
Een gemeenschappelijk vijand verbroedert. Dat is goed voor het saamhorigheidsgevoel. Op een enkele Republikein heeft iedere Nederlanders een prima gehad. Zuur voor jullie Belgen, maar dat zijn de feiten.
Oud 2 mei 2013, 21:04   #139
Geert C

Standaard

Citaat:

Je kunt alleen voor het Koningshuis zijn als je oranje vla koopt? Jullie Belgen zijn blijkbaar dus wel heel erg simpel. 85% is pro Oranje en tegen de achterbakse en xenofobe Belgen. Dat zijn de harde feiten.
Neen, dat zijn "peilingen" bedoeld om al wie onverschillig of vijandig staat tegenover de monarchie ervan te overtuigen dat zij slechts een kleine minderheid zijn. Welke journalist was het ook weer die zei "opiniepeilingen zijn er niet om de publieke opinie te meten maar om ze te beïnvloeden"? De juiste vraagstelling levert algauw een verschuiving van enkele tientallen procentpunten op.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2013, 21:12   #140
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heeft u bronnen? Velen konden de actie van Jacobi namelijk wel waarderen. Fries is de 2e rijkstaal van Nederland. Jacobi stond dus volledig in haar recht.
Als het zo normaal is, waarom wordt het dan in de Nederlandse kranten zo ijverig vermeld? Bij ons kijkt niemand meer op wanneer men de parlementaire eed aflegt in het Nederlands, het Frans, of in het Duits.

Ik onthou in ieder geval dat Nederland op zijn minst een tweetalig land is. Waar de Friezen eindelijk wat zelfbewustzijn en zelfrespect krijgen. Het werd ook tijd. Na al die eeuwen onderdrukking door de Hollanders.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 2 mei 2013 om 21:14.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be