Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 mei 2013, 11:19   #121
NoTuma
Provinciaal Statenlid

NoTuma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Jawel. Een meldingsplicht kan ik eventueel nog snappen maar een aanvraag? Die geweigerd kan worden? Dat vind ik niet kunnen in een democratie.
Een meldingsplicht kan ik mee inkomen...

Hoe De Wever denkt over betogingen:
Citaat:
De Wever stelde dat hij zich baseert op de inschatting van de veiligheidsrisico's en nooit oordeelt over de inhoud van manifestaties of het gerechtelijk verleden van organisatoren.

"De vrije meningsuiting beschouw ik als een absoluut recht. Ik beoordeel dit soort kwesties niet op basis van waar organisaties voor staan" Knack
Oud 27 mei 2013, 11:20   #122
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Klopt. Natuurlijk krijg je wel een conflictsituatie wanneer je betoging op een of andere manier anderen gaat hinderen (bvb kruispunten bezetten, nachtlawaai, ...). Maar an sich moet onaangekondigd betogen een democratisch basisrecht zijn.
heuh ?!? en waarom zou d�*t nodig zijn ???
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2013, 11:22   #123
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NoTuma Bekijk bericht
Hoe De Wever denkt over betogingen:
Hoe BDW denkt over betogingen staat los van deze discussie. De kern van de discussie is "hebben de flikken hun boekje buitengegaan in dit dossier".

Gezien de betoging niet aangekondigd was kon BDW niet oordelen volgens die criteria die hij opnoemde. Ofwel gingen de flikken in de fout en dan moet hij als burgemeester ingrijpen ofwel is hij het eens met de flikken.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2013, 11:27   #124
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Omdat het onder het uiten van meningen valt.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Oud 27 mei 2013, 11:27   #125
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat het - nogmaals, behoudens het hinderen van anderen - tot de vrijheid van meningsuiting hoort. Nu ja, in een echte democratie zou betogen niet nodig zijn. Betogen is immers het volk dat bedelt om aandacht, terwijl in een democratie het volk zelf beslist wat er moet gebeuren.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2013, 11:28   #126
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Omdat de overheid zich niet te moeien heeft met democratische activiteiten van de samenleving.
De overheid moet enkel uitvoeren, en bang zijn van de burger.

Laatst gewijzigd door giserke : 27 mei 2013 om 11:28.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2013, 11:35   #127
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Mocht het aangevraagd zijn betwijfel ik of het zou goedgekeurd zijn, er zit een afdeling van Monsanto in de haven.
Oud 27 mei 2013, 11:52   #128
NoTuma
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Hoe BDW denkt over betogingen staat los van deze discussie. De kern van de discussie is "hebben de flikken hun boekje buitengegaan in dit dossier".

Gezien de betoging niet aangekondigd was kon BDW niet oordelen volgens die criteria die hij opnoemde. Ofwel gingen de flikken in de fout en dan moet hij als burgemeester ingrijpen ofwel is hij het eens met de flikken.
dan raad ik u aan om het topic eens te herlezen, ik ben het niet de De Wever er bij gesleurd heeft, bekijk simpelweg al bovenstaande reactie, een perfect antwoord op Bierke zijn post...

En nee, de politie was niet in fout, of kan u mij een wet aantonen waaruit blijkt van wel?
Oud 27 mei 2013, 11:53   #129
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Jawel. Een meldingsplicht kan ik eventueel nog snappen maar een aanvraag? Die geweigerd kan worden? Dat vind ik niet kunnen in een democratie.
Een betoging heeft niet alleen te maken met 'vrijheid van meningsuiting', maar ook met veiligheid en openbare orde.
Wat ga je doen als pakweg VB én het antiffascistisch front melden dat ze op hetzelfde moment en op hetzelfde parcours een betoging gaan houden?
Of wat zou je ervan vinden als ik volgende week een betoging op de E40 organiseer?

Dus ja, ik vind het wel normaal dat je een betoging moet aanvragen, en dat dat geweigerd kan worden. Maar dan natuurlijk wel alleen omdat plaats of tijdstip ongeschikt zijn omwille van veiligheid en openbare orde.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2013, 12:16   #130
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
Mocht het aangevraagd zijn betwijfel ik of het zou goedgekeurd zijn, er zit een afdeling van Monsanto in de haven.
Dan heb je ten minste iets om tegen te betogen, die aanvraag ging zeker goedgekeurd worden om die reden alleen al.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2013, 12:34   #131
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Omdat het onder het uiten van meningen valt.
absoluut niet.

welke mening er geuit wordt tijdens een betoging is absoluut vrij. (en is in Vlaanderen ook geen criterium voor het al dan niet toelaten ve betoging)

maar een gemeente heeft wel de taak en de plicht om de veiligheid van de manifestatie op voorhand in te schatten.

recht op vrij en onaangevraagd betogen is absoluut geen enkele meerwaarde voor vrije meningsuiting.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2013, 13:09   #132
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wie zegt dat de politie aanwezig was bij de aanvang van de betoging?
Op deze en deze beelden is alvast te zien dat er politiebegeleiding was. Op die beelden is ook te zien dat het een volkomen vreedzame manifestatie was zonder noemenswaardige vorm van "ordeverstoring". Het lijkt er sterk op dat vooral de politie verantwoordelijk was voor de ordeverstoring. De politie blokkeerde zelfs het verkeer en dan vooral het openbaar vervoer zoals je kan zien.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2013, 13:22   #133
Amon_Re

Standaard

Citaat:
dan raad ik u aan om het topic eens te herlezen, ik ben het niet de De Wever er bij gesleurd heeft, bekijk simpelweg al bovenstaande reactie, een perfect antwoord op Bierke zijn post...
Zoals ik zei: Het enige wat BDW hiermee te maken heeft is dat hij burgemeester is (en aldus verantwoordelijk).

Citaat:
En nee, de politie was niet in fout, of kan u mij een wet aantonen waaruit blijkt van wel?
Neen. Dat is logisch onmogelijk te bewijzen. Kan jij echter aantonen dat de politie correct handelde?
Oud 27 mei 2013, 13:22   #134
Kylero
Gouverneur

Kylero's schermafbeelding

Standaard

De anti Monsanto rally's groeien uit tot een wereldwijd verzet die mijn steun krijgen.

http://www.thedailybeast.com/cheats/...ly-in-l-a.html

http://rt.com/usa/monsanto-march-protests-world-069/

http://articles.orlandosentinel.com/...monsanto-seeds

Deze grote multinational heeft invloed op het politieke en wetenschappelijke landbouwbeleid over de hele wereld en dient hoe dan ook gestopt te worden, "neen tegen economisch imperialisme en neen tegen de vervuiling die deze teweeg brengt'.
Oud 27 mei 2013, 13:27   #135
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Een betoging heeft niet alleen te maken met 'vrijheid van meningsuiting', maar ook met veiligheid en openbare orde.
Wat ga je doen als pakweg VB én het antiffascistisch front melden dat ze op hetzelfde moment en op hetzelfde parcours een betoging gaan houden?
Daarvoor dienen ordediensten. Op zulke momenten (waar een betoging ontspoort) horen de ordediensten hun werk te doen: AKA betogers die over de schreef gaan op te pakken & te vervolgen voor de door hun veroorzaakte schade.

Citaat:
Of wat zou je ervan vinden als ik volgende week een betoging op de E40 organiseer?
Vraag het eens aan de boeren, die doen dit wel vaker. En ja, van mij mag je dat proberen, en als je dat probeert moeten de ordediensten maar ingrijpen, wetten genoeg om je mee aan te pakken.

Citaat:
Dus ja, ik vind het wel normaal dat je een betoging moet aanvragen, en dat dat geweigerd kan worden. Maar dan natuurlijk wel alleen omdat plaats of tijdstip ongeschikt zijn omwille van veiligheid en openbare orde.
Veiligheid & openbare orde zijn zwakte argumenten. Wie zijn vrijheden opoffert in ruil voor veiligheid verdient geen van beide.

Betogingen horen bij onze democratische rechten en het is pas als je iets doet dat niet door de beugel kan dat de ordediensten mogen optreden. Het excuus dat er misschien wel eens heibel zou kunnen zijn is bullshit.
Oud 27 mei 2013, 13:31   #136
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
Is er nu één deftig bewijs dat Dewever die opdracht gegeven heeft?

Als alle GAS boetes daadwerkelijk zouden uitgeschrijven door de burgemeester zouden we nog wat zien. Maar "helaas", dat is niet zo.

Let wel, ik ben tegen de willekeurige GASboetes, maar als er 200 betogers waren en slechts 80 kregen er een, zal het wel meer geweest zijn dan zomaar wat mensen treffen om te treffen.
De burgemeester schrijft idd niet alle GAS-boetes uit, nee. Maar bij een incident van deze grootte (80 arrestaties) mag je er donder op zeggen dat er overleg met de burgemeester, die aan het hoofd staat van de lokale politie, aan vooraf gaat. Dat is nog wel wat anders dan een 4 jongeren die sneeuwballen gooien of een wildplasser beboeten hé.

Overigens is je insinuatie dat die 80 manifestanten die gearresteerd zijn wel iets op hun kerfstok zullen hebben werkelijk op niets gebaseerd. Zoals al gezegd mochten moeders met kinderen bijvoorbeeld gewoon weggaan (zo ver durfde men nog niet gaan om die ook te arresteren). En er zijn genoeg getuigen die hebben gezien dat er geen enkele aanleiding voor een arrestatie was. Lees bijvoorbeeld deze open brief eens.

Het was een manifestatie in het kader van een nationale actie en zoals je op de facebook-pagina kan zien werd daar gezegd dat er toestemming was. Verwacht je nu van manifestanten dat die eerst gaan navragen of er ook daadwerkelijk toestemming werd verleend. Aangezien het een internationale actie was en de actie ruim op tijd op het internet werd aangekondigd, kan de politie of burgemeester ook al niet zeggen dat ze er door verrast waren. De politie had dus voor de betoging moeten duidelijk maken dat er geen toestemming was en wat de consequenties zouden zijn als de manifestatie toch doorging. Nu hebben ze hen in de waan gelaten dat het ok was om hen daarna te kunnen arresteren. In de val lokken, heet zoiets.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2013, 13:31   #137
NoTuma
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Zoals ik zei: Het enige wat BDW hiermee te maken heeft is dat hij burgemeester is (en aldus verantwoordelijk).
Hoe kan de burgemeester verantwoordelijk zijn voor een betoging die niet aangevraagd is...

Citaat:
Neen. Dat is logisch onmogelijk te bewijzen. Kan jij echter aantonen dat de politie correct handelde?
Natuurlijk, een betoging houden zonder aanvraag, bij wet verboden...waarover gaat dit topic denk je?
Oud 27 mei 2013, 13:31   #138
Amon_Re

Standaard

Citaat:
welke mening er geuit wordt tijdens een betoging is absoluut vrij. (en is in Vlaanderen ook geen criterium voor het al dan niet toelaten ve betoging)
Gaan we betogen tegen de Islam in Antwerpen? Of Anderlecht? Molenbeek?

Citaat:
maar een gemeente heeft wel de taak en de plicht om de veiligheid van de manifestatie op voorhand in te schatten.
NEEN! De gemeente heeft de plicht in te grijpen op het moment dat het uit de hand loopt. Niet ervoor, niet erna, maar op het moment zelf.

Citaat:
recht op vrij en onaangevraagd betogen is absoluut geen enkele meerwaarde voor vrije meningsuiting.
Als ik geen recht heb om sebiet met pamflet op straat te lopen dan heb ik geen recht op vrije meningsuiting. Vrije meningsuiting is absoluut of niet.
Oud 27 mei 2013, 13:33   #139
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
De burgemeester schrijft idd niet alle GAS-boetes uit, nee. Maar bij een incident van deze grootte (80 arrestaties) mag je er donder op zeggen dat er overleg met de burgemeester, die aan het hoofd staat van de lokale politie, aan vooraf gaat.
Vooraf? Bij een onaangekondigde betoging van 5 man en een paardenkop?

Laatst gewijzigd door Amon_Re : 27 mei 2013 om 13:33.
Oud 27 mei 2013, 13:35   #140
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Hoe kan de burgemeester verantwoordelijk zijn voor een betoging die niet aangevraagd is...
Is hij niet. D'uh. Hij is verantwoordelijk voor de ordediensten.

Citaat:
Natuurlijk, een betoging houden zonder aanvraag, bij wet verboden...waarover gaat dit topic denk je?
Fout. Het is de gemeente die dit bepaald.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be