Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 juni 2013, 22:34   #121
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ze willen wel loyale burgers zijn, maar dan willen ze ook gelijke rechten. Ze willen de nationaliteit krijgen, het recht hun taal te gebruiken, het recht om niet gediscrimineerd te worden op de arbeidsvloer, en ze willen met respect behandeld worden. Ze hebben ook hun eigen visie op het verleden, en als Estse burgers en minderheid moeten ze het recht hebben die te kunnen uiten.
Waarom zou hun taal ergens een plaats moeten krijgen binnen de overheid? Ik zie daar hoegenaamd geen reden toe. Wat ze thuis spreken of onder elkaar, vomrt voor de Estse overheid ongetwijfeld geen enkel probleem.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2013, 22:34   #122
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Welneen, dat toont slechts aan dat beide volkeren elk binnen hun cultuur- en taalsfeer blijven, waardoor er weinig wederzijdse contacten zijn. Dat is trouwens hoe langer hoe meer het geval ook tussen Vlamingen en Franstaligen/Walen.
Dat vindt U misschien positief, ik niet. Overigens durf ik dat sterk te betwijfelen wat België betreft.

Russen mengen zich overal, in Rusland, Kazachstan, Armenië, Oekraïne, Azerbaidjan, zelfs in Yemen zijn de meeste Russische getrouwd met Yemenieten, zelfs veel Belgen hebben een Russische vrouw. Alleen in de Baltische landen, vooral Estland, niet. Raar toch hé?
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2013, 22:37   #123
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom zou hun taal ergens een plaats moeten krijgen binnen de overheid? Ik zie daar hoegenaamd geen reden toe. Wat ze thuis spreken of onder elkaar, vomrt voor de Estse overheid ongetwijfeld geen enkel probleem.
Met 30% zijn ze onmiskenbaar een minderheid, en een historische minderheid sinds zeker begin 19de eeuw. In Kazachstan of Kyrgyzstan is Russisch wel een officiële taal, in Finland krijgen de 10% Zweden volledig gelijke taalrechten, waarom kan dat in Estland of Letland niet?
Oud 12 juni 2013, 22:38   #124
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar denken de Esten ongetwijfeld wel heel anders over...
Ik heb al veel met Esten gesproken en de meeste zeggen dat het leven in de jaren 70 en 80 gewoon goed was. Over Stalin zijn ze wel bijna allemaal negatief.
Oud 12 juni 2013, 22:40   #125
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat vindt U misschien positief, ik niet. Overigens durf ik dat sterk te betwijfelen wat België betreft.
De taalgrens is vandaag de dag een sociologische grens geworden. Alhoewel de grens met Henegouwen vanaf het dorp waar ik woon, niet zo heel ver is, toch merk je dat er heel weinig jonge mensen in contact komen met jongeren van aan de andere kant van de taalgrens. Men blijft in overgrote mate onder Vlamingen/Nederlandstaligen.
Oud 12 juni 2013, 22:41   #126
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb al veel met Esten gesproken en de meeste zeggen dat het leven in de jaren 70 en 80 gewoon goed was. Over Stalin zijn ze wel bijna allemaal negatief.
Juist, en daarom kwamen de Esten in opstand... Maak gerust anders iets wijs, maar hier braadt uw haring alvast niet.
Oud 12 juni 2013, 22:43   #127
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Met 30% zijn ze onmiskenbaar een minderheid, en een historische minderheid sinds zeker begin 19de eeuw. In Kazachstan of Kyrgyzstan is Russisch wel een officiële taal, in Finland krijgen de 10% Zweden volledig gelijke taalrechten, waarom kan dat in Estland of Letland niet?
De Franstaligen zijn ook in Vlaanderen vanaf de 19e eeuw neergestreven, maar dat geeft hen in niets het recht allerlei rechten op te eisen.

Waarom niet in Estland? Omdat de Russen nog steeds niet de juiste houding weten aan te nemen. Ze zijn niet loyaal en ze menen dat ze nog steeds ergens in een of ander Groot-Rusland wonen. En de houding van de politieke klasse aan de andere kant van de grens versterkt dat nog eens. Daarom staan de Esten heel terecht op hun strepen.
Oud 12 juni 2013, 22:45   #128
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
... zelfs veel Belgen hebben een Russische vrouw.
Ik zou hoegenaamd niet weten wie er hier bij ons in het dorp of in de omliggende dorpen met een Russische is getrouwd. Bij mijn weten niemand.
Oud 12 juni 2013, 22:47   #129
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
Ze zijn er en gaan niet meer weg. Je moet dus een manier vinden om er mee samen te leven.
Niet noodzakelijk. Hoe het verder gaat verlopen hangt eigenlijk veel van hen af. Hun huidig uiterst slecht gedrag voortzetten zou dramatische gevolgen kunnen hebben.
meneer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2013, 22:53   #130
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:

Russen mengen zich overal, in Rusland, Kazachstan, Armenië, Oekraïne, Azerbaidjan, zelfs in Yemen zijn de meeste Russische getrouwd met Yemenieten, zelfs veel Belgen hebben een Russische vrouw. Alleen in de Baltische landen, vooral Estland, niet. Raar toch hé?
Awel, die Esten moeten geen Russen. Wat is daar zo raar aan ?
Oud 12 juni 2013, 22:54   #131
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat moeten de Esten weten, en dat zijn uw zaken niet. Voor mij hebben zij gelijk. De Russen hebben het al genoeg uitgehangen daar.
Oud 12 juni 2013, 23:30   #132
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De taalgrens is vandaag de dag een sociologische grens geworden. Alhoewel de grens met Henegouwen vanaf het dorp waar ik woon, niet zo heel ver is, toch merk je dat er heel weinig jonge mensen in contact komen met jongeren van aan de andere kant van de taalgrens. Men blijft in overgrote mate onder Vlamingen/Nederlandstaligen.
Misschien is dat zo in uw streek, in en rond Brussel merk ik net het omgekeerde, vooral onder (ook Vlaamse) jongeren.
Oud 12 juni 2013, 23:33   #133
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Juist, en daarom kwamen de Esten in opstand... Maak gerust anders iets wijs, maar hier braadt uw haring alvast niet.
Esten kwamen niet in opstand, ze maakten gebruik van de mogelijkheid om onafhankelijk te worden, wat ze natuurlijk wel wilden. Dat wil niet zeggen dat ze het leven in de Sovjet-Unie vreselijk vonden.

Anders zouden politici die toen de dienst uitmaakten nu niet langer actief zijn. Overigens waren het de lokale communisten (vandaag noemen ze zich sociaal-democraten) die de onafhankelijkheid verwezenlijkten.
Oud 12 juni 2013, 23:38   #134
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Franstaligen zijn ook in Vlaanderen vanaf de 19e eeuw neergestreven, maar dat geeft hen in niets het recht allerlei rechten op te eisen.

Waarom niet in Estland? Omdat de Russen nog steeds niet de juiste houding weten aan te nemen. Ze zijn niet loyaal en ze menen dat ze nog steeds ergens in een of ander Groot-Rusland wonen. En de houding van de politieke klasse aan de andere kant van de grens versterkt dat nog eens. Daarom staan de Esten heel terecht op hun strepen.
Er wonen al sinds de vroege middeleeuwen franstaligen in Vlaanderen, ooit gehoord van de leliaerts, of de graaf van Vlaanderen?

Russen zijn loyaal, maar willen gelijke plichten EN gelijke rechten. Rusland steunt de rechten van Russische Esten, dat is niet meer dan normaal. De IRA had ook veel steun in Ierland... Trouwens welke houding die Russen ook aannemen, ze hebben het recht om als gelijke staatsburgers behandeld te worden. De Esten kun je ook afrekenen op hun nazisme en racisme, of hun verheerlijking van nazi-collaborateurs, maar dat doet niets terzake.
Oud 12 juni 2013, 23:39   #135
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zou hoegenaamd niet weten wie er hier bij ons in het dorp of in de omliggende dorpen met een Russische is getrouwd. Bij mijn weten niemand.
Ik ken er persoonlijk 4. Niet iedereen woont in dorpen, de meeste Vlamingen wonen in steden...
Oud 13 juni 2013, 00:07   #136
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Misschien is dat zo in uw streek, in en rond Brussel merk ik net het omgekeerde, vooral onder (ook Vlaamse) jongeren.
Brussel is in allerlei opzichten uitzonderlijk. Brussel staat niet voor de rest van Vlaanderen en Wallonië.
Oud 13 juni 2013, 00:07   #137
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ken er persoonlijk 4. Niet iedereen woont in dorpen, de meeste Vlamingen wonen in steden...
Kortom, over "heel veel" zullen we het ongetwijfeld niet hebben.
Oud 13 juni 2013, 00:08   #138
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door meneer Bekijk bericht
Dat moeten de Esten weten, en dat zijn uw zaken niet. Voor mij hebben zij gelijk. De Russen hebben het al genoeg uitgehangen daar.
Het zijn mijn zaken wel. Ik wil dat de rechten van minderheden in elke EU-lidstaat gerespecteerd worden. En het zijn zeker de zaken van de 30% Esten van Russische origine.

Als Verhofstadt, Cameron en Hollande denken dat ze het recht hebben in te grijpen in Arabische landen, waarom beginnen ze dan niet in Estland?
Oud 13 juni 2013, 00:09   #139
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er wonen al sinds de vroege middeleeuwen franstaligen in Vlaanderen, ooit gehoord van de leliaerts, of de graaf van Vlaanderen?
De leliaarts waren geen Franstaligen, maar Fransgezinden. Nergens uit de Brugse bronnen blijkt dat ze, als groep, de Franse taal machtig zouden zijn geweest.

Een heel kleine toplaag staat niet voor een sociologische aanwezigheid van een volk.
Oud 13 juni 2013, 00:11   #140
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Esten kwamen niet in opstand, ze maakten gebruik van de mogelijkheid om onafhankelijk te worden, wat ze natuurlijk wel wilden. Dat wil niet zeggen dat ze het leven in de Sovjet-Unie vreselijk vonden.

Anders zouden politici die toen de dienst uitmaakten nu niet langer actief zijn. Overigens waren het de lokale communisten (vandaag noemen ze zich sociaal-democraten) die de onafhankelijkheid verwezenlijkten.
Vraag is natuurlijk hoe communistisch die "communisten" wel waren, rekening houdend met het feit dat er geen sprake was van enige democratie in de Sovjetunie.

Uw omschrijving komt neer op opstand, hoe u het ook draait of keert. Had het aan de hoogste top van de Sovjetunie gelegen, dan hadden ze de Baltische republieken maar al te graag weer in het gareel gedreven.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be