![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het gaat hier niet zomaar om een verdrag over "minderheden", maar, zoals eenieder kan lezen wie het verdrag bekijkt, om "historische minderheden". De Raad is dus van in het begin al heel duidelijk over wie daarvoor in aanmerking komt. Het gaat hierbij dus om minderheidsvolkeren die reeds eeuwen in een grotere staatsverband leven, in een natiestaat leven van een ander dominant en numeriek sterk volk. In Frankrijk leven er een aantal van dergelijke volkeren. De Basken bijvoorbeeld zijn er al vele eeuwen, zelfs nog lang voor er nog maar enigszins sprake was van Fransen of de Franse staat. De Vlamingen zijn er bijgekomen door de verovering door Lodewijk XIV. Net zo met de Elzassers. Ook de Bretoenen hebben een eeuwenoude geschiedenis, eveneens ouder dan de Fransen zelf. Dan zijn er nog wat kleine plukjes Catalanen en Italianen. Eeuwen bewonen ze het grondgebied waar ze nog steeds zijn. Heel anders in Vlaanderen waar de Franstalige aanwezigheid niet verder dan de 19e eeuw teruggaat. Volgens de bepaling van het verdrag voldoen de Franstaligen dus niet aan de critera om een historische minderheid genoemd te worden. Meer zelfs, wanneer we de groep Franstaligen ontleden dan blijkt dat het grootste aantal nog veel later in Vlaanderen is komen wonen. Nota bene, nog na de inwijking van Spanjaarden, Italianen en Grieken (de eerste lading migranten na WO II). De grootste instroom van Franstaligen gebeurde na de jaren zestig, waarbij vanaf toen de Brusselse binnenstad werd verlaten voor de groenere, rustiger plaatsen in Vlaams-Brabant. Dit is juist wat u helemaal niet weet of bewust negeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kunt u mij dan eens uitleggen waarom men Frankrijk niet onder druk zet om haar historische minderheden te erkennen, maar dat de EU wel met het vermanende vingertje naar de Baltische republieken zwaait? Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 17 augustus 2004 om 17:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wanneer Fransen mij zomaar aanspreken in het Frans, dan antwoord ik meestal in het Engels. Dan proberen ze al hortend en stotend iets in het Engels te vragen. Mij gaat het om de houding. Wie echter de beleefdheid heeft eerst te vragen of ik een buitenlandse taal spreek, die help ik graag in de gevraagde taal voor zover ik die machtig ben (en in alle bescheidenheid mag ik zeggen dat ik er wel enkele spreek). Een mooi voorbeeld: maanden geleden werd ik op een zaterdag in Brugge aangesproken door een lieftallige Japanse studente. "Do you speak English?" was haar eerste vraag. Wel, dan doe ik graag de moeite de mensen te helpen. Uiteindelijk ontspon er zelfs een leuk gesprek. Maar bij mensen die ervan uitgaan dat ze in België "toch" Engels en "toch" Frans spreken, doe ik geen moeite. Alles zit in de houding. Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 17 augustus 2004 om 17:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Natuurlijk zijn ze in Baskenland niet dom en weten ze gerust dat Baskisch buiten Spanje en Frankrijk niet gesproken wordt. En bijgevolg beseffen ze maar al te goed dat de toerist die Baskisch met hen zal spreken een curiosum is. Maar er bestaat een welwillendheid die men kan tonen, een "captatio benevolonte" zoals de Latijnen dat zeiden. Ik weet niet of u het met uw Spaans voor elkaar heeft gekregen om spontaan bij mensen uitgenodigd te worden. Ik heb het wel meegemaakt. Misschien was niet alles besloten in mijn enkele woordjes Baskisch, maar toch. Het maakt mensen attent dat sommige buitenlanders wel iets meer afweten van hun volk, taal en zeden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Over medezeggensschap is daarbij niets gezegd. U springt van de hak op de tak. Als EU-burger kan iedere inwijking nu stemmen. En alwie de Belgische nationaliteit heeft verworven kan ook actief in het politieke leven stappen. Natuurlijk is het normaal dat hij daartoe de in die bepaalde regio geldende taal gebruikt. Maar nogmaals, over politieke participatie ging het niet. Wel over iets anders. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
(a) Over welke maatregelen had u het toen u stelde dat de Vlaamse Overheid allerlei maatregelen heeft ontplooid om de gemeenten op zichzelf terug te laten vallen? (b) Over welke initiatieven had u het toen u stelde dat de burgemeesters van een aantal grensgemeenten zelf met een aantal zaken zijn begonnen? Ik meen echter dat u hier erop los fantaseert. Aan u aan te tonen dat het niet zo is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Iedereen weet trouwens ook hoe in bepaalde faciliteitengemeenten de Franse meerderheden zijn gegroeid. Hier is duidelijk geworden dat de faciliteiten niet hebben gewerkt waartoe ze ontworpen waren, nl. bestaande Franstalige minderheid helpen (faciliter) zich te integreren. Faciliteiten in de Vlaamse Rand zijn juist een aantrekkingspool geweest waarbij Franstaligen uit Brussel zich daar gingen vestigen: prachtige omgeving, residentieel wonen, mogelijkheid om alle papieren toch in Frans te ontvangen, weg uit uit de benauwde en door vreemdelingen overspoelde binnenstad... maar toch nog dichtbij genoeg om er te werken, te winkelen, uit te gaan en te flaneren. Ideaal dus voor zovele duizenden Franstaligen die eens te Brussel woonden. Niet vergeten trouwens dat de vorige burgemeester van Drogenbos indertijd zich heel specifiek richtte tot die doelgroep. Hij had een eigen vastgoedkantoor en de richtgroep van zijn bedrijf waren juist deze Franstaligen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik geloof ook dat het in een land zoals het onze nuttig is de federale
gewesten definitieve grenzen toe te kennen & deze niet te wijzigen ingevolge een wijziging van de taaltoestand van deze of gene gemeente. Ook in andere federaal georganizeerde landen worden de grenzen niet om de haverklap gewijzigd (als er dan al wijzigingen voorgesteld worden, worden die doorgaans afgewezen). Indien door de grotere mobiliteit (de belg is uitzonderlijk immobiel) er grote groepen Nederlandstaligen naar Wallonië zouden uitwijken en bv. franstalige Brusselaars naar diverse Vlaamse gebieden, of indien er grote groepen EU-onderdanen in diverse gemeenten gaan wonen is het aan de Vlaamse resp. Waalse overheid om daar de gepaste gevolgen aan te verbinden - voor mijn gevoel gaat dat om een elementaire hofffelijkheid die best wederzijds kan zijn. Het is opmerkelijk dat vooral de sprekers van "kleine" talen hierin het meest correct zijn meer dan frans- engels of duitstaligen die het doorgaans klaarspelen om hun eisen van meertaligheid vanuit de overheid door te drukken, terwijl bv. Denen doorgaans zeer vlug zich in de locale taal kunnen uitdrukken. Men mag vanzelfsprekend niet veralgemenen : er zijn franstaligen (vooral als ze uit Frankrijk komen) die eveneens met bekwame spoed de taal van Conscience leren. Ik zie geen bezwaren om de "faciliteiten" als instituut af te schaffen en te vervangen door "taalhoffelijkheid".
![]() |
#129 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
(a) Over welke maatregelen had u het toen u stelde dat de Vlaamse Overheid allerlei maatregelen heeft ontplooid om de gemeenten op zichzelf terug te laten vallen? (b) Over welke initiatieven had u het toen u stelde dat de burgemeesters van een aantal grensgemeenten zelf met een aantal zaken zijn begonnen? Ik meen echter dat u hier erop los fantaseert. Aan u aan te tonen dat het niet zo is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
Schepen
|
![]() Vlaanderen heeft altijd geld gestoken in een franstalig schooltje in Voeren. Wanneer heeft Wallonie eens een euro gegeven aan een Nederlandstalig schooltje in de buurt van Moeskroen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wel betaalt Vlaanderen jaarlijks nog vele miljoenen voor de scholen in de faciliteitengemeenten in de Vlaamse Rand. En als dank worden we bespot en aangevallen... En Wallonië? Dat weigert tot op heden ook maar een enkele euro in het enige Vlaams schooltje in een Waalse gemeente te investeren, alhoewel het daar wel toe verplicht is. Waalse arrogantie, Vlaamse onderdanigheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() De ouderen onder ons zullen zich nog wel herinneren welke commotie er gepaard ging met de stichting van dat schooltje in Komen. Kinderen die ahw roeden moesten lopen... Zo schandalig dat zelfs een FR journalist er een documentaire over maakte: 'de heksen van komen'. O ja, sympathieke Walen! Dat de blubbers zich daar eens over informeerden... België weg ermee!
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.” Donald J. Trump Laatst gewijzigd door stab : 18 augustus 2004 om 09:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#133 |
Parlementsvoorzitter
|
![]()
Het oude Land van Loon en Luiks Haspengouw in de Eurregio Maas-Rijn, zijn mijn geliefde verblijfsplaatsen... ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steenbok66 : 18 augustus 2004 om 09:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zowel op de routeplanner als op de pdf-tabellen staat het TEC-depot Oreye als eindbestemming van de lijn S4. Wilt u dat ontkennen? Mij goed, maar het maakt u er niet geloofwaardiger op. Ik gaf u immers de overzichtslijsten van de haltes die lijn S4 aandoet. Gewoon overgenomen van de webstek van De Lijn. Indien een of andere bus blijkbaar niet tot aan zijn eindbestemming heeft gereden, dan moet u De Lijn daarvan op de hoogte brengen. Eens kijken wat ze daar zullen antwoorden op uw beweringen. Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 18 augustus 2004 om 09:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hier zit nu nogmaals de lijst met de stopplaatsen van lijn S4: http://www.delijn.be/infopdf/lijn.ph...=4804&richt=10 Kijkt u bij Oreye, dan merkt u twee stopplaatsen: Ramkin en Depot TEC. U kunt dat nu zoveel ontkennen als u wilt, het staat echter zwart op wit dat het wel zo is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Voeren was anders, daar was er voor dat de Hollanders mochten stemmen, een meerderheid van de eigen inwoners die R�*L stemden, niet wegens taalvereisten, maar omdat toen nu eenmaal de inwoners van die gemeenten voor nagenoeg al hun behoeften aangewezen waren op de Luikse omgeving. Maar het ging hier hoofdzakelijk over initiatieven van burgemeesters van Haspengouwse gemeenten die taalbaduitwisselingsprogramma's in het leven riepen. Nadien werd er door sommigen allerlei dingen bijgesleurd.
![]() |
![]() |
#137 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
En de werkelijke ervaring van mijn moeder is ook fantasie. Eindpunt Oreye is Ramkin en niet het Depot van de TEC. Eeen telefoontje zojuist gepleegd naar De Lijn Hasselt geeft als drogreden dat er te Ramkin een rotonde is en dat binnenrijden op het depot tè moeilijk is. Dus zelfs telefonisch geeft De Lijn toe dat ze niet verder als de rotonde te Ramkin rijden. Voila;;; voor mij is daardoor de discussie en de item gesloten...
![]() |
![]() |
#138 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wel, wel, wel... Plotseling heel uw bericht verwijderd? Misschien van eerlijke schaamte?
Zopas trouwens de zaak ook eens bekeken op de webstek van de TEC. Met als criteria: startpunt Oreye TEC-depot en eindpunt Sint-Truiden Stationsplein. Welnu, wat krijg ik als resultaat: Opstappen aan het TEC-depot, bus S4 van De Lijn nemen (in hun routeplanner staat het logootje van De Lijn naast onderstaande omschrijving) en dan afstappen aan het station in Sint-Truiden. Citaat:
Hier de hele zaak letterlijk overgenomen: VOTRE ITINERAIRE. ![]() Horaire valable pour la journée du mercredi 18 août 2004 ![]() ![]() Départ: Dépôt TEC d'Oreye 4360 Oreye Arrivée: STATIONSPLEIN 3800 Sint-Truiden Critères: Départ : 10:00 �* respecter approximativement Optimisation : Temps de déplacement Mode de transport : Bus Résumé des trajets répondant �* la requêteItinéraireDépartArrivéeDuréeTemps de marcheCorrespondances1 7:127:410:290:0302 9:129:410:290:0303 11:1211:410:290:030 Details du trajet sélectionnéHeureTypeDescriptionDuréeLigne9:12 ![]() 0:029:14 ![]() 0:269:40 ![]() 0:01 ![]() Ces informations vous sont données �* titre indicatif. Bon voyage ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Geef gewoon toe dat uw mama zich vergist heeft en bij de eerste halte in Oreye is uitgestapt. Verstrooidheid kan best voorkomen, en ook ik heb al eens in het verleden een halte te vroeg er uit gegaan. Sedert wanneer vormt een rotonde al een probleem voor een bus trouwens? De nu aangelegde rotondes zijn aangelegd voor de draaicirkel van vrachtwagens. Bussen hebben een kortere draaicirkel dan vrachtwagens. Bijgevolg hecht ik geen enkel geloof aan uw indianenverhaal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |