![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
ik zie het aankomen van mijlenver tegenwoordig nog maar eens, welke 3 stellingen heb ik geuit? hoezo heeft alecia deze 3 zaken niet beweerd in deze post? ""... meerderheid van de stemmen in elke taalgroep van de kamer, op voorwaarde dat de meerderheid van de leden van elke taalgroep aanwezig is en voor zover het totaal van de ja-stemmen in beide taalgroepen twee derden van de uitgebrachte stemmen bereikt... Wat een democratie... vergeet het een man/vrouw, één stem... een franstalige man/vrouw heeft (grondwettelijk) meer stem dan een vlaamse man/vrouw... en maar lustig verder pruttelen in dit 'koninkdom' ... "
![]() |
![]() |
#123 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
en waar vind je het bewijs dat het MIJN stellingen waren?
![]() |
![]() |
#125 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Om een zetel in de Kamer en Senaat te behalen worden er richtcijfers opgesteld. Die worden berekend volgens een bepaalde formule die rekening houdt met een aantal factoren. Welnu, in een echt proportioneel parlement zou dat richtcijfer hetzelfde moeten zijn in Vlaanderen en Wallonië. Dit is echter zo niet. Voor een parlementszetel te behalen zijn er in Wallonië minder stemmen nodig, om de eenvoudige reden dat het aantal zetels in de wetgevende lichamen voor de Walen niet-proportioneel is, maar groter is dan hun werkelijk aandeel in de totale bevolking van België. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
een nederlandstalige? 1 vreemde uitspraak dus, op zijn minst dubieus
![]() |
![]() |
#127 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
en ik ga hier niet op in, ook al weet ik maar al te goed wat de auteur en jij bedoelen maar jij noch Alecia hebben reeds de moeite gedaan om jullie fouten toe te geven, dus vergeet het maar dat ik jullie zal helpen om het gezichtsverlies te beperken
![]() |
![]() |
#129 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
PLUS: wat met de andere 2? PLUS: vanwaar je bewering dat het mijn 3 stellingen waren?
![]() |
![]() |
#131 |
Europees Commissaris
|
![]() In elk federaal land is er een organisatie van de volksvertegenwoordiging die de grootste landen benadeelt. Voorbeeld USA
daar heeft zowel de kleinste staat New Jersey als de grootste Californië of Texas evenveel senatoren nl. 2. De Duitse bondsrepubliek kent ook zulk systeem & als we in België een degelijk federaal systeem zouden willen, is het maar logisch dat we ook naar zo'n toestand evolueren ipv het ingewikkeld systeem met één enkele kieskring BHV, gekwalificeerde meerderheden en tutti quanti.
![]() |
#132 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
België wou een proportionele indeling van de Kamer. Daarom is er een meerderheid Vlaamse parlementsleden. Maar dat proportionele systeem werd niet rechtvaardig uitgewerkt: het houdt een oververtegenwoordiging in van de Franstaligen. Men is dus ergens halverwege gestrand... toevallig in het voordeel van de Franstaligen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
Europees Commissaris
|
![]() Dat is helemaal korrekt behalve dat er dan voor het tweetalige Brusselse Gewest eveneens een gelijk aantal vertegenwoordigers zou zijn. 50 vind
ik behoorlijk veel 20 zou logischer zijn. als we ons dan helemaal aan de VS zouden spiegelen (wat we om andere redenen beter niet doen) zou ook het aantal vertegenwoordigers in de kamer (Congres) vastgelegd worden wat eveneens in de Vs tot discrepanties leidt - hier ken ik de preciese getallen niet maar ook hier zijn de kleinere staten in feite beter vertegenwoordigd dan de grote. In de EU hebben we overigens in het EP dezelfde toestand. Elders op het forum lees ik dat onze Mr. Decroo ook al niet tevreden is over het huidig kiesstelsel en Nederland wat zou willen imiteren met "nationale" en "gewestelijke" kandidaten. Alhoewel ik vroeger nogal afwijzend ertegenover stond ben ik nogal voor het angelsaksische systeem van één afgevaardigde per kiesdistrict (wat de partijen wat wind uit de zeilen zou nemen) & vermits het Vlaams Blok momenteel de grootste partij in Vlaanderen is zou zulk systeem zeker in het voordeel van Uw partij zijn. (& dan ? democratie is democratie). Het spreekt vanzelf dat zelfs zulk systeem niet 100 % representatief is vermits hiermee in grote steden er altijd wel enkele stemmen meer nodig zullen zijn om verkozen te geraken dan in landelijke kieskringen. Na de recente knoeierijen met kiessystemen ben ik voor er wat langer over te doen alvorens een beslissing tot wijziging door te voeren en deze dan bij referendum te bevestigen en in de grondwet te verankeren zodat ze toch voor een lange tijd onveranderd zou blijven.
![]() |
#135 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik denk niet dat de Franstaligen veel appetijt zullen hebben wanneer ze dit zullen zien: dertig Nederlandstaligen, twintig Franstaligen en 10 Duitstaligen. Voor hen zal weer het spookbeeld opdoemen (zoals indertijd met de crisis rond Voeren) dat de Vlamingen gemene zaken gaan maken met de Duitstaligen... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
of ze om de vijf jaar en referendum laten organiseren? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
in de VS is de situatie trouwens anders voor kamer (proportioneel) en senaat (elk 2) die 2 per staat reflecteert het wantrouwen dat de kleine staten hadden tov de grote bij het ondertekenen van The Constitution
![]() |
![]() |
#139 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Bekijk zijn vorige posts en dra zal je merken dat er een vast systeem in zit. A/ doe je voor als een intelligente debater. B/ ponneer een lege ballon C/ Op de gepaste reactie vraag je onmiddellijk naar de bronnen D/ Twee mogelijkheden a/ je bagateliseert de bron (te vaag, te veralgemenend, tendentieus enz) en trekt zo de aandacht weg van het vooropgestelde ballonnetje en verzuipt in een nietszeggende discussie die op zichzelf de auteur én de studie belachtelijk maakt. b/ (en dit is hier het geval) hij kan ze niet bagateliseren (alhoewel het me van gm10 niet zou verwonderen ook de grondwet tendentieus, vaag en een slechte studie te noemen) dus maakt hij een kortsluiting naar zijn oorspronkelijk ballonnetje en begint te discussieren over de bijwoorden, adjectieven en eventueel lidwoorden die hij al dan niet zou hebben gebruikt. vb: jamaar heb in nu wél of niet gezegd dat de koning een monarch is... ahaa... daar kan je niet op antwoorden hé...terwijl het over iets totaal anders gaat. Met deze methode is an sich niets fout moest het niet zijn dat gm10 tot nu toe nog niets (= nul, noppes, nichts,nada, rien) heeft bijgedragen dat het onthouden waard is op dit forum. Evenwel heeft hij al voor enorm veel wrevel gezorgd bij intellectueel eerlijke debaters die niet doorhebben dat deze jongen hier niet zit om bij te dragen aan een konstruktief debat maar gewoon stoorzendertje wil spelen. Spijtig hoor... als zijn intellect nu al de helft van zijn ego zou wegen zouden we er allemaal wel bij varen... daartegenover staat dat hij als ontmaskerd vlamingenhater waarschijnlijk op zijn plaats is. Mijn bronnen zegt U gm10? Kijk naar punt C/ Laatst gewijzigd door Fieseler : 16 augustus 2004 om 20:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |