Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 augustus 2013, 10:45   #121
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat is jou een raadsel ?
Dan moet je je beter inlichten.

Als jij een straatveger bent en vb. 1100 euro per maand verdient, om op pensioen te gaan aan 900 euro,
dan zal dat pensioen na vb. 20 jaar dank zij de index 1800 euro zijn (zijnde het dubbel, om het voorbeeld gemakkelijk te illustreren).
Maar je jongere collega's straatvegers zullen op dat ogenblik geen 2200 euro verdienen (dubbel door de index), maar wel 3000 euro (dank zij opslagen die toegekend kunnen worden omdat er economische groei is).

Met jou 1800 euro pensioen, tegenover de 3000 van je jongere collega ... kan jij niet meer mee op maatschappelijk vlak. De lonen van de bejaardenhelpsters zijn ook gestegen en jij kan je bejaardentehuis niet meer betalen.

Nu moet ik wel een correctie aanbrengen op mijn voorbeeld.
Die perequatie steekt misschien je ogen uit, maar die is de laatste jaren uiterst miniem. Want de loonsverhogingen waren ook uiterst miniem.

Tot slot,
kan het me eigenlijk weinig schelen hoor.
Of nu de pensioenen, de uitkeringen voor invaliditeit, voor ziekte, voor werkloosheid, voor zwangerschapsverlof .... uitgerekend worden op deze of op gene manier, het maakt niet veel uit.
Punt is dat die uitkeringen menswaardig moeten zijn, betaalbaar moeten zijn en economisch logisch. (dat laatste: als het systeem er voor zorgt dat werken niet meer loont, dat het te gemakkelijk wordt om geen goesting meer te krijgen om te gaan werken .... de solidariteit moet draaglijk zijn: als je zoveel meer moet bijdragen, mag je wel een kruimeltje meer terug er uit halen ... bla bla ...)

.
Alles stijgt, en om dezelfde behoeften te kunnen dekken, heeft men de index uitgevonden. En hiermede kan ik mijn bejaardentehuis binnen 50 jaar even goed betalen, zoals ik het nu zou kunnen betalen (en zoniet, dan moet men iets aan de samenstelling van de index doen).
Maar perekwatie is een aanpassing boven de index, een aanpassing die rekening houd met de gestegen productiviteit... en die mij moet toelaten om van dezelfde stijging van welvaart te kunnen genieten, als mijn nog werkende collega's. Met indexatie blijf ik gewoon staan op hetzelfde welvaartspeil, niet meer, of niet minder. Maar so what ? Ik ga niet achteruit. Heb trouwens geen behoefte om ook over ne tweede auto en wat weet ik allemaal te beschikken (iets wat mijn werkende collega dan wel kan).
Weet wel, dat men in de negentiger jaren, toen het nog niet telaat was, nog studies heeft gemaakt over de ambtenaarspensioenen. Daarin werd oa voorgesteld om de perekwatie af te schaffen, en te vervangen door een vaste aanpassing van 1,75%/jaar, boven de index. Maar dit is toen geweigerd door de overheidsvakbonden. Dus zo klein zal de perekwatie toendertijd toch niet geweest zijn.
Waar dat ge wel gelijk in hebt, is dat de perekwatie misschien wel mijn ogen uitsteekt, en dat ik mij te veel op focus.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2013, 13:31   #122
Stingray
Banneling

Standaard

Heel de wijze waarop het ambetantenarenpensioen geregeld is, is een aanfluiting van de gelijkheid die er zou moeten zijn tussen burgers. Maar blijkbaar beschouwen de ambetantenaren zich als "meer" dan de rest.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2013, 13:45   #123
rafkaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat is jou een raadsel ?
Dan moet je je beter inlichten.

Als jij een straatveger bent en vb. 1100 euro per maand verdient, om op pensioen te gaan aan 900 euro,
dan zal dat pensioen na vb. 20 jaar dank zij de index 1800 euro zijn (zijnde het dubbel, om het voorbeeld gemakkelijk te illustreren).
Maar je jongere collega's straatvegers zullen op dat ogenblik geen 2200 euro verdienen (dubbel door de index), maar wel 3000 euro (dank zij opslagen die toegekend kunnen worden omdat er economische groei is).

Met jou 1800 euro pensioen, tegenover de 3000 van je jongere collega ... kan jij niet meer mee op maatschappelijk vlak. De lonen van de bejaardenhelpsters zijn ook gestegen en jij kan je bejaardentehuis niet meer betalen.

Nu moet ik wel een correctie aanbrengen op mijn voorbeeld.
Die perequatie steekt misschien je ogen uit, maar die is de laatste jaren uiterst miniem. Want de loonsverhogingen waren ook uiterst miniem.

Tot slot,
kan het me eigenlijk weinig schelen hoor.
Of nu de pensioenen, de uitkeringen voor invaliditeit, voor ziekte, voor werkloosheid, voor zwangerschapsverlof .... uitgerekend worden op deze of op gene manier, het maakt niet veel uit.
Punt is dat die uitkeringen menswaardig moeten zijn, betaalbaar moeten zijn en economisch logisch. (dat laatste: als het systeem er voor zorgt dat werken niet meer loont, dat het te gemakkelijk wordt om geen goesting meer te krijgen om te gaan werken .... de solidariteit moet draaglijk zijn: als je zoveel meer moet bijdragen, mag je wel een kruimeltje meer terug er uit halen ... bla bla ...)

.
Ben je de berekening nog altijd niet gemaakt?
Of durf/wil je er niet mee boven komen?
rafkaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2013, 14:05   #124
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rafkaf Bekijk bericht
Ben je de berekening nog altijd niet gemaakt?
Of durf/wil je er niet mee boven komen?
titel: De beste en slechtste overheidsjobs
Citaat:
Overheidsjobs zijn in trek, maar is het leven van een ambtenaar al rozengeur en maneschijn? Als u werkt binnen de categorie ‘knelpuntberoepen’, allicht niet.

Bent u een secretaresse, dan kan u best even overwegen om voor de overheid te werken. Jobzoekers zonder hoger diploma verdienen bij de overheid lang niet slecht, zo’n 1.400 euro netto aan het begin van een carrière. Voeg daar nog vakantiegeld, een eindejaarsbonus, en een goedkope hospitalisatieverzekering bij, en u komt beter uit dan in de privésector.

Wil u graag wat meer verdienen, kan u proberen opklimmen binnen de overheid. Staatssecretaris Hendrik Bogaert (CD&V) maakt zich sterk dat zijn hervorming ‘de besten’ zal belonen en omhoog zal stuwen in de administraties. Toch zijn er nog andere mogelijkheden: jobs met onregelmatige uren. Die leveren extra premies op voor avond- en nachtwerk. Denk maar aan chauffeurs of calltakers, zij volgen de inkomende urgentie-oproepen voor de brandweer en de politie op. Calltakers werken bovendien vanuit de provinciehoofdplaats en niet in Brussel, een pak woon-werkverkeer uitgespaard dus.

Ook andere overheidsjobs dichtbij huis, zijn het overwegen waard. De federale overheidsdienst Financiën heeft bijvoorbeeld ‘registratiekantoren’ in Antwerpen en Gent. Maar de meeste ambtenaren moeten gewoon elke dag naar Brussel.

De ‘slechtste’ functie bij de overheid is misschien wel die van informaticus. Momenteel zoekt de Regie der Gebouwen een webprogrammeur, voor een netto maandloon van ongeveer 1.500 euro. Peanuts vergeleken met wat een beginnend informaticus elders kan verdienen. Vaak krijgt die in de privésector meteen een bedrijfswagen, tankkaart, een groepsverzekering en een onkostenvergoeding. Daar kan de overheid niet tegenop.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20130814_00692753

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2013, 14:09   #125
Another Jack
Banneling

Standaard

Ik moest ineens aan stuyck denken...

"De ‘slechtste’ functie bij de overheid is misschien wel die van informaticus. Momenteel zoekt de Regie der Gebouwen een webprogrammeur, voor een netto maandloon van ongeveer 1.500 euro. Peanuts vergeleken met wat een beginnend informaticus elders kan verdienen. Vaak krijgt die in de privésector meteen een bedrijfswagen, tankkaart, een groepsverzekering en een onkostenvergoeding. Daar kan de overheid niet tegenop."

Wat een beroerd informaticus moet de man wel niet zijn??
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2013, 15:02   #126
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Heel de wijze waarop het ambetantenarenpensioen geregeld is, is een aanfluiting van de gelijkheid die er zou moeten zijn tussen burgers. Maar blijkbaar beschouwen de ambetantenaren zich als "meer" dan de rest.
Dat zijn we dan ook. Wij zorgen ervoor dat uw kinderen degelijk onderwijs krijgen, dat ge op een redelijk comfortabele wijze gebruik kunt maken van de wegeninfrastructuur, wij zorgen voor openbaar vervoer dat nog enigszins betaalbaar is, wij zorgen dat ge uw kot niet moet verkopen als ge ne keer een tijdje ziek wordt, wij zorgen dat cultuur en erfgoed voor iedereen toegankelijk wordt, wij zorgen dat ge veilig zijt en �*ls ge dan toch ne keer slachtoffer wordt van een of andere snoodaard, dat die gepakt, berechtigd en gestraft wordt, wij zorgen dat als gij onverhoopt uw job verliest, waardoor uw vrouw aan den drank geraakt en de schulden zich beginnen op te stapelen, dat ge niet tot de bedelstaf herleid wordt, en nog zo veel meer. Maar ne keer "mercie" zeggen? Ho maar! Nee, zagen, zeuren, kankeren en kreften op de mensen die dat allemaal voor u mogelijk maken. Ge moest begot verlegen zijn!
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2013, 15:05   #127
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Dat zijn we dan ook. Wij zorgen ervoor dat uw kinderen degelijk onderwijs krijgen, dat ge op een redelijk comfortabele wijze gebruik kunt maken van de wegeninfrastructuur, wij zorgen voor openbaar vervoer dat nog enigszins betaalbaar is, wij zorgen dat ge uw kot niet moet verkopen als ge ne keer een tijdje ziek wordt, wij zorgen dat cultuur en erfgoed voor iedereen toegankelijk wordt, wij zorgen dat ge veilig zijt en �*ls ge dan toch ne keer slachtoffer wordt van een of andere snoodaard, dat die gepakt, berechtigd en gestraft wordt, wij zorgen dat als gij onverhoopt uw job verliest, waardoor uw vrouw aan den drank geraakt en de schulden zich beginnen op te stapelen, dat ge niet tot de bedelstaf herleid wordt, en nog zo veel meer. Maar ne keer "mercie" zeggen? Ho maar! Nee, zagen, zeuren, kankeren en kreften op de mensen die dat allemaal voor u mogelijk maken. Ge moest begot verlegen zijn!
En wij betalen jou reeds (veel te veel) om die job te doen, ge moest beschaamd zijn om nog meer durven te vragen.

Laatst gewijzigd door Stingray : 14 augustus 2013 om 15:06.
Oud 14 augustus 2013, 15:09   #128
Perzik
Parlementsvoorzitter

Perzik's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kan deze post nog meer gefrustreerde ambtenaar uitstralen?
Ik zie in het bovenstaande geen reden voor een betere pensioen regeling
Perzik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2013, 15:13   #129
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Perzik Bekijk bericht
Integendeel, men mag minstens verwachten dat hij nog iets doet voor al dat geld dat hij krijgt. Maar nee, hij verwacht ook nog eens een riant pensioen dat meer moet zijn dan wat de rest krijgt, want 'ze' zijn beter.
Oud 14 augustus 2013, 15:16   #130
Schuppezot
Schepen

Schuppezot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En daarom verdienen ambtenaren een gepriviligieerde positie? Al die mensen die in de privé werken doen allemaal nutteloos werk waar niemand wat aan heeft?

Laatst gewijzigd door Schuppezot : 14 augustus 2013 om 15:18.
Schuppezot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2013, 15:25   #131
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En wij betalen jou reeds (veel te veel) om die job te doen, ge moest beschaamd zijn om nog meer durven te vragen.
Waar vraag ik meer?
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 14 augustus 2013, 15:26   #132
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Perzik Bekijk bericht
Dat is omdat wij in de loop van onze carrière minder verdienen dan we in de privé zouden kunnen verdienen. Men noemt dat een "uitgestelde vergoeding".

Citaat:
Oud 14 augustus 2013, 15:27   #133
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schuppezot Bekijk bericht
En daarom verdienen ambtenaren een gepriviligieerde positie? Al die mensen die in de privé werken doen allemaal nutteloos werk waar niemand wat aan heeft?
Dat is helemaal niet wat ik gezegd heb, beste. Met het verdraaien van woorden ga je niet veel bereiken.

Citaat:
Oud 14 augustus 2013, 15:31   #134
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is omdat wij in de loop van onze carrière minder verdienen dan we in de privé zouden kunnen verdienen. Men noemt dat een "uitgestelde vergoeding".
Verwondert jou dat met het gerealiseerde rendement, het aantal vakantiedagen en opgespaarde ziektedagen enz enz enz.
Oud 14 augustus 2013, 15:33   #135
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Verwondert jou dat met het gerealiseerde rendement, het aantal vakantiedagen en opgespaarde ziektedagen enz enz enz.
Zelfs dat is slechts een povere compensatie voor het lagere loon in vergelijking met de privé.

Citaat:
Oud 14 augustus 2013, 15:47   #136
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Waar vraag ik meer?
Als je zegt dat je te weinig verdient, wat jij hier steevast loopt te doen, dan vraag je impliciet meer. Misschien niet aan je werkgever omdat je weet dat dat niet kan, maar je wil meer zoveel is duidelijk.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2013, 15:48   #137
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Zelfs dat is slechts een povere compensatie voor het lagere loon in vergelijking met de privé.
Loon naar werken.
En weerom klagen en zagen over dat zogezegd klein loon.
Een fabel.
Oud 14 augustus 2013, 15:49   #138
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Wie is die "men" ?
Oud 14 augustus 2013, 15:52   #139
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht

"De ‘slechtste’ functie bij de overheid is misschien wel die van informaticus. Momenteel zoekt de Regie der Gebouwen een webprogrammeur, voor een netto maandloon van ongeveer 1.500 euro. Peanuts vergeleken met wat een beginnend informaticus elders kan verdienen. Vaak krijgt die in de privésector meteen een bedrijfswagen, tankkaart, een groepsverzekering en een onkostenvergoeding. Daar kan de overheid niet tegenop."

De Standaard.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2013, 15:52   #140
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht

Jackske, ge weet niet waarover je praat.
Als je niets van informatica kent hou dan toch aub je muil.
Tevens is het niet toegestaan om privé gegevens vrij te geven op het forum.

Laatst gewijzigd door stuyckp : 14 augustus 2013 om 15:55.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be