Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Moeten middenstrookrijders zwaar beboet worden?
Ja 32 48,48%
Neen 34 51,52%
Aantal stemmers: 66. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 26 augustus 2004, 13:21   #121
Henry
Burgemeester

Standaard

Een rijbewijs met strafpunten is geen goed idee.
Een tienjaarlijkse nieuwe proef ware een goed idee.
Net als het verplicht maken van rijlessen (geen lessen meer door familie!) én een maximumleeftijd voor een rijbewijs.

Nu is er een minimumleeftijd voor een rijbewijs, waarom is er dan geen maximumleeftijd?
Oud 26 augustus 2004, 13:24   #122
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Maar dan wel zonder ook maar voor iemand hinder te veroorzaken. 8)
En wat heeft dat ermee te maken? Ik denk bvb. ook niet dat je door een rood licht mag rijden als je geen hinder veroorzaakt.

Citaat:
Alleen gaat het daar in dit topic niet over; hier gaat het over het constant blijven rijden op het MIDDENVAK, iets wat alleen kan als er ook een linker- en een rechtervak naast dat middenvak lopen. Snapt ge't plaatje?
En ik heb het over het gegeven dat dat middenstrook-plakken door talloze chauffeurs ook wordt gebezigd op tweevaksbanen. Alleen wordt dan de linkerstrook aanzien als de middenstrook, met krak dezelfde argumenten (en dat zijn: 1."de rechterstrook is voor vrachtwagens" en 2."ik rijd al 120 km/h, dus niemand moet mij voorbij".) Ook gesnapt?
Oud 26 augustus 2004, 13:29   #123
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
En wat heeft dat ermee te maken? Ik denk bvb. ook niet dat je door een rood licht mag rijden als je geen hinder veroorzaakt.
Alleen is dat van dat rechts rijden een dwaze maatregel en dat van die rode lichten niet.

Citaat:
En ik heb het over het gegeven dat dat middenstrook-plakken door talloze chauffeurs ook wordt gebezigd op tweevaksbanen. Alleen wordt dan de linkerstrook aanzien als de middenstrook, met krak dezelfde argumenten (en dat zijn: 1."de rechterstrook is voor vrachtwagens" en 2."ik rijd al 120 km/h, dus niemand moet mij voorbij".) Ook gesnapt?
Maar daar heb IK het niet over en daar gaat ook het topic niet over.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2004, 14:34   #124
Horus
Gouverneur

Horus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henry
Nu is er een minimumleeftijd voor een rijbewijs, waarom is er dan geen maximumleeftijd?
Omdat nu net niet iedereen op dezelfde leeftijd versleten is.
Ik ben er heilig van overtuigd dat een man van 70 die heel zijn leven gereden heeft met bijvoorbeeld een taxi, jou wel eens lesjes kon komen geven.
Horus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2004, 15:16   #125
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Alleen is dat van dat rechts rijden een dwaze maatregel en dat van die rode lichten niet.
Ja, laten we vooral aanmoedigen dat ieder individu de wetgeving kan opdelen in "dwaze" (en dus niet te volgen) en "niet-dwaze" maatregelen...

Citaat:
Maar daar heb IK het niet over en daar gaat ook het topic niet over.
Sorry dat deze argumenten niet in uw kraam passen , maar deze topic gaat nog altijd over middenrijstrookrijders: wie zijn ze, waarom doen ze het, en wat zijn de gevolgen voor de anderen (ik zie Jambers al voor me).
Oud 26 augustus 2004, 15:26   #126
Henry
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Dat is teveel gevraagd ja. Ik slalom niet tussen vrachtwagens en trage bestuurders in, want de kans is groot dat tegen dat ik enkele seconden later terug moet uitwijken naar de middenstrook om één van hen voorbij te steken, dat er dan ondertussen al achterliggend verkeer op mijn hoogte is gekomen en dat ik moet afremmen om achteraan in te voegen, of ineens hard moet optrekken om er nog voor te raken. Beide gevallen creëren nodeloos gevaarlijke situaties, die er niet zouden geweest zijn als ik gewoon op de middenstrook was blijven rijden. Ik blijf erbij: laat de rechterrijstrook voor vrachtwagens en ander traag verkeer en laat de middenstrook voor het gewone verkeer. De wegpiraten die persé de geluidsmuur willen doorbreken, moeten dat dan maar doen op de linkerrijstrook.
Raf, jij geeft net een extra gevaar van middenstrookrijden aan.
Het is inderdaad irritant dat als jij van de middenstrook naar rechts rijdt, dat dan een hele sloot middenstrookrijders verder rijdt, waardoor het voor jou moeilijker wordt om weer links in te halen. Daar heb je volkomen gelijk in.
Dat probleem zou opgelost zijn als iedereen zich aan de regels zou houden door terug rechts in te voegen na de middenstrook gebruikt te hebben. Als je terug rechts invoegt, geeft je mensen die op de rechterstrook rijden de kans om in te voegen in het midden. Wie altijd in het midden rijdt, belemmert de mensen rechts vóór zich om in te voegen, en dwingt de mensen achter zich om links voorbij te steken.

Jouw argument geeft enkel één van de gevaren van middenstrookrijden aan. Ik begrijp dat jij daarom "uit veiligheid" verkiest om ook maar middenstrookrijder te blijven, maar het is geen argument om het middenstrookrijden te verdedigen. Het is meer een argument van "if you can't beat them, join them".

Laatst gewijzigd door Henry : 26 augustus 2004 om 15:28.
Henry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2004, 16:06   #127
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zeg rafke: GIJ OVERTREEDT OP DAT MOMENT AL KILOMETERS LANG HET VERKEERSREGLEMENT.

Vooral die "per definitie" vind ik bijzonder hilarisch. Afgaande op uw redering van hierboven, mag je perfect op een tweevaksbaan links rijden tegen 120 km/h, zonder dat je ooit naar rechts moet gaan. Immers, iemand die je voobij zou willen steken, overtreedt zowiezo de verkeersregels, nietwaar? Ik zou dus eerder poneren, dat met jouw soort redeneringen je PER DEFINITIE links rijden op een tweevaksbaan rechtvaardigt.
Ge hebt gelijk, het wordt tijd dat ze dat 'Ge moet rechts rijden' deel van het verkeersreglement afschaffen. Op een bomma na, rijdt toch iedereen 120.
Oud 26 augustus 2004, 16:10   #128
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina
Je houdt heel het verkeer op door niet naar rechts te willen gaan wanneer het kan, nog nooit gemerkt dat de 2 linker rijstroken vol lopen als er zo iemand is die niet inziet dat er rechts ook nog een rijstrook ligt?
O maar ik let daarop hoor. Wanneer er zo iemand in Belgie van het linkse naar het rechtse baanvak uitwijkt om voorbij te steken, ga ik altijd vriendelijk op het rechtervak rijden om die mens te behoeden van de driedubbele verkeersovertreding die hij plant te begaan: Rapper als 120 rijden, sneller als de flow of traffic te rijden, en langs rechts voorbijsteken.

Verder wil ik de autostradedebietsjongens er nog op wijzen dat blokrijden het beste is. Dus als die kerel op het middenvak even rap rijdt als de mensen op het rechtervak; en ge wilt het debiet van de autostrade maximalizeren, dan is het best om op het linkervak ook even snel te gaan rijden zonder voorbij te steken.
Oud 26 augustus 2004, 16:17   #129
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Ge hebt gelijk, het wordt tijd dat ze dat 'Ge moet rechts rijden' deel van het verkeersreglement afschaffen. Op een bomma na, rijdt toch iedereen 120.
Mij niet gelaten, zolang ze dan ook maar links inhalen toelaten (geen discussie meer mogelijk dan).
Oud 26 augustus 2004, 17:02   #130
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
O maar ik let daarop hoor. Wanneer er zo iemand in Belgie van het linkse naar het rechtse baanvak uitwijkt om voorbij te steken, ga ik altijd vriendelijk op het rechtervak rijden om die mens te behoeden van de driedubbele verkeersovertreding die hij plant te begaan: Rapper als 120 rijden, sneller als de flow of traffic te rijden, en langs rechts voorbijsteken.

Verder wil ik de autostradedebietsjongens er nog op wijzen dat blokrijden het beste is. Dus als die kerel op het middenvak even rap rijdt als de mensen op het rechtervak; en ge wilt het debiet van de autostrade maximalizeren, dan is het best om op het linkervak ook even snel te gaan rijden zonder voorbij te steken.
Dus alleen wanneer jij iemand anders een verkeersovertreding ziet maken ga jij jezelf aan het verkeersreglement houden, vreemde gedachtengang.

Blokrijden is uiteraard het beste voor het debiet, en op hoeveel rijstroken doet men dat?? Juist.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2004, 19:14   #131
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mij niet gelaten, zolang ze dan ook maar links inhalen toelaten (geen discussie meer mogelijk dan).
Ik haal altijd links in in Belgie, gij niet?
Oud 26 augustus 2004, 19:16   #132
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus alleen wanneer jij iemand anders een verkeersovertreding ziet maken ga jij jezelf aan het verkeersreglement houden, vreemde gedachtengang.
Dat deel was gewoon om u te doen gaan

Citaat:
Blokrijden is uiteraard het beste voor het debiet, en op hoeveel rijstroken doet men dat?? Juist.
Op allemaal tiens, anders verliest ge het voordeel voor een deel. Ge zit ondertussen in uw derde jaar, ge hebt al logistiek gekregen
Oud 26 augustus 2004, 20:21   #133
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar wat als er rechts over 400meter geen auto's rijden en op de 2 linkse rijstroken bijna een file van wagens?? Is het dan zo veel gevraagd om even naar rechts te gaan?? Ooit al in Duitsland gereden?? Daar houdt men wel zo veel mogelijk rechts en daar rijdt men dan ook veel vlotter op de autosnelwegen. Als die middenrijstrookrijders enkel nog in het midden willen rijden krijg je binnen de kortste keren 1lange file op het middenvak, als je dan even het verkeersreglement aan je laars zou lappen zou je zonder problemen 20auto's voorbij kunnen rijden langs rechts om dan weer in te voegen. Dit wijst er toch wel duidelijk op dat de capaciteit van de weg absoluut niet goed wordt gebruikt.
Dan bent u goed gek om op deze rijstrook te blijven rijden.
Niemand belet je toch om zelf rechts te gaan rijden waar het volgens u veel vlotter gaat?
Of is een van de redenen die ik hierboven reeds aanhaalde reden om het niet te doen.
Dan vind ik het vrij hypocriet om het wél van de andere weggebruikers te eisen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2004, 20:27   #134
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tuurlijk. Dat is de evidentie zelve.

Ik krijg meer en meer de indruk dat u het soort chauffeur bent waar ik wel eens op placht te vloeken in het verkeer. Vertel eens: lopen uw kinderen toevallig zonder gordel de achterbank plat? Vindt u het niet moeten om mee te schuiven op het moment dat het licht op groen springt? Staat uw versnelling nog in vrijloop op het moment dat het licht op groen springt? Remt u altijd af wanneer u een flitspaal tegenkomt, zelfs als u niet boven de toegelaten snelheid rijdt?
Ik krijg meer en meer de indruk dat u het soort chauffeur bent die steeds vindt dat alleen anderen fouten maken.
Oud 26 augustus 2004, 20:37   #135
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een mooi staaltje van egoïsme. Al degenen die -zoals het MOET- rechts houden en GEDWONGEN zijn om helemaal naar links uit te wijken om u (!) voorbij te steken, daar zit voor u waarschijnlijk geen gevaar aan verbonden...

Het "gedrag" dat u hier beschrijft komt men trouwens ook tegen op tweevaksbanen. Dan krijg je rechts een aantal camions in kolonne (meestal een stuk of 3-4), daarachter een enorm gat, en links een rijstrook die overvol zit van de automobilisten, waar constant op geremd moet worden (DAT is pas levensgevaarlijk !), gewoon omdat meneer of mevrouw de chauffeur te LUI is om efkens naar rechts te gaan.
Is het al ooit bij u opgekomen dat de file kan veroorzaakt worden door een vrachtwagen die bezig is om voorbij te steken?
Ik zie heus niet in waarom de file naar rechts zou moeten uitwijken om u vrije doorgang te geven. Geduld is een mooie deugd.
Oud 26 augustus 2004, 20:48   #136
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je houdt heel het verkeer op door niet naar rechts te willen gaan wanneer het kan, nog nooit gemerkt dat de 2 linker rijstroken vol lopen als er zo iemand is die niet inziet dat er rechts ook nog een rijstrook ligt?
Ik begin steeds meer de indruk te krijgen dat we voor de duidelijkheid het begrip middenstrookrijder moeten definiëren.
Als je daarmee die bestuurders bedoeld die aan 100 een auto voorbijsteken en vervolgens op de middenstrook blijven plakken zonder dat dit nodig is hebt je natuurlijk gelijk.
Oud 26 augustus 2004, 20:54   #137
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Mochten we nu met z'n allen eens wat rustiger worden in het verkeer,
ons wat minder opjagen,
tevreden zijn met minder stress, minder ongevallen, minder doden enzovoorts,

dan zouden we misschien akkoord zijn om het inhalen van alles wat sneller rijdt dan een landbouwtraktor of een bromfiets klasse b, gewoonweg te verbieden.

Zeggen ze in de Steets niet 55 saves lifes ? ! (miles nietwaar: doorgaans hun maximum snelheid !!!)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2004, 20:55   #138
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, laten we vooral aanmoedigen dat ieder individu de wetgeving kan opdelen in "dwaze" (en dus niet te volgen) en "niet-dwaze" maatregelen...
Dat is precies wat jij doet aangezien u iemand die aan de maximum toegelaten snelheid voor u rijdt als hinderlijk en gevaarlijk beschouwd.
Oud 26 augustus 2004, 23:34   #139
james
Provinciaal Gedeputeerde

james's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Akkoord wat het GSM gebruik betreft.
Maar leg eens uit hoe middenstrokers de doorstroming hinderen.
Stel u voor dat iedereen op de Antwerpse ring rechts gaat rijden.
niet enkel gsm, ook roken in de wagen. ooit al iemand een sigaret zien opsteken? sommigen zijn daar bijzonder onhandig in.

als iedereen op de antwerpse ring 100 kan rijden op de rechtse strook, dan zie ik daar niet veel problemen in?

You're only as old as the boys you feel
james is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2004, 23:35   #140
james
Provinciaal Gedeputeerde

james's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is teveel gevraagd ja. Ik slalom niet tussen vrachtwagens en trage bestuurders in, want de kans is groot dat tegen dat ik enkele seconden later terug moet uitwijken naar de middenstrook om één van hen voorbij te steken, dat er dan ondertussen al achterliggend verkeer op mijn hoogte is gekomen en dat ik moet afremmen om achteraan in te voegen, of ineens hard moet optrekken om er nog voor te raken. Beide gevallen creëren nodeloos gevaarlijke situaties, die er niet zouden geweest zijn als ik gewoon op de middenstrook was blijven rijden. Ik blijf erbij: laat de rechterrijstrook voor vrachtwagens en ander traag verkeer en laat de middenstrook voor het gewone verkeer. De wegpiraten die persé de geluidsmuur willen doorbreken, moeten dat dan maar doen op de linkerrijstrook.
het gaat ook niet over middenstrookrijden in die verkeerssituatie. het gaat over de moment dat je makkelijk rechts kan rijden aan hetzelfde tempo als wanneer je op de middenstrook zou rijden.

You're only as old as the boys you feel

Laatst gewijzigd door james : 26 augustus 2004 om 23:35.
james is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be