Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 augustus 2004, 13:58   #121
Spolpoel
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Het Vlaams Blok werd niet veroordeeld omdat ze de Vlaamse Belangen diende (integendeel!) maar omdat ze in overtreding zijn met de antiracismewet, een wet die met een 2/3 meerderheid werd goedgekeurd. Ik -als Vlaming en zeer bekommert om de Vlaamse Belangen- vind de veroordeling van het Blok zeer terecht en ik hoop dat dit arrest in cassatie bevestigd wordt en er zware sancties uit voortvloeien.
Bullshit. Die antiracismewet diende als excuus om tot een veroordeling te komen. Die wet werd bijgewerkt tot ze bruikbaar was als eliminatie-instrument.
Ik denk dat uw partijgenoten geen zware sancties wensen. Ze krabbelen allemaal terug nu blijkt dat ze de gevolgen ervan verkeerd ingeschat hebben en het hen electoraal zeer pijn zou kunnen doen. In tegenstelling tot u, willen ze dat zaakje nu heel low profile houden.
Spolpoel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2004, 14:11   #122
Spolpoel
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Het is (naar alle waarschijnlijkheid) geen racisme, maar des al niet te min blijf je er op die manier toch een zelfde gedachtengang op na houden als die racisten.
Om het met de woorden van De anarachistische bankier te zeggen: "Of hoe achter een anti-racistisch discours een eigen-en-vreemd-volk-ideologie blijkt te zitten." Je veronderstelt blijkbaar immers dat een Belg er per definitie zo en zo moet uitzien en al wie niet aan dat profiel beantwoord moet dus wel een andere 'roots' hebben.
"Diezelfde gedachtengang als die racisten", wel die tref je ook bij je multiculturele vriendjes aan.
Een voorbeeld.
In Brussel is de grootste moslimpartij de ... PS. Tot grote verbazing van de PS werden tal van allochtonen verkozen in het Brussels Parlement. Meer dan ze verwacht (en gehoopt hadden). Wat blijkt? Tijdens de verkiezingscampagne hebben de allochtone kandidaten een eigen-volk-eerst campagne gevoerd waarbij de tegen-de-vreemde-autochtoon mentaliteit zeer succesvol was, waardoor er heel wat kandidaten over de 'vanzelfsprekende' kandidaat mandatarissen heen sprongen.
De allochtoon denkt dus ook in die "eigen volk eerst" termen, en zeker als het verkiezingen zijn.
Het verschil is wel dat de autochtonen er steeds op aangesproken wordt (en per definitie in de categorie van racisten gestoken wordt) en de allochtoon niet : dan heet dat niet 'racisme', maar bescherming van de culturele en etnische eigenheid.
Of te wel de gekende politiek van 2 maten en 2 gewichten, die m.i. wel eens doorprikt mag worden.
We mogen dus gerust stellen dat de eigen-volk-eerst allochtonen volslagen racisten zijn.
Oud 26 augustus 2004, 14:27   #123
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spolpoel
"Diezelfde gedachtengang als die racisten", wel die tref je ook bij je multiculturele vriendjes aan.
Ten eerste zal ik wel zelf uitmaken wie er al dan niet tot mijn vriendenkring behoort, maar toch bedankt voor de suggestie. Ten anderen zie ik hoegenaamd niet in op welke wijze jouw uitleg mijn uitspraak zou weerleggen of zelfs maar zou tegenspreken, ik stelde immers overduidelijk dat de racist en de antiracist in wezen een gelijkaardige gedachtegang hebben.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2004, 14:32   #124
Spolpoel
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Ten eerste zal ik wel zelf uitmaken wie er al dan niet tot mijn vriendenkring behoort, maar toch bedankt voor de suggestie. Ten anderen zie ik hoegenaamd niet in op welke wijze jouw uitleg mijn uitspraak zou weerleggen of zelfs maar zou tegenspreken, ik stelde immers overduidelijk dat de racist en de antiracist in wezen een gelijkaardige gedachtegang hebben.
Het was niet de bedoeling jouw uitleg te weerleggen, wel om hem bij te treden met een praktijkvoorbeeld.
Oud 26 augustus 2004, 14:41   #125
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Mijn verontschuldigingen in dat geval.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2004, 14:46   #126
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het Vlaams Blok werd niet veroordeeld omdat ze de Vlaamse Belangen diende (integendeel!) maar omdat ze in overtreding zijn met de antiracismewet, een wet die met een 2/3 meerderheid werd goedgekeurd. Ik -als Vlaming en zeer bekommert om de Vlaamse Belangen- vind de veroordeling van het Blok zeer terecht en ik hoop dat dit arrest in cassatie bevestigd wordt en er zware sancties uit voortvloeien.
Piano, blijf eens eerlijk, ook met U zelf.
Ten eerste is het Vlaams Blok nog nooit veroordeelt!!!! De partij van het Vlaams Blok is nog nooit veroordeelt.
De VZW van het Vlaams Blok zijn bij arrest van Gent veroordeelt tot ............; ; maar deze veroordeling is opgeschort tot bij de uitspraak van cassatie!.
Dus verlaag U niet om een veroordeelde partij, De SP.A (en ik vernoem hier alleen bij wet op de privésfeer) te vergelijken met een partij welke nog NOOIT is veroordeelt, het Vlaams Blok.
Het is niet omdat U dat graag zou willen dat het zo is.
fernand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2004, 15:02   #127
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
Mohammed wordt Jan

Wie door het leven moet met een bedenkelijke naam, kan daar tegenwoordig vrij snel en goedkoop een mouw aan passen. Zo werd de Oost-Vlaamse Kathy Van Lul na een administratieve ingreep -kostprijs 49 euro- Kathy Van Lil. Geef toe, het klinkt alvast minder lullig.

De verandering van voor- of familienaam is een gunst die alleen Belgen wordt toegestaan. Na de invoering van de snel-Belg-wet ziet de dienst zich geconfronteerd met een opmerkelijke toename van aanvragen uit de hoek van de nieuwe Belgen. Zij kiezen er steeds vaker voor om hun Arabische of Noord-Afrikaanse te vervangen door een Vlaamse of Belgische naam en motiveren hun aanvraag met de wil tot integratie.

En nu komt het. Hou u vast aan uw bretellen. Bevoegd minister Laurette Onkelinx noemt die evolutie 'onrustwekkend'. Want, "door hun naam Belgischer te maken, integreren ze eigenlijk niet. Ze assimileren. En dat is niet de bedoeling" ... "Onkelinx overweegt nu het Belgisch maken van vreemde namen te bemoeilijken", schrijft Het Laatste Nieuws.

We hebben ons de ogen uitgewreven en het artikel wel tien keer herlezen. Maar, echt waar, zo staat het er. Je houdt het toch niet voor mogelijk. In België is de realiteit wel vaker straffer dan de fictie, maar dit slaat werkelijk alles. Welkom in Absurdistan!
bron vb
Was je vorige naam Mohammed Al Hayun?
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2004, 15:04   #128
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN

thePiano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fernand
Piano, blijf eens eerlijk, ook met U zelf.
Ten eerste is het Vlaams Blok nog nooit veroordeelt!!!! De partij van het Vlaams Blok is nog nooit veroordeelt.
De VZW van het Vlaams Blok zijn bij arrest van Gent veroordeelt tot ............; ; maar deze veroordeling is opgeschort tot bij de uitspraak van cassatie!.

Dus verlaag U niet om een veroordeelde partij, De SP.A (en ik vernoem hier alleen bij wet op de privésfeer) te vergelijken met een partij welke nog NOOIT is veroordeelt, het Vlaams Blok.
Het is niet omdat U dat graag zou willen dat het zo is.
Geen enkele partij is veroordeeld, dus ook niet de SP.a, omdat een partij geen rechtsgeldigheid heeft en in die hoedanigheid ook niet kan veroordeeld worden.

Ik zeg het maar zo dat het VB werd veroordeelt omdat het dat wel is wat het VB zèlf uitbazuint. Ik gebruik gewoon hun eigen dialectiek.

Maar het arrest omtrent de 3 vzw's van het Blok is wel een stuk duidelijker in dit verband: medewerking verlenen aan een groep die aanzet tot racisme en discriminatie. En die groep is natuurlijk het Vlaams Blok dat ook bij die naam genoemd wordt in het arrest.

Het Blok kan niet veroordeeld worden en ook niet verboden, maar we kunnen wel trachten haar te ontmaskeren en als het even kan de miljoenen staatssteun ontnemen. Dat zou ik pas leuk vinden.
Oud 26 augustus 2004, 15:23   #129
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geen enkele partij is veroordeeld, dus ook niet de SP.a, omdat een partij geen rechtsgeldigheid heeft en in die hoedanigheid ook niet kan veroordeeld worden.

Ik zeg het maar zo dat het VB werd veroordeelt omdat het dat wel is wat het VB zèlf uitbazuint. Ik gebruik gewoon hun eigen dialectiek.

Maar het arrest omtrent de 3 vzw's van het Blok is wel een stuk duidelijker in dit verband: medewerking verlenen aan een groep die aanzet tot racisme en discriminatie. En die groep is natuurlijk het Vlaams Blok dat ook bij die naam genoemd wordt in het arrest.

Het Blok kan niet veroordeeld worden en ook niet verboden, maar we kunnen wel trachten haar te ontmaskeren en als het even kan de miljoenen staatssteun ontnemen. Dat zou ik pas leuk vinden.
Dan zullen we meer miljoenen krijgen van sponsers, die nu niets mogen geven? Dat zou nog eens grappig zijn he?
fernand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2004, 15:28   #130
Dinosaurus
Provinciaal Statenlid

Dinosaurus's schermafbeelding

Standaard

Piano bedoelt waarschijnlijk dat partijen geen rechtspersoonlijkheid hebben.
Dinosaurus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2004, 19:28   #131
predator
Parlementslid

predator's schermafbeelding

Standaard

thePiano schreef :

Citaat:
Als het criminelen waren zou je hun namen hier niet lezen. Die namen staan trouwens ook op mijn website, zijn publiek gekend en maken deel uit van een rechtsgeldige vzw waarvan ik de voorzitter ben. Pathologisch leugenaars zoals jij (toevallig weer een Blokker) horen in de gevangenis thuis.

Kort gezegd: laster en eerroof en het driehoekje!
Klik al maar op het rood driehoekje pianistje ...

thePiano je gevoel voor humor is niet zéér goed ontwikkeld knulleke. Maar sukkelaar ... je kon toch zo zien dat het hier geen belediging aan te pas komt ... dat het hier niet om een persoonlijke aanval gaat, maar om een mop. Er wordt hier al zo weinig gelachen.

En dan komen we tot volgende conclusie :

- een mop van een Blokker en ***KNIP *** ...

- een belediging door, je hebt er om gevraagd pianistje, een slijmballig, bij de moderator blijtend �* la Anciaux, correct denkend zoogdier van de SP.a : én géén ***knip***.

Beste moderator, mag ik je verzoeken, voortaan je werk zoniet GOED, maar dan toch éérlijk te doen ...

Maar allez, 'k zal er nog maar een pint gaan pakken in 't Beest en me dan maar naar de gevangenis begeven. Saluut ...

Deze post, is niet helemaal ... als grap bedoeld !
Oud 26 augustus 2004, 19:33   #132
thePiano

thePiano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door predator
Maar allez, 'k zal er nog maar een pint gaan pakken in 't Beest en me dan maar naar de gevangenis begeven. Saluut ...
***knip***
Oud 27 augustus 2004, 08:21   #133
Dinosaurus
Provinciaal Statenlid

Dinosaurus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
***knip***
Dit was je intelligentste repliek ooit!
Dinosaurus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2004, 08:35   #134
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth
Een Belg zou dus gewoon iemand zijn die de Belgische nationaliteit bezit en niets anders ?
Ja.

Citaat:
Ik vind dit onrealistisch. Een Belg heeft bepaalde uiterlijke kenmerken, wat die ook mogen zijn.....
Nationaliteit aan uiterlijke kenmerken verbinden is, of je het nu graag hebt of niet, racisme.
Als ik het goed begrijp, zijn er voor jou Belgen, niet-Belgen en half-Belgen. Die laatste hebben weliswaar de Belgische nationaliteit, maar zijn toch niet echt Belg, want ze hebben een vreemd uiterlijk en een vreemde naam, en dat laatste houden ze best zo, zodat we ook zonder dat we ze zien meteen weten dat het geen echte Belgen zijn...
Oud 27 augustus 2004, 08:40   #135
Fieseler

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Quote piano

Ik vind ook dat de sossen geen rechtsgeldigheid hebben, vooral na de ontmaskering dat hun fraudezucht zich niet alleen tot het bestelen van de werkman beperkt maar ook rechtstreeks tot vulgaire omkopingsfraude en platte zelfverrijking uitbreidt.
Eindelijk eens iets waar ik met triangel kan akkoord zijn zie.
Fieseler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2004, 09:01   #136
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De anarchistische bankier
Ja.

Nationaliteit aan uiterlijke kenmerken verbinden is, of je het nu graag hebt of niet, racisme.
Als ik het goed begrijp, zijn er voor jou Belgen, niet-Belgen en half-Belgen. Die laatste hebben weliswaar de Belgische nationaliteit, maar zijn toch niet echt Belg, want ze hebben een vreemd uiterlijk en een vreemde naam, en dat laatste houden ze best zo, zodat we ook zonder dat we ze zien meteen weten dat het geen echte Belgen zijn...
Jij geeft je eigen interpretatie aan mijn woorden, mijn gevoel...... ah wat is communicatie toch moeilijk.
Stel mijn grootvader vertrok destijds naar Congo..... vroeg daar de Congolese naturaliteit aan..... Als je aan een Congolees denkt aan wie denk je dan ?
(buiten mijn grootvader die eigenlijk nog altijd Belg is ). In onze geest hebben we nog steeds een beeld die we plakken aan een nationaliteit. Dat kan je toch niet ontkennen. Dat is geen racisme.
Trouwens u speelt met mijn voeten, u weet zeer goed wat ik bedoel.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2004, 09:27   #137
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Jij geeft je eigen interpretatie aan mijn woorden, mijn gevoel...... ah wat is communicatie toch moeilijk.
Stel mijn grootvader vertrok destijds naar Congo..... vroeg daar de Congolese naturaliteit aan..... Als je aan een Congolees denkt aan wie denk je dan ?
Iemand met de Congolese nationaliteit

Citaat:
In onze geest hebben we nog steeds een beeld die we plakken aan een nationaliteit. Dat kan je toch niet ontkennen.
Wat er in jouw geest zit, weet ik niet...
Wat er in de mijne zit: autochtone Nederlanders herken ik
vaak meteen, om maar een voor de hand liggend voorbeeld te noemen.
Over die grove classificatie gaat het je? Ik ontken niet dat ik dat doe, alleen hecht ik daar bijzonder weinig belang aan. En het omgekeerde doe ik niet: "'t is een Nederlander, dus zal hij er zo uitzien". 't Is eerder inductie dan deductie. En ik begrijp ik helemaal niet waarom dit een argument is in een discussie over het al dan niet verstrengen van de mogelijkheid tot naamswijziging voor allochtone Belgen.

Citaat:
Trouwens u speelt met mijn voeten, u weet zeer goed wat ik bedoel.
Ik heb niet de bedoeling met je voeten te spelen, maar enig sarcasme is me niet vreemd ...... . Of ik weet wat je bedoelt: zie hierboven.

Laatst gewijzigd door Stratcat : 27 augustus 2004 om 09:28.
Stratcat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2004, 10:51   #138
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Over die grove classificatie gaat het je? Ik ontken niet dat ik dat doe, alleen hecht ik daar bijzonder weinig belang aan.
Omdat je dit ontkende wou ik er wat dieper op ingaan. Voor het overige zijn we het eens. Het is niet belangrijk ..... maar het is er wel.

Citaat:
Ik heb niet de bedoeling met je voeten te spelen, maar enig sarcasme is me niet vreemd ......
Vertrouw jij een bankier ?
Anarchie in de bankwereld is dat niet bankroet ?
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2004, 11:11   #139
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De overgrote meerderheid van de Vlamingen wil ook geen Vlaams Blok. Da's ook een gevolg van democratische besluitvorming en het resultaat van geheime verkiezingen.
Verder redenerend in uw logica:

een nog grotere "overgrote meerderheid" van de Vlamingen wil ook geen SP.a;

een nog grotere "overgrote meerderheid" van de Vlamingen wil ook geen Groen!;

een nog grotere "overgrote meerderheid" van de Vlamingen wil ook geen VLD;

een nog grotere "overgrote meerderheid" van de Vlamingen wil ook geen CD&V;

een nog grotere "overgrote meerderheid" van de Vlamingen wil ook geen N-VA;

een nog grotere "overgrote meerderheid" van de Vlamingen wil ook geen PvdA.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2004, 11:19   #140
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Omdat je dit ontkende wou ik er wat dieper op ingaan. Voor het overige zijn we het eens. Het is niet belangrijk ..... maar het is er wel.

Vertrouw jij een bankier ?
Hangt ervan af wie die bankier is en waarover het gaat .

(In een simplistische bui noem ik bankiers wel eens de hoeren van het kapitalisme. )

Citaat:
Anarchie in de bankwereld is dat niet bankroet ?
Mijn ideologie is iets anders dan de wijze waarop ik mijn werk doe.

Waar ik mijn nick vandaan heb:

Citaat:
Als vierde deel in de Pessoa-bibliotheek verscheen zopas ’De anarchistische bankier’, het verslag van een gesprek tussen twee vrienden dat eigenlijk een nauwelijks onderbroken monoloog is van een bankier die beweert een anarchist te zijn. De wetten van de logica als een volleerd Hugo Matthysen naar zijn hand zettend, redeneert de bankier zich naar zijn cynische conclusie: de ultieme anarchistische daad is je ’te verheffen boven de macht van het geld’ door het ’in voldoende mate te verwerven om de invloed ervan niet te voelen’. Analytisch dollen was voor Pessoa een manier om af te rekenen met de tiran van de ratio die zijn leven vergalde. (www.humo.be Boekenbalarchief)

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be