Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 november 2013, 00:25   #121
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Waarom is het niet zo verbazingwekkend dat Walen weinig of geen Nederlands spreken in een land waar de meerderheid niet alleen Nederlandstalig maar ook meertalig is?
Oud 6 november 2013, 00:27   #122
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aarchzstvwqmrmbtvnpq Bekijk bericht
Is het nu uw bedoeling om zijn stelling te bevestigen dat velen op dit forum in karikaturen denken?
Waar werd er vandaag gestaakt, en waar niet?
Oud 6 november 2013, 00:29   #123
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Daar zal moeten over nagedacht worden, vlaamse spasten hebben het daar moeilijk mee.
Zonder " vlaamse spasten " zouden de walen van de honger de muren oplopen.
Maar ondankbaar in de soep spuwen, dat kunnen ze dan weer goed. Het enige dat ze goed kunnen waarschijnlijk...
Iemand die gedurende de 20 jaar dat hij op den dop stond nog niet in staat was een paar woorden Nederlands te leren , juist genoeg om ergens aan de slag te kunnen, die moet toch enorm dom zijn ? Bijzonder zwakbegaafd ? Of te lui, wat is het ? Beiden ?
meneer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2013, 00:29   #124
Aarchzstvwqmrmbtvnpq
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Waar werd er vandaag gestaakt, en waar niet?
Er zijn nog andere redenen hoor om te staken, dan luiheid alleen.
Aarchzstvwqmrmbtvnpq is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2013, 00:38   #125
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door meneer Bekijk bericht
Zonder " vlaamse spasten " zouden de walen van de honger de muren oplopen.
Maar ondankbaar in de soep spuwen, dat kunnen ze dan weer goed. Het enige dat ze goed kunnen waarschijnlijk...
Iemand die gedurende de 20 jaar dat hij op den dop stond nog niet in staat was een paar woorden Nederlands te leren , juist genoeg om ergens aan de slag te kunnen, die moet toch enorm dom zijn ? Bijzonder zwakbegaafd ? Of te lui, wat is het ? Beiden ?
Spreekt u over mij?
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2013, 00:38   #126
Amon_Re

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Wie kent hier persoonlijk voldoende Walen op dit forum om op een zinnige wijze comentaar te kunnen leveren?
Walenkenners, sta op en vertel wat uw ervaring.

Ps; Uren 'lees-ervaring' met wat anderen over deze andere Belg schrijft telt niet.
Werk in Brussel en ken massa's Walen via de muziekwereld (concerten in Wallonië/bands), ik heb nog géén enkele negatief weten doen over de Vlaming in't openbaar in mijn bijzijn. De meeste zijn zelfs meertalig (niet vlot en zo, maar toch, ze kunnen een pint bestellen en de weg vragen).
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2013, 01:08   #127
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Spreekt u over mij?
Ik weet niet man, voel je je aangesproken ? Wie het schoentje past trekke het aan. En blijf anders gerust blootvoets rondlopen, mij is dat gelijk.
meneer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2013, 01:16   #128
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Ik weet niet man, voel je je aangesproken ? Wie het schoentje past trekke het aan. En blijf anders gerust blootvoets rondlopen, mij is dat gelijk.
Waarom kan je niet op een simpele vraag antwoorden? Te moeilijk?
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2013, 01:37   #129
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Als ik ook mezelf mag rekenen tot de 'betere Waal kenner'
( 10 jaar in de buurt van Ciney gewoond, les gegeven aan technische scholen in Dinant en Libramont ) tel ik voorlopig 3 forumleden die een geloofwaardige reactie kunnen plaatsen. De rest is van horen zeggen en/of ik heb het ergens gelezen.
Wie denkt nu echt dat een Waalse dopper anders is dan een Vlaamse?
idem voor een dokter/verpleegster en alle andere beroepen die je je kan inbeelden.

De reden waarom bevoorbeeld een Waal weinig of geen Nederlands spreekt is niet zo verbazingwekkend hoor. Maar ja, jullie weten het wel hé....het zijn luierikken en profiteurs niet?
Het is inderdaad verbazingwekkend dat de doorsnee Waal en Vlaming zo weinig verschillen, nietwaar.
Het contrast met de duidelijke verschillen tussen de politici van beide bevolkingsgroepen is dan wel heel groot. De meeste franstaligen onder hen staan op hun strepen, zijn zelfbewuste eisende burgers van het type 'eigen volk eerst' en ik ben hier baas. De meeste traditionele Vlaamse politici anderzijds gedragen zich als likkende en kwispelende honden voor hun Waalse baasjes, geven van alles toe t.e.m. ongelijkheid voor de wet en blaffen hun eigen volk af. Het is duidelijk de enen zijn burgers, de anderen zijn onderdanen.
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2013, 01:43   #130
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Het is inderdaad verbazingwekkend dat de doorsnee Waal en Vlaming zo weinig verschillen, nietwaar.
Het contrast met de duidelijke verschillen tussen de politici van beide bevolkingsgroepen is dan wel heel groot. De meeste franstaligen onder hen staan op hun strepen, zijn zelfbewuste eisende burgers van het type 'eigen volk eerst' en ik ben hier baas. De meeste traditionele Vlaamse politici anderzijds gedragen zich als likkende en kwispelende honden voor hun Waalse baasjes, geven van alles toe t.e.m. ongelijkheid voor de wet en blaffen hun eigen volk af. Het is duidelijk de enen zijn burgers, de anderen zijn onderdanen.
Om in te kaderen!
Oud 6 november 2013, 01:51   #131
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hollande Bekijk bericht
waarom zouden wij splitsen, omdat er 10% schreeuwers zijn zoals uw grote leider!
Op domme vragen domme antwoorden?
Omdat we jullie al lang genoeg zitten te onderhouden, het blijft een bodemloze put!
Normaal zegt men dat "men de hand niet bijt die je eten geeft" maar in het geval van sommige Franstaligen ervaren we enkel maar minachting - of komt dat omdat ze voortdurend met hun neus op het feit gedrukt staan dat de Vlamingen een grote stap verder staan dan zij?
Sommigen haten de Vlamingen maar kunnen ze niet lossen vanwege de centen! Dat moet een wrang gevoel geven...
En maak vooral jezelf maar wijs dat het maar om 10% van de Vlamingen gaat die het spelletje meer en meer beu zijn!
En ja, de Franstalige kranten lezen, vooral de lezersbrieven, is zeer interessant voor de Vlamingen!
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2013, 02:01   #132
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
de walenhaters hier verstoppen zich niet en hier is er amper iemand die een waal kent. de meesten zuigen dat toch alleen maar uit hun duim dat ze walen kennen

en neen, ik ken er ook geen maar ik vind walen toch aangenamer
Brusselaars is een ras apart
Met de meeste Walen opschieten is geen probleem, op voorwaarde dat je Frans kent! Probeer het maar eens als ééntalige Vlaming, dat zal minder succes geven! Komt daarbij dat de Vlaamse toerist bij hen zijn centen gaat uitgeven, en dat kunnen ze echt goed gebruiken en zelfs voor vriendelijk zijn!
Brusselaars denken inderdaad dat ze het middelpunt van de wereld zijn.
Straks verzuipen ze toch in hun vreemdelingen en is de lol er voor hen ook af. Brussel zonder Vlamingen en zonder Vlaamse centen? Er zou rap niet veel van over schieten...
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2013, 02:10   #133
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hollande Bekijk bericht
waarom zouden wij splitsen, omdat er 10% schreeuwers zijn zoals uw grote leider!
Er is maar één grote leider: Di Rupo.

De grootste schreeuwers én vechtersbazen zitten aan de andere kant van de taalgrens.

Het werk staken is hun favoriete bezigheid. Staken en eisen stellen, d�*�*r krijgen ze nooit genoeg van.

Waarom trok Di Rupo in 2005 zijn keutel liever in dan het referendum over het voortbestaan van België te houden dat HIJZELF op het PS-congres voorstelde?
Als hij er, net zoals jij, zo zeker van was dat er maar 10% het land willen splitsen, dan was er toch geen reden om te vrezen voor de uitslag?

Laatst gewijzigd door Knuppel : 6 november 2013 om 02:11.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2013, 07:07   #134
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het feit alleen al dat al die mensen , van totaal verschillende afkomst , in Brussel wonen zegt al veel over die stad : namelijk dat er daar voor autochtonen niet veel plaats meer zal zijn.
Alleen al in de buurt waar ik woon - laten we zeggen in een omtrek van één kilometer - staan er tientallen woningen (appartementen, huizen, studio's) te koop.

Als 'de autochtonen' dat écht zouden willen, is Brussel in een mum van tijd weer helemaal van hén.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2013, 10:00   #135
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aarchzstvwqmrmbtvnpq Bekijk bericht
De Franstalige media hebben een zodanige karikatuur van Vlaanderen gemaakt dat het nog amper mogelijk is om daar een normaal, nuchter gesprek over te voeren. (Neem als vb. de hysterie die ontstond na de nepdocumentaire 'Bye bye Belgium' maar merk het ook aan heel wat andere zaken).

Ik merk trouwens hoe moeilijk het vaak al is om gewoon met Vlamingen over zulke zaken te discussiëren.

En ik ga dus niet het risico lopen op een heftige communautaire ruzie op de werkvloer omdat mijn Franstalige collega half gehersenspoeld is door de karikatuur die van Vlaanderen gemaakt wordt door de Franstalige media.
Een gesprek, ja zelfs met een Waal, kan best beleefd blijven net zoals je dat hebt tussen twee Nederlandstaligen.
Zo'n twee weken geleden kwam ik in contact met een Waal, met Italiaanse roots, uit de streek van Verviers. Hij sprak enkel Frans en Italiaans (wat hij nog van zijn geimmigreerde ouders geleerd had).
Geen Nederlands, geen Duits, geen Engels...
We hebben wel over de politiek gesproken.

Qua talen vond ie het spijtig dat ie geen Nederlands kende, want hij had handelscontacten met Vlamingen. Maar zei hij, als beiden een inspanning leveren, lukt het ons wel. Wat hield dat dan in de praktijk in ? : ja, de Vlaming sprak Frans met hem.

Het elkaars taal niet kennen, zei hij, da's pas de merde van Belzjiek.
Waarop ik zei dat de meeste Vlamingen een mondje van hun Frans spraken, maar dat vele Walen niet ons Nederlands spraken. Is dat dan wat hij bedoelt met 'elkaars' taal niet kennen ??

Verder in het gesprek haalde hij op dat hij erg blij was dat zijn dochter wel een tweede taal leerde in school.
Welke taal is dat dan vroeg ik ? Het Engels.
Ja, zei ik, zo kan ze later met Vlamingen niet alleen in het Frans maar ook in het Engels communiceren.
Zo is dat, repliceerde hij.
Hij begreep het sarcasme van mijn zin helemaal niet.

De meeste Walen waar ik mee spreek, en waarmee ik al eens de 'talenkwestie' van België aanhaal, hebben helemaal niet diezelfde voeling van het omgaan met een taal zoals de meeste Vlamingen dat wel hebben.
Het ontgaat hen, het komt niet in hen op, ze hebben geen interesse, ze beseffen het gewoon niet...
Het is geen opzet, het is onverschilligheid.
Da's hun aard ??

Laatst gewijzigd door job : 6 november 2013 om 10:02.
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2013, 10:20   #136
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Een gesprek, ja zelfs met een Waal, kan best beleefd blijven net zoals je dat hebt tussen twee Nederlandstaligen.
Zo'n twee weken geleden kwam ik in contact met een Waal, met Italiaanse roots, uit de streek van Verviers. Hij sprak enkel Frans en Italiaans (wat hij nog van zijn geimmigreerde ouders geleerd had).

Qua talen vond ie het spijtig dat ie geen Nederlands kende, want hij had handelscontacten met Vlamingen. Maar zei hij, als beiden een inspanning leveren, lukt het ons wel. Wat hield dat dan in de praktijk in ? : ja, de Vlaming sprak Frans met hem.

Waarop ik zei dat de meeste Vlamingen een mondje van hun Frans spraken, maar dat vele Walen niet ons Nederlands spraken. Is dat dan wat hij bedoelt met 'elkaars' taal niet kennen ??

Verder in het gesprek haalde hij op dat hij erg blij was dat zijn dochter wel een tweede taal leerde in school.
Ja, zei ik, zo kan ze later met Vlamingen niet alleen in het Frans maar ook in het Engels communiceren.

De meeste Walen waar ik mee spreek, en waarmee ik al eens de 'talenkwestie' van België aanhaal, hebben helemaal niet diezelfde voeling van het omgaan met een taal zoals de meeste Vlamingen dat wel hebben.
Het ontgaat hen, het komt niet in hen op, ze hebben geen interesse, ze beseffen het gewoon niet...
Da's hun aard ??
Laat ons even eerlijk zijn. Scandinaven, Nederlanders en Vlamingen spreken vlot Engels. Waarom? Omdat er weinig of niets gedubd wordt op de tv. Op deze manier leren kinderen Engels nog voor ze het leren op school.

Frans is een ander paar mouwen. Daar zit de scholiing er voor een groot deel tussen, maar opnieuw de noodzaak van een Vlaming om Frans te leren is hier veel sterker dan voor een Waal om Nederlands te leren.

Ik wil er ook bij vermelden dat het Frans bij de jeugd acheruit gaat. In mijn sector, informatica, worden veel vergaderingen tussen Walen en Vlamingen gehouden in het Engels. Maar natuurlijk is het Engels van de Vlamingen beter vanwege voorgaande reden.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2013, 10:27   #137
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht

Da's hun aard ??
In de praktijk gaat zowel de kennis van het Engels als het Frans tesamen met de kennis van het Nederlands achteruit bij de jeugd. De kennis van het Engels blijft beter dan deze van het Frans.

Hans Bourlon verwoorde het recent nog in Trends. In Vlaamse steden is 60% van de leerlingen niet Nederlandstalig. Dit is ook hun doelpubliek in hun marketing maar ze kunnen het moeilijk begrijpen.

Het onderwijs is Brussel en Wallonië scoort nog slechter dan dat in Vlaanderen. Heb er dus begrip voor dat ouders fier zijn dat hun kroost Engels leert.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2013, 10:30   #138
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Laat ons even eerlijk zijn. Scandinaven, Nederlanders en Vlamingen spreken vlot Engels. Waarom? Omdat er weinig of niets gedubd wordt op de tv. Op deze manier leren kinderen Engels nog voor ze het leren op school.

Frans is een ander paar mouwen. Daar zit de scholiing er voor een groot deel tussen, maar opnieuw de noodzaak van een Vlaming om Frans te leren is hier veel sterker dan voor een Waal om Nederlands te leren.

Ik wil er ook bij vermelden dat het Frans bij de jeugd acheruit gaat. In mijn sector, informatica, worden veel vergaderingen tussen Walen en Vlamingen gehouden in het Engels. Maar natuurlijk is het Engels van de Vlamingen beter vanwege voorgaande reden.
Het zou inderdaad beter zijn als RTBF andere talen ( Engels, Nederlands, Spaans, Duits, ...) niet meer zou dubben maar ondertitelen zoals VRT, Vier & VTM. Je kan ook via regulatie opleggen dat RTL België ook geen vreemde talen dubben.

TF1 kan je dat vanuit België echter niet opleggen. Deze hebben een zéér groot aandeel in Franstalig België.

Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
Oud 6 november 2013, 10:35   #139
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Vlaamse politici kunnen inderdaad veel leren van hun Brusselse en Waalse collega's. Ik vind de presidentiële stijl van Elio Di Rupo een verademing tegenover Yves Leterme en Kris Peeters die altijd een camera-ploeg en fotografen in hun kielzog wensen. Om even te zwijgen over Bart De Wever die het nodig acht om over zijn bedenkelijke huishoudelijke kwaliteiten wereldkundig te maken.

Oud 6 november 2013, 12:04   #140
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Vlaamse politici kunnen inderdaad veel leren van hun Brusselse en Waalse collega's. Ik vind de presidentiële stijl van Elio Di Rupo een verademing tegenover Yves Leterme en Kris Peeters die altijd een camera-ploeg en fotografen in hun kielzog wensen. Om even te zwijgen over Bart De Wever die het nodig acht om over zijn bedenkelijke huishoudelijke kwaliteiten wereldkundig te maken.
Alles kaat koet = presidentiële stijl?

of bedoel je misschien "koninklijke stijl?" Daar kaat ook altid alles héél koet.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 6 november 2013 om 12:05.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be