![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er wordt Jezus nogal veel toegeschreven dat eerder uit de koker komt van de verbeelding dan uit de oudchristelijke teksten. Jezus was heus geen overjaarse hippie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
Banneling
|
![]() Ik vrees voor u van wel. Ik denk dat het nu duidelijk is dat we geëvolueerd zijn van ééncelligen naar meercellige wezens.
Daarentegen, de mare dat �*lle wezens in één dag geschapen zijn in al hun variaties, is gewoonweg nonsens. Wezens hebben zich in hun evolutie ook aangepast aan hun milieu. Het mooiste voorbeeld is de mimicry. |
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
?? Het confiteor. Confiteor Deo omnipotenti, beatæ Mariæ semper Virgini, beato Michæli Archangelo, beato Ioanni Baptistæ, sanctis Apostolis Petro et Paulo, omnibus Sanctis, et vobis, fratres (et tibi pater), quia peccavi nimis cogitatione, verbo et opere: mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa. Ideo precor beatam Mariam semper Virginem, beatum Michælem Archangelum, beatum Ioannem Baptistam, sanctos Apostolos Petrum et Paulum, omnes Sanctos, et vos, fratres (et te, pater), orare pro me ad Dominum Deum nostrum. Amen. Ik belijd voor de Almachtige God, voor de heilige Maria altijd Maagd, voor de heilige Aartsengel Michaël, voor de heilige Johannes de Doper voor de heilige Apostelen Petrus en Paulus, voor alle heiligen en voor U, broeders (en tot U, vader), dat ik zeer heb gezondigd, in gedachte, woord en daad: door mijn schuld, door mijn schuld, door mijn (aller grootste) grote schuld. Daarom smeek ik de heilige Maria, altijd Maagd, de heilige Aartsengel Michaël, de heilige Johannes de Doper, de heilige Apostelen Petrus en Paulus, en alle heiligen, en U, broeders (vader), voor mij te bidden tot de Heer onze God. Amen. Inderdaad: amen. Laatst gewijzigd door system : 22 december 2013 om 22:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En van deze schuld worden we bevrijd. Geen drukkend schuldgevoel dus. Wel het nederig besef dat we zondige mensen zijn, maar dat er hiervoor wel bevrijding mogelijk is.
U "vergeet" natuurlijk dat het Confiteor slechts het begin is dat zijn finaliteit krijgt in het gebed dat erop volgt: Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zo lastig is dat toch niet om te begrijpen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
Europees Commissaris
|
![]() Akkoord. Het ging hier echter over de evolutieleer.
Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 22 december 2013 om 23:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nu goed, u hebt dus toch aangegeven dat uw ouders u weldegelijk een morele code hebben aangeleerd over wat goed en fout was. Geleerd. Niet anders dus dan bij gelovige gezinnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nee, je begrijpt er niets van. Mijn ouders zijn compleet neutraal geweest in hun morele opvoeding. Het is geen hogere wiskunde wat ik hier beschrijf hoor.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wel, dat moet u mij niet proberen wijs te maken. Zowat iedere ouder leert hun kind(eren) dat er op dat vlak een zekere moraliteit bestaat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Hij gebruikt steevast de term 'evolutionisme' en niet "evolutieleer'. Het gebruik is weloverwogen, net zoals de term 'Intelligent Design'. Dus het klopt wel dat, zoals Koenraad Noël al meegaf, dat 'evolutionisme' inderdaad géén wetenschap is. Het hangt er dus vanaf welke term men gebruikt. Het is een klassieke truc.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 23 december 2013 om 04:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Het meegeven van een morele code is helaas niet synoniem aan het �*�*nleren van geloven in een bepaalde godheid. Een denkfout die jij meer dan regelmatig eens maakt.
![]() |
#138 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Louter objectief bekeken kan ik mij dat heel goed voorstellen. Een kort gesprek met de eerste de beste maatschappelijk assistent is vaak al voldoende om het te visualiseren. Gezinnen waarin liegen, stelen, geweld en dergelijke meer eerder de norm dan een uitzondering is, zou ik eerlijk gezegd niet de kost willen geven.
![]() |
#139 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() En ze hebben daar helemaal geen god- of kerkgebod voor nodig.
Laatst gewijzigd door Aton : 23 december 2013 om 05:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |