Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 februari 2014, 22:21   #121
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Dat is dan ook niet wat er stond.
Is het een spelletje? Moeten we raden? Problemen om duidelijk te schrijven?
Als je iets wil zeggen, zeg het dan duidelijk, zonder het gezever dat we nu horen.

Laatst gewijzigd door parcifal : 3 februari 2014 om 22:23.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2014, 03:52   #122
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Goed een jaar nadat ik een eigen inkomen had dat een paar 100 euro per jaar oversteeg, ben ik alleen gaan wonen. Een bescheiden flat, maar wel in Brussel, voor 550 euro, en doe er nog een slordige 30 �* 40 euro aan maandelijkse kosten bij. Ik zal misschien een 5000 euro opzij hebben gehad.
Na 4 jaar heb ik een appartement gekocht, maar dat zou nooit gelukt geweest zijn zonder een subsidie, de overtuiging van de bank dat ik een behoorlijk zekere job had, en die 5000 euro op mijn spaarboek. Ik verdien nochtans meer dan gemiddeld (zonder echt rijk te zijn, natuurlijk). Ik heb wel geen wagen (een paar 1000 euro per jaar?), geen vrouw (wellicht ook een paar 1000 ) of kinderen, en behalve dat ik graag eens uit ga eten, ben ik niet echt extravagant. Desondanks waren de banken verre van enthousiast om me een hypotheek te geven...
Het lijkt me maar normaal dat je geen lening geeft voor gelijk wat, maar na heel wat jaren van overvloed, is de kraan bij de banken toch echt wel naar druppelniveau dichtgedraaid.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2014, 08:05   #123
Conscience
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Simulatie BNP Paribas Fortis:

Hypo-lening van € 300.000 op 20 /30 jaar

Wat kost huren tegenwoordig ?
Dus bij de huidige inflatie betaal je 4 �* 5% reële rente?
Over een gemiddelde duur van 15 jaar betaal je dan 60 �* 75% extra voor hetzelfde huis?
Er is uiteraard de fiscale aftrek, maar die kan je wegvagen als je rekening houd met het risico je baan te verliezen, de toestand van de overheidsfinancien, het deflatiegevaar waardoor je reële schuld toeneemt en de mogelijke verloedering van je buurt bij de toekomstige demografie.

Je koopt beter een huis elders en huurt hier.
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2014, 08:27   #124
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik vind het frappant dat als jonge gezinnen een bestaande woning kopen, ze onmiddellijk van die zotte kosten gaan doen (omdat ze er de centen voor vinden), zoals "een nieuw vloerke want dit is ouderwets" en aanverwanten zoals een keuken van ik kan niet meer.

Eenvoudig beginnen, dat staat er niet meer bij.

(nu, ook niet zozeer bij het addergebroed van de Schoof, die wel leuk gesponsord heeft, zodra hij door had dat er ernstig 'gehandeld' werd ...)

(en daar zit de sleutel: zorg dat je ouders het de moeite vinden, en geen risico, om te sponsoren ... Wat wilt ge nu aan 25 jaar al in staat zijn om een eigen huis te beginnen verwerven? Ge hebt nog amper een teelbal bijgedragen of zelf opgebracht ...)

.
Inderdaad. Ik heb mijn huis nu 30 jaar en het is nog niet af.

Het was een huis van 70 jaar oud. Ik ben er in getrokken na het plaatsen van een nieuw dak. Gedurende de jaren heb ik alles verbouwd naargelang de financiën het me toelieten. Ik heb ook wat geleend natuurlijk.

Het heeft een groot nadeel, je zit jaren in de werken. Het grote voordeel is echter dat je een grotere financiële vrijheid hebt. Je bent niet verplicht van elke maand een groot bedrag op tafel te leggen en kunt daardoor beslissingen nemen die je anders niet zou nemen.

Ik ben bvb een aantal jaren in het buitenland gaan werken. Ik zou dit waarschijnlijk nooit gedaan hebben had ik een nieuw huis gekocht met een zware leningslast.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2014, 08:28   #125
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Zo kwam uw oorspronkelijke post wel over.
Fijn zo, maar verder weinig relevant.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2014, 08:31   #126
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Als je iets wil zeggen, zeg het dan duidelijk, zonder het gezever dat we nu horen.
Begrijpend lezen is nochtans een basisvak in de lagere school.
Te lang geleden? Te weinig geoefend? Of gewoon te vooringenomen om nog maar enige moeite te doen?

Wat er stond, stond er duidelijk en klaarblijkelijk zijn er die het wel verstaan.
Als je gewoon wat tegendraads wil doen, zeg dat dan gewoon ipv hier wat de eikel uit te hangen.
Oud 4 februari 2014, 10:51   #127
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Conscience Bekijk bericht
Dus bij de huidige inflatie betaal je 4 �* 5% reële rente?
Over een gemiddelde duur van 15 jaar betaal je dan 60 �* 75% extra voor hetzelfde huis?
Er is uiteraard de fiscale aftrek, maar die kan je wegvagen als je rekening houd met het risico je baan te verliezen, de toestand van de overheidsfinancien, het deflatiegevaar waardoor je reële schuld toeneemt en de mogelijke verloedering van je buurt bij de toekomstige demografie.

Je koopt beter een huis elders en huurt hier.
Als ge gaat shoppen kunt ge naar 3.5-3.6 % gaan, vast op 30 jaar quotiteit 90-100. Best OK rentetarief. Als uw quotiteit lager wordt, dan kan dat zelfs nog omlaag.

En ja, ge betaalt ongeveer twee keer uw huis af. Daarom dat ik reken op goed wat inflatie de komende jaren
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2014, 18:19   #128
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Fijn zo, maar verder weinig relevant.
Voor U irrelevant, maar dat veranderd de zaak wel niet he.

Tegenwoordig een huis kopen, dat doe je alleen maar met een ferme hulp van familie/vrienden, of op een leeftijd dat het pensioen de laatste hypothecaire afbetalingen moet opvangen.
Oud 4 februari 2014, 18:22   #129
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
Belgen lopen te veel met een baksteen in hun maag rond, willen per sé bouwen.. wat ben ik blij dat ik dat nooit heb gehad
U leeft liever op kosten van de maatschappij.
Vergeet niet dat de jonge bouwers uw luiheid mee moeten financieren.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2014, 18:26   #130
parcifal
Banneling

Standaard

Citaat:
Tegenwoordig een huis kopen, dat doe je alleen maar met een ferme hulp van familie/vrienden, of op een leeftijd dat het pensioen de laatste hypothecaire afbetalingen moet opvangen.
Of met een goede job die bovengemiddeld betaalt en zo zijn er ook nogal wat.
Oud 4 februari 2014, 18:27   #131
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hij was toch heel duidelijk.
Begrijpend lezen is wel een gave hé.
Oud 4 februari 2014, 18:29   #132
parcifal
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Hij was toch heel duidelijk.
Begrijpend lezen is wel een gave hé.
Duidelijk? Noch ik noch Maddox begrijpen blijkbaar waar hij het over heeft.
Overigens, vreemd genoeg, heb ik nog nooit op een lening een bedrag zien staan van 200 a 250k Euro. Meestal staat daar een exact bedrag. Dat is pas heel duidelijk.

Dat hij eens zwart op wit de cijfers noemt zoals ze zijn ipv af te ronden met een jaarwedde, maar dat ligt blijkbaar gevoelig.

Laatst gewijzigd door parcifal : 4 februari 2014 om 18:30.
Oud 4 februari 2014, 18:30   #133
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Inderdaad. Ik heb mijn huis nu 30 jaar en het is nog niet af.

Het was een huis van 70 jaar oud. Ik ben er in getrokken na het plaatsen van een nieuw dak. Gedurende de jaren heb ik alles verbouwd naargelang de financiën het me toelieten. Ik heb ook wat geleend natuurlijk.

Het heeft een groot nadeel, je zit jaren in de werken. Het grote voordeel is echter dat je een grotere financiële vrijheid hebt. Je bent niet verplicht van elke maand een groot bedrag op tafel te leggen en kunt daardoor beslissingen nemen die je anders niet zou nemen.

Ik ben bvb een aantal jaren in het buitenland gaan werken. Ik zou dit waarschijnlijk nooit gedaan hebben had ik een nieuw huis gekocht met een zware leningslast.
Ander voordeel is natuurlijk ook dat je steeds de modernste technieken en middelen kan gebruiken bij de verbouwing
Oud 4 februari 2014, 18:36   #134
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Overigens, vreemd genoeg, heb ik nog nooit op een lening een bedrag zien staan van 200 a 250k Euro. Meestal staat daar een exact bedrag. Dat is pas heel duidelijk.

Dat hij eens zwart op wit de cijfers noemt zoals ze zijn ipv af te ronden met een jaarwedde, maar dat ligt blijkbaar gevoelig.
Hij schrijft dat, als hij een lening van 400000 kan afbetalen, een ander koppel een lening kan afbetalen van 200000.

Ikzelf heb een niet hypothecaire lening (zakenlening om vastgoed te kopen), lopen van 200000 euro.
Ik betaal gedurende 10 jaar 1950 euro per maand af.

Ik moest zelf wel een grote inbreng doen.
Oud 4 februari 2014, 18:50   #135
parcifal
Banneling

Standaard

Citaat:
Hij schrijft dat, als hij een lening van 400000 kan afbetalen, een ander koppel een lening kan afbetalen van 200000.
Hij of hij met zijn partner?
En dat hangt puur af van de professionele en financiele situatie en voorgeschiedenis, voor sommige koppels is een lening van 50 000 al onhaalbaar.

Je kan daar niet over generaliseren.

Citaat:
Ikzelf heb een niet hypothecaire lening (zakenlening om vastgoed te kopen), lopen van 200000 euro.
Ik betaal gedurende 10 jaar 1950 euro per maand af.

Ik moest zelf wel een grote inbreng doen.
Dan hoop ik dat uw gemiddeld inkomen vlot boven de 4000 ligt..
Mijn eerste afbetalingen bedroegen meer dan 50% van mijn inkomen indertijd. (huis gekocht samen met vriendin, vriendin vond groener gras 3 weken na aankoop. Slechtste timing ooit)
Nu, 7 jaar later, betaal ik nog maar 25% van mijn inkomen aan dezelfde lening.
Oud 4 februari 2014, 18:51   #136
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Het probleem is deels niet zozeer dat je het niet kan betalen, maar dat je geen lening meer vast krijgt, zonder zelf al een smak geld te hebben. 65 000 euro is heel erg veel, voor veel mensen, en niet iedereen kan bij zijn ouders blijven wonen tot hij of zij dat bedrag bijeen gespaard heeft. Ik kan nu, nu ik mijn nieuwbouwappartement aan het afbetalen ben, makkelijker sparen, dan voorheen. Dat is de grote Catch 22, vandaag.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2014, 18:59   #137
parcifal
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Ik kan nu, nu ik mijn nieuwbouwappartement aan het afbetalen ben, makkelijker sparen, dan voorheen. Dat is de grote Catch 22, vandaag.
Het legt een bepaalde fiscale discipline op die je anders bijna niet kan bekomen.
Wie thuis woont heeft nogal snel de gewoonte om het merendeel te spenderen ipv te sparen.

Ik had dat effect alvast onderschat.

Laatst gewijzigd door parcifal : 4 februari 2014 om 19:00.
Oud 4 februari 2014, 19:54   #138
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Voor U irrelevant, maar dat veranderd de zaak wel niet he.

Niet dus. Een huis bouwen/kopen, dat kan je even goed zonder hulp van familie/vrienden of wie dan ook. Gewoon kwestie van het ietwat deftig aan te pakken.

Zoals ik zei: als wij net geen 400k kunnen gaan lenen bij de bank, zonder enige hulp van buitenaf en zonder die bewuste 65k op de tafel te leggen (die nota bene hoger zou moeten zijn, aangezien dat geldig is voor een doorsnee woning), dan lukt lenen voor een gewoon huis evenzeer voor mensen met een gewoon inkomen.
Oud 4 februari 2014, 19:57   #139
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:

Begrijpend lezen is je qua gave dus echt wel niet gegeven, zoveel is wel duidelijk. Dat die 200 a 250k lenen op een doorsnee lening sloeg, dat had een klein kind al door, maar bon.

Welke cijfers had je graag zwart op wit gezien?
Oud 4 februari 2014, 20:04   #140
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dan hoop ik dat uw gemiddeld inkomen vlot boven de 4000 ligt..
Mijn eerste afbetalingen bedroegen meer dan 50% van mijn inkomen indertijd. (huis gekocht samen met vriendin, vriendin vond groener gras 3 weken na aankoop. Slechtste timing ooit)
Nu, 7 jaar later, betaal ik nog maar 25% van mijn inkomen aan dezelfde lening.
Tis een zakenlening hé, je moet dan afkomen met een businessplan en dergelijke.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be