![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 |
Banneling
|
![]() Is het een spelletje? Moeten we raden? Problemen om duidelijk te schrijven?
Als je iets wil zeggen, zeg het dan duidelijk, zonder het gezever dat we nu horen. Laatst gewijzigd door parcifal : 3 februari 2014 om 22:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#122 |
Minister-President
|
![]() Goed een jaar nadat ik een eigen inkomen had dat een paar 100 euro per jaar oversteeg, ben ik alleen gaan wonen. Een bescheiden flat, maar wel in Brussel, voor 550 euro, en doe er nog een slordige 30 �* 40 euro aan maandelijkse kosten bij. Ik zal misschien een 5000 euro opzij hebben gehad.
Na 4 jaar heb ik een appartement gekocht, maar dat zou nooit gelukt geweest zijn zonder een subsidie, de overtuiging van de bank dat ik een behoorlijk zekere job had, en die 5000 euro op mijn spaarboek. Ik verdien nochtans meer dan gemiddeld (zonder echt rijk te zijn, natuurlijk). Ik heb wel geen wagen (een paar 1000 euro per jaar?), geen vrouw (wellicht ook een paar 1000 ![]() Het lijkt me maar normaal dat je geen lening geeft voor gelijk wat, maar na heel wat jaren van overvloed, is de kraan bij de banken toch echt wel naar druppelniveau dichtgedraaid.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Over een gemiddelde duur van 15 jaar betaal je dan 60 �* 75% extra voor hetzelfde huis? Er is uiteraard de fiscale aftrek, maar die kan je wegvagen als je rekening houd met het risico je baan te verliezen, de toestand van de overheidsfinancien, het deflatiegevaar waardoor je reële schuld toeneemt en de mogelijke verloedering van je buurt bij de toekomstige demografie. Je koopt beter een huis elders en huurt hier. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het was een huis van 70 jaar oud. Ik ben er in getrokken na het plaatsen van een nieuw dak. Gedurende de jaren heb ik alles verbouwd naargelang de financiën het me toelieten. Ik heb ook wat geleend natuurlijk. Het heeft een groot nadeel, je zit jaren in de werken. Het grote voordeel is echter dat je een grotere financiële vrijheid hebt. Je bent niet verplicht van elke maand een groot bedrag op tafel te leggen en kunt daardoor beslissingen nemen die je anders niet zou nemen. Ik ben bvb een aantal jaren in het buitenland gaan werken. Ik zou dit waarschijnlijk nooit gedaan hebben had ik een nieuw huis gekocht met een zware leningslast. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Te lang geleden? Te weinig geoefend? Of gewoon te vooringenomen om nog maar enige moeite te doen? Wat er stond, stond er duidelijk en klaarblijkelijk zijn er die het wel verstaan. Als je gewoon wat tegendraads wil doen, zeg dat dan gewoon ipv hier wat de eikel uit te hangen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En ja, ge betaalt ongeveer twee keer uw huis af. Daarom dat ik reken op goed wat inflatie de komende jaren ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Voor U irrelevant, maar dat veranderd de zaak wel niet he.
Tegenwoordig een huis kopen, dat doe je alleen maar met een ferme hulp van familie/vrienden, of op een leeftijd dat het pensioen de laatste hypothecaire afbetalingen moet opvangen.
![]() |
#129 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
Banneling
|
![]() Of met een goede job die bovengemiddeld betaalt en zo zijn er ook nogal wat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Overigens, vreemd genoeg, heb ik nog nooit op een lening een bedrag zien staan van 200 a 250k Euro. Meestal staat daar een exact bedrag. Dat is pas heel duidelijk. Dat hij eens zwart op wit de cijfers noemt zoals ze zijn ipv af te ronden met een jaarwedde, maar dat ligt blijkbaar gevoelig. ![]() Laatst gewijzigd door parcifal : 4 februari 2014 om 18:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ikzelf heb een niet hypothecaire lening (zakenlening om vastgoed te kopen), lopen van 200000 euro. Ik betaal gedurende 10 jaar 1950 euro per maand af. Ik moest zelf wel een grote inbreng doen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
En dat hangt puur af van de professionele en financiele situatie en voorgeschiedenis, voor sommige koppels is een lening van 50 000 al onhaalbaar. Je kan daar niet over generaliseren. Citaat:
Mijn eerste afbetalingen bedroegen meer dan 50% van mijn inkomen indertijd. (huis gekocht samen met vriendin, vriendin vond groener gras 3 weken na aankoop. Slechtste timing ooit) Nu, 7 jaar later, betaal ik nog maar 25% van mijn inkomen aan dezelfde lening. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#136 |
Minister-President
|
![]() Het probleem is deels niet zozeer dat je het niet kan betalen, maar dat je geen lening meer vast krijgt, zonder zelf al een smak geld te hebben. 65 000 euro is heel erg veel, voor veel mensen, en niet iedereen kan bij zijn ouders blijven wonen tot hij of zij dat bedrag bijeen gespaard heeft. Ik kan nu, nu ik mijn nieuwbouwappartement aan het afbetalen ben, makkelijker sparen, dan voorheen. Dat is de grote Catch 22, vandaag.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wie thuis woont heeft nogal snel de gewoonte om het merendeel te spenderen ipv te sparen. Ik had dat effect alvast onderschat. Laatst gewijzigd door parcifal : 4 februari 2014 om 19:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Zoals ik zei: als wij net geen 400k kunnen gaan lenen bij de bank, zonder enige hulp van buitenaf en zonder die bewuste 65k op de tafel te leggen (die nota bene hoger zou moeten zijn, aangezien dat geldig is voor een doorsnee woning), dan lukt lenen voor een gewoon huis evenzeer voor mensen met een gewoon inkomen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Welke cijfers had je graag zwart op wit gezien? |
|
![]() |
![]() |