Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 maart 2014, 10:04   #121
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
De mens dan?
Hoe functioneren wij in collectief? Ik zag gisteren een reportage op Canvas over de hippies. Hoe dat had kunnen uitgroeien tot een nieuw systeem, maar hoe het faalde doordat ze plooide. Men gaf toe aan eigen belangen en de hippie communies vielen uit mekaar.
Hun leiders waren muzikanten die uiteindelijk zelf grote materialisten bleken te zijn.
Is het wel mogelijk zulke horde in goede banen te leiden?
De menselijke evolutie (zoals elk andere evolutie) wordt gemarkeerd door een reeks belangrijke differentiaties, die volkomen normaal en bovendien cruciaal zijn voor de evolutie en integratie van het bewustzijn (alleen door differentiatie kan een eikel uitgroeien tot een eik). Maar in elk stadium kunnen deze differentiaties ontaarden in dissociatie, zodat diepte wordt omgezet in ziekte, groei in kanker, cultuur in een nachtmerrie, bewustzijn in foltering. Een elke evenwichtige beschrijving van de geschiedenis is niet alleen een kroniek van de noodzakelijke differentiaties van de bewustzijnsevolutie, maar ook van de pathologische dissociaties en vervormingen waarmee deze maar al te vaak gepaard gaat.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2014, 10:17   #122
Peche
Banneling

Standaard

Ik denk toch dat communies het beste alternatief is. Zeker voor de jeugd. Het zou een must moeten zijn. Beeld het je eens in.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2014, 10:22   #123
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik denk toch dat communies het beste alternatief is. Zeker voor de jeugd. Het zou een must moeten zijn. Beeld het je eens in.
Ja, zouden dat wereldwijd ook kunnen, zo zouden we bv 20 hr/wk kunnen gaan werken zonder dat we aan luxe moeten inboeten. De grap is dat blijkbaar iedereen dat wil waardoor dat niet lukt, men vergeet gewoon dat samenwerken veel eenvoudiger is. Vraag echter niet naar logisch boerenverstand, zo werkt het niet in deze wereld, zeggen ze.
Oud 7 maart 2014, 10:31   #124
Peche
Banneling

Standaard

Er zijn landen die het nog doen. Australie bv. Het is toch niet onmogelijk? Het is aan de ouders in de opvoeding alternatieven mee te geven. Minder meegaan met de mainstream maar het systeem naar zichzelf buigen. Nu leeft veel jeugd samen op kot. Waarom enkel studenten en niet iedereen van de jeugd wanneer ze op eigen benen gaan leven?
Oud 7 maart 2014, 10:46   #125
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Er zijn landen die het nog doen. Australie bv. Het is toch niet onmogelijk? Het is aan de ouders in de opvoeding alternatieven mee te geven. Minder meegaan met de mainstream maar het systeem naar zichzelf buigen. Nu leeft veel jeugd samen op kot. Waarom enkel studenten en niet iedereen van de jeugd wanneer ze op eigen benen gaan leven?
Ja, zoals we weten is er echt geen gebrek aan mooie alternatieven, je kan er haast niet naast zien. We zitten enkel opgezadeld met een ziek monetair systeem dat elke menswaardige en evolutionaire progressie stagneert. En erger, het betekent regressie. Maar ook daarvoor bestaan alternatieven, we hebben dan nog maar één probleem en dat is een politiek die blijkbaar met vanalles bezig is behalve met wat panklaar op de tafel ligt. Ofwel begrijpt men niet eens over wat het gaat ofwel moeten we iets anders gaan denken. En daar zijn we vandaag getuige van, kieper al het nobele studiewerk van velen overboord om vervolgens te zeggen dat onderwijs belangrijk is. Zoals je het zegt, die mainstream drijft ons allen naar de afgrond.
Oud 7 maart 2014, 12:42   #126
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hoe "werken" wonderen dan wel?
Moet ik het herhalen; indien uw geloof zo groot is als een mosterdzaadje...
Dus opnieuw over welk geloof heeft Jezus het? Toch niet over het afkooksel dat de kerk ons wil voorhouden?
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2014, 12:52   #127
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
De mens dan?
Hoe functioneren wij in collectief? Ik zag gisteren een reportage op Canvas over de hippies. Hoe dat had kunnen uitgroeien tot een nieuw systeem, maar hoe het faalde doordat ze plooide. Men gaf toe aan eigen belangen en de hippie communies vielen uit mekaar.
Hun leiders waren muzikanten die uiteindelijk zelf grote materialisten bleken te zijn.
Is het wel mogelijk zulke horde in goede banen te leiden?
Hewel, Peche, je haalt het toch steeds opnieuw zelf aan; indien er wezenlijk niets veranderd in de mensen zullen alle acties, hoe goed ook bedoeld in het begin altijd weer afglijden op de menselijke onwetendheid, bekrompenheid, eigenbelangen.
De mensen zullen in eerste instantie moeten inzien dat de echte oplossingen niet gaan komen van een paar geinspireerde individuen buiten henzelf, maar dat zijzelf er hun schouders moeten onderzetten en indien er toch zulke figuren opgestaan zijn dat zijzelf hen voortdurend moeten steunen, maar ook in het oog moeten houden om te zien dat ze niet vervallen in de oude waarden.
In wezen gaat het inderdaad op een heropvoeding van de mensen, maar dan niet, zoals de sossen menen dat hun opdracht is het plebs kneden volgens bepaalde principes volgens de sossen zelf bepaald, maar de mensen leren om hun eigen waarden en mogelijkheden te kennen en herkennen en erop te vertrouwen en ermee te werken en vooral door in te zien dat iedereen er voor iedereen is en dat het algemeen belang alleen dan gediend kan zijn als het ook werkelijk het algemeen belang is en niet het eigenbelang van het ene of andere lid, nog minder van de ene of andere machtige leider.
Oud 7 maart 2014, 15:40   #128
Peche
Banneling

Standaard

Ok marie, we gaan de mensheid heropvoeden.
Waar te beginnen? Consumptie?
Oud 7 maart 2014, 16:44   #129
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Ok marie, we gaan de mensheid heropvoeden.
Waar te beginnen? Consumptie?
Maar Peche ; ik begin nu niet; ik ben al lang bezig.
Oud 7 maart 2014, 16:46   #130
Peche
Banneling

Standaard

Hoe voeden we de hele mensheid opnieuw op?
Beginnen bij onszelf, hoe?
Veganist worden bv? Auto verkopen?
Oud 7 maart 2014, 17:34   #131
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Hoe voeden we de hele mensheid opnieuw op?
Beginnen bij onszelf, hoe?
Veganist worden bv? Auto verkopen?
Indien jouw innerlijke zelf je zegt veganist te worden of je auto te verkopen dan doe je dat toch; indien enkel jouw verstand je wil wijsmaken dat je dit of dat moet doen om de ene of andere wel of niet goede oorzaak; vraag dan eerst je innerlijke zelf wat je moet doen.
En wat de hele mensheid betreft soms zijn er heel kleine gebeurtenissen die een veel groter effect hebben dan wij maar kunnen vermoeden en is al onze mentale bekommernis om ook maar iets te veranderen gewoon weggegooide tijd. Maar als je naar jezelf luistert zal het nooit kwaad doen om dat toe te passen.
Oud 7 maart 2014, 18:14   #132
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Dus opnieuw over welk geloof heeft Jezus het? Toch niet over het afkooksel dat de kerk ons wil voorhouden?
Die tekst is quatsch marie. En gij geleuft dè.

Liever deze: Indien uw brein zo klein is als een mostertpotje dan kunt u geen grote gedachten vatten. Oud Pekingees spreekwoord.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2014, 18:23   #133
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Die tekst is quatsch marie. En gij geleuft dè.

Liever deze: Indien uw brein zo klein is als een mostertpotje dan kunt u geen grote gedachten vatten. Oud Pekingees spreekwoord.
Spreek je uit ervaring?
Oud 7 maart 2014, 18:49   #134
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Indien jouw innerlijke zelf je zegt veganist te worden of je auto te verkopen dan doe je dat toch; indien enkel jouw verstand je wil wijsmaken dat je dit of dat moet doen om de ene of andere wel of niet goede oorzaak; vraag dan eerst je innerlijke zelf wat je moet doen.
En wat de hele mensheid betreft soms zijn er heel kleine gebeurtenissen die een veel groter effect hebben dan wij maar kunnen vermoeden en is al onze mentale bekommernis om ook maar iets te veranderen gewoon weggegooide tijd. Maar als je naar jezelf luistert zal het nooit kwaad doen om dat toe te passen.
Marie, na jarenlang bewuster om te gaan, heb ik uiterlijk niets zien veranderen. Integendeel, er is een olieramp bijgekomen, een kernramp, overstromingen, ...
Er is iets als de innerlijke wereld, en ja dat gaat zich uiten in de uiterlijke wereld. Bekijk het als je woning, je gaat dat uitstallen met dingen die jou liggen. Maar niet iedereen op de wereld zal wonen zoals jij, en als we het raam opendoen ademen we allemaal dezelfde lucht. Ongeacht hoe we individueel wonen.

Ik wil vernemen hoe we dit pragmatischer kunnen toepassen in een collectief. Tips en voorbeelden welke kleintjes een groot effect hebben?
Sorry dat ik soms zo'n lastpost kan zijn, ik bedoel het anders wel heel goed met je en heb altijd van je teksten genoten in het subthema godsdienst en levensovertuigingen.
Ik leer hier heel veel, maar ik vraag me af of mensen wel aan hun paradigma willen werken. Iedereen heeft zijn besluit al gemaakt en er is geen voorbij komen aan.

De muziekindustrie brainwashed ons en onze jeugd en we zetten toch iedere morgend de radio op. Coca cola maakt ons ziek, maar de reclame zegt open happiness.
Over een olifant in de kamer gesproken !
Oud 7 maart 2014, 20:43   #135
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Marie, na jarenlang bewuster om te gaan, heb ik uiterlijk niets zien veranderen. Integendeel, er is een olieramp bijgekomen, een kernramp, overstromingen, ...
Er is iets als de innerlijke wereld, en ja dat gaat zich uiten in de uiterlijke wereld. Bekijk het als je woning, je gaat dat uitstallen met dingen die jou liggen. Maar niet iedereen op de wereld zal wonen zoals jij, en als we het raam opendoen ademen we allemaal dezelfde lucht. Ongeacht hoe we individueel wonen.

Ik wil vernemen hoe we dit pragmatischer kunnen toepassen in een collectief. Tips en voorbeelden welke kleintjes een groot effect hebben?
Sorry dat ik soms zo'n lastpost kan zijn, ik bedoel het anders wel heel goed met je en heb altijd van je teksten genoten in het subthema godsdienst en levensovertuigingen.
Ik leer hier heel veel, maar ik vraag me af of mensen wel aan hun paradigma willen werken. Iedereen heeft zijn besluit al gemaakt en er is geen voorbij komen aan.

De muziekindustrie brainwashed ons en onze jeugd en we zetten toch iedere morgend de radio op. Coca cola maakt ons ziek, maar de reclame zegt open happiness.
Peche, ik weet dat je het goed met mij meent en omgekeerd is dat ook het geval, maar je vraagt mijn mening en dus kan ik je enkel mijn mening geven.
Toen mijn kinderen nog heel klein waren was ik, als moeder, doodsbenauwd voor hen voor later vooral wat de drugsproblemen betrof.
Ik heb het geluk gehad dat er toen in mijn gemeente verschillende avonden informatie werd gegeven over drugs en over drugsverslaafden door twee jonge personen die zelf actief met drugsverslaafden werkten en die dus duidelijk wisten waarover er gesproken werd.
Ik kan je garanderen dat na die informatieavonden mijn angst voorbij was want ik had begrepen dat drugs niet iets is dat iemand zo maar overvalt, dat daar een hele geschiedenis aan vooraf gaat en dat er bepaalde patronen zijn die maken dat zekere personen, gezien hun voorgeschiedenis gevoelig zijn om in het drugsnet te vallen.
Ik heb mijn kinderen altijd zo vrij mogelijk opgevoed, maar hun ook altijd de verzekering gegeven dat wij daar waren als zij ons nodig hadden en ik heb hen wel altijd op hun eigen verantwoordelijkheid gewezen en hen ook geleerd om niet alleen hun eigen kleine wil te zien, maar te begrijpen dat iemand anders de zaken anders kon zien.
Dus als de deur tussen ons, de ouders en de kinderen altijd openstaat, als wij van hen niet het onmogelijke eisen zodat ze niets te verbergen hebben wat wil je dan dat ze zich gaan verzuipen in de drugs?

De hele drugspreventie lag gewoon in een paar opvoedingsprincipes, een paar kleine dingen die grote problemen hebben voorkomen. Misschien dat het met alles een beetje zo is en doen grote acties dikwijls meer kwaad dan op de juiste plaats het juiste woord te zeggen?
Oud 7 maart 2014, 20:43   #136
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:

idem

Laatst gewijzigd door marie daenen : 7 maart 2014 om 20:44.
Oud 7 maart 2014, 22:48   #137
Diego Raga

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat Jan iets te snel gescrold heeft, nog 's proberen:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe

Verrichtte Jezus nu die wonderen of niet?
Persoonlijk denk ik van wel, zijn ‘heelheid’ in acht genomen, al is die assumptie niet zozeer uit de geloofsaanname ervan, dan wel door gelijkende verhalen van wonderen ea straffe toeren uit diverse tijden en culturen.

Maar wat me ook boeit, is je mening over deze volzin, die tandem (multigrazie ) copypaste in een eerdere post:

“Zoals het boeddhisme vertelt dat elk mens boeddha-natuur heeft, en het hindoeisme leert dat Krishna het kosmisch zelf in elk mens is, zo geldt in de gnostiek op vergelijkbare wijze dat elk mens Christus-natuur heeft.”

Heb jij je Christus-natuur al ontmoet, Jan ?
Of ben je van mening dat Jezus écht de enige Zoon van God is en geen mens deze hoogste staat bij leven kan bereiken ?

Laatst gewijzigd door Diego Raga : 7 maart 2014 om 22:49.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2014, 23:03   #138
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jezus verrichtte dus volgens u geen wonderen, maar er gebeurde een wonder slechts door het geloof van iemand anders. Over welk geloof ging het dan wel?

U neemt toch aan dat die wonderen gebeurden. Of niet soms?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2014, 23:15   #139
Diego Raga

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Dit laatste zou bij jou al een aanwijzing moeten zijn dat ' wonderen ' werden toegeschreven, en niet noodzakelijk werden verricht of gebeurd zijn.
Water in wijn veranderen was zelfs helemaal geen wonder. Zieners en orakels uit Babylonië en Syrië dronken het aftreksels van een hallucinerende plant( naam ontglipt me even maar kan ik opzoeken ), maar wat in Palestina moeilijk verkrijgbaar was. Er werd dus van een kruidenthee over gegaan naar het drinken van wijn als geestverruimend middel.
Hic et nunc zijn 'wonderen' precies de wereld nog niet uit, Aton, verre van, lees maar:

"ROTTERDAM - Artiesten als Anouk, René Froger en Gordon en de voetbalfenomenen Dirk Kuyt, John de Wolf en Mario Been bezoeken hem Bovendien - Henk de Gier is 22 jaar kind aan huis bij Feyenoord waar hij als magnetiseur met helende handen spelers ‘storingen in het lichaam vermindert of opheft’.

Wat Henk de Gier tot de invloedrijkste paragnost/magnetiseur van Nederland maakt, is volgens zijn cliëntèle behalve zijn opmerkelijke resultaten zijn aardse inborst. ,,Mensen verwachten misschien iemand met een paarse puntmuts vol gouden sterren en wierrook in z’n oren. Mysterieus, gedempt licht, bezwerende gebaren. Maar ik doe m’n werk. Niet als messias-met-baard op sandalen in een sporthal. Moet ik dan roepen: Hier, ik gooi m’n kracht in de lucht. Pak maar wat je nodig hebt. De rest vegen we wel op.’’

http://www.waotips.nl/forum/topic.as...&TOPIC_ID=7380

Een nuchtere 'wondergenezer' uit Rotterdam dus, hier en nu.
Gelijkaardige personen die 'storingen in het lichaam' opheffen,zijn ongetwijfeld ook in andere landen te vinden door alle eeuwen heen.

I wonder wat je hier van vind.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2014, 04:08   #140
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Hic et nunc zijn 'wonderen' precies de wereld nog niet uit, Aton, verre van, lees maar:

"ROTTERDAM - Artiesten als Anouk, René Froger en Gordon en de voetbalfenomenen Dirk Kuyt, John de Wolf en Mario Been bezoeken hem Bovendien - Henk de Gier is 22 jaar kind aan huis bij Feyenoord waar hij als magnetiseur met helende handen spelers ‘storingen in het lichaam vermindert of opheft’.

Wat Henk de Gier tot de invloedrijkste paragnost/magnetiseur van Nederland maakt, is volgens zijn cliëntèle behalve zijn opmerkelijke resultaten zijn aardse inborst. ,,Mensen verwachten misschien iemand met een paarse puntmuts vol gouden sterren en wierrook in z’n oren. Mysterieus, gedempt licht, bezwerende gebaren. Maar ik doe m’n werk. Niet als messias-met-baard op sandalen in een sporthal. Moet ik dan roepen: Hier, ik gooi m’n kracht in de lucht. Pak maar wat je nodig hebt. De rest vegen we wel op.’’

http://www.waotips.nl/forum/topic.as...&TOPIC_ID=7380

Een nuchtere 'wondergenezer' uit Rotterdam dus, hier en nu.
Gelijkaardige personen die 'storingen in het lichaam' opheffen,zijn ongetwijfeld ook in andere landen te vinden door alle eeuwen heen.

I wonder wat je hier van vind.
Oplichterij is van alle tijden en plaatsen. Wonderen bestaan niet.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be