Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 september 2014, 15:28   #121
Allesstroomt
Gouverneur

Allesstroomt's schermafbeelding

Standaard

Alle, als ik dat hier allemaal goed lees is het demonen die de Ford fabrieken gesloten heeft en niet de overheid.
It's important not too confuse opposition against central planning with a dogmatic laissez faire attitude. The liberal argument is in favor of making the best possible use of the forces of competition as a means of coordinating human efforts, not an argument for leaving things just as they are. F.A.Hayek

"De besten missen elke overtuiging, terwijl de slechtsten overlopen van hartstochtelijke intensiteit" Yeats.
Allesstroomt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2014, 15:28   #122
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Ik ben geen zeveraar, die conveyor staat daar al 15 jaar.
De Transit ging naar Turkije, de Focus kwam niet en bijna 3.000 mensen verloren hun job bij Ford. Ook bij de toelevering vielen zware klappen.
Toen is er een grote mediacampagne geweest om Ford open te houden (ik herinner mij een betoging met Stevaert, een muziekfestival aan de Ford, dagelijkse radiouitzendingen, ...).

In 2003 heb ik Champagne leren kennen want wij hadden toen de conveyor stilgelegd (jullie ontslagpremiers en -regelingen waren toen veel beter dan de onze!). Die man zei dat wij "maar" vd toelevering waren en dat hij niets voor ons kon doen. Ik ben dat nooit vergeten en heb mijn strategie daarop afgesteld en ik heb hem dat nadat onze buit binnen was nog eens onder zijn neus gewreven.
Er was geen mediacampagne nodig om Ford open te houden daar er geen sprake was van sluiting.

Dat er toen veel mensen zijn moeten afvloeien is een feit.

Maar of Stevaert ook maar één greintje bijgedragen heeft aan het openhouden van Ford Genk, dat geloof ik nooit.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2014, 15:32   #123
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Dat is inderdaad zo.
Alleen de Kebab leverancier kon Ford niet onder druk zetten zoals de toeleveranciers dat konden.
Onze direkties werden gek telkens de conveyor stil lag : "dat kost ons 2.000 Euro per minuut" werd er geroepen en getierd. Wij gingen een koffieke drinken en daarna vragen of ze gekalmeerd waren maar die werden nog gekker
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2014, 15:32   #124
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Begrijpend lezen is je sterkste kant niet gezien deze quote over de Duitse werknemers in de Fiesta produktie gaat.

Ken je trouwens de hele inhoud van de Genkse CAO, of ben je er maar op los aan het zeveren omdat je de klok hoort luiden maar niet weet waar de klepel hangt.

Ken je de inhoud van het Duitse akkoord, vraag uw goede bronnen er anders naar dan zul je begrijpen waarom de Fiesta produktie in Keulen blijft en Genk sluit. Vraag hem ook naar de nieuwe CAO die ze in Valencia hebben afgesloten als je bezig bent.
Bijt mijn neus niet af.
Even de draad kwijt geweest omdat ik niet steeds hier zit.
De Cao's van Duitsland ken ik niet omdat het mijn niet echt interesseert.
De inhoud van de Genkse CAO ken ik wel ja, ik zever er dus niet op los.

Waarom de Fiesta productie in Keulen blijft is toch vrij duidelijk.
Oud 7 september 2014, 15:34   #125
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bij de laatste stemming over het sociaal plan heeft de meerderheid "voor" gestemd omdat Ford Keulen zei dat dit het laatste voorstel was, te nemen of te laten. Wij hadden door moeten zetten maar de mensen was ingepraat dat ze bij verwerping niets (alleen het wettelijke) gingen krijgen. Ze kozen eieren voor hun geld.
Of dat de doorslag gegeven heeft weet ik niet.
Ik denk dat de toeleveringsbedrijven gepaaid werden met de gelijkstelling van Ford Genk.
Oud 7 september 2014, 15:34   #126
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar of Stevaert ook maar één greintje bijgedragen heeft aan het openhouden van Ford Genk, dat geloof ik nooit.
Is er geen nakomeling van Henri Ford geridderd met een eretitel van baron of iets dergelijks?
Oud 7 september 2014, 15:36   #127
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tegen zo een vakbondsman die hetzelfde beweerde heb ik voorgesteld dat hij alles ging krijgen wat ik meer kreeg dan mijn berekening als hij mij garandeerde dat indien het verkeerd afliep ik van hem het bedrag van mijn berekening zou krijgen als hij er toch zo zeker van was dat er meer uit te halen viel.

Toen zweeg hij wijselijk, blijkbaar gokte hij liever met mijn geld dan met de zijne.
Ne vakbondsman op de vloer?
De meesten hebben weinig of geen scholing genoten en orakelen alleen maar wat ze op den bureau gehoord hebben, met zo'n mensen heb ik het niet hoog op.

Mijn goede bron is niet de vakbond.
Oud 7 september 2014, 15:39   #128
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gij begrijpt mij niet!
Zonder de conveyor en de goedkope toeleveringsbedrijven was Ford in 2003 reeds gesloten.
Wij hebben vanaf 2006 2 keer gestaakt voor opslag en gij herinnert U zeer waarschijnlijk nog de "wij willen 1 Euro per uur meer"-staking die oversloeg op zowat heel België (begonnen bij Syncreon zonder goedkeuring vd vakbonden). Toen wij onze buit binnen hadden en terug aan de slag gingen lag de conveyor na 5 min terug stil. Die vd Ford wilden ook 1 Euro/uur meer. Volgens mij is dat het doodvonnis geweest (die boodschap kwam ook bedekt uit Keulen) en de inlevering van 12% was een knipoog naar die "affaire" die nooit vergeten is bij de top.
Kort gezegd : de laatste jaren hebben wij vd toelevering de kkloof met Ford redelijk gedicht maar dat was dan ook ons doodvonnis.
Dus jullie hebben ervoor gezorgd dat Ford Genk dichtging?
Ik heb andere geluiden gehoord.
Dat jullie een doodvonnis tekenden door Ford Genk zo onder druk te zetten kan wel zijn.
Vandaar ook de insourcingsplannen van Ford Genk.
Oud 7 september 2014, 15:40   #129
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SMI94 Bekijk bericht
Tja, we zitten met een getraumatiseerde zulle hier...

Maar beargumenteren waarom Volvo 'zeer waarschijnlijk' zou sluiten, dat is natuurlijk een te moeilijke vraag...
We zouden dat haast vergeten hé.
Waarschijnlijk heeft ie veel contacten met toeleveringsbedrijven die 1 euro per uur meer willen.
Oud 7 september 2014, 15:41   #130
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Allesstroomt Bekijk bericht
Alle, als ik dat hier allemaal goed lees is het demonen die de Ford fabrieken gesloten heeft en niet de overheid.
Inderdaad, ik wist dit helemaal niet.
Oud 7 september 2014, 15:42   #131
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Onze direkties werden gek telkens de conveyor stil lag : "dat kost ons 2.000 Euro per minuut" werd er geroepen en getierd. Wij gingen een koffieke drinken en daarna vragen of ze gekalmeerd waren maar die werden nog gekker
Tja, u heeft een verpletterende verantwoordelijkheid in de sluiting van Ford Genk, en het ergst van alles, u bent er ook nog fier op.
Oud 7 september 2014, 15:43   #132
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is er geen nakomeling van Henri Ford geridderd met een eretitel van baron of iets dergelijks?
Alsof dat een fabriek zal openhouden.
Oud 7 september 2014, 15:44   #133
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Allesstroomt Bekijk bericht
De hoge loonkost, de gemeentetax van 10 miljoen Euro per jaar, onze modellen die niet meer goed in de markt lagen, de economische en financiële crisis, het feit dat onze modellen einde cyclus waren etc etc
Oud 7 september 2014, 15:46   #134
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:

Waarom de Fiesta productie in Keulen blijft is toch vrij duidelijk.
Je verondersteld dat die daar blijft om die reden.

Zou je ooit in Genk verkocht hebben gekregen dat je 1 shift gaat afschaffen en op de twee resterende shiften dezelfde produktienaantallen moet halen ?

Zou je in Genk verkocht hebben gekregen dat men afhanklijk van de vraag flexibiliteit moet brengen die men in een mindere periode moet opnemen of pas na langere periode uitbetaald.

Dat men bij vieringen geen maandlonen meer weggeeft, dat men aan de kort verlet dagen snoeit bij overlijdens enz

Men gaat daar weer meer in-sourcen in inplaats van out-sourcen.

Er komt een derde shift bij de 3-cylinder fabriek.

Men doet steeds alsof Ford Keulen in zijn totaal niet leefbaar is als er geen Fiesta´s geproduceerd worden terwijl daar maar maximaal 25% van de tewerkstelling zit.

De reden dat de Fiesta in Keulen blijft is toegenomen produktiviteit , bij een verminderde loonlast wegens het wegvallen van de nachtshift , het opgeven van veel verworven rechten en als belangrijkste reden, de grootste vakbond daar vertegenwoordigd zowel de bedienden als de arbeiders.

One Ford, One Vakbond terwijl men hier tegenover een One Ford, Zes vakbonden plaatst die onderling ruzie maken en niet de werknemers hun belangen behartigen maar die van hun politieke familie.

Dat zijn de redenen waarom ze het gehaald hebben van Craiova, ook al is het daar een derde wereld op het gebied van loonkost.

Laatst gewijzigd door dpg : 7 september 2014 om 15:48.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2014, 15:46   #135
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De hoge loonkost, de gemeentetax van 10 miljoen Euro per jaar, onze modellen die niet meer goed in de markt lagen, de economische en financiële crisis, het feit dat onze modellen einde cyclus waren etc etc
Het feit dat "onze" modellen einde cyclus waren heeft hier niets mee te maken.

De nieuwe lijn voor de Mondeo was zo goed als klaar, op dezelfde lijn zou de Galaxi en de S max gemaakt kunnen worden (body).

Nee, de toeleveringsbedrijven hebben Ford Genk de das omgedaan.
Oud 7 september 2014, 15:50   #136
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je verondersteld dat die daar blijft om die reden.

Zou je ooit in Genk verkocht heben gekregen dat je 1 shift gaat afschaffen en op de twee resterende shiften dezelfde produktienaantallen moet halen ?

Zou je in Genk verkocht hebben gekregen dat men afhanklijk van de vraag flexibiliteit moet brengen die men in een mindere periode moet opnemen of pas na langere periode uitbetaald.

Dat men bij vieringen geen maandlonen meer weggeeft, dat men aan de kort verlet dagen snoeit bij overlijdens enz

Men gaat daar weer meer in-sourcen in inplaats van out-sourcen.

Er komt een derde shift bij de 3-cylinder fabriek.

Men doet steeds alsof Ford Keulen in zijn totaal niet leefbaar is als er geen Fiesta´s geproduceerd worden terwijl daar maar maximaal 25% van de tewerkstelling zit.

De reden dat de Fiesta in Keulen blijft is toegenomen produktiviteit , bij een verminderde loonlast wegens het wegvallen van de nachtshift , het opgeven van veel verworven rechten en als belangrijkste reden, de grootste vakbond daar vertegenwoordigd zowel de bedienden als de arbeiders.

One Ford, One Vakbond terwijl men hier tegenover een One Ford, Zes vakbonden plaatst die onderling ruzie maken en niet de werknemers hun belangen behartigen maar die van hun politieke familie.

Dat zijn de redenen waarom ze het gehaald hebben van Craiova, ook al is het daar een derde wereld op het gebied van loonkost.
Veel van die zaken die u hier opsomt waren bespreekbaar in Genk. Alleen Genk heeft die kans niet gekregen.
Insourcing was reeds besproken op een zeer hoog niveau.
Natuurlijk niet vanaf dag 1 omdat ze een gedeelte van de fabricageruimte van de S Max en de Galaxi nodig hadden.
De toeleveringsbedrijven waren hiervan uiteraard niet op de hoogte.
Oud 7 september 2014, 15:53   #137
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:

De nieuwe lijn voor de Mondeo was zo goed als klaar, op dezelfde lijn zou de Galaxi en de S max gemaakt kunnen worden (body).

Daarom neem ik die cowboy verhalen van 2003-2006 ook met een korreltje zout gezien men al lang eerder de sluiting had kunnen aankondigen zonder de investeringen te doen die men gedaan heeft.
Want ook al haalde men installaties achteraf terug weg, veel werk was al gedaan en moest in Valencia herhaald worden.
Oud 7 september 2014, 15:56   #138
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:

Ex-Ford Genk-ceo Peter Heller zei dat het in de sterren geschreven stond dat de toeleveringsbedrijven steeds betere looneisen gingen stellen omdat de kloof met Ford te groot is.
Wij hebben door onze lage lonen jullie dikke lonen betaald want zeg nu zelf 30.000 Euro/jaar om een schroefke vast te draaien!!
Oud 7 september 2014, 16:06   #139
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:
Veel van die zaken die u hier opsomt waren bespreekbaar in Genk. Alleen Genk heeft die kans niet gekregen.
Daar ben ik het niet mee eens gezien men bijna twee jaar lang gepalaverd heeft om tot een miezerig besparingsakkoord te komen.

Dat besparingsplan was gewoon een signaal om Keulen te laten weten dat men hen niet ernstig nam, minachting voor de situatie waarin heel Ford Europa verkeerde en nog steeds verkeerd, aan de werknemers verkocht men het als een zware inspanning, de politiekers zagen er een kans om zich in de kijker te werken.

En zelfs dat plan durfde men niet aan het personeel ter goedkeuring te leggen omdat het zo gevoelig lag, ze keurden het zonder referendum goed.

Men heeft daar nooit duidelijk over gecommuniceerd, zelfs de meest fanatieke pvda adepten durfden op Facebook posten dat er toch geen reorganisatie zou komen omdat Ford Europa geen geld had om zo een reorganisatie te betalen.

Tot de eerste Signalen daar waren, werken lagen stil, budgetten bevroren, geen duidelijke antwoorden van de top, maar toen was het kalf al verdronken.
Oud 7 september 2014, 16:08   #140
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ex-Ford Genk-ceo Peter Heller zei dat het in de sterren geschreven stond dat de toeleveringsbedrijven steeds betere looneisen gingen stellen omdat de kloof met Ford te groot is.
Wij hebben door onze lage lonen jullie dikke lonen betaald want zeg nu zelf 30.000 Euro/jaar om een schroefke vast te draaien!!
Wie werkt er nu aan een hongerloontje van 30.000 euro per jaar?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be