Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 september 2014, 11:40   #121
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Een extra jaar legerdienst om discipline enz bij te brengen wijst volgens mij in eerste plaats op een falen van de twee voorgaande.
Ik zou even op dat woord "discipline" willen terugkomen. Dat is een misbruikt woord, net zoals solidariteit. Het klinkt goed. Het is goed om veel ZELF discipline te hebben: om U kunnen te houden aan uw eigen doelstellingen, om geconcentreerd te blijven en dergelijke.

Maar "discipline" in het leger en zo wil gewoon zeggen: bereid zijn om U aan de wil en goesting van anderen te onderwerpen, en daarvoor zelfs geweld op anderen te gebruiken. Het uitschakelen van uw eigen wil en verstand. Het zodanig onderwerpen, dat je een object wordt in de doelstellingen van anderen. Ik wens dat aan mijn kinderen niet toe.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2014, 11:41   #122
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Gemeenschapsdienst is ook een vorm van dienstplicht, ondanks het vredelievende en ongewapende karakter.
Er zit dus inderdaad een paradox in het voorstel.
Het voorstel tot gemeenschapsdienst in burgerlijke instellingen kan zelfs leiden tot verplichte ongewapende humanitaire opdrachten in het buitenland.
Denk daarbij maar aan de opdrachten die de civiele bescherming is gaan uitvoeren bij de overstromingen en bosbranden in Spanje, Frankrijk en verder weg, bij aardbevingen en natuurrampen.
Of aan de opdrachten die het Rode Kruis en Artsen zonder grenzen uitvoeren in het buitenland, niet zelden onder bescherming van krijgsmachten van de VN.

Ik had dus inderdaad beter gepost, er is geen voorstel om de gewapende dienstplicht op te activeren.
Inderdaad.
Dat was al van in het begin mijn punt.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2014, 11:44   #123
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Waar haal je die onzin toch?
idd.
Oud 7 september 2014, 11:45   #124
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waar haal je die onzin toch?
Het is geen onzin.

Citaat:
Werlozen verplichten om gemeenschapsdienst te vervullen in ruil voor hun uitkering is geen goed idee, zegt een studie van de Université catholique de Louvain (UCL), waarover de krant Le Soir vandaag bericht. Het thema is brandend actueel: de Zweedse onderhandelaars zouden volgens Le Soir al een akkoord hebben over zo’n gemeenschapsdienst, al zijn de precieze modaliteiten ervan niet bekend. De studie spitst zich toe op de efficiëntie van zo’n verplichte gemeenschapsdienst. Voorstanders ervan gaan er van uit dat de maatregel vrijwillige werklozen zou kunnen onderscheiden van anderen. De vrijwillige werklozen zouden de werkloosheid verlaten en richting OCMW trekken, waar ze niet verplicht worden te werken. Dat zou voor een besparing op de werkloosheidsuitkeringen zorgen.
Maar professor Bruno Van der Linden meent dat de overheid “al een batterij instrumenten heeft om vrijwillige van onvrijwillige werklozen te onderscheiden. De studie legt ook andere obstakels bloot. Zo is er het risico dat de gemeenschapsdienst gewone jobs gaat innemen. De omkadering en controle die in zo’n systeem nodig is, zorgt dan weer voor een kost. Ook valt niet uit te sluiten dat zij die gemeenschapsdienst moeten vervullen weinig productief zouden zijn.
http://nl.metrotime.be/2014/09/05/ne...-werklozen-af/

Citaat:
vr 05/09/2014 - 22:26 Belga

De positieve effecten van vrijwilligerswerk vervallen wanneer vrijwilligerswerk in de vorm van een gemeenschapsdienst verplicht wordt gemaakt. Zo reageert "de Verenigde Verenigingen" op de studie van UCL die gemeenschapsdienst voor werklozen afraadt. "Een gemeenschapsdienst is een externe verplichting door de overheid en vertrekt niet van de intrinsieke motivatie", zo waarschuwt Danny Jacobs, voorzitter van de Verenigde Verenigingen.

De federale regeringsonderhandelaars overwegen een gemeenschapsdienst in te voeren voor langdurig werklozen. De gemeenschapsdienst is een verplichte vorm van vrijwilligerswerk: in ruil voor een uitkering doet de uitkeringsgerechtigde klussen voor de overheid.

De aanhangers van een gemeenschapsdienst verwachten hiervan een aantal effecten die men ook ziet bij vrijwilligerswerk: verhoogde betrokkenheid op de arbeidsmarkt, minder sociaal isolement, meer zelfvertrouwen en zelfrespect en bijkomende werkervaring.
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/bi...enschapsdienst

Blijkbaar is er zelfs al een akkoord tussen de coalitiepartijen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2014, 11:49   #125
Another Jack
Banneling

Standaard

Stop nu toch eens met alles door mekaar te gooien, Jantje.
Het gaat hier over de legerdienst, over niets anders.
Oud 7 september 2014, 11:51   #126
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Als de heilige oorlog hier aan de deur zal staan zijn jullie allemaal verplicht soldaat te worden. Mee of tegen de zin en uw natuur.

Feitelijk zou dat jullie eens deugd doen.
Het probleem is dat de meeste denken dat de krijgsmacht enkel soldaatje spelen op een slagveld is.
Dat de krijgsmacht meer bezig is met humanitaire zaken dan met oorlogvoeren, zelfs tijdens oorlogen, is hen vaak onbekend.
Oud 7 september 2014, 12:01   #127
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het probleem is dat de meeste denken dat de krijgsmacht enkel soldaatje spelen op een slagveld is.
Dat de krijgsmacht meer bezig is met humanitaire zaken dan met oorlogvoeren, zelfs tijdens oorlogen, is hen vaak onbekend.
Ja.
En de meesten denken dat de legerdienst afgeschaft was.
Maar dat is helemaal niet zo.
Ze worden enkel niet opgeroepen tot hier toe.

In de praktijk kan iedereen vandaag nog opgeroepen worden.
Oud 7 september 2014, 12:03   #128
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Als de heilige oorlog hier aan de deur zal staan zijn jullie allemaal verplicht soldaat te worden. Mee of tegen de zin en uw natuur.
Langbaarden aflappen kan een facteur de jouissance bevatten, toegegeven
Oud 7 september 2014, 12:28   #129
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Stop nu toch eens met alles door mekaar te gooien, Jantje.
Het gaat hier over de legerdienst, over niets anders.
Ik haal de zaken niet door elkaar.
Dat is net het hele eieren eten.
De gewapende dienstplicht heractiveren betekend voor elke politicus vandaag politieke zelfmoord plegen.

Het woord legerdienst word dus vermeden.
Zelfs het woord dienstplicht word omzeild met het woord gemeenschapsdienst.

Maar het verbergt het programma om de algemene dienstplicht terug te activeren.
Het was immers een grote economische en maatschappelijke fout om de dienstplicht op te schorten.

Maar om die terug te kunnen activeren, moet je stap voor stap te werk gaan.
Begin met de invoering van gemeenschapsdienst voor langdurige werklozen.
Daarna voer je de verplichting in voor deze dienstplichtigen om buitenlandse humanitaire opdrachten uit te voeren.
Na enkel doden bij deze buitenlandse opdrachten, kan je de bevolking verkopen dat er militaire bescherming moet zijn bij deze buitenlandse opdrachten voor deze dienstplichtigen.
Je kan dus de krijgsmacht terug vergroten en je beroepsleger verder uitbouwen.
Om dit beroepsleger te ondersteunen vanuit België stel je een burgerdienstplicht in voor langdurige werklozen binnen de krijgsmacht. Zij zijn geen militairen, maar burgers in dienst van het leger.
De periode om langdurige werkloze te zijn verkort hierdoor van 24 maanden naar 6 maanden.
Dan moet er enkel nog de stap gezet worden naar de gewapende dienstplicht voor de langdurige werkloze. Een stap die in stilte gezet kan worden, want de dienstplichtige werkloze is immers reeds bezig met burgerdienst binnen de krijgsmacht.
Dit laat je gebeuren door een schijn te geven van vrije keuze voor een gewapende of ongewapende dienst. Je maakt echter een verschil in verplichte diensttijd, zoals in het verleden. Wie gewapende dienstplicht kiest, komt er vanaf met de 1/2 van de tijd tegenover deze die een ongewapende dienstplicht doen. Je beperkt echter het aantal plaatsen binnen de ongewapende dienstplicht

De volgende stap is de werkloze in wachttijd oproepen voor zijn gemeenschapsdienst.
Je stelt een wet op die bepaald dat iemand die tijdens zijn wachttijd aan de verplichte gemeenschapsdienst voldoet, deze niet meer moet doen nadat hij/zij bestempeld word als langdurige werkloze en de hele algemeen dienstplicht is terug geactiveerd.

Ik haal dus niets door elkaar, ik kijk verder dan mijn neus lang is.
Oud 7 september 2014, 12:39   #130
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik haal de zaken niet door elkaar.
Dat is net het hele eieren eten.
De gewapende dienstplicht heractiveren betekend voor elke politicus vandaag politieke zelfmoord plegen.

Het woord legerdienst word dus vermeden.
Zelfs het woord dienstplicht word omzeild met het woord gemeenschapsdienst.

Maar het verbergt het programma om de algemene dienstplicht terug te activeren.
Het was immers een grote economische en maatschappelijke fout om de dienstplicht op te schorten.

Maar om die terug te kunnen activeren, moet je stap voor stap te werk gaan.
Begin met de invoering van gemeenschapsdienst voor langdurige werklozen.
Daarna voer je de verplichting in voor deze dienstplichtigen om buitenlandse humanitaire opdrachten uit te voeren.
Na enkel doden bij deze buitenlandse opdrachten, kan je de bevolking verkopen dat er militaire bescherming moet zijn bij deze buitenlandse opdrachten voor deze dienstplichtigen.
Je kan dus de krijgsmacht terug vergroten en je beroepsleger verder uitbouwen.
Om dit beroepsleger te ondersteunen vanuit België stel je een burgerdienstplicht in voor langdurige werklozen binnen de krijgsmacht. Zij zijn geen militairen, maar burgers in dienst van het leger.
De periode om langdurige werkloze te zijn verkort hierdoor van 24 maanden naar 6 maanden.
Dan moet er enkel nog de stap gezet worden naar de gewapende dienstplicht voor de langdurige werkloze. Een stap die in stilte gezet kan worden, want de dienstplichtige werkloze is immers reeds bezig met burgerdienst binnen de krijgsmacht.
Dit laat je gebeuren door een schijn te geven van vrije keuze voor een gewapende of ongewapende dienst. Je maakt echter een verschil in verplichte diensttijd, zoals in het verleden. Wie gewapende dienstplicht kiest, komt er vanaf met de 1/2 van de tijd tegenover deze die een ongewapende dienstplicht doen. Je beperkt echter het aantal plaatsen binnen de ongewapende dienstplicht

De volgende stap is de werkloze in wachttijd oproepen voor zijn gemeenschapsdienst.
Je stelt een wet op die bepaald dat iemand die tijdens zijn wachttijd aan de verplichte gemeenschapsdienst voldoet, deze niet meer moet doen nadat hij/zij bestempeld word als langdurige werkloze en de hele algemeen dienstplicht is terug geactiveerd.

Ik haal dus niets door elkaar, ik kijk verder dan mijn neus lang is.
Dat is allemaal geen "dienstplicht". Het volstaat immers dat je verzaakt aan je werklozensteun om niet gedwongen te worden. Dat er in je "verzekeringscontract" qua werkloosheid staat dat je na een zekere tijd, als je verdere steun wil krijgen, een soort van burgerdienst moet volbrengen, daar heb ik niks op tegen. Dat is tenslotte een contract.

Dienstplicht is mensen die niks gevraagd hebben geen keuze laten en tot slavernij dwingen gedurende een zekere tijd. Slavernij met soms zelfs levensgevaar. En slavernij die U zelf niks opbrengt. Dus wel degelijk slavernij.

Je zou kunnen zeggen dat de negertjes in Amerika eigenlijk geen slaven waren, maar gewoon een 60-jarige economische dienstplicht dienden te vervullen in de agrarische sector, he.
Oud 7 september 2014, 12:40   #131
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je kan daar even goed bedrijven voor betalen die dat met vrijwillige werknemers (mits het juiste loon) zullen doen.
Oud 7 september 2014, 13:05   #132
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Je kan daar even goed bedrijven voor betalen die dat met vrijwillige werknemers (mits het juiste loon) zullen doen.
Denk het niet.
Je bewijst met deze posting trouwens dat je er totaal geen flauw benul van hebt welke opdrachten de krijgsmacht allemaal uitvoert.
Om je een idee te geven, enkele weken geleden is de 15de Wing nog een humanitaire opdracht gaan uitvoeren voor het internationale Rode Kruis.
Er was geen enkele burgerlijke instelling te vinden over de juiste toestellen beschikte en bereid was om de opdracht uit te voeren.
Oud 7 september 2014, 14:05   #133
Allesstroomt
Gouverneur

Allesstroomt's schermafbeelding

Standaard

Naar verluid worden de F16's wekelijks gebruikt om burgerpiloten te gaan verwittigen dat ze zijn vergeten hun vluchtnummer in te geven of het verkeerde hebben ingegeven. Vandaar dat we nieuwe jagers nodig hebben. Steun aan de burgerluchtvaart.
It's important not too confuse opposition against central planning with a dogmatic laissez faire attitude. The liberal argument is in favor of making the best possible use of the forces of competition as a means of coordinating human efforts, not an argument for leaving things just as they are. F.A.Hayek

"De besten missen elke overtuiging, terwijl de slechtsten overlopen van hartstochtelijke intensiteit" Yeats.

Laatst gewijzigd door Allesstroomt : 7 september 2014 om 14:06.
Allesstroomt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2014, 14:35   #134
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Waarom moet dat in een wet gegoten worden.
De opschorting opschorten en het is in orde.

Ik denk dat er op de eerste plaats:
- Infrastructuur moet bijkomen of aangepast worden.
- Materialen aangekocht moeten worden (bedden, matrassen, ...).
- Keukens moeten bijgebouwd worden, het centraal Messcomplex in Leopoldsburg is weg.
- Oefenmaterialen
- Vrachtwagens
- Pantservoertuigen
- ....
Je moet daar ook niet in overdrijven, vrachtwagens zijn niet nodig, ze kunnen te voet gaan.

Pantservoertuigen? Om wat mee te doen, het is niet alsof het de bedoeling is dat ze gaan vechten.

Oefenmateriaal? Een tak van een boom kan dienen als geweer en munitie is dan ook niet nodig, ze kunnen gewoon "pang!" roepen. Diegenen onder ons die nog in Turnhout gelegen hebben, waar men leeuwen temde, hebben dat allemaal nog meegemaakt.
Oud 7 september 2014, 14:43   #135
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Je moet daar ook niet in overdrijven, vrachtwagens zijn niet nodig, ze kunnen te voet gaan.

Pantservoertuigen? Om wat mee te doen, het is niet alsof het de bedoeling is dat ze gaan vechten.

Oefenmateriaal? Een tak van een boom kan dienen als geweer en munitie is dan ook niet nodig, ze kunnen gewoon "pang!" roepen. Diegenen onder ons die nog in Turnhout gelegen hebben, waar men leeuwen temde, hebben dat allemaal nog meegemaakt.
Ik ben 3 maand in Turnhout geweest om mijn brevet van chauffeur te halen maar ik heb nooit met een tak geschoten. Het waren wel redelijk zware Fal's. Men ging beter in een goede positie op de grond liggen of men riskeerde zijn schouder te ontwrichten van de terugslag.

Laatst gewijzigd door Gipsy : 7 september 2014 om 14:44.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2014, 15:06   #136
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Ik ben 3 maand in Turnhout geweest om mijn brevet van chauffeur te halen maar ik heb nooit met een tak geschoten. Het waren wel redelijk zware Fal's. Men ging beter in een goede positie op de grond liggen of men riskeerde zijn schouder te ontwrichten van de terugslag.
Het is wel zo dat diegene die zijn geweer onbewaakt durfde laten slingeren, als straf een hele dag met een lange tak moest rondlopen...

Het zou me dus niet verwonderen dat er hier ene () dat ooit heeft moeten doen.
Oud 7 september 2014, 15:09   #137
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ok, dat zal me leren van specifieker te zijn bij het uitdelen van algemene informatie.

Diegenen onder ons die de stormfusselier-opleiding gevolgd hebben in Turnhout hebben dat meegemaakt.

De aspirant-chauffeurs uiteraard niet.

Getuige daarvan de uitleg van onze chauffeur over de schouder te ontwrichten door het schieten met een FAL...
Oud 7 september 2014, 15:14   #138
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is wel zo dat diegene die zijn geweer onbewaakt durfde laten slingeren, als straf een hele dag met een lange tak moest rondlopen...

Het zou me dus niet verwonderen dat er hier ene () dat ooit heeft moeten doen.
Ik heb wel in Turnhout een paar keer politiekamer gekregen maar dat had een averechts effect. Je moest de veters uit je bottines doen en ceintuur uitdoen. En zo over de binnenkoer s' avonds met de matras op de rug naar het cachot gaan slapen. Een paar honderd miliciens hingen doen door de vensters om bewonderend te roepen en in de handen te klappen. Je werd dus een held waar de miliciens naar opkeken maar dat beseften die stomme boeffers niet.
Oud 7 september 2014, 15:17   #139
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb wel in Turnhout een paar keer politiekamer gekregen maar dat had een averechts effect. Je moest de veters uit je bottines doen en ceintuur uitdoen. En zo over de binnenkoer s' avonds met de matras op de rug naar het cachot gaan slapen. Een paar honderd miliciens hingen doen door de vensters om bewonderend te roepen en in de handen te klappen. Je werd dus een held waar de miliciens naar opkeken maar dat beseften die stomme boeffers niet.
Dat was inderdaad een heldhaftige daad van verzet, zo maar zonder riem met een matras op je rug over de koer lopen....

Laatst gewijzigd door Another Jack : 7 september 2014 om 15:17.
Oud 7 september 2014, 15:32   #140
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat was inderdaad een heldhaftige daad van verzet, zo maar zonder riem met een matras op je rug over de koer lopen....

Als je zeventien bent heb je geen ceintuur nodig om je broek op te houden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be