![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#121 | ||
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Citaat:
Wat verlang je daarin? Dat de wereld zich aanpast naar jouw visie? Laat dat verlangen varen, het is een onoverwinbaar obstakel. Moet jij daarom meelopen? Bijlange niet. |
||
|
|
|
|
|
#122 |
|
Banneling
|
De wereld hoeft niets. Enkel naar zichzelf wijzen.
En ieder vrij laten het Eigen te ontdekken. 1 er teveel van afleiden kan op lelijke dingen uitdraaien. |
|
|
|
|
|
#123 | |
|
Banneling
|
Citaat:
De meeste mensen 'missen iets', maar er zijn heel wat minder mensen die dat in zichzelf herkennen... De meeste verdringen die gevoelens door heel druk bezig te zijn met van alles en nog wat; meestal weinig ter zake doende bezigheden en hoe drukker ze bezig zijn hoe minder tijd ze hebben om zich met de echte problemen, het gémis in zichzelf, bezig te houden... We kunnen hier verder praten over levensbeschouwingen; wat ik enkel wou aanhalen is dat het feit dat je kunt zeggen dat je je Eigen vriend bent je een enorme innerlijke rijkdom verschaft. Wij bezitten niets en zullen met lege handen sterven, behalve die 'Eigen vriendschap', dat is iets dat blijvend is, en toch in ieder geval zo aanvoelt..., als een kracht die het tijdelijke als het ware overstijgt... |
|
|
|
|
|
|
#124 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#125 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
|
|
|
|
|
|
#126 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En bovendien gelooft zij mijn atoomtheorie. En tja: een vrouw is zo heel anders dan een man en een hoer ook niet zo als het wezen moet. En zoals het daar toch wel verkeerd zit, zo zit het ook verkeerd met de wereld. Een heel moeilijk probleem wat ik helaas niet oplossen kan. |
|
|
|
|
|
|
#127 |
|
Europees Commissaris
|
|
|
|
|
|
|
#128 |
|
Banneling
|
Subjectief zolang je in de 'schijn'-wereld blijft leven, maar enorm objectief eens je die schijnwereld achter je gelaten hebt en eens dat je die ervaringen kent. Je weet dan dat ze het Eigen zijn van alle mensen; maar die mensen zullen er zelfs achter moeten komen en zullen het zelfs moeten ondervinden en ervaren... Je kunt alleen maar hopen dat het eerder vandaag dan morgen zal zijn; maar meer waarschijnlijk zal het nog lang duren...
Alhoewel, eens een steen aan het rollen is.... |
|
|
|
|
|
#129 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#130 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Schud ze, waar je kunt, van je af want voor schuldgevoelens is het te laat en faalangst verlamd alleen maar en lost niets op... Zoek je weg en doe je best, meer wordt er niet van je gevraagd, ten minste indien je in alles de wet van de werderkerigheid voor ogen houdt waar derden in het spel komen en welke wet ook voor die derden moet gelden... |
|
|
|
|
|
|
#131 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Onderzoek eerst en vooral of die zogezegde regels die jou tegenstaan wel zo algemeengeldend zijn en/of jij zelf ze aanhangt of niet. Want dikwijls storen regels ons zo erg, juist omdat wijzelf denken dat ze rechtvaardig zijn en omdat wijzelf menen dat we eraan moeten voldoen om een waardig mens te zijn... Loslaten van je Eigen vooroordelen, ook als ze als regels worden voorgehouden, help heel erg. Eens voor jezelf ingezien dat ze weinig of geen zin hebben, is hen soms verder verplicht volgen, want de maatschappij eist het al een veel minder erg probleem; je weet dat je het enkel doet omdat de maatschappij het eist, maar gevoelsmatig ben je er niet meer mee verbonden en dat op zich is al een hele bevrijding... Je heil hangt niet meer af van het al of niet volgen van die regels...; ze zijn soms wel nog hinderlijk, zoals een kwade vlieg die je van je af schult, maar het gaat niet meer verder... Laatst gewijzigd door marie daenen : 15 juni 2015 om 12:52. |
|
|
|
|
|
|
#132 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#133 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Een ervaring is altijd subjectief. In welke 'wereld' je ook zit. Zelfs in de allerhoogst mogelijke mystieke ervaring is het mogelijke object onkenbaar. Waarom spreken grote mystici - zelfs christelijke - over het 'niets'? Eckhardt: god is niets. (Dat wil zeggen: niet kenbaar.) Je ervaart alleen je eigen subjectiviteit.
|
|
|
|
#134 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Zoals een hart mijn subjectieve Eigendom kan zijn; maar iedereen heeft een hart en het bezit van een hart is dus objectief... |
|
|
|
|
|
|
#135 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#136 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#137 | |
|
|
Citaat:
Het is erg naïef om te geloven dat je persoonlijke morele voorkeuren en gevoeligheden aan alle mensen eigen zijn, als ze zich er maar voor openstellen. Je moet angstvallig om de hete brei van actuele morele conflicten heen draaien om in die waan te kunnen blijven volharden. Allemaal prietpraat dus. |
|
|
|
|
|
|
#138 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Voor 'iedereen' zijn 'eigen'....kan het subjectiever?
|
|
|
|
#139 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Moreel is iets dat dikwijls gebruikt wordt om de mensen binnen het gareel vast te houden en als ik voor iets ben is het wel voor totale vrijheid; aan welke vrijheid ik alleen de grens stel dat je andere niet mag benadelen, zoals anderen jou evenmin mogen benadelen... De actualiteit bewijst juist dat alle vorige wegen gefaald hebben en dat we andere wegen moeten zoeken. Hoe kan nog iemand vragen dat heel een vok hem moet volgen want hij kent de weg??? Het verleden bewijst dat het van het volk, van elke individu uit het volk moet komen en dat de leiders er in het beste geval voor spek en bonen bijlopen... In het slechtste geval is het zelfs niet nodig om te zeggen tot wat ze in staat zijn.... |
|
|
|
|
|
|
#140 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Waarom noem ik dat 'het eigen'? Ik noem dat 'het eigen' omdat het alleen via persoonlijk onderzoek gevonden kan worden. Zoals ik jou wel je hart kan aanduiden, kan ik jou nooit je 'eigen' aanduiden. Maar eens dat 'eigen' gevonden, realiseer je je, weet je dat iedereen datzelfde 'Eigen' heeft. In die zin is dat 'eigen' niet meer subjectief maar een objectief gegeven... Dus je kan het woord aanklagen; maar ik vind er geen ander dat beter weergeeft waarover ik het heb... |
|
|
|
|