Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 december 2015, 15:42   #121
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HRobin Bekijk bericht
Pas vanaf verloren maandag, dus na driekoningen
Ja, wanneer we allemaal samen gezellig appelbollen en worstenbroodjes eten.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2015, 15:44   #122
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Feit is dat die toestanden tegen alle verwachtingen in niet echt beteren.
Wat verwacht je anders als je ziet hoeveel "Vlamingen" zich niet storen aan die toestanden? Integendeel! Ze met hand en tand verdedigen en goedpraten?

Citaat:
Het volstaat om dezer dagen naar een Brusselse gemeente te moeten .....omzeggens nog onmogelijk om nog een deftige uitleg in het Nederlands te krijgen (eigen ervaring )
Dit was vroeger dan toch even anders ( behalve dan in Schaerbeek ten tijde van Nols )
In die tijd, en tot 2008, heette het ziekenhuis in Schaarbeek nog het St-Ettienne Ziekenhuis.
Je hoeft me niet de vertellen welke taal de vriendelijke verpleegsters daar tegen mij spraken en welke de onbeschofte....

Gelukkig was de chirurg die mij behandelde een Nederlandstalige die, uiteraard, Frans sprak.
Oud 21 december 2015, 15:44   #123
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
B-
"Volgens de taalwetgeving moeten die Brusselse ziekenhuizen een tweetalige dienstverlening garanderen, maar de praktijk bewijst dat dit meestal niet het geval is."

-l.
Behalve wanneer het Academische ziekenhuizen betreft.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2015, 15:46   #124
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Feit is dat die toestanden tegen alle verwachtingen in niet echt beteren. Het volstaat om dezer dagen naar een Brusselse gemeente te moeten .....omzeggens nog onmogelijk om nog een deftige uitleg in het Nederlands te krijgen (eigen ervaring )
Dit was vroeger dan toch even anders ( behalve dan in Schaerbeek ten tijde van Nols )
Het is dan ook niet toevallig dat de meeste Vlamingen Brussel meer en meer verlaten. De meer volkse gemeenten (Anderlecht, Vorst, Molenbeek....) zijn dermate door islamieten overwoekerd, dat je op die gemeentehuizen gemakkelijker geholpen wordt in het arabisch, dan in het Nederlands.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2015, 15:47   #125
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
In een Onafhankelijk Vlaanderen zal een Nederlandsonkundige brancardier zijn beroep niet meer mogen uitoefenen.
Waarom zou dat in een niet onafhankelijk Vlaanderen wel moeten kunnen? De politici in Vlaanderen kunnen NU ook van zich laten horen. Ze dienen gewoon te beseffen dat de bevolking de huidige situatie niet wil. De rol van de media daarin is weer niet te overschatten. Die wiegen in slaap. Die weigeren afdoende te informeren. Onrecht doet men alzo slikken omwille van de goede vrede. Om het 'koninkrijk' te redden dient onrecht tegen Vlamingen gedoogd te worden of als onwichtig van de baan geschoven te worden. Ik vraag me af of die houding niet averrechts werkt.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 21 december 2015 om 15:53.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2015, 15:47   #126
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Behalve wanneer het Academische ziekenhuizen betreft.
De taalwetgeving kent dus uitzonderingen in de officieel tweetalige hoofdstad van Belgique?
Voor academische ziekenhuizen nog wel?
Oud 21 december 2015, 15:47   #127
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
De Belgicisten pogen, nogal krampachtig, gans de zaak in het belachelijke te trekken. Het komt er fundamenteel op neer dat ze de ééntaligheid van de francofone brancardiers door dik en dun wensen te verdedigen. Dat terwijl ze het omgekeerde scenario liever wegwimpelen als "ja maar, de Vlamingen kennen toch allemaal wel voldoende Frans nietwaar". En daarmee is dan een vervelende waarheid onder tafel geveegd en is voor hen de kous af, niks aan de hand... Zo voorspelbaar en zo zielig!
Neen, wel dat jullie hier met die typische vlaams nationalistische sturm und drang, hoog overslaande en van woede trillende stem, rood aangelopen gezicht en alle pathos die daarbij hoort een drama aan het maken zijn. Voor iets dat uiteindelijk niet de norm is, maar wel de uitzondering.
Bij een tekort aan eigentalig personeel kiest de dispatcher er -gelukkig- voor om dan maar een anderstalige op pad te sturen om je te komen helpen. Of verkies je dat ze je eerst nog een uurje laten wachten, tot de nederlandstalige brancardier terug is van een transport ? Zolang je langs een taalgrens werkt, zullen zulke toestanden blijven voorvallen. Zolang ze de uitzondering blijven, zie ik niet in waarom ik me daar druk zou over maken.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2015, 15:49   #128
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Wat verwacht je anders als je ziet hoeveel "Vlamingen" zich niet storen aan die toestanden? Integendeel! Ze met hand en tand verdedigen en goedpraten?

In die tijd, en tot 2008, heette het ziekenhuis in Schaarbeek nog het St-Ettienne Ziekenhuis.
Je hoeft me niet de vertellen welke taal de vriendelijke verpleegsters daar tegen mij spraken en welke de onbeschofte....

Gelukkig was de chirurg die mij behandelde een Nederlandstalige die, uiteraard, Frans sprak.
hospitaal St. Etienne is in St-Joost-ten-Node (OK, ligt vlak naast Schaarbeek)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2015, 15:52   #129
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
2. Het tweetalig karakter van de hulpverlening in de Brusselse ziekenhuizen
De geldende taalwetgeving in de ziekenhuizen is afhankelijk van de aard van het ziekenhuis en de dienstverlening. In de Brusselse context kunnen we drie types van ziekenhuizen onderscheiden: de openbare, de private en de universitaire ziekenhuizen. De openbare ziekenhuizen zijn aan de taalwetgeving onderworpen en moeten een tweetalige dienstverlening aanbieden. Private ziekenhuizen vallen niet onder de taalwetgeving maar worden wel door publieke middelen gesubsidieerd en werkten allen een eigen taalbeleidsplan uit om de tweetaligheid van het personeel te stimuleren. De universitaire ziekenhuizen tenslotte zijn verbonden aan een universiteit die zich tot een bepaalde taalgemeenschap richt en hoeven bijgevolg evenmin aan de tweetaligheidsvoorwaarde te voldoen. De spoeddiensten van alle ziekenhuizen, en in het verlengde hiervan de brandweer en MUG-interventieteams, worden wel geacht een tweetalige dienstverlening te garanderen.
http://www.briobrussel.be/ned/webpag...WebpageId=1187
Oud 21 december 2015, 15:54   #130
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Alsof we geen vrije keuze zouden hebben. Maar de Brusselaars hebben blijkbaar wel de vrijheid ééntalig Fransprekende ambulanciers naar Vlaanderen te sturen.

Krijgt men het nu werkelijk niet over de lippen te erkennen dat het protest van die Vlaamse burgemeesters gerechtvaardigd is?
Voor een aantal mensen hier is dat duidelijk té veel gevraagd. Verkeerde toestanden hoeven niet besproken te worden wanneer ze door Franstaligen veroorzaakt worden... "L'unité sacrée de la patrie belge" vraagt breeddenkendheid vanwege de Vlamingen...
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2015, 15:55   #131
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HRobin Bekijk bericht
Het kan altijd handig zijn om die pompier te kunnen vertellen in welke kamer er nog iemand aanwezig is, zodat ze rechtstreeks naar die kamer kunnen.
Mag ik daaruit opmaken dat jij hem dan maar terug stuurt en een nederlandstalige pompier eist ? Gaat degene in de brandende kamer gelukkig zijn met jouw keuze ?
Oud 21 december 2015, 15:56   #132
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Neen, wel dat jullie hier met die typische vlaams nationalistische sturm und drang, hoog overslaande en van woede trillende stem, rood aangelopen gezicht en alle pathos die daarbij hoort een drama aan het maken zijn.
Amaai zeg. Wat een woordgebruik!
Ik kan jouw gezicht niet zien, dus het kan evengoed lijkbleek zijn als rood aangelopen zijn, maar aan pathos ontbreekt het je zeker niet.
Oud 21 december 2015, 15:57   #133
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Voortredenerend op het relaas van de topic-starter ziet het ernaar uit dat Medische Zorgen nodig hebben buiten vlaanderen dat maar een "snotvod" groot is kan bestempeld worden als zijnde levensbedreigend.

Dus ook Nederland valt uit de boot, daar is het zelfs nodig TV programma met Nederlandse presentators te ondertitelen in een voor de vlaming verstaanbaar Nederlands.

Voor sommigen is het dus raadzaam een vlaamse privé brancardier mee te nemen op reis. Als er dan iets gebeurd ben je tenminste zeker dat alles goed afloopt.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2015, 16:00   #134
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mag ik daaruit opmaken dat jij hem dan maar terug stuurt en een nederlandstalige pompier eist ? Gaat degene in de brandende kamer gelukkig zijn met jouw keuze ?
Ik denk dat de conclusie die gemaakt moet worden niet is dat men de nederlandsonkundige pompier terugstuurt, maar wel dat het als signaal moet gelden om meer Nederlandstalige pompiers aan te werven opdat zulke situaties in de toekomst niet meer/minder voorvallen.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2015, 16:01   #135
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Amaai zeg. Wat een woordgebruik!
Ik kan jouw gezicht niet zien, dus het kan evengoed lijkbleek zijn als rood aangelopen zijn, maar aan pathos ontbreekt het je zeker niet.
Ik ben me kostelijk aan het amuseren. Je weet toch dat ik vlaams nationalisme bijzonder grappig vind ?
Oud 21 december 2015, 16:02   #136
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee nee mijn beste. Mensen die vragen dat de wet gerespecteerd wordt moeten uitgelachen worden en als 'vlaams nationalisten' bestempeld worden, ondertussen dat men de Brusselse Vlamingenhaters een hart onder de riem steekt wanneer die weeral eens Nederlandstaligen discrimineren. Dan is men pas een goede Vlaming. Een onderkruiper.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 21 december 2015 om 16:04.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2015, 16:03   #137
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht

Voor sommigen is het dus raadzaam een vlaamse privé brancardier mee te nemen op reis. Als er dan iets gebeurd ben je tenminste zeker dat alles goed afloopt.
Probeer het niet in het belachelijke te trekken. In het buitenland verkeert men niet in een ideale situatie en moet men roeien met de riemen die men heeft (en dus proberen zo goed als mogelijk te communiceren in bijvoorbeeld het Engels). In eigen land mag men daarentegen verwachten dat men zich in een betere situatie bevindt en in de eigen taal kan communiceren met medisch personeel.

Het is echt niet te geloven hoe men probeert goed te praten dat mensen in een taalgebied blijkbaar niet kunnen geholpen worden in de taal van dat taalgebied.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2015, 16:04   #138
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Probeer het niet in het belachelijke te trekken. In het buitenland verkeert men niet in een ideale situatie en moet men roeien met de riemen die men heeft (en dus proberen zo goed als mogelijk te communiceren in bijvoorbeeld het Engels). In eigen land mag men daarentegen verwachten dat men zich in een betere situatie bevindt en in de eigen taal kan communiceren met medisch personeel.

Het is echt niet te geloven hoe men probeert goed te praten dat mensen in een taalgebied blijkbaar niet kunnen geholpen worden in de taal van dat taalgebied.
In het belachelijke trekken ?
Het is gewoon belachelijk.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2015, 16:06   #139
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, wel dat jullie hier met die typische vlaams nationalistische sturm und drang, hoog overslaande en van woede trillende stem, rood aangelopen gezicht en alle pathos die daarbij hoort een drama aan het maken zijn. Voor iets dat uiteindelijk niet de norm is, maar wel de uitzondering.
Bij een tekort aan eigentalig personeel kiest de dispatcher er -gelukkig- voor om dan maar een anderstalige op pad te sturen om je te komen helpen. Of verkies je dat ze je eerst nog een uurje laten wachten, tot de nederlandstalige brancardier terug is van een transport ? Zolang je langs een taalgrens werkt, zullen zulke toestanden blijven voorvallen. Zolang ze de uitzondering blijven, zie ik niet in waarom ik me daar druk zou over maken.
Het was professor Etienne Vermeersch die enkel jaren geleden de franstaligen wees op het feit dat de notie "reciprociteit" duidelijk geen deel uitmaakt van hun vocabularium. Ik herhaal hetgeen ik enkele berichtjes eerder Another Jack voorlegde: stel u eens het omgekeerde scenario voor. Uitsluitend Nederlandstalige brancardiers die dienst moeten doen over de taalgrens in "Wallonie, terre d'accueil". Wees er maar van overtuigd dat de reactie niet lang zou uitblijven en heel wat heviger zou zijn dan het protest van een drietal Vlaamse burgemeesters. Daar horen we u niet over. U bent er wel als de kippen bij om te pogen diegenen die de hier aangekaarte situatie als abnormaal ervaren belachelijk te maken met zwaar overtrokken metaforen zoals "sturm und drang, hoog overslaande en van woede trillende stem, rood aangelopen gezicht en alle pathos die daarbij hoort".
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2015, 16:07   #140
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Voortredenerend op het relaas van de topic-starter ziet het ernaar uit dat Medische Zorgen nodig hebben buiten vlaanderen dat maar een "snotvod" groot is kan bestempeld worden als zijnde levensbedreigend.

Dus ook Nederland valt uit de boot, daar is het zelfs nodig TV programma met Nederlandse presentators te ondertitelen in een voor de vlaming verstaanbaar Nederlands.

Henri, bij ons in de kliniek in Ronse zijn er enkele nederlandse artsen aangeworven. Die kennen letterlijk geen woord frans, totaal niks. Ronse ligt pal op de taalgrens, en heeft franstalige faciliteiten. Ongeveer 20% van de patiënten die via spoed binnenkomen zijn franstalig.
Denk jij dat de franstaligen daar veel misbaar over maken ? Lees je verontwaardigde reacties in de pers ?
Neen dus, men is blij dat men snel en goed geholpen is door een arts die van aanpakken weet.
De kliniek organiseert zelf lessen nederlands en frans, die het personeel die dat wenst kan volgen. Wat ook veel succes kent.
Pragmatiek moet het volgens mij altijd kunnen winnen van fanatieke sfeermakerij.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be