Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 januari 2016, 00:41   #121
Lukkas
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als u het tegendeel kunt aantonen, hoor ik het graag.
Als u iets beweert, dan moet u ZELF met serieuze bewijzen afkomen.
Oud 28 januari 2016, 00:48   #122
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lukkas Bekijk bericht
Zo heb ik een man gekend die zijn dochters jarenlang verkrachtte en iedere zondag in de kerk zat. Volgens uw redenering was hij ook een vrome christen, want hij ging steeds bidden.
Idem hier. Ik had eind jaren '70 'n vriendin die uit 'n kroostrijk modelgezin kwam dat hoog stond aangeschreven in onze gemeente, waarvan de moeder godsdienst en catechese gaf en haar vader 'n hoge post had bij de belastingen en die elke zondag met heel de familie (6 kinderen) naar de kerk gingen.
Na 'n tijdje omgang vertelde ze me dat zij en haar 3 zusters als jonge meisjes steeds intiem bepoteld waren geweest door hun vader op hun kamers, dit met stilzwijgend medeweten van hun moeder.
Maar vroom waren ze wel, die ouders, dat wel...
Citaat:
En dan zwijg ik nog over de pedofiele 'vrome' priesters.
In de lagere (katholieke) school waar ik destijds zat (eind '60), hadden we ook 'n leraar in 't 5-de die graag de kinderen in en over hun korte broek betastte, toen ze naast 'm stonden en onderwijl hun klastaken verbeterde en becommentarieerde, aan een strategisch opgestelde lessenaar achteraan de klas.

Benieuwd wat Jezus daar allemaal van zou gezegd hebben...
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2016, 00:53   #123
Lukkas
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Helemaal niet. Dergelijke mensen zijn volgens mijn redenering helemaal niet in de categorie "vroom" te plaatsen. Ik sprak ook over "barmhartig leven", leven naar rechtvaardigheid en mededogen dus. Iemand die zijn eigen kinderen misbruikt, valt daar alvast niet onder. Op geen enkele wijze. Wat ik aanbreng, is meer dan alleen uiterlijkheden.
Voor u is dat blijkbaar toch kenmerkend voor een ware gelovige: naar een bidplaats gaan en maar bidden:

Citaat:
"Vrome" moslims die in Europa meestal zelfs niet naar een moskee gingen en zelfs hun dagelijkse gebeden niet uitvoerden.
De 'vrome' moslims van IS voeren de verordeningen van de profeet nochtans perfect uit: geen mededogen of rechtvaardigheid tegenover ongelovigen. Onderdrukking van vrouwen. Slavenhandel. De bloederige sharia. Joden uitroeien. Afijn, de lijst is lang. Nogmaals de moslims van IS zijn de ware volgelingen van de profeet.
Oud 28 januari 2016, 01:13   #124
geertvdb

Standaard

Citaat:
Ik heb het daar wel over, rekening houdend met het feit dat de zogenaamde "vluchtelingen"stroom voor een enorm groot deel bestaat uit die leeftijdscategorie.
Waarmee u de discussie ontwijkt. Het gaat er namelijk over dat u in de Westerse wereld een leegte ziet die opgevuld kan worden door religie. Terwijl ik maar vaststel dat over heel de wereld gelovigen zeer graag naar onze seculiere maatschappij willen komen. En dat is al zeer geruime tijd zo.

Dat is toch zeer vreemd. Al die gelovigen die dolgraag in een 'goddeloze ' maatschappij willen komen leven?

Ik heb het dus NIET over jonge mannen. Maar over GELOVIGEN.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2016, 01:17   #125
geertvdb

Standaard

Citaat:
Ik ben steeds benieuwd naar die verwijzing waarin te lezen zal zijn dat een atheïst abortus moreel verwerpelijk acht.
Wel, die zal zeker bestaan.

Waarom is dat belangrijk?

Stel dat elke atheist in de wereld ook voor abortus zou zijn. Is dat dan erg?

Stel u voor dat elke roodharige voor de doodstraf is, is dat dan ook erg?

Wat heeft het 1 met het ander te maken?
Oud 28 januari 2016, 01:18   #126
geertvdb

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Uw enigste criterium is vroomheid.

Ik heb atheïsten zowel als religieus ingestelde mensen als vriend. Ik kijk naar de mens.

Wat is er zo belangrijk aan vroomheid voor u?
Omdat hij denkt van zichzelf dat hij 'vroom' is natuurlijk.
Oud 28 januari 2016, 01:18   #127
geertvdb

Standaard

2

Laatst gewijzigd door geertvdb : 28 januari 2016 om 01:19.
Oud 28 januari 2016, 02:07   #128
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Idem hier. Ik had eind jaren '70 'n vriendin die uit 'n kroostrijk modelgezin kwam dat hoog stond aangeschreven in onze gemeente, waarvan de moeder godsdienst en catechese gaf en haar vader 'n hoge post had bij de belastingen en die elke zondag met heel de familie (6 kinderen) naar de kerk gingen.

...
In mijn jonge jaren heb ik ook zo'n anekdote meegemaakt met een ''vrome'' katoliek. Hij zong in het kerkkoor en hielp de pastoor met van alles en nog wa. Een echt voorbeeld voor de katolieke wereld dus.
We spreken hier over de jaren begin 70 toen een scheve schaats rijden nog een echt schandaal was.

We waren op een avond ergens in Mechelen gaan voetballen en in het naar huis rijden gingen we met heel de ploeg langs in een baancafé.
Zat onze vrome katoliek daar toch wel met zijn minnares zeker. Hij dacht dat daar niemand hem kende. Nog nooit zo rap iemand een café zien verlaten.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2016, 06:47   #129
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

AnarchoChristophe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Als u in elke post (en dat bedoel ik letterlijk!) begint te jammeren over de stoute links progressieven, dan heb ik het recht om dat te 'nuanceren'.
Euh, serieus?
Als u in elke post (en dat bedoel ik letterlijk!) begint te jammeren over de stoute links progressieven, ..... (vul de rest maar zelf in.)
Maar UW verklaring is absolute nonsens. Ik denkt dat de mijne correct is.
Hoe, de 'nieuw atheïsten? Wie waren de 'oud atheïsten'?
ik denk dat niet!
Ha, ok,
Er zit veel haat in u.
Veel succes!
Samenvatting van wat met moeite uw post genoemd kan worden:
"Nietes, nietes, nietes, ok, haha."

Overigens, iemand die niet weet wat nieuw-atheïsten zijn moet zich feitelijk niet aan discussie over godsdienst en levensovertuiging wagen. Ga wat google'n.
Oud 28 januari 2016, 08:18   #130
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Al meermaals heb ik het op dit forum gesteld: de leegheid van het Westen (en het failliet van de christelijke Kerken in westelijk en noordelijk Europa) duwt mensen in die richting.
het is niet omdat die vrouwen een leegheid zien dat die er effectief is.

Ook als niet-gelovige kan je een zeer zinvol leven hebben met diepgang in het denken. Ik zie niet in waarom geloof daar een meerwaarde zou in hebben.
Oud 28 januari 2016, 08:26   #131
geertvdb

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Samenvatting van wat met moeite uw post genoemd kan worden:
"Nietes, nietes, nietes, ok, haha."
Tiens, dat is net wat ik denk van al uw posts.
U herhaalt elke keer hetzelfde. Namelijk: alles is de 'schuld' van de ... (vul maar zelf in) ....
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Overigens, iemand die niet weet wat nieuw-atheïsten zijn moet zich feitelijk niet aan discussie over godsdienst en levensovertuiging wagen. Ga wat google'n.
Dit is toch het toppunt van hypocrisie. . Heb ik u niet gevraagd ze te googlen?

U mag ook een BEWIJS geven dat deze nieuw atheïsten verantwoordelijk zijn voor al het onheil dat u hen toedicht.

Ik denk dat zij zeer hoogstaande mensen zijn die met rationele argumenten de 'ignorance' in deze wereld bestrijden.
Oud 28 januari 2016, 08:47   #132
Odol
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht

Ook als niet-gelovige kan je een zeer zinvol leven hebben met diepgang in het denken. Ik zie niet in waarom geloof daar een meerwaarde zou in hebben.
De perceptie van de leegheid en de perceptie van de opvulling.

Niet meer moeten nadenken, uw leven laten leiden. Dan ervaar je de leegte niet natuurlijk.
Dat je een leugen leeft, daar denk je dan natuurlijl niet meer over na ....
De islam is daar bijzonder goed in, 5 keer per dag geef je onzin aan je leven.
Zombies.
Odol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2016, 08:48   #133
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Correctie: "Ik zie geen andere, voor mij zinvolle verklaring."

Voor mij, maar ook in het algemeen.

Vrouwen in de islam hebben een weinig benijdenswaardige positie. In vele opzichten. Ze hebben zoals ik reeds ettelijke keren stelde - bijvoorbeeld - slechts recht op de helft van de nalatenschap in vergelijking met een mannelijke erfgenaam. Dit zegt Allah zelf. Religieus is deze ondergeschiktheid van de vrouw ook te bemerken. Het vrijdaggebed louter voorbehouden aan mannen (slaven, kinderen, en vrouwen horen thuis te bidden). Er zijn geen vrouwelijke imams. En zo zijn er vele voorbeelden te noemen over de weinig fraaie maatschappelijke positie van moslima.

De islam is een moraal van rond de 10de eeuw. Waar vrouwen een soort tweederangs burgers waren. En dat is in de islam nu nog altijd zo. Zoals dit lange tijd bij onze vrouwen het geval was als gevolg van de christelijke moraal.

En dus , Westerse vrouwen die overgaan tot de islam maneuvreren zich, weliswaar vrijwillig, in deze onderdanige en afhankelijke positie. Zij vertonen dus een masochistische tendens. Zoals ik zei.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 januari 2016 om 09:11.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2016, 08:52   #134
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Odol Bekijk bericht
De perceptie van de leegheid en de perceptie van de opvulling.

Niet meer moeten nadenken, uw leven laten leiden. Dan ervaar je de leegte niet natuurlijk.
Dat je een leugen leeft, daar denk je dan natuurlijl niet meer over na ....
De islam is daar bijzonder goed in, 5 keer per dag geef je onzin aan je leven.
Zombies.
Gelovigen laten idd zich vooral leiden, ze moeten geen zin geven aan het leven, dat wordt voor jou al gedaan. Het is een gemakkelijkheidsoplossing die nog altijd snel genomen wordt.
Oud 28 januari 2016, 09:04   #135
geertvdb

Standaard

Citaat:

Nagel op de kop.

Het is toch al erg dat men in een ingebeeld opperwezen moet geloven, om een 'vol' bestaan te hebben.
Oud 28 januari 2016, 09:42   #136
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Lees eens goed en probeer dan volledig te zijn.
Volledig genoeg voor mij. Ik heb geen zin in woordspelletjes.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2016, 10:40   #137
Klein Licht
Minister-President

Standaard

Citaat:
Welke cijfers vond u dan over het aantal mensen die de islam de rug hebben toegekeerd?
Jahweh heeft het mij verteld

Hij is tot mij gekomen in een visioen
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2016, 12:17   #138
Lukkas
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

2!

Trouwens godsdienstfanaten geloven in iets, dat totaal niet bewezen is. Hoe kan iemand met gezond verstand nu geloven dat een bloeddorstige en criminele 'profeet' als mohammed door een 'liefdevolle' god werd gezonden.

Iemand die fanatiek een bepaalde godsdienst aanhangt, is niet tegen het echte leven opgewassen. Dat is een mens zonder ruggengraat. Vrouwen die zich bekeren tot de islam, plaats ik in dezelfde categorie als degenen die liefdesbrieven schrijven naar Dutroux of Breivik. Deze vrouwen zijn ook psychisch onstabiel en zoeken een bepaalde macht waar zij zich aan kunnen onderwerpen en dat hen stuurt.

Het veelgodendom beïnvloedde vroeger ook enorm de levenswijze van vele volkeren. Wat schiet daar nu nog van over? Bijna geen mens die daar nog in gelooft. Religie is gewoon een verzinsel van de mensheid.

Het Nazisme was in Duitsland ook een enorme cultus dat vele mensen meezoog. Dat was zeer goed uitgekiend door Hitler en zijn volgelingen. Met godsdiensten, vooral de islam, is dat juist hetzelfde.

Laatst gewijzigd door Lukkas : 28 januari 2016 om 12:29.
Lukkas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2016, 12:41   #139
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lukkas Bekijk bericht
2!

Trouwens godsdienstfanaten geloven in iets, dat totaal niet bewezen is. Hoe kan iemand met gezond verstand nu geloven dat een bloeddorstige en criminele 'profeet' als mohammed door een 'liefdevolle' god werd gezonden.

Iemand die fanatiek een bepaalde godsdienst aanhangt, is niet tegen het echte leven opgewassen. Dat is een mens zonder ruggengraat. Vrouwen die zich bekeren tot de islam, plaats ik in dezelfde categorie als degenen die liefdesbrieven schrijven naar Dutroux of Breivik. Deze vrouwen zijn ook psychisch onstabiel en zoeken een bepaalde macht waar zij zich aan kunnen onderwerpen en dat hen stuurt.

Het veelgodendom beïnvloedde vroeger ook enorm de levenswijze van vele volkeren. Wat schiet daar nu nog van over? Bijna geen mens die daar nog in gelooft. Religie is gewoon een verzinsel van de mensheid.

Het Nazisme was in Duitsland ook een enorme cultus dat vele mensen meezoog. Dat was zeer goed uitgekiend door Hitler en zijn volgelingen. Met godsdiensten, vooral de islam, is dat juist hetzelfde.
Gelovigen (in Jaweh, Jezus, Allah, enz, enz.) zijn in wezen bange mensen. Die hoop, steun, en houvast zoeken bij een zogenaamde bovennatuurlijke kracht. En om die kracht gunstig te stemmen tegenover de persoon, moet deze laatste dan bidden en andere rituelen handelingen verrichten.

Eigenlijk is het een vrij primitieve bedoening die in niets verschilt met de godsdiensten der natuurvolkeren. Alle godsdienst steunen in feite op angst. Hetgeen wel menselijk is natuurlijk en het kan helpen om het leven gemakkelijker aan te kunnen. Maar in feite stoelt het allemaal op verbeelding , gevoed door schrik. Een godsdienst beleven is uiteindelijk een vorm van zelftherapie.

Een godsdienst wordt wel hinderlijk, ja zelfs gevaarlijk, indien deze zich begint te moeien met het persoonlijk leven van niet-gelovigen. Met deze bemoeienis moet in de kortste keren komaf gemaakt worden. Vaneiges.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 januari 2016 om 12:48.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2016, 12:52   #140
DewareJakob

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Leven we dan in een islamitisch land of onder de sjaria?
Dat is inderdaad een vraag die zich opwerpt. Kan iemand in dit land binnen zijn islam-gemeenschap zonder problemen te krijgen vertellen dat hij aan dat 'geloof' verzaakt?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be