Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 maart 2016, 12:03   #121
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Bij kindergeld valt er denkelijk niet zo veel te rapen. Indien men die redenering zou toepassen op werkloosheidsuitkeringen zal er wel meer geld te rapen vallen. Waarom moet en werkloze tientallen jaren een uitkering krijgen terwijl in dat gezin een gezinsinkomen is van 3/4/5.000 euro of meer per maand?
Dat men een aantal jaren recht heeft op die uitkering indien men voldoende jaren bijgedragen heeft lijkt me logisch. maar in sommige gevallen is die uitkering een extra luxe-inkomen.
Ik ben het met u eens. Wij zijn overigen het enige land in de EU waar de werklozenuitkering probleemloos in de tijd blijvend wordt doorbetaald. Dat werd even aangekaart bij de vorming van de huidige federale regering maar CD&V heeft onmiddellijk dat afgeblokt.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2016, 12:08   #122
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Kijk, we moeten toch een beetje consequent blijven. Moet elke "financier" (ik versta daaronder iedereen die een sociale last betaalt) aan de sociale zekerheid "winnen"? Dit kan toch niet en dat is ook de bedoeling niet. Ga je nu echt beweren dat een gezin met een dubbel inkomen van twee flink verdienende goed opgeleide ouders dat manna van de kinderbijslag nodig hebben? Dit valt niet te rechtvaardigen, de kost van de kinderopvoeding is voor de goedverdieners niet hoger als voor de gezinnen met een laag inkomen. Als die slogan van "een kind is een kind en dus voor iedereen gelijk" door dik en dun moet blijven gelden, dan horen we ook eens de omgekeerde situatie te bekijken. Dan kan ik vooropstellen "een belastingbetaler is een belastingbetaler en bijgevolg moet het te betalen belastingbedrag voor iedereen gelijk zijn". Dit zou, met reden, een stuitend standpunt zijn. Waarom hoeft dan, wanneer het om te ontvangen geld (zoals de kinderbijslag) gaat die absolute gelijkheid blijven gelden?
Als je enkel kindergeld gaat geven aan armen, en de mensen die netto bijdragen aan het systeem in de kou laat staan, zaag je de poten onder je eigen systeem uit. Idem dito voor werkloosheidsuitkeringen: waarom zou ik deelnamen aan een verzekering waar ik geen gebruik van kan maken ?

De dag dat dat gebeurt gaan er massas mensen overgaan naar een zelfstandigenstatuut. En zeker voor de betere verdieners betekent dat veel minder RSZ bijdragen. Een probleem voor de armen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2016, 12:10   #123
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Bij kindergeld valt er denkelijk niet zo veel te rapen. Indien men die redenering zou toepassen op werkloosheidsuitkeringen zal er wel meer geld te rapen vallen. Waarom moet en werkloze tientallen jaren een uitkering krijgen terwijl in dat gezin een gezinsinkomen is van 3/4/5.000 euro of meer per maand?
Dat men een aantal jaren recht heeft op die uitkering indien men voldoende jaren bijgedragen heeft lijkt me logisch. maar in sommige gevallen is die uitkering een extra luxe-inkomen.
Sorry, pajoske, dit is onzin.

Als jij een brandverzekering hebt, en je huis brandt af, wil je toch ook je geld zien, ongeacht je zelf financieel in de mogelijkheid bent om het huis te herbouwen ?

Ik betaal bijdragen voor de werkloosheidsverzekering en ik wil er dan ook gebruik van kunnen maken.
Oud 16 maart 2016, 12:12   #124
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ja, voor mijn eerste was er een plaatsje vrij 1 jaar na onze aanvraag. Dat kwam neer op 4 maand na de geboorte. Voor mijn 2e was ons inkomen gestegen en moesten we al bij 27 euro betalen dacht ik. Het was toen goedkoper om bij een privé creche te gaan. Dat is nog zo een pervers effect natuurlijk. Op de duur ga je bij de IKG creches alleen nog maar de "goedkope" kinderen krijgen, waardoor het systeem nog onbetaalbaarder wordt.
Wij betalen 30 euro per dag in een private creche.

IKG creches hebben we nog niet eens naar gekeken.
Oud 16 maart 2016, 12:13   #125
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Inderdaad, dat was, naast het verbeteren van het welzijn in de minder begoede gezinnen, een tweede doelstelling. Het is evenwel zo dat die kinderbijslag niet altijd wordt gebruikt waarvoor ze uiteindelijk bedoeld is.
Dat is ook onzin. Kinderbijslag had maar een doel: de demografie. Al de rest is er nadien bij verzonnen.
Oud 16 maart 2016, 12:26   #126
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ben het met u eens. Wij zijn overigen het enige land in de EU waar de werklozenuitkering probleemloos in de tijd blijvend wordt doorbetaald. Dat werd even aangekaart bij de vorming van de huidige federale regering maar CD&V heeft onmiddellijk dat afgeblokt.
In België is werkloosheid ook beperkt in tijd : vroeger was dat art 80 (Miet Smet).
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2016, 12:31   #127
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Het IMF vindt mijn salaris niet hoog...
Nu is hét moment om opslag te vragen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2016, 13:25   #128
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Je gaat er vanuit dat 15-20 jaar ervaring als vastbenoemd leerkracht je interessant maakt op de arbeidsmarkt ?

Ik veronderstel dat je doelt op prive scholen, want voor de rest ga je blij mogen zijn met een starterssalaris.

Waarom zet je de stap dan niet ?
Omdat je ook in het onderwijs carrière kan maken.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2016, 13:26   #129
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

de verdoken noord-zuid-transfers via de sociale zekerheid met 13,7 miljard euro verminderen. ze zullen gelukkig zijn op het Elysette ...
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2016, 13:27   #130
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Er zijn twee domeinen waarin actie ondernomen kan worden.

Een eerste :
is snoeien in het aantal overheidsjobs. In weinig andere Europese landen geeft de overheid zoveel uit aan personeel. Niet omdat de salarissen voor het overheidspersoneel in België hoog liggen, maar omdat er (te) veel mensen voor de overheid werken. Daar ligt veel ruimte voor structurele besparingen, merkt het IMF op, door het overheidsapparaat af te slanken en niet-kerntaken af te stoten.

Een tweede ;
domein waar nog veel bespaard kan worden, is de sociale zekerheid.
Er gaat veel geld om in de sociale zekerheid in ons land. Maar het systeem levert povere resultaten op, omdat de uitkeringen onvoldoende terechtkomen bij de mensen die dat echt nodig hebben. Onze sociale zekerheid is niet selectief genoeg. Als de uitkeringen doelmatiger worden gemaakt, kan met
13,7 miljard euro minder uitgaven in de sociale zekerheid de ongelijkheid even sterk worden teruggedrongen, poneert het IMF.

http://www.tijd.be/opinie/commentaar...744328-620.art

Gaat Dewever en zijn ambtenarenvrienden van de nva in eigen voeten schieten?
13,7 miljard euro minder uitgaven, goed idee, die kunnen dan ook naar Wallonie en de zuilen gesluisd worden.
Oud 16 maart 2016, 13:28   #131
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Jack schreef dat hij 15 jaar lang een onregelmatig lesrooster (10u/week?) had en van school tot school reed met een oude auto op lpg.
Die mens was eigenlijk grotendeels werkloos.
Als hij niet liegt want die mens zit hier 24/24, 7/7!
Waar haal je dat nu weer?
Ik heb altijd full-time gewerkt.

Het is niet omdat mijn job uw leven 24/24, 7/7 beheerst, dat ik dan ook effectief op dit forum zit...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2016, 13:30   #132
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In België is werkloosheid ook beperkt in tijd : vroeger was dat art 80 (Miet Smet).
In België is de werklozenuitkering niet beperkt in de tijd. Het beperken werd op tafel gelegd tijdens de regeringsonderhandelingen (en het was zelfs een van de punten uit het verkiezingsprogramma van N-VA) maar het werd afgeschoten door de tsjeven.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2016, 13:32   #133
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Het IMF stelt vast dat er te veel leerkrachten zijn. Welke zou jij het eerste afdanken ? Degene met een hoog salaris, weinig motivatie en neerwaarts potentieel of de andere ?
me moeten idd voorzichtig zijn en hen niet allemaal over dezelfde kam scheren ... diegenen die op woensdagnamiddag gaan tennissen of thuis zitten niksen, die lopen wel in de kijker natuurlijk, zij gaan er als eerste uit.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2016, 13:35   #134
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
13,7 miljard euro minder uitgaven, goed idee, die kunnen dan ook naar Wallonie en de zuilen gesluisd worden.
naief hoor, die zijn inmiddels al meermaals naar daar gesluisd!
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2016, 13:48   #135
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Als jij een brandverzekering hebt, en je huis brandt af, wil je toch ook je geld zien, ongeacht je zelf financieel in de mogelijkheid bent om het huis te herbouwen ?

Ik betaal bijdragen voor de werkloosheidsverzekering en ik wil er dan ook gebruik van kunnen maken.
Ik betaal via belastingen bijdragen aan de werkloosheidsverzekering en kan er geen gebruik van maken.
M.a.w. als de werkloosheidsuitkeringen beperkt worden tot de bijdragen die de werknemers daarvoor bijdragen mag men voor mijn part levenslang een dikke uitkering geven. Maar ik zou wel eens graag vernemen hoe de verhouding ligt tussen inkomsten zonder extra overheidssubsidie en uitgaven van de werkloosheidskas.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2016, 14:03   #136
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad, dat was, naast het verbeteren van het welzijn in de minder begoede gezinnen, een tweede doelstelling.
Ik denk dat je beter de geschiedenis van kinderbijslag eens doorneemt. De kinderbijslag is er gekomen na WO I om de demografie terug op peil te brengen. In eerste instantie was deze enkel voor private aannemers van openbare werken verplicht. Pas in een late fase is de kinderbijslag algemeen geworden. Zelfs op de dag van vandaag wordt in de kinderbijslag geen onderscheid gemaakt tussen gegoede en minder gegoede gezinnen.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2016, 14:03   #137
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
me moeten idd voorzichtig zijn en hen niet allemaal over dezelfde kam scheren ... diegenen die op woensdagnamiddag gaan tennissen of thuis zitten niksen, die lopen wel in de kijker natuurlijk, zij gaan er als eerste uit.
Bron ?

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2016, 14:52   #138
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de lastpost Bekijk bericht
Heeft Baqrt De Wever maanden geleden niet gezegd dat er nog zeer veel geld te rapen was bij de sociale zekerheid?

En wie herinnert zich niet het hoongelach van de linkse partijen en van de extreemlinkse CD&V... en hun 'aan de sociale zekerheid zal niet meer geraakt worden'.

Uiteindelijk zal elke rechtgeaarde mens gaan begrijpen dat niet de N-VA het probleem is in deze regering maar de CD&V.
Natuurlijk weet iedereen die zich terdege informeert dat CD&V het grote probleem is. Het is echter zo dat de meerderheid van de bevolking zich niet terdege informeert, want moest dat het geval zijn was CD&V 30 jaar geleden al compleet geimplodeerd.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2016, 08:02   #139
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Maar je beseft toch wel dat de sociale zekerheid als fundering het solidariteitsprincipe heeft? Je kunt zoiets niet in stand houden als je eist dat iedereen die bijdraagt er ook evenveel weer uithaalt. Dit kan doodeenvoudig niet. Vandaar dat de s.z. gepaard gaat met een dwang, laten we het maar onomfloerst zeggen: een procentueel beslag op het inkomen.
Zoals ik eerder aangaf: ik stel nergens dat ze het nodig hebben, en ik stel nergens dat ze evenveel of meer uit de SZ moeten kunnen halen dan dat ze er in steken. Maar het principe "je steekt er onbeperkt in en je mag er niets uithalen" waar de huidige evolutie gewag van maakt, heeft niets te maken met solidariteit. Dat is domweg platte diefstal waarmee je één groep alles gaat geven op kosten van een andere groep. Logisch dat de netto financiers dat niet meer gaan pikken.

En je fietst eigenlijk omheen de vraag heen: hoe ga je die mensen motiveren om alsnog te blijven bijdragen? Hoe ga je die mensen overtuigen dat ze die vorm van diefstal ondergaan?
Je suggereert het antwoord uiteraard wel: ze moeten gedwongen worden. Het gevolg daarvan is dat je ze ook dwingt richting ontwijkings-mechanismen en/of emigratie-mechanismen. Het gevolg daarvan is evident: je systeem klapt in elkaar. Is dat een positieve evolutie?
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2016, 08:09   #140
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:

Je gaat dan inderdaad veel beter gebruik maken van privé-verzekeringen.

An sich is dat vandaag de dag eigenlijk al het geval. Van zodra je over het plafond verdient, ben je beter dat je jezelf in een vennootschapsvorm zet, waarbij je jezelf dat plafond uitkeert en waarbij je jezelf een extra kapitaal opbouwt voor je pensioen. Geen onbeperkte bijdragen meer in een zwart gaat waar je zelf niets mee aan hebt, en je bouwt bovendien een deftig pensioen op.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be