Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 december 2017, 12:45   #121
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
2
3
Oud 6 december 2017, 12:47   #122
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ze hebben in Catalonie een staatsgreep uitgevoerd.
Heb je het over de Spaanse vloot vol met Guardia Civiles die moesten de opstand neerslaan?
Als er al een poetsj was, dan kwam het niet van de Puig...

Maar artikel 155 kun je wel een staatsgreep.
Stel je voor, 7% van de stemmen regeert nu alleen over Catalonië.
Een absolute minderheid dus.
Waarom 7%?
De PP haalde met zijn afdelingkje bij de vorige verkiezingen in Catalonië 7% van de stemmen.
Al de rest ging naar andere partijen.
En Rajoy en zijn vrouwelijke minister regeren nu alleen over Catalonië.
Als dat geen staatsgreep is...

Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 6 december 2017 om 12:51.
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2017, 12:54   #123
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Heb je het over de Spaanse vloot vol met Guardia Civiles die moesten de opstand neerslaan?
Als er al een poetsj was, dan kwam het niet van de Puig...

Maar artikel 155 kun je wel een staatsgreep.
Stel je voor, 7% van de stemmen regeert nu alleen over Catalonië.
Een absolute minderheid dus.
Waarom 7%?
De PP haalde met zijn afdelingkje bij de vorige verkiezingen in Catalonië 7% van de stemmen.
Al de rest ging naar andere partijen.
En Rajoy en zijn vrouwelijke minister regeren nu alleen over Catalonië.
Als dat geen staatsgreep is...
Dat is nu eenmaal de wet. Trouwens de Belgische zegt:

Citaat:
Art. 7

De grenzen van de Staat, van de provincies en van de gemeenten kunnen niet worden gewijzigd of gecorrigeerd dan krachtens een wet.
Citaat:
Art. 5

Het Vlaamse Gewest omvat de provincies Antwerpen, Limburg, Oost-Vlaanderen, Vlaams-Brabant en West-Vlaanderen. Het Waalse Gewest omvat de provincies Henegouwen, Luik, Luxemburg, Namen en Waals-Brabant.

Een wet kan bepaalde gebieden, waarvan zij de grenzen vaststelt, aan de indeling in provincies onttrekken, ze onder het rechtstreekse gezag plaatsen van de federale uitvoerende macht en ze een eigen statuut toekennen. Deze wet moet worden aangenomen met de meerderheid bepaald in artikel 4, laatste lid.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 6 december 2017 om 12:56.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2017, 13:30   #124
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Helemaal en objectief correct. (Tot spijt van de flaminganten hier).
Trouwens: Carles is het beste wat Rajoy's positie in Spanje ooit kon overkomen.
Hoerenchance. Hij heeft het meesterlijk benut, die Klootmans-van-de-Schoof.
Niet dat ik er blij van kan worden, maar Rajoy gaat zijn eigen positie hiermee in spanje versterkt hebben. Hij, de man die de eenheid wist te verdedigen en bewaren, bla bla. Dat zijn partij in catalonië zelf niets voorstelt zal hem worst wezen.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2017, 13:34   #125
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Niet dat ik er blij van kan worden, maar Rajoy gaat zijn eigen positie hiermee in spanje versterkt hebben. Hij, de man die de eenheid wist te verdedigen en bewaren, bla bla. Dat zijn partij in catalonië zelf niets voorstelt zal hem worst wezen.
Als de eenheid in Spanje behouden blijft en Catalonië krijgt in ruil wat extra bevoegdheden, dan ben ik in ieder geval erg blij met de uitkomst.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2017, 13:40   #126
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Je kan als huurder ook geen huurhuis in bezit nemen.

Dat valt niet onder het zelfbeschikkingsrecht.
Dat moet je aan Spanje vertellen; het zijn zij die huurden... of moet ik zeggen dat het krakers waren???
Die laatste krijgt men ook moeilijk buiten... maar Catalonië was geen verlaten eigendom... Dus zijn het zelfs geen krakers maar doodgewone veroveraars die denken dat ze het recht hebben om de tijd stil te zetten op het ogenblik dat het hun het beste uitkomt...

Dat is een strategie die de grote francofonie ook steeds weer opnieuw toepast... democratie durven ze dat dan nog te noemen...

Alles verandert en staat op de helling tot de dag dat het in hun voordeel uitvalt en dan wordt het gebetonneerd in de grondwet... Zo kennen wij onze zogezegde landgenoten...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2017, 13:44   #127
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Als de eenheid in Spanje behouden blijft en Catalonië krijgt in ruil wat extra bevoegdheden, dan ben ik in ieder geval erg blij met de uitkomst.
Het eerste is eigenlijk een zekerheid. Het tweede op termijn uiterst waarschijnlijk. Politiek zal het nog wel een gehakketak worden.
Rajoy heeft dan wel een politiek akkoord met Sanchez en met Rivera om de grondwet aan te passen om het mogelijk te maken (wat nu niet zo is) om de autonomie van catalonië te verhogen, maar dat is nog niet omgezet in concrete beslissingen. Rajoy zal vermoedelijk op de rem willen staan, terwijl de andere twee vooruit willen. En alle 3 zijn ze even allergisch aan regionale koorts, dus moest het nieuwe catalaanse parlement na 21/12 teveel van de schoof zijn kloten geven dan gaan ze het zeker nog wat naar de griekse kalender verzenden.
Catalonië heeft na 21/12 een periode van rust nodig, en discreet overleg met de grote nationale partijen. Het kan enkel vanuit het federaal niveau komen, dus daar moeten ze aan diplomatie doen. Met de bijkomende moeilijkheid dat PP eigenlijk niet wil, maar vermoedelijk wel iets zal moeten doen.

edit : en persoonlijk zou ik dat ook een goede zaak vinden, navarra en baskenland hebben die fiscale autonomie nu ook en de zaak draait naar ieders tevredenheid. Het enige dat voor mij niet kan is dat secessionisten denken dit unilateraal te kunnen afdwingen. Dan is het logisch dat de staat ingrijpt.

Laatst gewijzigd door Pandareus : 6 december 2017 om 13:53.
Oud 6 december 2017, 13:58   #128
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Het eerste is eigenlijk een zekerheid. Het tweede op termijn uiterst waarschijnlijk. Politiek zal het nog wel een gehakketak worden.
Rajoy heeft dan wel een politiek akkoord met Sanchez en met Rivera om de grondwet aan te passen om het mogelijk te maken (wat nu niet zo is) om de autonomie van catalonië te verhogen, maar dat is nog niet omgezet in concrete beslissingen. Rajoy zal vermoedelijk op de rem willen staan, terwijl de andere twee vooruit willen. En alle 3 zijn ze even allergisch aan regionale koorts, dus moest het nieuwe catalaanse parlement na 21/12 teveel van de schoof zijn kloten geven dan gaan ze het zeker nog wat naar de griekse kalender verzenden.
Catalonië heeft na 21/12 een periode van rust nodig, en discreet overleg met de grote nationale partijen. Het kan enkel vanuit het federaal niveau komen, dus daar moeten ze aan diplomatie doen. Met de bijkomende moeilijkheid dat PP eigenlijk niet wil, maar vermoedelijk wel iets zal moeten doen.

edit : en persoonlijk zou ik dat ook een goede zaak vinden, navarra en baskenland hebben die fiscale autonomie nu ook en de zaak draait naar ieders tevredenheid. Het enige dat voor mij niet kan is dat secessionisten denken dit unilateraal te kunnen afdwingen. Dan is het logisch dat de staat ingrijpt.
Mooi dat je toegeeft dat het om pure Spaanse chantage tegen de Catalaanse wil van het volk in gaat
Alleen oerdom dat je dat democratie blijft noemen...
Want morgen worden er, zogezegd uit pure democratie, weer oorlogen uitgevochten...
Zeg mij waar de meerderheid van een volk bestaat dat oorlog wil??? Een opgeklopte staatskudde daar en tegen...

Laatst gewijzigd door marie daenen : 6 december 2017 om 13:58.
Oud 6 december 2017, 14:52   #129
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mooi dat je toegeeft dat het om pure Spaanse chantage tegen de Catalaanse wil van het volk in gaat
Leg mij geen woorden in de mond aub... ik geef dat helemaal niet toe. Dit is geen "chantage", maar een staat die soeverein beslist over iets dat grondwettelijk exclusief in haar bevoegdheid ligt.
Citaat:
Alleen oerdom dat je dat democratie blijft noemen...
Uiteraard, de grondwet respecteren en doen toepassen, veel democratischer kan het er niet aan toegaan hoor.

Citaat:
Want morgen worden er, zogezegd uit pure democratie, weer oorlogen uitgevochten...
Zeg mij waar de meerderheid van een volk bestaat dat oorlog wil??? Een opgeklopte staatskudde daar en tegen...
Jamaar, wat is het nu ? Je bent kwaad als men de democratie volgens jou niet volgt, en bent nu ook kwaad als men die wel volgt ?

Laatst gewijzigd door Pandareus : 6 december 2017 om 14:53.
Oud 6 december 2017, 15:17   #130
Zephyrkaos
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
En nu in het Nederlands AUB.
ik betwijvel dat het marie was of ze had al die woorden vergeten

Franse propaganda
facistisch imperialistisch
dictatuur van de minderheid
Vlaamshaters
ondemocratisch land
anti-Vlaamse
nep-democratie
francofone privileges
franstalige privileges
ondemocratisch
waalse schoemelaars
meelopers van onze linkiewinkies
franstalig racisme
francofone grootheid
francofoon racisme
roedel wolven

Laatst gewijzigd door Zephyrkaos : 6 december 2017 om 15:23.
Zephyrkaos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2017, 16:20   #131
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je kunt precies wel niet uitleggen waarin dat slimme dan bestaat, want hetgeen erna komt van uitleg is nonsens.
....
Serieus ?

Citaat:
...Fout, ook vóór het uitschrijven van het internationaal aanhoudingsmandaat kon men Puigdemont overal in Spanje oppakken.
Men schrijft het uit, trekt het dan weer in, en nu kom jij zeggen : "slimme zet".
Ze zijn gewoon weer terug waar ze stonden.
Iemand die 2 stappen voorwaarts zet en dan weer 2 achterwaarts heeft wel wat calorieën verbrand, maar vooruitgaan doet ie niet.
Niks fout. Jij ziet het gewoon niet vrees ik.
Eerst was er een aanhoudingsbevel, nadien is er een Europees aanhoudingsbevel bijgekomen.
Alleen dat laatste is vervallen.

2 stappen voorwaarts, ééntje terug.
Zo simpel is het.
Oud 6 december 2017, 16:27   #132
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met de wil van de Catalanen... Hoe kun je dat een staatsgreep noemen? Of bent u tegen het zelfbeschikkingsrecht der volkeren?
Vooral als je, zoals tot nu toe, met zogezegde democratische opwerpingen afkomt...
Jij met je 'democratie'.... 'Met de wil van de Catalanen...'

Hoeveel % van de Catalanen ?

En jou zelfbeschikkingsrecht = recht om een staatsgreep uit te voeren ?

Nu lig ik toch echt in een deuk hoor.
Het laatste beetje serieuse dat je nog had, dat ben je nu wel helemaal kwijt vrees ik....
Oud 6 december 2017, 18:54   #133
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Jij met je 'democratie'.... 'Met de wil van de Catalanen...'

Hoeveel % van de Catalanen ?

En jou zelfbeschikkingsrecht = recht om een staatsgreep uit te voeren ?

Nu lig ik toch echt in een deuk hoor.
Het laatste beetje serieuse dat je nog had, dat ben je nu wel helemaal kwijt vrees ik....
Het zelfbeschikkingsrecht van de volkeren is een erkent recht,... is de democratie zelf...
als jij, omdat dat beter in jouw plaatje past en in het plaatje van de veroveraars van vroeger en nu, een geforceerde grondwet boven het recht van de volkeren en boven de democratie plaatst...
Kom dan niet zagen dat anderen niet weten wat democratie is...

We weten tot wat 'befehl is befehl' geleid heeft, kom morgen niet zagen wanneer we tot de constatie komen dat 'de grondwet is de grondwet' tot dezelfde onmenselijke situaties leidt...

Democratie gaat boven alles en wetten, gestemde wetten moeten eerst en vooral aan de democratische principes voldoen en dan mag men stellen dat ze op democratische wijze kunnen afgedwongen worden... maar daar voldoet de grondwet in Spanje niet aan en de huidige problemen in Spanje bewijzen dat overduidelijk...
Oud 6 december 2017, 18:59   #134
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Als Rajoy denkt dat, zelfs bij een lichte overwinning van de Spaansgezinden in Catalonië, zijn probleem opgelost is, dan dwaalt hij.

Verder wacht ik rustig af, wat betreft eerst de Catalaanse, en dan later de Spaanse verkiezingen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2017, 19:07   #135
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Als Rajoy denkt dat, zelfs bij een lichte overwinning van de Spaansgezinden in Catalonië, zijn probleem opgelost is, dan dwaalt hij.

Verder wacht ik rustig af, wat betreft eerst de Catalaanse, en dan later de Spaanse verkiezingen.
Wie wint is van geen belang. Als de separatisten iets willen bereiken gaan ze binnen de EU (of Spanje!) bondgenoten moeten zoeken (en de Vlaamse Vendeliers zijn quantité néglgeable).
Oud 6 december 2017, 19:14   #136
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
....Maar het is wel grappig dat jij en anderen altijd zeggen dat het Spaanse gerecht volkomen onafhankelijk is, maar dan is het plots wel een slimme zet van Rajoy...
Dat was idd een typfoutje van mij, maar in de link van de openingsposting stond het wel juist.
Het moet 'Het Spaanse Hooggerechtshof ' zijn natuurlijk, maar iedereen zal dat wel geweten hebben denk ik.
Mijn excuses voor dit foutje.
Oud 6 december 2017, 19:26   #137
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het zelfbeschikkingsrecht van de volkeren is een erkent recht,... is de democratie zelf...
als jij, omdat dat beter in jouw plaatje past en in het plaatje van de veroveraars van vroeger en nu, een geforceerde grondwet boven het recht van de volkeren en boven de democratie plaatst...
Kom dan niet zagen dat anderen niet weten wat democratie is...

We weten tot wat 'befehl is befehl' geleid heeft, kom morgen niet zagen wanneer we tot de constatie komen dat 'de grondwet is de grondwet' tot dezelfde onmenselijke situaties leidt...

Democratie gaat boven alles en wetten, gestemde wetten moeten eerst en vooral aan de democratische principes voldoen en dan mag men stellen dat ze op democratische wijze kunnen afgedwongen worden... maar daar voldoet de grondwet in Spanje niet aan en de huidige problemen in Spanje bewijzen dat overduidelijk...

Stel je even voor dat je een eerstejaarsstudent voor je hebt die dergelijk antwoord formuleert, die gooi je toch door het raam ?
Oud 6 december 2017, 19:29   #138
Zephyrkaos
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:

Stel je even voor dat je een eerstejaarsstudent voor je hebt die dergelijk antwoord formuleert, die gooi je toch door het raam ?
jaja de democratie stopt al bij marie omdat ze in de diepste wallonie niet op vlaams bedient werdt door de plastselijke Bakker

franstalige vent van haar heft ook geen recht frans te spreken

ze begrijpt niks van, maar
ach, het maakt toch geen zin

de vuile vieze antivlaamse bewooners van durbuy zijn al teveel voor marieke

Laatst gewijzigd door Zephyrkaos : 6 december 2017 om 19:31.
Zephyrkaos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2017, 19:30   #139
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wie wint is van geen belang. Als de separatisten iets willen bereiken gaan ze binnen de EU (of Spanje!) bondgenoten moeten zoeken (en de Vlaamse Vendeliers zijn quantité néglgeable).
Niet binnen de EU, daar zijn ze oostindisch doof voor Puigdecoup en consoorten. Op federaal niveau met de grote spaanse politieke partijen gaan ze moeten babbelen. In vragende vorm, als het in eisende vorm is krijgen ze een stamp onder hun kloten zoals die chaoten van Juncqueras, Puigdecoup en zijn hippies van CUP.
De vlaamse vendeliers gaan hun sympathie via internet betuigen, en verder voort doen met hun eigen financiële carrière. Puigdecoup is history, hij weet het alleen nog niet.
Oud 6 december 2017, 19:32   #140
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...Democratie gaat boven alles en wetten, gestemde wetten moeten eerst en vooral aan de democratische principes voldoen en dan mag men stellen dat ze op democratische wijze kunnen afgedwongen worden... maar daar voldoet de grondwet in Spanje niet aan en de huidige problemen in Spanje bewijzen dat overduidelijk...
Ahum.... in Uw democratie, eentje �* l�* Marie Daenen, kan een minderheid ineens een meerderheid worden, om het toch maar een democratisch kleurtje te geven.
'Zelfbeschikkingsrecht' wil nog niet zeggen dat je zo maar een land mag splitsen.'

Ik citeer: 'Artikel 6 stelt dat de nationale eenheid en de territoriale integriteit van het grondgebied van een land nooit verstoord mogen worden.'

Maar daar is wel nog aan toegevoegd dat:

'In 1970 werd artikel 6 aangevuld met een bepaling uit resolutie 2625, namelijk dat de integriteit van een grondgebied alleen geldt wanneer de staat zich houdt aan bepaalde voorwaarden: dat gelijke rechten worden gegarandeerd aan zijn inwoners, dat de staat het zelfbeschikkingsrecht accepteert, en dat de staat een bestuur bezit dat het hele volk vertegenwoordigt zonder onderscheid van ras of geloof.'

Catalonië had zelfs méér rechten dan andere delen van Spanje.
Wat het zelfbeschikkingsrecht betreft in bovenstaande:

'...Anderzijds ontwikkelde men de notie van een intern zelfbeschikkingsrecht dat de verwezenlijking van legitieme aanspraken beoogt binnen een interne, nationale context...'

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be