![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen). |
Bekijk resultaten enquête: Is dit Vivantmodel realistisch? | |||
ja |
![]() ![]() ![]() |
22 | 44,90% |
nee |
![]() ![]() ![]() |
27 | 55,10% |
Aantal stemmers: 49. Je mag niet stemmen in deze enquête |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() [quote="Bece"]Tomb
Citaat:
En uit welke pot zijn die belastingen, en sociale bijdragen, die aan die arbeider betaald zijn, en reeds uitgegeven zijn door een andere dienst, dan wel betaald? En wie beweerd er dat die niet bijdragen, of de diensten van de staat niet gebruiken? Ik niet. Maar dat heeft allemaal niets te maken met mijn bewering dat een staatswerknemer aan de gemeenschap alleen maar zijn netto inkomen kost. Ik zie de staat als een vest met honderd zakken. Als je wat uit de ene zak haalt om het in een andere zak te steken is de vest nog even zwaar. Alleen boekhoudkundig kan je hier een verschil in vinden ( De vest zou links wat zwaarder kunnen zijn dan rechts, maar of dat echt belangrijk is??) Wat een zwakke argumentatie die daarenboven op niets slaat. Als je nu had gezegd dat elke arbeider ook nog een werplaats moest hebben die ook geld kost had je nog een goed, zij het zwak, argument gehad.[/quote] Lees uw bold statement nog eens opnieuw, denk dan eens na over wat een arbeider allemaal nodig heeft van de gemeenschap. Misschien zal uw Euro langzaam beginnen te vallen.
![]() |
#122 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Jan,
Even iets rechtzetten. Er word nogal eens verwezen naar Nederland en Duitsland omdat die minder overheidspersoneel hebben dan België. Wat niet word vermeld is dat vooral in Nederland een grote hoeveelheid overheidswerk is geprivatiseerd. M.a.w. door priveondernemingen maar wel met overheidsgelden. Ik weet dat er in Duitsland, vooral in de gezondheidszorg, ook veel meer geprivatiseerd is dan in België. Dat is ook een manier om met minder personeel rond te komen. In dit verband even een kleine anecdote. Op een gegeven moment wou men in het bedrijf waar ik werkte (Nedcar) de arbeidsduur per wagen verminderen, want te duur. Dus besteedde men de produktie van de zetels uit aan een buitenfirma. Het gevolg was dat de arbeidsduur per wagen inderdaad verminderde, maar de zetels kosten nu wel 5 (toen nog Guldens) meer per stuk. Het was dus een papieren besparing die echter veel geld koste. Maar voor de directie was het doel bereikt. In het bedrijf werden er minder uren aan de auto gewerkt. Allen het doel telde, niet de kostprijs.
#123 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Vivant is duidelijk niet voor privatisering van de staatsdiensten, want er zijn teveel voorbeelden van dat zulks de kwaliteit van die dienst zeker niet ten goede komt, en vaak niet eens de prijs doet dalen...
![]() |
#124 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Tomb.
Ik heb geen flauw vermoeden van wat de vraagstelling is. Even een beetje verduidelijken a.u.b.? Verder was er ook een vraag in vermeld. Waarom antwoord je daar niet op?
#125 | |
|
![]() Citaat:
Uiteindelijk is uw visie van de 100 zakken niet verkeerd en moet u de ambtenarij inderdaad zien als een zuivere kostenfactor die teert op de belasting van de prive-sector. U mag dit echter niet zo zien in uw berekening. In de berekening worden budgetair-boekhoudkundige cijfers gebruikt middels een budget van de belastingsdienst. Die cijfers moeten het bruto-loon omvatten. Als u enkel het nettoloon als besparing neemt, dan geeft u daar de belastingen eens uit, en wordt ze elders in het budget nog eens uitgegeven. Zit eens neer met pen en papier en teken de geldtransfers.
![]() |
#126 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Sorry tomb.
Je gebruikt een rookgordijn. Zeg liever wat er mis is aan onderstaande bewering. En kom niet af met boekhoudkundige theorieën die geen aarde aan de dijk zetten. Citaat:
![]() |
#127 | ||
|
![]() Citaat:
Uw principe is niet fout, maar dan moet u andere cijfers gebruiken voor alle andere budgetten in de berekening.
![]() |
#128 | ||
|
![]() Citaat:
Uw principe is niet fout, maar dan moet u andere cijfers gebruiken voor alle andere budgetten in de berekening.
![]() |
#129 | ||
|
![]() Citaat:
![]() |
#130 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
#131 | ||
|
![]() Citaat:
1) De belasting die ze betalen wordt geboekt als 'inkomen' om te verdelen over al uw begrotingsposten, pensioenkast etc. 2) De belasting die wordt afgehouden wordt niet geboekt als uitgave van de dienst waarin ze werken. (want u hanteert het principe dat ze hun nettoloon kost) Aangezien Vivant met historische cijfers werkt, is het zeer gevaarlijk uw vereenvoudiging door te voeren, omdat zij rechtsreeks effect heeft op alle andere cijfers in het budget. Sorry, ik ben misschien niet de beste prof ![]()
![]() |
#132 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ja TomB. Je bent zeker niet de beste prof.
Citaat:
Citaat:
Het bruttoloon bestaat uit sociale werkgevers- en werknemersbijdrage + personenbelasting + netto inkomen van de werknemer Het word door het bedrijf, in dit geval de staat, als onkosten geboekt. Maar voor een overheidwerknemer wel betaald met gemeenschapsmiddelen natuurlijk. Datgene wat nu terugkeert naar de staatskas (sociale werkgevers- en werknemersbijdrage+ personenbelasting) zijn inkomsten die weer terug in de pot van de gemeenschapsgelden gaan. Een eenvoudig wiskundige vergelijking maakt nu duidelijk dat de gemeenschap alleen het netto inkomen van de werknemer armer is geworden (uitgaven - inkomsten= netto loon) Waaruit ik besluit dat een staatswerknemer aan de gemeenschap alleen zijn netto inkomen kost. Dat is gewoon wiskunde en daar is geen speld tussen te krijgen.
![]() |
#133 | |||
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
#134 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hoe minder er nodig zijn (lagere vraag), hoe lager de prijs. Of is dit té simplistisch? Schiet maar op Superstaaf®, hij is geen econoom. ![]()
![]() |
![]() |
#135 | ||
|
![]() Citaat:
![]() |
#136 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() TomB
Citaat:
Maar alle gekheid op een stokje. Dat is natuurlijk geen uitleg die je geeft. Ik neem dus aan dat het een fantasietje is dat je niet hard kan maken. Ik kan mijn stelling van Vivant wel met cijfers ondersteunen (die overigens nog door niemand weerlegd zijn). En als je dat van de dollar zo zeker kan voorspellen dan ben jij dus binnen kort multimiljonair.
![]() |
#137 |
Banneling
|
![]() Superstaaf is geen economist. Ik ook niet.
Economisten kunnen ons overbluffen met rates, hefboomcoëfficiënten, uitspraken van Greenspan en JPVR, de gezondheid van Johannes-Paulus II en de echografie van Mathilde en (hopelijk) Philippe Maar dat de prijs van de dollar zal halveren ten opzichte van de euro als de verkoop van de olie op wereldschaal in Euro's wordt vastgelegd, daar heb ik niet de minste twijfels over. Dat de US er in dat geval bekaaid zal vanaf komen is een waarheid als een koe. En voor mijn part mag TomB hier nu afkomen met differentiaalvergelijikingen van de 7° graad. |
![]() |
![]() |
#138 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
#139 |
Banneling
|
![]() Nee, 'k zou liever met uw hond gaan wandelen. Die loopt tenminste niet naast zijn schoenen ...
![]() |
![]() |
![]() |
#140 |
Burger
|
![]() Ik wil het nog even hebben over de belastinghervorming die Vivant wil doorvoeren. Als je geen belastingen op je loon moet betalen, maar wel op de producten die je aanschaft, is dit toch een eerlijker systeem dan nu. Wie kan leven van zijn kapitaal zal op die manier ook belastingen moeten betalen. En dit is toch eerlijker dan belasting te heffen op een vermogen.
Ik heb hier ook ergens gelezen dat iedereen dan zijn goederen illegaal het land zou insmokkelen. Er zullen er inderdaad zijn, maar daarom meer dan mensen die nu in het zwart werken? |
![]() |