Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 april 2018, 17:05   #121
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
De regering van catalonië mag doen wat zijn binnen de perimeter van de grondwet mogen doen. En daar hoort het organiseren van referenda over zaken waarover ze niets te zeggen hebben niet bij.
de normale gang is dan dat ze zeggen dat catalonie niet bevoegd is en daarmee is de kous verder af.
net zoals het district hier een referendum mag organiseren rond alcohol voor 12 jarigen.

niemand zal hen dat verbieden, elk rechtsniveau, tem de grondwet, zal de uitslag wel straal negeren maar niemand zal de districtsschepenen voor 30j achter slot en grendel smijten.

Citaat:
Miljoenen euro overheidsgeld verduisteren en inzetten voor illegale doeleinden is in elk land strafbaar.
een verkozen parlement mag z'n lokale bevolking dmv referenda bevragen. referenda kosten geld maar dat betekent niet dat ze eerst toestemming moeten vragen aan rechtbanken of ze deze of gene vraag aan de bevolking mogen stellen.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2018, 17:36   #122
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Toen er ergens een opiniepeiling in jouw voordeel leek te gaan, was het precies geen probleem omdaar grote conclusies uit te trekken, nietwaar?

De Duitse gevangen vinden ondertussen ook dat Puigdemont daar eigenlijk helemaal niet thuishoort.
Wat de Duitse bevolking of de medegevangenen van deze zaak vinden doet niets ter zake.
Enkel het Duitse gerecht zal kunnen bepalen of de beschuldegingen tegen Puigdemont ook in Duitsland strafrechtelijk zijn.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2018, 17:44   #123
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Ik vind het een hele rare zaak. We leven in Europa, hier verbiedt de overheid de bevolking niet om zich een mening te vormen over een onderwerp. Hier is vrijheid van vergadering.

De legitieme regering van Catalonië heeft het volste recht het volk te raadplegen. Men kan dat illegaal noemen, of tegen de 'wet'. Men kan allerlei aanklachten fabriceren, zoals 'misbruik van overheidsgeld' of 'rebellie' (wat een gotspe).

Maar dat is en blijft een hele rare zaak. En ik vind dit niet goed te praten. Al of niet tegen een vermeende 'wet'.
De Catalaanse ministers zijn opgepakt op het moment dat de onafhankelijkheid is uitgeroepen, een daad die in tegenstrijd is met de Spaanse grondwet.
Dit lijkt mij een duidelijke vorm van rebellie.

Laatst gewijzigd door speurneus : 2 april 2018 om 17:46.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2018, 19:12   #124
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
De Catalaanse ministers zijn opgepakt op het moment dat de onafhankelijkheid is uitgeroepen, een daad die in tegenstrijd is met de Spaanse grondwet.
Ze moesten dus de volledige Belgische regering in 1830 in de Amsterdamse gevangenis gesmeten hebben .
Dat zullen de Belgicisten graag horen.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2018, 19:31   #125
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
het was volgens mij het Catalaanse Parlement die de onafhankelijkheid heeft uitgeroepen.

Volgens internationaal recht mag het parlement dat ook doen. De regering heeft bij mijn weten de onafhankelijkheid niet uitgeroepen. Maar ik kan me vergissen.

Overigens is er nog zoiets als het zelfbeschikkingsrecht. Het Catalaanse Parlement heeft bevoegdheden die de Spaanse rechter niet zomaar kan intrekken. dat is strijdig met het internationaal recht.

Bij rebellie is overigens sprake van het opnemen van wapens tegen een regering. Volgens mij heeft heel de wereld kunnen zien dat het niet de Catalanen waren die de wapens opnamen. Dat waren vreedzame demonstranten die in elkaar gebeukt werden door de oproerpolitie. Dat kan je met de beste wil van de wereld geen Rebellie noemen. Hoe onwelgevallig hun mening ook moge zijn in de ogen van anderen.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2018, 19:33   #126
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
nog even, een burger is niet gehouden aan de grondwet. Een wet wordt getoetst aan de grondwet, gedrag van burgers nooit of te nimmer. Dat is niet de bedoeling van een grondwet. De bedoeling van een grondwet is om de macht van een overheid te beperken en rechten van burgers te beschermen. (niet andersom).

dat in de Spaanse grondwet zou staan dat een deelstaat zich niet onafhankelijk mag verklaren (dat staat er uiteraard altijd in) maakt een parlement die dat doet nog niet strafbaar. Hoogstens maakt het hun beslissing nietig.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2018, 19:38   #127
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
hun uitspraak heeft juridisch geen enkele waarde
net zoals ik zou zeggen dat ik koning van Belgie ben.

dit uitspraak meot je negeren, mij daarvoor 30j opsluiten is poltieke vervolging
Oud 2 april 2018, 19:57   #128
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Och het is toch overduidelijk dat Madrid als de dood zo bang was dat de uitslag van het referendum zo duidelijk zou zijn, dat het politiek gesproken nog moeilijk te negeren was.

Dus reageerden ze maar zoals hun grote voorbeeld, de leuke Franco.

Hoe, in hemelsnaam, kan het bevragen van een bevolking een misdrijf zijn ? In 2018 !!

Is de staat er voor de mensen, of zijn de mensen er voor de staat?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2018, 20:26   #129
Diego Raga

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Ze moesten dus de volledige Belgische regering in 1830 in de Amsterdamse gevangenis gesmeten hebben .
Dat zullen de Belgicisten graag horen.
Oei, nu laat je alle Belgoneuzen bloeden.
Oud 2 april 2018, 21:10   #130
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
het was volgens mij het Catalaanse Parlement die de onafhankelijkheid heeft uitgeroepen.
Parlementsvoorzitster Carme Forcadell was duidelijk daarover : "het was maar symbolisch".

Citaat:
Volgens internationaal recht mag het parlement dat ook doen. De regering heeft bij mijn weten de onafhankelijkheid niet uitgeroepen. Maar ik kan me vergissen.
Het lokaal parlement heeft dat gedaan, maar het was maar symbolisch dixit de betrokken parlementsvoorzitter.

Citaat:
Overigens is er nog zoiets als het zelfbeschikkingsrecht. Het Catalaanse Parlement heeft bevoegdheden die de Spaanse rechter niet zomaar kan intrekken. dat is strijdig met het internationaal recht.
Die zeik van boeremie over zelfbeschikkingsrecht is hier al keer op keer ontkracht geworden. Not again...

Citaat:
Bij rebellie is overigens sprake van het opnemen van wapens tegen een regering. Volgens mij heeft heel de wereld kunnen zien dat het niet de Catalanen waren die de wapens opnamen. Dat waren vreedzame demonstranten die in elkaar gebeukt werden door de oproerpolitie. Dat kan je met de beste wil van de wereld geen Rebellie noemen. Hoe onwelgevallig hun mening ook moge zijn in de ogen van anderen.
Moest je de pers beter volgen zou je weten dat de openbaar aanklager kijkt naar de specifieke dag dat de betogers een groep politieagenten urenlang in een gebouw hebben opgesloten om hen te beletten hun job te doen. Op dat moment waren de fameuze Jordi's buiten aan dat gebouw en zij coördineerden de gebeurtenissen.
Daar gaan ze nu voor berecht worden. De documenten die de Mossos moesten gaan verbranden, maar wat de reguliere politie heeft kunnen verhinderen bewijzen duidelijk het planmatige aspect van de rebellie.

Nu is de volgende stap de rechtszaak tegen deze personen.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2018, 08:01   #131
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Moest je de pers beter volgen zou je weten dat de openbaar aanklager kijkt naar de specifieke dag dat de betogers een groep politieagenten urenlang in een gebouw hebben opgesloten .
flikken doorzochten burelen en buiten protesteerden mensen daartegen

dat wordt dan opsluiting waartegen de guardia civil niets kan doen.
de agenten binnen konden uiteraard geen collega's optrommelen om de mensen buiten op de matrak te trakteren

gelooft gij da echt
Oud 3 april 2018, 08:19   #132
Zephyrkaos
Staatssecretaris

Standaard

dus de beelden van de media waar ze de mensen toonen die het gebouw omronden en de politie beletten het gebouw te verlaten zijn fake news?

gelooft gij da echt ?

https://www.youtube.com/watch?v=hdoyIY32TC4

nog eens beelden van de ocharme zo vredelijke catalaanse seperatisten
zeker ook fake news
Oud 3 april 2018, 08:57   #133
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zephyrkaos Bekijk bericht
dus de beelden van de media waar ze de mensen toonen die het gebouw omronden en de politie beletten het gebouw te verlaten zijn fake news?

gelooft gij da echt ?

https://www.youtube.com/watch?v=hdoyIY32TC4

nog eens beelden van de ocharme zo vredelijke catalaanse seperatisten
zeker ook fake news
Nergens ter wereld ga je beelden zien van veel zowel grote als kleine manifestaties die zo geweldloos verliepen en verlopen als in Catalonië.
Maar natuurlijk zijn er daar ook wel een paar kleine groepjes anarchisten edm. Maar ze zijn de uitzondering.
De grote separatistische partijen blinken uit in hun vreedzaam en geweldloos protest.

Wie dat betwist, heeft slechte bedoelingen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2018, 09:06   #134
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Nergens ter wereld ga je beelden zien van veel zowel grote als kleine manifestaties die zo geweldloos verliepen en verlopen als in Catalonië.
Maar natuurlijk zijn er daar ook wel een paar kleine groepjes anarchisten edm. Maar ze zijn de uitzondering.
De grote separatistische partijen blinken uit in hun vreedzaam en geweldloos protest.

Wie dat betwist, heeft slechte bedoelingen.
Dat heeft niets te zien met de feiten waarvoor Orihol, de Jordi's, Puigdemont & company vervolging krijgen. Het gaat niet over het gedrag van demonstranten, maar over wie het bevel en de coördinatie waarnam van de demonstranten die politiefunctionarissen urenlang in een gebouw opsloten. De openbaar aanklager is van oordeel dat de Jordi's hun rol daarin instrumenteel is.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2018, 10:30   #135
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zephyrkaos Bekijk bericht
yep

wil de politie dat gebouw verlaten gebruiken ze de knuppel, traangas,...
de rommel die ze gebruikt hebben om burgers het ziekenhuis in te rammen tijdens dat referendum.
beweren dat ze opgesloten zaten? da's inderdaad een leugen.

gewoon 1 vd vele stokken om mensen politiek te vervolgen
Oud 3 april 2018, 19:59   #136
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

PDM zal gaan waar hij thuishoort. In de gevangenis.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2018, 20:02   #137
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
hun uitspraak heeft juridisch geen enkele waarde
net zoals ik zou zeggen dat ik koning van Belgie ben.

dit uitspraak meot je negeren, mij daarvoor 30j opsluiten is poltieke vervolging
2
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2018, 20:04   #138
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Och het is toch overduidelijk dat Madrid als de dood zo bang was dat de uitslag van het referendum zo duidelijk zou zijn, dat het politiek gesproken nog moeilijk te negeren was.

Dus reageerden ze maar zoals hun grote voorbeeld, de leuke Franco.

Hoe, in hemelsnaam, kan het bevragen van een bevolking een misdrijf zijn ? In 2018 !!

Is de staat er voor de mensen, of zijn de mensen er voor de staat?
Het gaat de facisten dan ook niet om het recht; het gaat hen om de macht, hoe ondemocratisch die ook kan zijn, te behouden... Als het kan misbruiken ze zelf de grondwet en het recht daarvoor...
Oud 3 april 2018, 20:05   #139
De gemuilkorfde

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Vergeet ook niet dat als hij in handen van de Spaanse inquisitie valt, we spreken over 30 jaar straf wegens "rebellie".
Dat betekent dezelfde straf als de zwaarste IS strijders.
Kan mij iemand uitleggen hoe het organiseren van een vreedzaam referendum op hetzelfde niveau staat als het op gruwelijke manier vermoorden van honderden mensen?
Oud 3 april 2018, 20:06   #140
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
flikken doorzochten burelen en buiten protesteerden mensen daartegen

dat wordt dan opsluiting waartegen de guardia civil niets kan doen.
de agenten binnen konden uiteraard geen collega's optrommelen om de mensen buiten op de matrak te trakteren

gelooft gij da echt
Pandareus gelooft alles wat in zijn plaatje past... Je bent een facist of je bent het niet...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be