Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 mei 2018, 20:45   #121
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als Limburgers hun eigen beslissingen willen nemen, zijn ze dan ook bereid zelf voor de financiële implicaties van hun beleid te zorgen? Geen Vlaams geld meer voor Limburg...
We betalen belastingen. Waarom zouden we geen geld meer krijgen ?

Verdeel het geld gewoon a rato. Als we dat deden kwa spoor was Hasselt station niet meer zo een godvergeten dumpgat....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2018, 20:46   #122
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Limburgers zijn geen vendelzwaaiers.
Hoe toetst u af of mensen "vendelzwaaiers" zijn of niet? En hoe doet u dat dan bij een hele provincie?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2018, 20:48   #123
Jakko
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik had me nooit kunnen voorstellen dat ik ooit op de CD&V zou kunnen gaan stemmen. Maar gezien hun degelijk standpunt ten aanzien van mijn geliefde provincie Limburg, ga ik dat toch maar eens doen.
Jakko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2018, 20:54   #124
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
We betalen belastingen. Waarom zouden we geen geld meer krijgen ?

Verdeel het geld gewoon a rato. Als we dat deden kwa spoor was Hasselt station niet meer zo een godvergeten dumpgat....
Als je op je eigen benen wil staan, moet je ook zorgen voor je eigen financiën. Dat zei mijn vader indertijd.

Kan Limburg alles uit eigen zak betalen?
Oud 7 mei 2018, 20:59   #125
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Als je op je eigen benen wil staan, moet je ook zorgen voor je eigen financiën. Dat zei mijn vader indertijd.

Aangezien Limburg een gemiddeld netto (=netto op de belastingbrief, moet nog personenbelasting af) inkomen per inwoner heeft van net boven het Belgisch gemiddelde en niet zo ver van West-Vlaanderen en Antwerpen af, zal dat dus al bij al meevallen.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20161202_02603931

Ik denk dat vooral Brussel Hfdst. gewest zich zorgen moet maken indien ze geen belastingen mogen heffen op mensen die er werken.
Oud 7 mei 2018, 21:00   #126
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Citaat:
Limburg loopt elk jaar 326 miljoen euro mis
zaterdag 28 februari 2015 Yves Lambrix

BRUSSEL - Limburg loopt elk jaar 326 miljoen euro mis, of 381 euro per Limburger. Dat blijkt uit de Limburgtoets, de nieuwe berekeningsmodule van senator Lode Vereeck. In die Limburgtoets heeft de econoom het aandeel overheidsactiviteiten (investeringen, toelagen en personeel) in Limburg afgezet tegen de totale bevolking, doelgroepen, oppervlakte, toegevoegde waarde, enz. “Limburg heeft jaarlijks recht op gemiddeld 2,74 miljard euro maar moet het stellen met 2,41 miljard euro. Dat is 326 miljoen euro of anderhalve SALK te weinig”, zegt Lode Vereeck. “Deze structurele onderfinanciering van 12 procent legt een zware hypotheek op de ontwikkeling van Limburg, alle Toekomstcontracten, Limburgplannen en SALK-plannen ten spijt.” De econoom stelt zes acties voor om deze ongelijkheid weg te werken.
bron: http://www.vereeck.be/nl/in-de-pers/...ljoen-euro-mis
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2018, 21:07   #127
Tavek
Banneling

Standaard

Dank u pajoske voor het opzoekwerk.

Dit dus.
Oud 7 mei 2018, 21:23   #128
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hij heeft niet berekend welke inkomsten Limburg zelf genegeerd. Enkel of de totaliteit van investeringen uitkomt ten opzichte van het aantal inwoners. Ik vind trouwens enkele merkwaardige parameters in die studie als "doelgroepen" (wat bedoelt hij daar juist mee?) en "toegevoegde waarde" (waarvan? productie? of iets anders?).
Oud 7 mei 2018, 21:24   #129
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dit dus.
Dat is het helemaal niet, Vereeck heeft hier niet de eigen inkomsten gezet tegenover de investeringen. Wel de investeringen vanuit diverse hoeken tegenover een aantal van die parameters van hem (en daar zie ik geen "eigen inkomsten" bij staan).
Oud 7 mei 2018, 21:49   #130
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Antwerpen en west vlaanderen zullen wel bijpassen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2018, 21:59   #131
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Dit dus.

Weten is niet genoeg. Het wordt tijd dus dat de Limburgers eens op tafel kloppen. En proberen zelf zicht te krijgen op hoe hun provincie zich best ontwikkelt. Want in Brussel zitten teveel moeials die zich geen fluit aantrekken van wat er in Limburg zou moeten gebeuren.
En toerisme is een belangrijke bijdrage in de meest groene provincie.
Zorg dus dat het een groene provincie wordt voor iedereen en niet alleen dus voor een gepamperde elite. Zachte recreatie hoort in de natuur plaats te vinden en niet door Limburg vol te stouwen met graasbeesten.
Rondtoeren per fiets kan men doorheen gans België.
Maar Limburg heeft meer mogelijkheden op zijn conto.
Als ze gebruiken wat de rest van België niet heeft dan komen ze er wel.
Maar dan moet er eens dringend onderling gesproken worden. En zonder dralen. En schroef de impact van vogelkwekers allerhande maar een beetje terug. Niet heel Limburg moet een volière zijn waar zelfs streekvreemde vogels het voor het zeggen hebben en op ieder plaatsje voorrang krijgen op de mens. Gebeurt dat niet en blijft het duren zoals het bezig is dan zeg ik Limburg vaarwel. Geen cent nog heb ik er voor over dan.
Ik ben reeds op teveel plaatsen mij opgejaagd wild gevoeld.
En Schotse highlanders kan ik op vele plaatsen in België bekijken en er soms voor gaan lopen ook. Die beesten merken ook dat een gehandicapte niet stabiel op zijn poten staat. De keuze is dus eenvoudig. Overal koeien?
Geen plaats om te vertoeven voor de mens dus.
Brengen die beesten soms veel op voor de Limburgse economie?
Het mag desondanks hoor. Maar........overal......en op elk kalm plaatsje is "trôp". Zelfs Polle Pijp wist dat destijds al. Ik vermoed dat hij het over zijn geld had.

Laatst gewijzigd door werkman : 7 mei 2018 om 22:01.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2018, 22:05   #132
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door werkman Bekijk bericht
Weten is niet genoeg. Het wordt tijd dus dat de Limburgers eens op tafel kloppen. En proberen zelf zicht te krijgen op hoe hun provincie zich best ontwikkelt. Want in Brussel zitten teveel moeials die zich geen fluit aantrekken van wat er in Limburg zou moeten gebeuren.
En toerisme is een belangrijke bijdrage in de meest groene provincie.
Zorg dus dat het een groene provincie wordt voor iedereen en niet alleen dus voor een gepamperde elite. Zachte recreatie hoort in de natuur plaats te vinden en niet door Limburg vol te stouwen met graasbeesten.
Rondtoeren per fiets kan men doorheen gans België.
Maar Limburg heeft meer mogelijkheden op zijn conto.
Als ze gebruiken wat de rest van België niet heeft dan komen ze er wel.
Maar dan moet er eens dringend onderling gesproken worden. En zonder dralen. En schroef de impact van vogelkwekers allerhande maar een beetje terug. Niet heel Limburg moet een volière zijn waar zelfs streekvreemde vogels het voor het zeggen hebben en op ieder plaatsje voorrang krijgen op de mens. Gebeurt dat niet en blijft het duren zoals het bezig is dan zeg ik Limburg vaarwel. Geen cent nog heb ik er voor over dan.
Ik ben reeds op teveel plaatsen mij opgejaagd wild gevoeld.
En Schotse highlanders kan ik op vele plaatsen in België bekijken en er soms voor gaan lopen ook. Die beesten merken ook dat een gehandicapte niet stabiel op zijn poten staat. De keuze is dus eenvoudig. Overal koeien?
Geen plaats om te vertoeven voor de mens dus.
Brengen die beesten soms veel op voor de Limburgse economie?
Het mag desondanks hoor. Maar........overal......en op elk kalm plaatsje is "trôp". Zelfs Polle Pijp wist dat destijds al. Ik vermoed dat hij het over zijn geld had.
Ik weet dat ze dit int stad niet begrijpen, maar wij hebben dingen zoals weides, met koeien, en stieren...best niet ingaan, zeker niet tijdens het paarseizoen.
Oud 7 mei 2018, 22:28   #133
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik weet dat ze dit int stad niet begrijpen, maar wij hebben dingen zoals weides, met koeien, en stieren...best niet ingaan, zeker niet tijdens het paarseizoen.

Weet ik hoor. Met die Highlanders kan dat nog. Die maken gewoonlijk wel plaats voor de mens. Maar die groene jongens plaatsen er soms stieren bij van andere rassen. En dan wordt het wel oppassen geblazen.
En als je niet echt meer kan lopen zoals het hoort dan wordt het een dodelijke val. Een groene kennis van mij die zelfs werkte (wandelde) aan het departement in Leuven en verloor voor drie jaar een oog. Trap van een grazende Shetlander. Hij was compleet groggy. Gelukkig was hij niet alleen en hebben ze hem bijtijds kunnen afvoeren. Anders was er een gehandicapte gepensioneerde minder geweest.
Ik betrouw die beesten dus voor niks. En overwegende mijn situatie..... nog minder. Maar toch bedankt voor de waarschuwing.
Maar dat is dus toch geen recreatief genieten van de natuur?

Laatst gewijzigd door werkman : 7 mei 2018 om 22:29.
Oud 8 mei 2018, 07:24   #134
pajoske

Standaard

Citaat:
Stroomplan of een Brussels Kanaalplan om de georganiseerde misdaad een halt toe te roepen, zou ook in Limburg geen overbodige luxe zijn. Waar wachten onze twaalf verkozen Kamerleden en twee federale excellenties in hemelsnaam op om in Brussel de druk op te voeren? Op een onschuldige burger die het leven laat bij een volgende afrekening? God mag het weten. Of het moet zijn dat Steven Vandeput, Zuhal Demir, Wouter Beke en Patrick Dewael samen minder politiek gewicht in de schaal kunnen leggen dan de Antwerpse burgemeester. Nochtans zijn we geneigd om dit te geloven… tot het tegendeel is bewezen.
bron: https://www.hbvl.be/cnt/dmf20180507_...litiek-gewicht
Oud 9 mei 2018, 08:14   #135
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Hahahahaha!

N-VA Limburg gaat door zwaar weer: alle Overpeltse mandatarissen stappen op
Ke Nan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2018, 08:29   #136
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
De Limburgers uit Pelt hebben Homans bij haar ....... (Oei die heeft ze niet.)

Haar mandatarissen kwijt. Maar ze moet wél de beloofde subsidie voor de fusie betalen.

Oud 9 mei 2018, 10:08   #137
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik ben er vanmorgen achter gekomen waar Tavek zijn mosterd haalde. Hier:

https://www.gva.be/cnt/dmf20180505_0...pen-alles-over

Citaat:
Wouter Beke: “Als provincie Limburg verdwijnt, neemt Antwerpen alles over”
Van Tavek had ik nooit verwacht dat hij tsjeefse lulkoek zou nabauwen....
Daarbij....Ging Peeters niet voor de Antwerpse burgemeesterssjerp?
Oud 9 mei 2018, 10:12   #138
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De Limburgers uit Pelt hebben Homans bij haar ....... (Oei die heeft ze niet.)

Haar mandatarissen kwijt. Maar ze moet wél de beloofde subsidie voor de fusie betalen.

Ik heb niet de minste interesse aangaande hetgeen er in Limburg gebeurt binnen politieke partijen.
Voor mij is Limburg een provincie met prachtige mogelijkheden tot samengaande ontsluiting met het hinterland en exploitatie van de uitzonderlijke natuur voor zowel mens; plant en dier.
En of Homans al dan niet iets heeft zijn mijn zaken zeker niet.
Moet er op dit forum nu maar steeds over politiek gezeurd worden met stommiteiten die zelfs niks met politiek te maken hebben.
Geen enkele Limburger op dit forum die iets gemerkt heeft over hetgeen er in Limburg verkeerd loopt? Of die een visie heeft over wat er zou moeten gebeuren? Of laten ze het dus liever aan Brussel en Antwerpen over om Limburg uit het dal te halen?
Of laten ze Limburg liever in handen van geitenwollen sokkendragers?
Die overal jacht maken op de mens. Zelfs op dezen die er komen en zijn met de beste bedoelingen? Maar goed dus. Als er in Limburg niet genoeg mayonaise onder de hersenpan zit om zich in te zetten voor hun provincie dan trek ik maar de grens over. Waar ik mits het volgen van de wettelijke voorschriften wel welkom ben.
Ze hebben in Limburg wel een excuus. In de provincie waar ik woon; Vlaams Brabant dus; is het nog erger gesteld. Wij zitten te veel onder de knoet van Brusselse Heren met een hoedje op hun kop. Voor de rest niet te veel!
Oud 9 mei 2018, 10:31   #139
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Moeten staat op stal, pajoske. Tot het tegendeel bewezen is blijft dit achterbaks giswerk.

De sossen zijn een kwarteeuw ononderbroken aan de macht geweest. In Brussel zijn ze dat nog steeds. Dat de boel uit de hand zou lopen was voorspelbaar. 25 jaar lang werd er intensief in de hand gewerkt waar we vandaag de gevolgen van zien, maar de N-VA de zwarte piet toeschuiven nu het zo ver is gekomen dat de ellende, waar alle drie de drie traditionele partijen de verpletterende verantwoordelijkheid dragen, niet langer ontkend kan worden is walgelijk. Vooral omdat de N-VA op letterlijk alle vlakken werd en wordt tegengewerkt. De N-VA staat in de regel alleen als ze iets, wat dan ook, wil veranderen. België is hoe dan ook al een hopeloos ingewikkeld, en grondig misvormd land waarin het moeilijk, zelfs onmogelijk is om het beleid te veranderen en hervormingen door te duwen.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 9 mei 2018 om 10:32.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2018, 10:37   #140
pajoske

Standaard

Citaat:
Ik heb niet de minste interesse aangaande hetgeen er in Limburg gebeurt binnen politieke partijen.
Voor mij is Limburg een provincie met prachtige mogelijkheden tot samengaande ontsluiting met het hinterland en exploitatie van de uitzonderlijke natuur voor zowel mens; plant en dier.
Alleen worden de (verkeerde) beslissingen meestal elders genomen. Wegen en verkeer, openbaar vervoer, enz..

Citaat:
Geen enkele Limburger op dit forum die iets gemerkt heeft over hetgeen er in Limburg verkeerd loopt? Of die een visie heeft over wat er zou moeten gebeuren? Of laten ze het dus liever aan Brussel en Antwerpen over om Limburg uit het dal te halen?
Limburgers willen net liever zelf beslissen, dat is net het punt.
Citaat:
Of laten ze Limburg liever in handen van geitenwollen sokkendragers?
Die overal jacht maken op de mens. Zelfs op dezen die er komen en zijn met de beste bedoelingen?
Nog niet opgevallen dat die geitenwollen sokkendragers meestal meestal mensen van buiten deze provincie zijn die zich hier menen te moeten komen moeien? Denk maar aan de discussie over dat bungalowpark in Eisden/Lanklaar.
Citaat:
Maar goed dus. Als er in Limburg niet genoeg mayonaise onder de hersenpan zit om zich in te zetten voor hun provincie dan trek ik maar de grens over. Waar ik mits het volgen van de wettelijke voorschriften wel welkom ben.
Ze hebben in Limburg wel een excuus. In de provincie waar ik woon; Vlaams Brabant dus; is het nog erger gesteld. Wij zitten te veel onder de knoet van Brusselse Heren met een hoedje op hun kop. Voor de rest niet te veel!
Die mayonaise onder de hersenpan leert ons dat we best ons eigen beslissingen nemen. Wat men elders doet, moeten zij weten. Maar Antwerpen moet ons niets meer komen opleggen.

Eigenlijk lees ik dat gij ook een voorstander zijt van meer eigen bevoegdheden voor Limburgers.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be