Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 juni 2018, 10:53   #121
Tavek
Banneling

Standaard

Is er hier nu echt een fantast die denkt dat de NVA al die mandaten gaat laten liggen ?

Ondertussen is er een massa politiek personeel bij hun bijgekomen. Die zullen veel druk zetten om hun inkomen te kunnen houden.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2018, 10:53   #122
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ik ben het eens met het feit dat ie Bracke beter niet in huis genomen had.

Maar Vuye is / was een ongeleid projectiel, vroeg of laat zou het toch gebotst hebben.
Bracke hoort allemaal bij het plan De Wever, een grote (Vlaamse, in heel kleine lettertjes) volkspartij over de hele breedte van het kiezersspectrum. In zijn hoofd is dat een realistisch plan met kans van slagen, in de realiteit botst dat al gauw op de Belgische realiteit.

Luister naar wat schoof zei, iets a la, "we hebben nu de Vlaamse kiezer, nu gaan we voor de anderen."

Waarbij de "anderen" staan voor de anti-Vlamingen, daarom moet er gezwegen worden over alle zaken Vlaams.

Ze begrijpen niet eens dat ze door die koers de Vlaamse kiezer verliezen, vandaar de oprechte verbazing over de slechte resultaten van de peiling van de week. BDW viel uit de lucht...

En dat is dan nog los van het feit dat de anti-Vlaming nooit voor de N-VA zal stemmen, eender hoeveel Bracke's ze aan boord hebben.
Oud 11 juni 2018, 10:55   #123
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Bwah, veel kans dat landsverediging binnen een paar decennia een Europese aangelegenheid wordt.
Ja, dat zal zo'n 50/50 kans zijn, maar er is maar 20% kans op.

Een Europees leger...
Oud 11 juni 2018, 11:01   #124
Kaal
Minister-President

Standaard

Ik denk dat we het veel breder moeten bekijken. het is een peiling en dus een momentopname. De uitslag kan in 2019 heel anders zijn. De partijen zullen voorlopig niets veranderen aan hun strategie. Ze focussen zich nu op de gemeentelijke verkiezingen die veel belangrijker is dan een peiling. Pas daarna kan je echt beginnen speculeren over 2019.

Toch kunnen we een paar conclusies trekken uit die peiling. Eén conclusie is dat Vlaanderen en Wallonië hoe langer hoe meer op politiek vlak van elkaar wegdrijven. Ik heb op basis van de peiling de partijen in grote groepen verdeeld :

Links en centrum-links (SPa-PvdA-PS-PTB-Groen-Ecolo-CD&V-CdH) :
45,6% in Vlaanderen
58,4 % in Wallonië

Rechts en centrum-rechts (NVA-VB-OVLD-CD&V-MR-CdH-PP) ) :
65,3 % in Vlaanderen
36,3 % in Wallonië

Vlamingen en Walen stemmen heel anders en doen dat sinds decennia. Op politiek vlak zijn het inderdaad twee totaal verschillende democratieën. Daarbij komt nog dat ruim één derde van de Vlaamse kiezers voor Vlaamse-nationale partijen kiest, een politieke "familie" die geen tegenhanger heeft in Wallonië.

Nu dit is niet nieuw en tot nu toe is onze politieke klasse er steeds in geslaagd om regeringen te vormen die de verschillen kon overbruggen.

Maar ik trek nog een tweede conclusie : het wordt steeds moelijker. Deze regering en de vorige hadden geen meerderheid in de twee gemeenschappen. Het lijkt haast een voorwaarde te zijn geworden want anders lukt het niet meer.

Dus ja, België wordt bij elke verkiezing een beetje moeilijker om te besturen. Ik denk dat dat een redelijke conclusie is. In 2019 zal nog moeilijker zijn. Immers, de (veruit) grootste partij van het land is een Vlaams-nationalistische partij en is tevens de sleutel voor de volgende regeringsvorming. Het is ver gekomen ! Laat de belgicisten hier even over nadenken.

Laatst gewijzigd door Kaal : 11 juni 2018 om 11:04.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2018, 11:06   #125
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ja, dat zal zo'n 50/50 kans zijn, maar er is maar 20% kans op.

Een Europees leger...
hoe de stemming binnen de EU nu is (weg met ons, liever ons opsluiten binnen onze eigen grenzen/identiteit dan te moeten toegeven dat we toch niet zo superieur zijn), heb je wsl gelijk.

Dat dit wel eens er voor zou kunnen zorgen dat we door een vijandig buitenlands leger worden overrompeld, ach wie kan dat schelen zolang we maar met ons eigen groot gelijk sterven hé?
Oud 11 juni 2018, 11:16   #126
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
hoe de stemming binnen de EU nu is (weg met ons, liever ons opsluiten binnen onze eigen grenzen/identiteit dan te moeten toegeven dat we toch niet zo superieur zijn), heb je wsl gelijk.

Dat dit wel eens er voor zou kunnen zorgen dat we door een vijandig buitenlands leger worden overrompeld, ach wie kan dat schelen zolang we maar met ons eigen groot gelijk sterven hé?
Als "Europa" geen leger kan op poten zetten, dat naast het Amerikaans leger zou kunnen staan, heeft het totaal geen zin om eraan te beginnen.
Amerikaanse militairen gaan desnoods "door een muur" voor hun land. Dat zie ik "Europese" militairen niet direct doen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2018, 11:27   #127
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Als "Europa" geen leger kan op poten zetten, dat naast het Amerikaans leger zou kunnen staan, heeft het totaal geen zin om eraan te beginnen.
Amerikaanse militairen gaan desnoods "door een muur" voor hun land. Dat zie ik "Europese" militairen niet direct doen.
Tuurlijk kunnen Europese militairen dat, mits voldoende opleidingen. Kijk naar het Franse vreemdelingenlegioen, welke band hadden die met Frankrijk?
Oud 11 juni 2018, 11:39   #128
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Het antwoord wordt, zij het onrechtstreeks, al gegeven in deze paragraaf:

Dat vraagteken is méér dan veelbetekenend.
Belangrijker is dat Vlaanderen radicaal rechts stemt en Franstalig Belgique radicaal links. Die twee kunnen onmogelijk nog veel langer met elkaar verzoend worden. Dat lukte vorige keer al niet meer, en dat zal niet gemakkelijker worden. Integendeel.

En dan sleurt de zak schoof er Di Rupo bij als mogelijke regeringspartner voor de N-VA. Dat beloofd.....
Inderdaad !!
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2018, 11:48   #129
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jaja, ik zie een Hongaarse sergeant aan een Portugese soldaat al bevelen geven. Dat wordt nog leuker dan Fawlty Towers.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2018, 11:50   #130
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Ik denk dat we het veel breder moeten bekijken. het is een peiling en dus een momentopname. De uitslag kan in 2019 heel anders zijn. De partijen zullen voorlopig niets veranderen aan hun strategie. Ze focussen zich nu op de gemeentelijke verkiezingen die veel belangrijker is dan een peiling. Pas daarna kan je echt beginnen speculeren over 2019.

Toch kunnen we een paar conclusies trekken uit die peiling. Eén conclusie is dat Vlaanderen en Wallonië hoe langer hoe meer op politiek vlak van elkaar wegdrijven. Ik heb op basis van de peiling de partijen in grote groepen verdeeld :

Links en centrum-links (SPa-PvdA-PS-PTB-Groen-Ecolo-CD&V-CdH) :
45,6% in Vlaanderen
58,4 % in Wallonië

Rechts en centrum-rechts (NVA-VB-OVLD-CD&V-MR-CdH-PP) ) :
65,3 % in Vlaanderen
36,3 % in Wallonië

Vlamingen en Walen stemmen heel anders en doen dat sinds decennia. Op politiek vlak zijn het inderdaad twee totaal verschillende democratieën. Daarbij komt nog dat ruim één derde van de Vlaamse kiezers voor Vlaamse-nationale partijen kiest, een politieke "familie" die geen tegenhanger heeft in Wallonië.

Nu dit is niet nieuw en tot nu toe is onze politieke klasse er steeds in geslaagd om regeringen te vormen die de verschillen kon overbruggen.

Maar ik trek nog een tweede conclusie : het wordt steeds moelijker. Deze regering en de vorige hadden geen meerderheid in de twee gemeenschappen. Het lijkt haast een voorwaarde te zijn geworden want anders lukt het niet meer.

Dus ja, België wordt bij elke verkiezing een beetje moeilijker om te besturen. Ik denk dat dat een redelijke conclusie is. In 2019 zal nog moeilijker zijn. Immers, de (veruit) grootste partij van het land is een Vlaams-nationalistische partij en is tevens de sleutel voor de volgende regeringsvorming. Het is ver gekomen ! Laat de belgicisten hier even over nadenken.
Interessante overwegingen beste Kaal. Bij uw groepering van de partijen in enerzijds "links/centrum links" en anderzijds "rechts/centrum rechts" heb ik, voor wat CD&V betreft, toch wel enkele bedenkingen. Van "rechts/centrum rechts" blijft er in die partij bitter weinig over. CD&V is verworden tot een lege schelp die nagenoeg volledig opgevuld werd door het linkse ACW/beweging.net middenveld. Je mag CD&V dus stevig in het linkse kamp situeren.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2018, 11:51   #131
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Interessante overwegingen beste Kaal. Bij uw groepering van de partijen in enerzijds "links/centrum links" en anderzijds "rechts/centrum rechts" heb ik, voor wat CD&V betreft, toch wel enkele bedenkingen. Van "rechts/centrum rechts" blijft er in die partij bitter weinig over. CD&V is verworden tot een lege schelp die nagenoeg volledig opgevuld werd door het linkse ACW/beweging.net middenveld. Je mag CD&V dus stevig in het linkse kamp situeren.
maw, in feite stemmen Vlaanderen en Wallonië wel ongeveer gelijk?
Oud 11 juni 2018, 11:53   #132
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tuurlijk kunnen Europese militairen dat, mits voldoende opleidingen. Kijk naar het Franse vreemdelingenlegioen, welke band hadden die met Frankrijk?
Hoeveel % vh Frans vreemdelingenlegioen zou totaal geen strafblad hebben ???

Citaat:
Oud 11 juni 2018, 11:56   #133
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Onvoorwaardelijk willen sterven voor hun land zoals dat bij Amerikanen het geval is, kan je niet "aanleren", ook niet na 20 opleidingen. Dat moet in u zitten. En daar is bij Europeanen totaal geen sprake van.

En hier had ik ook nog graag een reactie gekregen :

https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=689

Citaat:

Laatst gewijzigd door Zipper : 11 juni 2018 om 11:58.
Oud 11 juni 2018, 12:09   #134
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoeveel % vh Frans vreemdelingenlegioen zou totaal geen strafblad hebben ???
Allemaal.

Een blanco strafblad is al ruime tijd een vereiste om te mogen toetreden.
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2018, 12:10   #135
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
maw, in feite stemmen Vlaanderen en Wallonië wel ongeveer gelijk?
Dat is een conclusie die je op het eerste zicht zou kunnen trekken. Maar toch is er een serieus verschil in opinie en visie tussen Vlaanderen en het zogenaamde "WalloBrux". En dat verschil zit hem vooral bij het gedachtegoed van de politieke partijen zelf. Partijen die je ideologisch tot dezelfde familie kunt rekenen verschillen onderling soms vrij sterk. Zie maar bv. CD&V versus CDH, MR versus OVLD, SPa zit ook niet altijd op dezelfde lijn als PS. En Groen??? Tja Groen beschouwt zichzelf en Ecolo als één partij. Zeer unitair belgicistisch dus. Maar ik denk dat het vooral een decor-kwestie is.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2018, 12:12   #136
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2018, 12:13   #137
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ach, Bracke. De sos die zich tot het Vlaams-nationalisme bekeerde.
De Wever had die kerel beter buitengesjot ipv Vuye niet ernstig te nemen.
Hoe aandoenlijk, die bezorgdheid voor de partij van de concurrentie ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2018, 12:17   #138
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Mensen zitten nu ook mee met de gemeenteverkiezingen in hun hoofd, het is logisch dat de peiling nu anders is dan vorige keer toen ze met andere verkiezingen bezig waren.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2018, 12:19   #139
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Het verwondert me ook hoe kort de geheugens zijn.
Hetgeen Bracke nu zei, is enkele jaren terug - vooral in de tijd van de vorige regeringsonderhandelingen - tot in den treure toe herhaald.

Nog eens samenvatten?
- we spelen altijd met de kaarten die de kiezer ons geeft
- krijgen we goede kaarten: we gaan onze eisen stellen
- krijgen we slechte kaarten: we slepen uit de brand wat kan.

Voor mezelf is de grote spanning de volgende: dat ene zinnetje op ongeveer de eerste pagina van het regeerakkoord. "de kiezer zal zich vrij moeten kunnen uitspreken" of zoiets, ik zou het nog eens moeten opzoeken ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2018, 12:20   #140
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Is er hier nu echt een fantast die denkt dat de NVA al die mandaten gaat laten liggen ?

Ondertussen is er een massa politiek personeel bij hun bijgekomen. Die zullen veel druk zetten om hun inkomen te kunnen houden.
Als er 1 partij is die het zou doen is het de NVA
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be