![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik rekenen gelovigen niet af op hun gebruik van begin, einde enz.. wel op inconsequentie in hun redenering en het selectief hanteren van premissen. Maar goed, je spreekt van 2 premissen, welke zijn deze dan? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het eerste (god dus) is oneindig ( denk aan de analogiie met de multiversa buiten ons universum ) en eeuwig ... het tweede onze werkelijkheid heeft een duidelijk begin of oorzaak gekend doordat god even wees met zijn vinger Op zich is daar geen tegenspraak in... ge kunt het alleen maar flauw en overbodig noemen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik stel bijvoorbeeld niet dat de premisse 'niets heeft altijd al bestaan' fout of juist is. Ik stel gewoon dat indien je ze aanvaardt als premisse en ze wil hanteren om iets te bewijzen dat je dit consequent moet doen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ze vinden het gewoon 'onredelijk' te stellen dat het universum uit het niets zou spontaan zou zijn ontstaan Ze zoeken een oorzakelijkheid en een zin ervan en vinden dat in de idee van god De ultieme ( eerste oorzakelijkheid ) is god ...een atheïst /wetenschapper doet in principe net hetzelfde op het stukje zingeving na Ook die gaat via onderzoek het ene verklaren vanuit het andere met een oorzakelijkheid maar stuit ook ergens op een einde van eerste oorzaak Vandaar dat ik dat van die muliversums iets gelijkaardig vind Nu de zienswijzen zijn in de loop der tijd al wel wat veranderd van belachtige dingen waarop ge op de botsingen een big bang krijgt tot werkelijke kwantummechanische alternatieven ( -> zo kom je bij oneindige mogelijkheden ) Maar de kritiek erop blijft dezelfde : niet verifieerbaar, noch falsifieerbaar, zuiver hypothetisch, voldoet niet aan Ochams regel om voor het simpelere te kiezen etc en vooral het verschuift gewoon de vraag van begin of oorzaak naar een gebied waar dat er niet meer toe doet Ik vind de overeenkomsten met een god als oorzaak vrij treffend |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
Minister-President
|
![]() Zeker
![]() |
#128 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
Minister-President
|
![]() Omdat energie en materie (die op het eerste zicht) totaal andere dingen lijken in wezen kunnen overgaan in mekaar (zou er een gemeenschappelijke bron zijn waaruit beiden ontspruiten? --- die eventueel gemeenschapelijke bron zou dan weer een nieuwe poging kunnen zijn om God te omschrijven).
![]() |
#131 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het zou mooi zijn om wel op te schieten, mss ook niet, wie zal het zeggen. Mensen die hier op Politics op de echte doorbraak hopen, verwachten mogelijks iets teveel.
![]() |
![]() |
#132 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Bijvoorbeeld waar die 4 krachten vandaan komen. Maar goed, je staat al gauw met je mond vol tanden en weet niks meer. Dat herinner ik me ook van de vele malen daarvoor dat je niks weet te zeggen.
![]() |
![]() |
#134 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar dat is slechts de materie als een bepaalde vorm als ding, terwijl God een veel hoger wezen is.
![]() |
![]() |
#135 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Wat je wel kunt hebben is dat pseudowetenschappers de term oppikken om er dan van alles aan te breien die er niets mee te maken heeft maar dit is zoals het woord zegt pseudo wetenschap. Ik denk niet dat je het wetenschappers bijvoorbeeld ergens kunt verwijten dat ze de 4 fundamentele krachten in de natuurkunde in één theorie trachten onder te brengen. En ten slotte, wat betreft de redering van de gelovigen, wie zegt dat het universum ontstaan is? Wie zegt dat het er niet altijd geweest is? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar als het heelal eeuwig is, hoe heeft het er dan in alle eeuwigheid uitgezien? Toch niet steeds hetzelfde als nu, maar met een eveneens eeuwige evolutie.
![]() |
![]() |
#137 |
Minister-President
|
![]() Wel omdat in die formule de vereniging van kracht en massa naar voor komt waar die twee sinds de Griekse atomisten altijd al fundamenteel verschillend hadden geleken.
Deeltjes treden met elkaar in wisselwerking door middel van krachten die zichzelf weer manifesteren als de uitwisseling van andere deeltjes. En hoe meer je afdaalt in de 'materie' hoe vager het begrip materie wordt en hoe overheersender het energetische krachtenspel. Bovendien gaat het Cartesiaanse principe van 'ik' en de 'wereld' (waarnemer en waargenomene) volledig op de schop omdat binnen het gecompliceerde web van relaties de waarnemer alltijd zelf betrokken raakt zodat de objectieve beschrijving van de natuur zijn geldigheid verliest. Toch belangrijke filosofische vragen meen ik waar helaas de klassieke filosoof te kort schiet en de wetenschapper zelf filosoof moet spelen in zijn interpretaties van wat 'gebeurt'.
Fortuna favet fortibus Laatst gewijzigd door JeeBee : 9 maart 2020 om 14:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De lege ruimte is nooit leeg.
![]() |
![]() |
#139 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als ge ( de wat oudere visie ) beschouwd is een contradictie want het begeeft zich net 'buiten' ons universum... de (nieuwere visie) ziet het eerder als één kluwen Citaat:
Citaat:
Wetenschap is de enige weg om kennis op te steken. Al wat ik wou zeggen dat zelfs indien ge het zaakje compleet hebt doorgrond je ook zou uitkomen met een vraag 'en van waar komt datte' of een besluit 'zo is het' Ge stuit dus ook op iets waar je een soort extra premisse voor moet aanvaarden dat het gewoon zo is zonder verder oorzaak of verklaring Citaat:
En op zich ( vgl met big bang ) zijn zij niet de enige die spreken/spraken over ontstaan Okay het ene komt wel voort uit overtuiging en het andere uit deductie van de waarnemingen Maar doch... Neem nu hun idee over het leven dat dat niet kan ontstaan uit iets niet-levend dat speelt zich ook ergens halvelings op het vlak van waarnemingen af pas op hé ! Er zijn nog diverse varianten die stellen dat het er misschien altijd geweest is maar dat god dat heeft begiftigd met de nodige levensvatbaarheid Laatst gewijzigd door praha : 9 maart 2020 om 16:34. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik doe geen uitspraken over wat daaruit hoe ontstaan is, alleen dat ze het altijd al mogelijk hebben gemaakt. |
|
![]() |
![]() |