Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 mei 2019, 12:09   #121
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Die" verdeeldheid" wordt flink in de verf gezet door de Belgicisten ,
terwijl die er niet is.

Bij de volgende verkiezing zal er geen enkele partij opkomen voor de onafhankelijkheid van Limburg of West-Vlaanderen.

Er zullen wel twee partijën opkomen voor de onafhankelijkheid van Vlaanderen ;de N-VA en het VB. en dat maakt de Belgicisten vreselijk nerveus
2
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2019, 12:11   #122
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Doomy, hoe kijkt u als inwoner van de Westhoek eigenlijk naar de Frans-Vlamingen? In welke mate voelt u een connectie met hen en is dit wederzijds?
De teloorgang van het Frans-Vlaams is jammer genoeg toch een voldongen feit zeker?
Hey, hey, dat is te moeilijk voor Doomy... hij wil alleen maar la Belgique behouden als vazalstaat van la douce France...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2019, 13:32   #123
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Doomy, hoe kijkt u als inwoner van de Westhoek eigenlijk naar de Frans-Vlamingen? In welke mate voelt u een connectie met hen en is dit wederzijds?
De teloorgang van het Frans-Vlaams is jammer genoeg toch een voldongen feit zeker?
Dat zijn voor mij gewoon Westhoekers die door de loop van de geschiedenis aan de andere kant van "de schreeve" zijn terecht gekomen en nu vooral Picardisch of Frans praten. Ik voel mij meer verbonden met mijn buren aan de andere kant van "de schreeve" (de Frans-Vlamingen) en de andere kant van de taalgrens (Komen-Waasten) dan met de inwoners uit het verre Antwerpen en Brussel. Voor mij kunnen zowel Vlaanderen/Groot-Antwerpen als België/Groot-Brussel mij gestolen worden.

Ook aan de andere kant van "de schreeve" zijn er nog veel Frans-Vlamingen die zich eerder verbonden voelen met hun buren aan de andere kant van "de schreeve" in de West-Vlaamse Westhoek dan met de elite in Parijs, ook al praten ze tegenwoordig Picardisch of Frans. Het zijn vooral de politiekers aan beide kanten van de taal-, gewest-, en landsgrenzen die grensoverschrijdende samenwerking tegenhouden omdat ze elk hun eigen lokaal feodaal koninkrijkje willen hebben. De grensoverschrijdende samenwerking moet vooral van private initiatieven komen.

Nog dit : het volks-flamigantisme in Frans-Vlaanderen/Frans-Vlaamse Westhoek is niet te vergelijken met het staats-flamigantisme in Vlaanderen/Groot-Antwerpen. Voor de eerste is het historisch Graafschap Vlaanderen en het West-Vlaams (daar "Vlaams" of "Frans-Vlaams" genoemd) de referentie, voor de tweede het staatkundige Vlaanderen/Groot-Antwerpen en het Nederlands. Het zijn twee verschillende werelden. Eigenlijk noemen Groot-Antwerpenaars zich ten onrechte Vlamingen.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 8 mei 2019 om 14:02.
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2019, 13:37   #124
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Hey, hey, dat is te moeilijk voor Doomy... hij wil alleen maar la Belgique behouden als vazalstaat van la douce France...
Nog zo'n stropop-argument. Al verschillende keren heb ik hier geschreven dat zowel Vlaanderen/Groot-Antwerpen als België/Groot-Brussel mij kunnen gestolen worden. Ik ben immers een voorstander van een BeNeLux-federatie naar Zwitsers model met provincies als deelstaten, die op hun beurt een federatie van gemeenten zijn. Maar ja, als je alleen maar selektief leest wat in jouw paranoïde kraam past...

Laat mij je dit zeggen : de tegenstelling Belgisch/Vlaams is passé. Je bent in het verleden blijven hangen. In West-Vlaanderen en Limburg liggen ze niet wakker van Brussel-Halle-Vilvoorde. Daar identificeren ze zich eerder met hun woonkern, hun gemeente, hun streek, hun provincie.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 8 mei 2019 om 13:38.
Oud 8 mei 2019, 13:57   #125
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON Bekijk bericht
Dat is dus wat ik al verschillende keren aangekaart heb en dat de reden is dat we nooit tegen Wallonië iets gaan kunnen doen. De Vlamingen zijn nog altijd even verdeeld als in de tijd van de Romeinen. Liever elkaar de kop inslaan dan de echte tegenstander.
In Wallonië is het niet anders. Het flamigantisme en het walligantisme hebben hetzelfde probleem als het belgicisme: ze ontkennen of minimalizeren interne verschillen. Ze gaan allemaal uit van het waanbeeld van een mono-identitair volk in een centralische jakobijnse staat. Daarom botsen ze steeds op interne tegenstellingen

westhoek.jpg
Oud 10 mei 2019, 20:14   #126
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

In West-Vlaanderen trekt CD&V-er Hendrik Bogaert de anti-Antwerpse kaart. De interne kommunautaire diskussies binnen Vlaanderen/Groot-Antwerpen zijn een feit.

Bart Tommelein vs. Hendrik Bogaert: "Oppassen: straks is Antwerpen hier de baas"
https://kw.knack.be/west-vlaanderen/...ad-373925.html

Citaat :

Krant van West-Vlaanderen: Nu we op het gemeentelijke niveau zitten: wat denken jullie over gemeentelijke fusies? CD&V is alvast niet voor?

Hendrik Bogaert: "Uiteraard niet. Het is niet omdat Brugge groter is dan Jabbeke, dat Brugge sowieso beter bestuurd wordt. Het is niet door schaalvergroting dat je het bestuur verbetert. Ik waarschuw: als wij in de oppositie belanden, zou West-Vlaanderen best eens kunnen verdwijnen. Dan moeten onze gemeenten rapporteren aan Gent, aan Brussel... en - hou je goed vast - aan Antwerpen. Dat gaat niet enkel over de start van de Ronde van Vlaanderen die van Brugge naar Antwerpen verhuist. Het egocentrisme daar is sterk. Straks worden ze hier nog de baas. De provincie kan ons daarvoor behoeden en een coördinerende rol opnemen. De provincieraad is het enige verkozen politieke niveau tussen de gemeenten en de rest. Ik geloof in een slagvaardige provincie."

(...)

Krant van West-Vlaanderen: Laat ons het eens hebben over de coalitievorming. Je hoort overal dat er in Vlaanderen een coalitie N-VA-Open VLD-SP.A in de lucht hangt.

Hendrik Bogaert: "Ik denk dat dat juist is. Men ontkent dat er een bestuursakkoord is. Ik ben er intussen ook wel van overtuigd dat er geen blad in een schof ligt met een grote titel 'bestuursakkoord', maar er zou wel een blad in het schof kunnen liggen met de afspraak: we bellen elkaar, of we zien elkaar voor een koffie, op verkiezingszondag om 16 uur. Formeel is dat geen bestuursakkoord, maar het ligt er toch heel dicht bij. De Wever is een echte strateeg. Hij wil zijn Antwerpse coalitie doorzetten in Vlaanderen. Of dat goed is voor West-Vlaanderen? Ik weet toch dat heel wat mensen, ook in ons bedrijfsleven, dat Antwerps centralisme niet aangenaam vinden."

westhoek.jpg
Oud 11 mei 2019, 21:00   #127
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
Dat zijn voor mij gewoon Westhoekers die door de loop van de geschiedenis aan de andere kant van "de schreeve" zijn terecht gekomen en nu vooral Picardisch of Frans praten. Ik voel mij meer verbonden met mijn buren aan de andere kant van "de schreeve" (de Frans-Vlamingen) en de andere kant van de taalgrens (Komen-Waasten) dan met de inwoners uit het verre Antwerpen en Brussel. Voor mij kunnen zowel Vlaanderen/Groot-Antwerpen als België/Groot-Brussel mij gestolen worden.
Waardoor voelt u zich verbonden? Alvast niet door de taal? Waardoor dan wel?

Ik sta trouwens verbaasd hoe kneuterig u denkt: Antwerpen ligt blijkbaar "ver". Als een Amerikaan dat hoorde, zou hij uitbarsten in een schaterlach...

Is het trouwens niet tekenend dat er geen noemenswaardige pogingen werden ondernomen om de nieuwe structuur in Le Nord-Pas-de-Calais met Picardië naar een historisch vorstendom als "Flandre-Picardie" te noemen? Nu hebben we daar die nietszeggende "Hauts-de-France"... Wel een benaming die het Frans karakter van de streek onmiskenbaar moet benadrukken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2019, 21:05   #128
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nog dit : het volks-flamigantisme in Frans-Vlaanderen/Frans-Vlaamse Westhoek is niet te vergelijken met het staats-flamigantisme in Vlaanderen/Groot-Antwerpen. Voor de eerste is het historisch Graafschap Vlaanderen en het West-Vlaams (daar "Vlaams" of "Frans-Vlaams" genoemd) de referentie, voor de tweede het staatkundige Vlaanderen/Groot-Antwerpen en het Nederlands. Het zijn twee verschillende werelden. Eigenlijk noemen Groot-Antwerpenaars zich ten onrechte Vlamingen.
Schijnbaar is geschiedenis voor u iets heel statisch. Naar welk "historisch graafschap Vlaanderen" verwijst u eigenlijk? Naar de Pagus Flandrensis? Of het graafschap uit de 13e eeuw? Of het graafschap onder de Oostenrijkers? In al die periodes had het graafschap andere grenzen. Of bent u gewoon iemand die dan verwijst naar die periode waarin het graafschap de grootste territoriale omvang had?
Oud 11 mei 2019, 21:07   #129
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In West-Vlaanderen trekt CD&V-er Hendrik Bogaert de anti-Antwerpse kaart. De interne kommunautaire diskussies binnen Vlaanderen/Groot-Antwerpen zijn een feit.
De man vreest voor zijn job en probeert zichzelf als onmisbaar voor te stellen, net alsof er geen enkele andere politicus of partij de burger uit West-Vlaanderen zou kunnen vertegenwoordigen op Vlaams of federaal niveau.

Ik weet trouwens niet welk parlement in Antwerpen is gevestigd?
Oud 11 mei 2019, 21:09   #130
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nog zo'n stropop-argument. Al verschillende keren heb ik hier geschreven dat zowel Vlaanderen/Groot-Antwerpen als België/Groot-Brussel mij kunnen gestolen worden. Ik ben immers een voorstander van een BeNeLux-federatie naar Zwitsers model met provincies als deelstaten, die op hun beurt een federatie van gemeenten zijn. Maar ja, als je alleen maar selektief leest wat in jouw paranoïde kraam past...
Om welke reden kiest u voor een staatkundig verband op basis van de Benelux? U heeft toch eerder aangestipt dat u geen verwantschap voelt met "het verre Antwerpen"? Wat zou u dan wel hebben met "de verre Groninger" of "het verre Luxemburg"?
Oud 11 mei 2019, 21:12   #131
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In ieder geval kan je er nu niet meer naast kijken dat ook Vlaanderen nu zijn intra-kommunautaire perikelen over interne transfers heeft. Het is zelfs een Vlaamse regeringspartij die provinciale verschillen tijdens verkiezingen uitspeelt.
Juist het bewijs dat het niet gaat om "intra-kommunautaire" (sic) "perikelen". Wel over de angst van één partij dat ze de boot van de macht missen. Anders waren zowat alle partijen op dat thema gesprongen...
Oud 11 mei 2019, 21:13   #132
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En plots hoor je N-VA-ers en Vlaamsbelangers niet meer...
Wanneer horen we nu eindelijk eens de Westhoekse partij? Dus, wanneer komt die Westhoekse partij er nu eindelijk?
Oud 11 mei 2019, 21:14   #133
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In West-Vlaanderen ijvert de CD&V alvast voor meer lokale fiskale autonomie en minder betutteling vanuit Antwerpen en Brussel. En dat is een Vlaamse regeringspartij.
Waarom ijverde die partij daar niet voor tijdens haar regeringsdeelname maar alleen tijdens de aanloop naar de verkiezingen?
Oud 11 mei 2019, 21:16   #134
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waar blijven al die zelfverklaarde voorstanders van Vlaamse onafhankelijkheid nu? Of moet het zelfbeschikkingsrecht van de volkeren plots aan hun eigen grens stoppen? Selektief zelfbeschikkingsrecht noem ik dit.
U hebt een slecht geheugen. Al meermaals heb ik u erop gewezen dat u vrij bent te doen wat u wilt. Dus, als het u menens is, richt een partij op. Dan zult u zien hoe populair uw idee is. Dan zult u zien of de West-Vlaamse burger naar een West-Vlaamse onafhankelijkheid streeft. Neem de proef op de som en handel.
Oud 11 mei 2019, 21:19   #135
bembem
Secretaris-Generaal VN

bembem's schermafbeelding

Standaard

Geen wonder dat niet-blanken hier steeds als allochtoon zullen bestempeld worden; als bepaalde Vlamingen onderling zich reeds als vreemden beschouwen.

Enfin, het is mss een schrale troost dat men mij als Chinees beschouwt (men weet & vooral wilt niet beter weten).

Laatst gewijzigd door bembem : 11 mei 2019 om 21:20.
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2019, 21:58   #136
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
Geen wonder dat niet-blanken hier steeds als allochtoon zullen bestempeld worden; als bepaalde Vlamingen onderling zich reeds als vreemden beschouwen.

Enfin, het is mss een schrale troost dat men mij als Chinees beschouwt (men weet & vooral wilt niet beter weten).
Wie denkt dat de autochtone inwoners van het Vlaamse gewest een gemeenschappelijke geschiedenis hebben, en cultureel een eenheid vormen is iemand met beperkte kennis.
Dat bepaalde mensen de geschiedenis geweld aandoen voor eigen opportunistsiche redenen Is een feit.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2019, 22:12   #137
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Wie denkt dat de autochtone inwoners van het Vlaamse gewest een gemeenschappelijke geschiedenis hebben, en cultureel een eenheid vormen is iemand met beperkte kennis.
Wanneer begint (en eindigt) volgens u "de geschiedenis"? Ergens in de vroege middeleeuwen? En hoe vat u geschiedenis op? Alleen de politieke wedervaren?
Oud 11 mei 2019, 22:45   #138
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Dat bepaalde mensen de geschiedenis geweld aandoen voor eigen opportunistsiche redenen Is een feit.
Het doel dient de middelen. Met maakt van Brabanders en Limburgers Vlamingen ten einde aan Vlaamse natievorming te doen.

Gelukkig is er voldoende weerstand. De Belgische identiteit, zoals Dewever in zijn boek ook opmerkt, is hardnekkig. Ook voor de afschaffing van de provincies vind je in Limburgers weinig medestanders.

In princiepe is de anti-islam houding en extreem rechtse standpunten van het VB en NVA ook het gevolg van zoveel mogelijk naieve kiezers voor hun vlaams nationalistische kar spannen, ook al kan dat hun geen bol schelen.

Het is allemaal begonnen met de bompa die fout ging, geen amnestie kreeg....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2019, 23:00   #139
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Het doel dient de middelen. Met maakt van Brabanders en Limburgers Vlamingen ten einde aan Vlaamse natievorming te doen.
Wie is "men"?
Oud 11 mei 2019, 23:02   #140
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Gelukkig is er voldoende weerstand. De Belgische identiteit, zoals Dewever in zijn boek ook opmerkt, is hardnekkig. Ook voor de afschaffing van de provincies vind je in Limburgers weinig medestanders.
Ooit nagedacht over de vraag waar de naam "Limburg" vandaan komt en of die historisch wel past bij die provincie?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be