Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 mei 2006, 15:58   #121
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Black Cat Bekijk bericht
Toen of nu?

Ik denk aan:
- de godsdienst
- de zuinigheid
- de taal
- de eetgewoonten
- de overorganisatie in Nederland
- ruimtelijke ordening
Aha... Ik wist niet dat men ten tijde van het Congres al aan ruimtelijke ordening deed. En dat de eetgewoonten anders waren aan weerszijden van de grens. Of de godsdienst. En al evenmin de taal.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2006, 16:00   #122
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het gaat niet om een waardering, de gosdienstverschillen hebben zich doorgetrokken tot in de details van het dagelijks leven, ik veronderstel in 1830 sterker dan nu.
Dus, u gelooft nog altijd in de belgicistische mythologie die leert dat iedereen in Nederland protestant is en iedereen in België katholiek?
Oud 25 mei 2006, 16:00   #123
Black Cat
Minister-President

Black Cat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, u zit totaal fout (en dat natuurlijk door uw totale onwetendheid ter zake). Immers, de erkenning van de diploma's is in België nog steeds federale materie (waarop de Europese afspraken geënd zijn). En daarenboven bestaan er akkoorden tussen de gemeenschappen over de uitwisseling van studenten (voor behoud van de studiebeurzen).

Kortom, u heeft nog niets aangetoond. Studeren in Wallonië is voor de Vlaming niet het buitenland. Niet voor de erkenning van zijn behaald diploma; niet voor zijn studiebeurs. Op welk vlak dan wel? Als u tenminste nog een zinnig antwoord kunt verzinnen...
Als iemand gestudeerd heeft als Nederlandstalige aan een Waalse hogere onderwijsinstelling, en wil bv in het Nederlandstalige onderwijs, moet die een taalexamen afleggen.
Oud 25 mei 2006, 16:03   #124
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dus, u gelooft nog altijd in de belgicistische mythologie die leert dat iedereen in Nederland protestant is en iedereen in België katholiek?
Heb jij statistieken die dateren van 1830? En van vandaag? Waarom spreken Nederlanders zelf van "Boergondische gulheid" als ze het over België hebben?

Als jij kan aantonen dat Nederland een overwegend katholiek land is, doe maar.
Oud 25 mei 2006, 16:05   #125
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als iemand gestudeerd heeft als Nederlandstalige aan een Waalse hogere onderwijsinstelling, en wil bv in het Nederlandstalige onderwijs, moet die een taalexamen afleggen.
Neen, u toont weer eens dat u er niets van afweet. Iemand met een Franstalig diploma kan gewoonweg niet terecht in het Vlaams onderwijs; een regeling die trouwens ook omgekeerd geldt. Deze regeling is evenwel al van toepassing voor de regionalisering van die bevoegdheden en werd ingesteld in de jaren zestig.

Weet u trouwens wie de grote voorstander hiervan was in die tijd? De Franstaligen. Zij vreesden er immers voor dat de Vlamingen heel wat overheidsfuncties gingen inpalmden, doordat zij naast hun eigen taal ook Frans goed beheersten. Daarom werd een wet uigevaardigd, zodanig dat Vlamingen met een diploma van de Gentse Universiteit of van de Nederlandstalige afdeling van Leuven niet terecht konden in een Franstalige dienst.
Oud 25 mei 2006, 16:09   #126
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Neen, u toont weer eens dat u er niets van afweet. Iemand met een Franstalig diploma kan gewoonweg niet terecht in het Vlaams onderwijs; een regeling die trouwens ook omgekeerd geldt.
U vergist zich ten gronde. Er bestaat een speciale commissie die zich bezig houdt met deze taalexamens. Als een Spaans leraar bewijst dat hij Nederlands kan, kan hij in het onderwijs, als zijn basisdiploma hier geldt.

Bovendien bevestigt uw stelling de mijne: de staatshervorming dient nergens toe.

Laatst gewijzigd door Black Cat : 25 mei 2006 om 16:09.
Black Cat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2006, 16:12   #127
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heb jij statistieken die dateren van 1830? En van vandaag? Waarom spreken Nederlanders zelf van "Boergondische gulheid" als ze het over België hebben?

Als jij kan aantonen dat Nederland een overwegend katholiek land is, doe maar.
Dimitri heeft hier al met kaarten aangetoond.

Ik geef u alvast wat cijfers. Eerst die van 1809 (jawel, u leest goed) en 1899.

Aantal katholieken in:
Nederlands-Limburg 98% - 98%
Noord-Brabant 88% - 88%
Gelderland 36% - 36%
Utrecht 39% - 33%
Overijsel 34% - 37%
Noord-Holland 26% - 27%
Zuid-Holland 33% - 24%
Zeeland 20% - 27%

Daar gaat uw stelling dat ze in Nederland allemaal protestant zijn... Menslief, hoe kan iemand nu toch zo onwetend zijn...
Oud 25 mei 2006, 16:13   #128
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U vergist zich ten gronde. Er bestaat een speciale commissie die zich bezig houdt met deze taalexamens. Als een Spaans leraar bewijst dat hij Nederlands kan, kan hij in het onderwijs, als zijn basisdiploma hier geldt.
Ik vergis mij helemaal niet. Ik ben zelf werkzaam in het onderwijs en ken de bestaande wetgeving heel goed.

Iemand met een Franstalig diploma kan niet terecht in het Vlaams onderwijs. Iemand echter met een buitenland diploma WEL.

Dat is nu het verschil, en dat dateert uit de jaren zestig toen men, op vraag van de Franstaligen, de toegang tot de staatsfuncties ging koppelen aan de taal waarin het hoofddiploma werd behaald.
Oud 25 mei 2006, 16:18   #129
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:

Aantal katholieken in:
Noord-Brabant 88% - 88%
Gelderland 36% - 36%
Utrecht 39% - 33%
Overijsel 34% - 37%
Noord-Holland 26% - 27%
Zuid-Holland 33% - 24%
Zeeland 20% - 27%

Daar gaat uw stelling dat ze in Nederland allemaal protestant zijn... Menslief, hoe kan iemand nu toch zo onwetend zijn...
Ik heb er geen idee van of deze cijfers corect zijn, maar zelfs als: toont dit een overwegend katholiek Nederland aan? Leg er de cijfers voor België eens naast (zelfde datum uiteraard) en maak het gemiddelde (niet per provincie , maar voor het aantal: het kan zijn dat er verschillende bevokingsdichtheden waren). Conclusie?

Het zou me verbazen dat die anders zou zijn als: in 1830 was België overwegend katholiek, en Nederland overwegend protestant. En de meerderheid, dat noemt de hegemonie, wat de cultuur bepaalt.
Oud 25 mei 2006, 16:20   #130
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik vergis mij helemaal niet. Ik ben zelf werkzaam in het onderwijs en ken de bestaande wetgeving heel goed.

Iemand met een Franstalig diploma kan niet terecht in het Vlaams onderwijs. Iemand echter met een buitenland diploma WEL.
Informeer u maar verder, u hebt het fout. Onderwijs is ook meer dan basis of middelbaar onderwijs.
Oud 25 mei 2006, 16:21   #131
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb er geen idee van of deze cijfers corect zijn, maar zelfs als: toont dit een overwegend katholiek Nederland aan? Leg er de cijfers voor België eens naast (zelfde datum uiteraard) en maak het gemiddelde (niet per provincie , maar voor het aantal: het kan zijn dat er verschillende bevokingsdichtheden waren). Conclusie?

Het zou me verbazen dat die anders zou zijn als: in 1830 was België overwegend katholiek, en Nederland overwegend protestant. En de meerderheid, dat noemt de hegemonie, wat de cultuur bepaalt.
U beweerde eerder dat er godsdienstverschillen waren tussen Nederland en België, net alsof het ging over twee monolithische blokken die tegenover elkaar stonden.

Dat is en was niet zo.

En indien dat zo hebben meegespeeld, dan blijft de vraag waarom Noord-Brabant met zijn dominerende katholieke bevolking zich niet heeft afgescheurd van het "protestantse" Nederland en bij België is gekomen... Kortom, alleen al hieruit wordt duidelijk dat dit niet het bepalend element was.
Oud 25 mei 2006, 16:26   #132
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Zijn er ook concrete voorbeelden van?
Toen of nu?

Ik denk aan:
- de godsdienst
In Nederland zijn er momenteel meer katholieken dan protestanten. Zowat het hele Zuiden van het land is katholiek. Utrecht (dat is al de Randstad) is de zetel van een belangrijk bisdom, waarvan het hoofd momentel de titel van een cardinaal voert. Dit argument snijdt dus geen hout. In Duitsland is het Noorden ook protestants en het Zuiden katholiek en zijn de cultuurverschillen niet kleiner dan in het Nederlandse taalgebied (dat is niet verwonderlijk, Duitsland is immers groter dan het hele Nederlandse taalgebied). Toch zijn er geen separatistische neigingen waarneembaar. Sterker nog: Duitsland is in 1870 herenigd, 40 jaar na de afscheiding van Belgie).

Citaat:
- de zuinigheid
Toen ik in Belgie woonde vond ik er een aantal mensen - laten we het zacht uitdrukken en ook zuinig noemen - gevonden (voor mijn Oekraiense begrippen dan).
Citaat:
- de taal
Het is algemeen bekend dat de Vlamingen en de Nederlanders dezelfde cultuur- en standaardtaal hebben.
Citaat:
- de eetgewoonten
Dat is toch onmogelijk als een serieuze reden te zien voor afscheiding en/of tegen hereniging. Overigens vershillen de eetgewoonten in Nederland zowel per streek als per individu. Ik zelf ben in Nederland komen wonen nadat ik enige tijd in Blegie had gewoond en ik erger me nog steeds aan het schaarsere aanbod in de Nederlandse supermarkten vergeleken met de Belgische. Maar om dit nou te zien als een geldige reden tegen de Vlaams-Nederlandse toenadering gaat mij echt te ver.
Citaat:
- de overorganisatie in Nederland
Dat is geen voor in de eeuwigheid vastbepaald gegeven. Overigens dunkt mij - dat even terzijde - dat in het geval van de staatkundige hereniging van het Nederlandse taalgebied elke Nederlandse entiteit (provincie of land) vrij zal zijn om zijn organisatie zelf te bepalen. Dus dat hoeft geen belemmering te zijn. De rol van de centrale overheid zou de verdediging van de staatsbelangen in het buitenland zijn en de financiering van grote projecten in het land zelf.

Citaat:
- ruimtelijke ordening
Idem.

Citaat:
Het gaat niet om een waardering, de gosdienstverschillen hebben zich doorgetrokken tot in de details van het dagelijks leven, ik veronderstel in 1830 sterker dan nu.

Hoe dan ook, kan je beide (Belgische onafhankelijkheid) en Vlaams separatisme onmogelijk vergelijken.
Daar heb je gelijk in. De Belgische separatisme is het gevolg van een complot van de Franstalige adel, clerus en de bovenste laag van de burgerij die hun wil aan de meerderheid van het volk hebben opgelegd. Daarentegen is het Vlaamse separatische gedachtengoed het gevolg van de groeiende Vlaamse emancipatie.

Citaat:
Daar is iedereen zo wat familie van iedereen zeker?
Precies. Dat, en het feit dat Leopold I protestant was en altijd is gebleven bewijst dat ook dit argument van je geen hout snijdt.

Citaat:
Bedoel je die enkele jaren? daar kan je toch geen conclusies aan koppelen?
Waarom niet als die enkele jaren het huidige Belgie meer nut dan schade hebben (toe)gebracht?

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 25 mei 2006 om 16:32.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2006, 16:28   #133
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
U beweerde eerder dat er godsdienstverschillen waren tussen Nederland en België, net alsof het ging over twee monolithische blokken die tegenover elkaar stonden.

Dat is en was niet zo.

En indien dat zo hebben meegespeeld, dan blijft de vraag waarom Noord-Brabant met zijn dominerende katholieke bevolking zich niet heeft afgescheurd van het "protestantse" Nederland en bij België is gekomen... Kortom, alleen al hieruit wordt duidelijk dat dit niet het bepalend element was.
Omdat daar de Nederlandse en de Spaanse legers gestopt zijn, veronderstel ik. Maar die katholieke Nederlandse provincies hebben wel honderden jaren het protestants bestuurlijk bewind gehad van de Oranjes. Ze zullen dus zo een mix zijn. Het feit dat ze niet geijverd hebben voor een aansluiting bij België bewijst eerder dat ze zich thuisvoelden bij het protestante Nederland.

Uiteindelijk is het een detail-studie, die weinig afdoet aan het overheersende prentje: het Conges van Wenen vergiste zich, de Belgische Revolutie heeft die vergissing rechtgezet. Tijdsbestek: enkele jaren.

Een separatistische beweging als het Vlaams separatisme is van een totaal andere allure. De vergelijking, laat staan de legitimering van het separatisme een door Belgische onafhankelijkheid, is onzin.
Oud 25 mei 2006, 16:30   #134
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het Nederlandse koninghuis (oranje) is familie van het Engelse, ook Engeland is protestant. Misschien wilde die elkaar een plezier gunnen.
Willem III van Oranje was een tijdlang koning van Engeland, inderdaad, maar hij overleed kinderloos; nadat nog even zijn schoonzus (dacht ik) op de troon heeft gezeten, hebben de Engelsen de Hannovers over het water gesleurd. De huidige familiebanden tussen het huis Oranje en het huis Windsor zijn dus bijzonder dun, in elk geval minder dan die tussen Leopold I en zijn Engelse neefjes en nichtjes...

Citaat:
Sinds Karel V was België is Oostenrijks bewind. De keuze van een protestant als koning voor België was dus ver van logisch.

Karel V had zelfs Belgische wortels. Het congres van Wenen heeft dus historische werkelijkheden van honderden jaren oud miskend.
1.) Karel V was geen 'Oostenrijker' en net zo min stond 'België' onder 'Oostenrijks' bewind. Karel V was een Habsburger, was via zijn vader erfgenaam van de Bourgondische bezittingen, via zijn moeder van de Spaanse bezittingen, en werd later, een verplicht nummer als Habsburger, tot keizer verkozen. Het was dus een personele unie en dus geen overheersing.

2.) Karel V was een 'Belg'? Hij was geboren in Gent en hij was de wettelijke heerser over de Nederlanden, maar dat is dan ook alles. Hij is voor zowel Nederand als België van belang, omdat hij de territoriale eenmaking van de Nederlanden heeft afgerond (1543 en 1548 ). Als het Congres van Wenen dan toch iets moest 'erkennen' (en nu ga ik samen met jou anachronistisch uit de bocht), historisch dan, dan zou het herstel van de eenheid van de Nederlanden moeten geweest zijn zoals die vastgelegd was in de Transactie van Augsburg.

3.) Een protestant als koning van België onaanvaardbaar? Leopold I was een lutheraan, die zich tot het katholicisme heeft bekeerd om koning van België te kunnen worden. Ik zou er overigens niet van verbaasd staan dat hij ook een tijdlang anglicaan is geweest toen hij daar zat en kans maakte op de Engelse troon, en ben er ten slotte zeker van dat hij even gezwind orthodox zou geworden zijn had hij de troon van Griekenland aanvaard. (Zijn neefjes in Bulgarije hebben er geen probleem van gemaakt).
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.

Laatst gewijzigd door ossaert : 25 mei 2006 om 16:30.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2006, 16:30   #135
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:

Aantal katholieken in:
Noord-Brabant 88% - 88%
Gelderland 36% - 36%
Utrecht 39% - 33%
Overijsel 34% - 37%
Noord-Holland 26% - 27%
Zuid-Holland 33% - 24%
Zeeland 20% - 27%

Daaraan kan ik nog toevoegen dat de verschillen tussen de katholieken en de protestanten er in onze tijd steeds minder toe doen.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2006, 16:31   #136
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
In Nederland zijn er momenteel meer katholieken dan protestanten.
Daar geloof ik dus geen lap van.
Oud 25 mei 2006, 16:31   #137
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uiteindelijk is het een detail-studie, die weinig afdoet aan het overheersende prentje: het Conges van Wenen vergiste zich, de Belgische Revolutie heeft die vergissing rechtgezet. Tijdsbestek: enkele jaren.

Een separatistische beweging als het Vlaams separatisme is van een totaal andere allure. De vergelijking, laat staan de legitimering van het separatisme een door Belgische onafhankelijkheid, is onzin.
U mag hier zoveel dogmatisch herhalen dat het Congres zich vergist heeft, maar dat verandert de zaak nu eenmaal niet. Immers, het Congres heeft zich niet vergist. Ik heb het al eerder geschreven, maar u verkoos het te negeren. Immers, het Congres stelde eerst voor de zuidelijke Nederlanden weer onder Oostenrijks bestuur te plaatsen. Alleen was er geen enthousiasme hiervoor in Wenen en al evenmin bij de adel in de zuidelijke Nederlanden. Niemand stond dus te wachten op een terugkeer naar de toestand voor de Franse tijd. De Oostenrijkers niet, en de adel van de zuidelijke Nederlanden al evenmin.
Oud 25 mei 2006, 16:34   #138
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar geloof ik dus geen lap van.
Tja, u gelooft blijkbaar liever de belgicistische mythologie dan waarde te hechten aan de werkelijkheid.

Ik geef even de cijfers (2004-2005)

- katholicisme: 4.650.000
- protestantisme: 2.850.000
Oud 25 mei 2006, 16:35   #139
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert Bekijk bericht
3.) Een protestant als koning van België onaanvaardbaar? Leopold I was een lutheraan, die zich tot het katholicisme heeft bekeerd om koning van België te kunnen worden. Ik zou er overigens niet van verbaasd staan dat hij ook een tijdlang anglicaan is geweest toen hij daar zat en kans maakte op de Engelse troon, en ben er ten slotte zeker van dat hij even gezwind orthodox zou geworden zijn had hij de troon van Griekenland aanvaard. (Zijn neefjes in Bulgarije hebben er geen probleem van gemaakt).
Dus had hij waarschijnlijk geen uitgesproken godsdienstige voorkeur. Het Nederlandse vorstenhuis is protestant.

Het gaat, ivm het Congres van Wenen, over de toestand van 1816. België en Nederland werden toen al eeuwen verschillend bestuurd.
Oud 25 mei 2006, 16:38   #140
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert Bekijk bericht
Euh, bij mijn weten heeft Leopold I zich nooit tot het katholicisme bekeerd, maar liet zijn kinderen wel in het katholicisme groot brengen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be