Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 december 2004, 01:13   #121
Thomas O'Malley
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
Onozelaars. Het enigste wat jullie kunnen is mensen tegen elkaar opzetten en haat verspreiden.
En mag ik je er beleefd op wijzen dat wij wél argumenten hebben om géén minarette in de straat te willen. Van een oNNozelaar
Thomas O'Malley is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2004, 01:28   #122
ICE-MAN
Parlementslid

ICE-MAN's schermafbeelding

Standaard

minaretten zijn gewoon "aartslelijk" en als ze er zelfs geen uurwerk kunnen ophangen of een GSM-zendmast (of reclame) hebben ze totaal géén nut !

en als die wangedrochten dan nog 12 meter hoog zijn dan tonen die nog 12 keer lelijker...... en nuttelozer !

dus teneinde onze reeds zo zwaar belaste ruimtelijke ordening waar reeds tal van wangedrochten van gebouwen prijken niet nog meer te ontsieren zou 'k die mislukte pispalen gewoon afbreken en ervoor zorgen dat er zeker géén meer bijkomen !
Oud 1 december 2004, 17:01   #123
Halcyon
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VlomsBelang
bwaah, laat ze doen.

We breken dat terroristisch kot dan wel af!!
Met de zwetzakken derbij.
De zwetten hier hebben al genoeg pleuts om eule godsdienst te beleven.
Een minaret vraagt gewoon om afgebroken te worden.
Dit weekend kunnen ze ook beter gaan lopen of uit de buurt blijven van de KV, want anders zullen die zwetten weer lappen krijgen als 't voetbal is

MALINWA FOREVER!!
Is zo'n taal eigenlijk toegelaten op dit forum? Dat vraag ik me af... Als iemand de 1 miljoen VB kiezers uitscheldt voor mestkevers, staat heel het forum op z'n kop. Maar dit wordt zomaar getolereerd???
Halcyon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2004, 17:10   #124
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
Onozelaars. Het enigste wat jullie kunnen is mensen tegen elkaar opzetten en haat verspreiden.

Die ondingen horen nu eenmaal niet thuis in het vlaamse straatbeeld !

Het is gewoon achterlijk om de sky line van mechelen met die rommel te bezoedelen !

Op nen gsm mast wordt geneut maar een minaret mag blijven staan, ...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2004, 17:20   #125
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Ik moet echt geen klein beetje lachen met die mierenneukerij i.v.m. een torentje van twaalf meters hoog, en i.v.m. de wanstaltigheid van een moskeegebouw. Onwillekeurig herinnert deze discussie me aan de hele commotie indertijd rond dat windmolenpark dat voor de kust op een kunstmatig eilandje zou komen.

De kustburgemeesters klaagden de horizonvervuiling aan, met een aan cynisme grenzende hypocrisie.

Diezelfde kustburgemeesters en hun voorgangers zijn wel verantwoordelijk voor de 67 km lange muur van apartementsblokken van in De Panne tot Knokke-Zoute. En die burgemeesters werd nooit veel in de weg gelegd, zelfs niet als een handvol "groene sukkels" de laatste duinen poogden te vrijwaren.

[IRONIE]Gelukkig dat de architecten daar aan de kust toch nog énig gevoel voor smaak hadden en dat die "muur" daardoor toch nog mooi oogt en "thuishoort" in het Vlaamse straatbeeld. Wat dat "mooi ogen" kan van een gebedsgebouw met een torentje van - oei - 12 m hoog niet gezegd worden.[/IRONIE]

Laatst gewijzigd door ElFlamencoLoco : 1 december 2004 om 17:20.
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2004, 17:26   #126
Jampie
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco
Ik moet echt geen klein beetje lachen met die mierenneukerij i.v.m. een torentje van twaalf meters hoog, en i.v.m. de wanstaltigheid van een moskeegebouw. Onwillekeurig herinnert deze discussie me aan de hele commotie indertijd rond dat windmolenpark dat voor de kust op een kunstmatig eilandje zou komen.

De kustburgemeesters klaagden de horizonvervuiling aan, met een aan cynisme grenzende hypocrisie.

Diezelfde kustburgemeesters en hun voorgangers zijn wel verantwoordelijk voor de 67 km lange muur van apartementsblokken van in De Panne tot Knokke-Zoute. En die burgemeesters werd nooit veel in de weg gelegd, zelfs niet als een handvol "groene sukkels" de laatste duinen poogden te vrijwaren.

[IRONIE]Gelukkig dat de architecten daar aan de kust toch nog énig gevoel voor smaak hadden en dat die "muur" daardoor toch nog mooi oogt en "thuishoort" in het Vlaamse straatbeeld. Wat dat "mooi ogen" kan van een gebedsgebouw met een torentje van - oei - 12 m hoog niet gezegd worden.[/IRONIE]
U brengt mij op een idee. Als we nu heel mechelen volzetten met minaretten en we hangen daar een paar molenwieken aan. De moslims hun minaret en de mechelaars gratis electriciteit. Iedereen tevree. Wat kan het leven toch mooi zijn !!!!!!!!!

Laatst gewijzigd door Jampie : 1 december 2004 om 17:26.
Jampie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2004, 17:45   #127
Halcyon
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jampie
U brengt mij op een idee. Als we nu heel mechelen volzetten met minaretten en we hangen daar een paar molenwieken aan. De moslims hun minaret en de mechelaars gratis electriciteit. Iedereen tevree. Wat kan het leven toch mooi zijn !!!!!!!!!
lol
Halcyon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2004, 03:25   #128
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

In België bestaat nu eenmaal zoiets als ruimtelijke ordening.
Jammer maar dat geldt voor alle inwoners.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2004, 18:14   #129
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
In België bestaat nu eenmaal zoiets als ruimtelijke ordening.
Jammer maar dat geldt voor alle inwoners.
Wel, als die moskee dan beantwoordt aan de vereisten die de ruimtelijke ordening terplekke stelt, wat is dan het probleem?
Oud 4 december 2004, 00:47   #130
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel, als die moskee dan beantwoordt aan de vereisten die de ruimtelijke ordening terplekke stelt, wat is dan het probleem?
Dan is dat geen probleem. ALS
Oud 4 december 2004, 11:47   #131
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Dan is dat geen probleem. ALS
En? Beantwoordt ze nu aan de voorschriften of niet?
Oud 4 december 2004, 12:03   #132
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Geen idee, maar aangezien het in een woonwijk is heb ik sterke twijfels.
Oud 4 december 2004, 13:21   #133
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Geen idee, maar aangezien het in een woonwijk is heb ik sterke twijfels.
In een woonwijk zou dus geen moskee ingeplant mogen worden? Dus ook geen nieuwe kerk of kapel?

Waar moeten we gebedshuizen dan wel inplanten? Op industrieterreinen?
Oud 4 december 2004, 13:34   #134
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In een woonwijk zou dus geen moskee ingeplant mogen worden? Dus ook geen nieuwe kerk of kapel?

Waar moeten we gebedshuizen dan wel inplanten? Op industrieterreinen?
Het christendom behoort tot onze cultuur. In onze woonwijken is het dan ook geen probleem om kerkgebouwen neer te planten. Rekening houdend met het overwegend seculier karakter van onze maatschappij, vind ik het als christen niet nodig nog een toren te bouwen bij onze nieuwe kerkgebouwen, tenzij de buurt er helemaal geen bezwaar tegen heeft.

Maar de islam is een vreemde godsdienst. Bijgevolg moeten er dan ook geen uiterlijke tekenen van die godsdienst te zien zijn, wat dus betekent dat er wel een moskee mag gebouwd worden maar geen met opvallende minaretten e.d.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2004, 14:03   #135
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

En dus vind jij dat het inplanten van welk gebouw dan ook maar moet gebeuren bij de genade van diegenen die daar toevallig wonen, en niet aan de hand van bestaande ruimtelijke ordening?

Ooit in Leuven geweest? Ken je de begijnhofkerk. Die had ook maar een klein torentje, omdat de nabijgelegen Sint-Kwintensparochie niet wilde dat de toren van "die vrouwen" hoger zou zijn dan dat van de reguliere parochie.

M.a.w. als we zo gaan redeneren, dan belanden we zo weer in de middeleeuwen. Maar dan hoeven we niet de "vreemden" de schuld te geven; dan hebben we het aan onszelf te danken.

Het argument dat de islam een vreemd element is mag wel wat gerelativeerd worden, zou ik zo denken. Of moeten we ook de Arabische cijfers overboord gooien? De windmolens? Ik zou zelfs zeggen, integendeel: hoe sneller de islam hier ingeburgerd wordt, hoe makkelijker hij zich in onze samenleving inpast (en niet omgekeerd). Door steeds maar op verschillen te blijven hameren jagen we op den duur de moslims regelrecht in de armen van extremisten die niet terugschrikken voor moord of doodslag en die niet het minste respect tonen voor onze eigen cultuur.

We hebben al véél tijd verloren. Te veel, misschien.
Oud 4 december 2004, 14:14   #136
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En dus vind jij dat het inplanten van welk gebouw dan ook maar moet gebeuren bij de genade van diegenen die daar toevallig wonen, en niet aan de hand van bestaande ruimtelijke ordening?

Ooit in Leuven geweest? Ken je de begijnhofkerk. Die had ook maar een klein torentje, omdat de nabijgelegen Sint-Kwintensparochie niet wilde dat de toren van "die vrouwen" hoger zou zijn dan dat van de reguliere parochie.

M.a.w. als we zo gaan redeneren, dan belanden we zo weer in de middeleeuwen. Maar dan hoeven we niet de "vreemden" de schuld te geven; dan hebben we het aan onszelf te danken.
Dit heeft niets met de Middeleeuwen te maken. Dat heeft alles te maken met het weren in het straatbeeld van al te dominerende elementen die niets met onze cultuur te maken hebben. De islam is immers een godsdienst die vreemd is aan onze cultuur.

Naast de overeenkomst met de bestaande ruimtelijke ordening zou men in mijn ogen ook steeds de buurt moeten raadplegen wanneer er in een wijk grote, dominerende gebouwen worden neergepoot met een ander doel dan de woonfunctie.
Oud 4 december 2004, 14:18   #137
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het argument dat de islam een vreemd element is mag wel wat gerelativeerd worden, zou ik zo denken. Of moeten we ook de Arabische cijfers overboord gooien? De windmolens? Ik zou zelfs zeggen, integendeel: hoe sneller de islam hier ingeburgerd wordt, hoe makkelijker hij zich in onze samenleving inpast (en niet omgekeerd). Door steeds maar op verschillen te blijven hameren jagen we op den duur de moslims regelrecht in de armen van extremisten die niet terugschrikken voor moord of doodslag en die niet het minste respect tonen voor onze eigen cultuur.
Onze cijfers zijn geen Arabische cijfers, maar wel Indische. Een van de grootste mythes (en tevens vervalsingen) bestaat er juist in de uitvinding van die tekens toe te dichten aan de Arabieren.

Die cijfers werden uitgedacht in Indië. Door haar bijzonder grote missionerende kracht (tot in China!) kwam de Nestoriaanse Kerk (of door zichzelf genoemd "de Grote Kerk van het Oosten") in contact met de Indische cijfers. Op z'n beurt verbreidde de nestoriaanse Kerk die tekens tot in het Tweestromenland, tot aan de Libanese kust.

Toen de Arabieren die streken veroverden namen ze veel zaken van de Nestorianen en Assyrische christenen over. O.a. de cijfers. Via de Moren kwamen ze uiteindelijk ook in Europa terecht.

De Arabieren fungeerden als doorgeefluik, niet als uitvinder ervan.
Oud 4 december 2004, 14:20   #138
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zou zelfs zeggen, integendeel: hoe sneller de islam hier ingeburgerd wordt, hoe makkelijker hij zich in onze samenleving inpast (en niet omgekeerd). Door steeds maar op verschillen te blijven hameren jagen we op den duur de moslims regelrecht in de armen van extremisten die niet terugschrikken voor moord of doodslag en die niet het minste respect tonen voor onze eigen cultuur.
Een van de grootste verzinsels van sommige moderne christenen en vrijzinnigen. Maar de islam zal zich nooit in onze samenleving inpassen, integendeel. Als er niets gedaan wordt, dan zal de islam onze cultuur overnemen en vernietigen. Hoogstens zal een islamitische meerderheid bepaalde elementen als technologische vooruitgang bijvoorbeeld overnemen, maar zeker niet de rest van onze cultuur.
Oud 4 december 2004, 15:21   #139
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Onze cijfers zijn geen Arabische cijfers, maar wel Indische. Een van de grootste mythes (en tevens vervalsingen) bestaat er juist in de uitvinding van die tekens toe te dichten aan de Arabieren.

Die cijfers werden uitgedacht in Indië. Door haar bijzonder grote missionerende kracht (tot in China!) kwam de Nestoriaanse Kerk (of door zichzelf genoemd "de Grote Kerk van het Oosten") in contact met de Indische cijfers. Op z'n beurt verbreidde de nestoriaanse Kerk die tekens tot in het Tweestromenland, tot aan de Libanese kust.

Toen de Arabieren die streken veroverden namen ze veel zaken van de Nestorianen en Assyrische christenen over. O.a. de cijfers. Via de Moren kwamen ze uiteindelijk ook in Europa terecht.

De Arabieren fungeerden als doorgeefluik, niet als uitvinder ervan.
Dit zal ik niet betwisten. Maar het is een feit dat de kruisvaarders een en ander meebrachten vanuit het Midden-Oosten.

Vergeten we evenmin de bijdrage die Arabieren geleverd hebben aan het conserveren van grote delen van de litteratuur van de Oudheid - o.a. een zeer groot deel van het oeuvre van Aristoteles.

Of de Arabieren nu uitvinders waren, of alleen maar een doorgeefluik, feit blijft dat zij alleszins gevoelig waren voor de mogelijkheden die die uitvindingen uit Indië en het Verre Oosten inhielden. Feit blijft dat zij oog hadden voor de waarde van Aristoteles' geschriften.

Hadden zij die gevoeligheden niet, dan zouden ze die zaken nooit doorgegeven hebben, noch geconserveerd. En dan hadden wij er waarschijnlijk pas eeuwen later mee kennisgemaakt.

Ik blijf er dus van overtuigd dat "onze" cultuur in niet geringe mate geïnspireerd word vanuit o.a. de Arabische cultuur (toen reeds islamgebied), en dat reeds vele eeuwen. De spitsboog, nog zo'n kenmerk van Europese eigenheid, is een uitvinding uit Voor-Indië, ons doorgegeven door de Arabieren, die hem eveneens toepasten (zij het in een totaal verschillende context). Ik vraag me af, mochten de middeleeuwers met dezelfde aversie gereageerd hebben op dat "vreemde" element zoals jij vandaag, of wij vandaag wel die honderden gotische kathedralen en kerken in dit Westen konden bezoeken en bewonderen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Een van de grootste verzinsels van sommige moderne christenen en vrijzinnigen. Maar de islam zal zich nooit in onze samenleving inpassen, integendeel. Als er niets gedaan wordt, dan zal de islam onze cultuur overnemen en vernietigen. Hoogstens zal een islamitische meerderheid bepaalde elementen als technologische vooruitgang bijvoorbeeld overnemen, maar zeker niet de rest van onze cultuur.
Ik vind het nogal kras om a priori te stellen dat de islam zich "nooit" in onze samenleving zal inpassen. Elke logische onderbouwing van deze stelling ontbreekt. En de smeerlapperijen die in naam van Allah gepleegd worden (WTC, Madrid, moord op van Gogh...) zijn het werk van een minderheid, waarvoor maar al te snel een meerderheid wordt verantwoordelijk gesteld.

Ik geef toe dat vrij veel moslims anders aankijken tegen de dood van Theo van Gogh dan wij. En dat is hun goed recht. Zolang het daarbij blijft, en zij niet tot de daad overgaan, noch daartoe aanzetten, is er volgens mij geen vuiltje aan de lucht, zomin als wanneer wij, autochtonen, roepen en schreeuwen dat die kerel, die na een banale aanrijding in Antwerpen een vrouw electrocuteerde en daarna in een dok wierp, met tien jaar véél te licht gestraft is.

Hoevelen roepen dat niet: "Ze moesten hem doodschieten, de smeerlap." En hoevelen zullen hem daadwerkelijk doodschieten, mochten ze een wapen in de hand gedrukt krijgen? Daarover hoor je - overigens heel terecht - weinig heisa. Maar wanneer een moslimimam op de Nederlandse tv beweert "blij te zijn" met de dood van van Gogh, dan lijkt het wel alsof hij de man hoogst persoonlijk heeft neergeknald en de keel overgesneden.

Ik vind het met twee maten en twee gewichten wegen, Jan vdB. Ook je a priori stelling raakt kant noch wal. Wanneer ik daarentegen stel dat de islam zich - mits goede wil van moslims én niet-moslims - perfect kan inpassen in onze samenleving, dan doe ik dat niet omdat ik de kans op slagen zeker acht (het kan ook verkeerd aflopen) maar wel omdat het alternatief - polariseren, polemiseren - gegarandeerd verkeerd afloopt. En dat heeft de geschiedenis maar al te vaak bewezen.

Nog iets vergeten: een islam die zich inpast in onze samenleving kan daarom perfect zijn eigenheid bewaren, zonder dat die storend is voor niet-moslims. Me dunkt dat vele niet-moslims vandaag echter nogal lange tenen hebben.

Laatst gewijzigd door ElFlamencoLoco : 4 december 2004 om 15:24.
Oud 4 december 2004, 15:53   #140
big bad wolf
Parlementslid

big bad wolf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik geef toe dat vrij veel moslims anders aankijken tegen de dood van Theo van Gogh dan wij. En dat is hun goed recht. Zolang het daarbij blijft, en zij niet tot de daad overgaan, noch daartoe aanzetten, is er volgens mij geen vuiltje aan de lucht, zomin als wanneer wij, autochtonen, roepen en schreeuwen dat die kerel, die na een banale aanrijding in Antwerpen een vrouw electrocuteerde en daarna in een dok wierp, met tien jaar véél te licht gestraft is.
het blijft toch een feit dat dat moslims wél in staat zijn andere mensen op grote schaal om te brengen: de vele aanslagen in o.m. New York, Madrid, Casablanca, Istanboel, Ar-Riyad, net als de wekelijkse bomaanslagen in Irak en Israël, en politieke-religieuze moorden waarvan die op Theo Van Gogh de recentste en meest bekende is.

Hoeveel westerlingen zijn er bereid om zichzelf op te blazen en zoveel mogelijk onschuldigen mee de dood in te jagen? Wat duizenden voetbalhooligans die een paar keer per jaar voor heel wat ambras zorgen, maar daar vallen maar heel zelden slachtoffers (laatste keer waarvan ik weet heb, was tijdens Frankrijk '98 toen Britse hooligans een Franse agent letterlijk kreupel hebben geslagen), het IRA is, of was een ander voorbeeld, maar hun laatste bomaanslag dateert toch ook alweer van een heel eindje terug, en een laatste voorbeeld is het ETA, maar die bellen meestal nog es op voorhand als ze een hotel willen opblazen.

De twee laatste voorbeelden situeren zich bovendien in een onafhankelijkheidsstrijd die al decennia zoniet eeuwenlang duurt. Laat ons hopen dat we hier in de toekomst van zo'n bloedige conflicten gespaard blijven, en dat de Vlaamse onafhankelijkheid naar Tsjechoslowaaks model kan gebeuren
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be