Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 juli 2019, 16:46   #121
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Maar wat we wel weten is dat de sociale zekerheid nu stukken van mensen kost, en dat we er in evenredigheid weinig voor terugkrijgen.
Iets moet er wel gebeuren.
Iemand die gezond is & weinig grote tegenslagen kent (als werknemer) krijgt inderdaad weinig terug.
Mensen die allerlei serieuze tegenslagen ondergaan, bv kanker, krijgen wél veel terug.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2019, 16:58   #122
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Harder, ik heb weet van sociale werking in Limburg... voorbeeld voor heel de wereld... Gewoonweg de hoogste top...
Ik ken in Wallonië mensen die werken voor de sociale sector... zij vertellen over een poetsvrouw, politiek verkozen tot diensthoofd, gevolgen navenant; in Luik waar ze achter de Limburgse vrouwen aanliepen om ze in dienst te krijgen, want die werkten...; sociale opvang die zogezegd gebeurde in familieverband waarbij de sociaal geplaatste kinderen zo een beetje voor personeel mochten spelen en de familie mochten bedienen...
Sorry, hoor, maar ik hoor genoeg en als ik dat vergelijk met wat ik weet van de andere kant...

En dan aanvaarde de SPa om in een regering te stappen waar Vlaanderen (de francofonie ook, maar die deed dat zowiezo toch niet) moest besparen op de sociale zekerheid terwijl de problemen voor de volle 100% in de Walen lagen... waar dus de SPa gewoonweg akkoord ging met de sociale afbouw in Vlaanderen...
Maar ja, onze media berichtte daar niet over... alles ging weer een paar jaren goed, niet???
Sociale sector is iets helemaal anders dan sociale zekerheid, hoor...
De ene is bevoegdheid van de Gemeenschappen, de andere van de federale overheid.

Sorry...
Oud 30 juli 2019, 17:01   #123
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
De ene is bevoegdheid van de Gemeenschappen, de andere van de federale overheid.

Sorry...
Gelukkig hebben wij, Vlamingen nog de VDAB.
Het is daar ook niet allemaal koek & ei maar toch, ze doen hun best met de middelen die ze hebben.
Oud 30 juli 2019, 17:11   #124
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Iemand die gezond is & weinig grote tegenslagen kent (als werknemer) krijgt inderdaad weinig terug.
Mensen die allerlei serieuze tegenslagen ondergaan, bv kanker, krijgen wél veel terug.
En iemand die eeuwigdurend op de dop staat... wat is dat voor een geval???
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2019, 17:15   #125
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:

Sorry...
En wat wil je nu zeggen??? Dat er aan franstaligen kant een verschil in bestuursethiek zou zijn indien het draait om de federale regering of om de regionale regering???
Het enige verschil is degene die betaalt; punt.
Oud 30 juli 2019, 17:38   #126
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn post als dikke zever bestempelen, om het onmiddellijk daarna te bevestigen, heel straf, moet ik zeggen.
En autoverzekering heeft bij mijn weten niks met sociale zekerheid te maken, maar ik toch een vraagje uit nieuwsgierigheid: als het niet risico is, wat is dan de maatstaf? Ik heb geen autoverzekering, vandaar...
Schoof schiet meerdere keren ernaast. Autoverzekeringen hun tarificatiemodel is zeer zeker op risico gebaseerd. Leeftijdscategorie + aantal jaren bewezen rijervaring bv, woonplaats v/d voornaamste bestuurder (stedelijke omgeving geeft beduidend hogere schadestatistieken dan landelijke regio's), het eigen (bewezen) schadeverleden van de verzekerde (schade attesten voor te leggen of bonus malus attest), uiteraard het vermogen van de wagen. Beroeps of prive gebruik speelt ook een rol (beroepsgebruik zal meer kilometer per jaar hebben, en dus meer risico). Verder gaan maatschappijen daar eigen criteria aan toevoegen van dewelke zij in hun eigen ervaringsstatistieken hebben kunnen risico verzwarende factoren ontwaren. Ouderdom van het voertuig bijvoorbeeld. Uit de statistieken blijkt duidelijk dat oude voertuigen (zeg maar : 10 jaar en meer) ook meer ongevallen hebben. Al die variabelen worden in een tarificatiemodel gegoten, en dat gaat de uiteindelijke premie helpen bepalen.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2019, 17:46   #127
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En wat wil je nu zeggen??? Dat er aan franstaligen kant een verschil in bestuursethiek zou zijn indien het draait om de federale regering of om de regionale regering???
Het enige verschil is degene die betaalt; punt.
BA probeerde je op een beleefde manier erop te wijzen dat je kritiek gaf dat een vlaamse partij akkoord gaf voor een besparing op de Sociale Zekerheid, daar waar die federaal is en niets te maken heeft met het probleem/fenomeen dat je eerder beschreef. Dat valt namelijk onder zorg, wat een regionale bevoegdheid is. De door jou geviseerde en bekritiseerde besparing heeft dus niets te maken met het goede of slechte niveau van zorg in wallonië (of vlaanderen)
Oud 30 juli 2019, 17:50   #128
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
BA probeerde je op een beleefde manier erop te wijzen dat je kritiek gaf dat een vlaamse partij akkoord gaf voor een besparing op de Sociale Zekerheid, daar waar die federaal is en niets te maken heeft met het probleem/fenomeen dat je eerder beschreef. Dat valt namelijk onder zorg, wat een regionale bevoegdheid is. De door jou geviseerde en bekritiseerde besparing heeft dus niets te maken met het goede of slechte niveau van zorg in wallonië (of vlaanderen)
Ik herhaal Walbanië werkt niet, niet op regionaal en nog minder op federaal vlak waar ze niet doen wat ze beloven te zullen doen en zo de rekening steeds weer en opnieuw doorschuiven naar de Vlamingen...
Hunne hele werkstructuur is totaal verkeerd en kost emmers van geld en lost niets op...
Oud 30 juli 2019, 18:08   #129
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik herhaal Walbanië werkt niet, niet op regionaal en nog minder op federaal vlak waar ze niet doen wat ze beloven te zullen doen en zo de rekening steeds weer en opnieuw doorschuiven naar de Vlamingen...
Hunne hele werkstructuur is totaal verkeerd en kost emmers van geld en lost niets op...
zucht...

(probeert rustig te blijven...)

Marie : zorg is 100% ten laste van wallonië zelf, ze KUNNEN helemaal geen rekening voor zorg doorsturen naar "de vlamingen". (wat overigens ook al een groteske bewering is, want je bedoelt : naar het federale niveau).

Probeer misschien eerst eens te begrijpen hoe het land ineen zit, wie wat doet, wie waarvoor verantwoordelijk is, dat zou een bijzonder grote hulp zijn.

Nu zit je anekdotes te vertellen, je legt de verantwoordelijkheid daarvoor bij het verkeerde niveau en je trekt bijgevolg (onvermijdelijk...) de foute conclusies. Know your stuff.
Oud 30 juli 2019, 19:32   #130
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En iemand die eeuwigdurend op de dop staat... wat is dat voor een geval???
Jij kent er misschien.
Ik ken er één.
Oud 30 juli 2019, 21:10   #131
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
zucht...

(probeert rustig te blijven...)

Marie : zorg is 100% ten laste van wallonië zelf, ze KUNNEN helemaal geen rekening voor zorg doorsturen naar "de vlamingen". (wat overigens ook al een groteske bewering is, want je bedoelt : naar het federale niveau).

Probeer misschien eerst eens te begrijpen hoe het land ineen zit, wie wat doet, wie waarvoor verantwoordelijk is, dat zou een bijzonder grote hulp zijn.

Nu zit je anekdotes te vertellen, je legt de verantwoordelijkheid daarvoor bij het verkeerde niveau en je trekt bijgevolg (onvermijdelijk...) de foute conclusies. Know your stuff.
Zorg, bedoel je daar de hospitalen en zo mee??? Die schuiven de fakturen door naar de ziekenkassen en die betalen zonder te kijken naar de verdeelsleutels en nog meer... Dus Vlaanderen betaalt.
Oud 30 juli 2019, 21:10   #132
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Jij kent er misschien.
Ik ken er één.
In Wallonië is dat schering en inslag...
Oud 30 juli 2019, 21:15   #133
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is zwetstaal van de verborgen politici die vette lonen opstrijken in diverse organen van mutualiteiten en dergelijke.

Er blijft veel te veel plakken aan die organisaties van de zuilen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2019, 21:22   #134
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn post als dikke zever bestempelen, om het onmiddellijk daarna te bevestigen, heel straf, moet ik zeggen.
En autoverzekering heeft bij mijn weten niks met sociale zekerheid te maken, maar ik toch een vraagje uit nieuwsgierigheid: als het niet risico is, wat is dan de maatstaf? Ik heb geen autoverzekering, vandaar...
Ik wou niet jouw stelling bestempelen als dikke zever,
maar wel de nep-visie die (vooral) de PS daaromtrent hanteert.

Ik had duidelijker moeten zijn, en vb. beginnen met een "I second you", een "2" dus.

Weinig mensen beseffen, ivm de autoverzekering, dat hoe meer pk de motor van je auto kan leveren, hoe groter je verzekeringspremie is.
Een voorzichtige chauffeur van een jaguar met heel vette motor, betaalt stukken van mensen, terwijl een bruut van een would be racer met een kleinere auto veel minder betaalt.

(ook zo voor de verkeersbelasting. Ik rij met een 2.2 diesel, ik kan het weten. Nu, ik wist het op voorhand ...)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 30 juli 2019, 21:26   #135
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Schoof schiet meerdere keren ernaast. Autoverzekeringen hun tarificatiemodel is zeer zeker op risico gebaseerd. Leeftijdscategorie + aantal jaren bewezen rijervaring bv, woonplaats v/d voornaamste bestuurder (stedelijke omgeving geeft beduidend hogere schadestatistieken dan landelijke regio's), het eigen (bewezen) schadeverleden van de verzekerde (schade attesten voor te leggen of bonus malus attest), uiteraard het vermogen van de wagen. Beroeps of prive gebruik speelt ook een rol (beroepsgebruik zal meer kilometer per jaar hebben, en dus meer risico). Verder gaan maatschappijen daar eigen criteria aan toevoegen van dewelke zij in hun eigen ervaringsstatistieken hebben kunnen risico verzwarende factoren ontwaren. Ouderdom van het voertuig bijvoorbeeld. Uit de statistieken blijkt duidelijk dat oude voertuigen (zeg maar : 10 jaar en meer) ook meer ongevallen hebben. Al die variabelen worden in een tarificatiemodel gegoten, en dat gaat de uiteindelijke premie helpen bepalen.
Je beschrijft hoogstens wat kortingen.
Daarnaast is het enige wat de maatschappijen doen ivm jonge onervaren chauffeurs (dus met meer risico): hen weigeren.

Oud 30 juli 2019, 21:37   #136
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Je beschrijft hoogstens wat kortingen.
Daarnaast is het enige wat de maatschappijen doen ivm jonge onervaren chauffeurs (dus met meer risico): hen weigeren.
De kwestie is uiteraard voor de volgende regering of NVA een loyale partner gaat zijn.

Francken en Jambon die eerst het Marrakech pact onderhandelen en goedkeuren en dan kazakkendaraaien.

Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2019, 22:03   #137
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
De kwestie is uiteraard voor de volgende regering of NVA een loyale partner gaat zijn.

Francken en Jambon die eerst het Marrakech pact onderhandelen en goedkeuren en dan kazakkendaraaien.

U weet toch dat dit zogenaamd "niet bindend pact" nu opeens wel een bindend pact blijkt te zijn...

We weten het wel...

Linksachters zijn witte raven...

Achterlijke linksen zijn zwarte kraaien...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2019, 22:55   #138
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
U weet toch dat dit zogenaamd "niet bindend pact" nu opeens wel een bindend pact blijkt te zijn...

We weten het wel...

Linksachters zijn witte raven...

Achterlijke linksen zijn zwarte kraaien...
Het pact herbevestigt de nationale soevereniteit mbt migratie.Kortom, iedereen doet nog steeds wat het zelf wilt. Lees het eens,zou ik zeggen.

De NVA heeft een show opgevoerd om de leegloop naar het VB tegen te gaan, en ze hebben verloren. En nu zitten we met de gebakken peren.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2019, 23:14   #139
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat heeft dan enkel betrekking op de gezondheidszorg, waar volgens internationale vergelijkingen, Belgie in de middenmoot zit. Dus toch ook niets om euforisch te worden.
En nemen we de pensioenen...
Ik heb nu geen link naar internationale studies die het globaal van de sociale zekerheid omvatten, maar hetgeen ik in mijn hoofd heb, was toch telkens dat de kosten te hoog waren voor de baten.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2019, 23:20   #140
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Het pact herbevestigt de nationale soevereniteit mbt migratie.Kortom, iedereen doet nog steeds wat het zelf wilt. Lees het eens,zou ik zeggen.

De NVA heeft een show opgevoerd om de leegloop naar het VB tegen te gaan, en ze hebben verloren. En nu zitten we met de gebakken peren.
Marrakesh-pact is bindend :

https://www.standaard.be/cnt/dmf20190319_04268832

https://doorbraak.be/marrakeshpact-i...-eu-commissie/

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be