Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 september 2019, 14:55   #121
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Geert die gaat beslissen wat de essentie is en komt dan met pietluttigheden af... en dat natuurijk juist omdat hij liever de essentie niet wil zien...
dat er kwezels in Wallonië weigeren te werken?
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2019, 14:59   #122
geertvdb

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Wallonië scoort niet of ruim onvoldoende. Gisteren in het bericht over de verkiezingen in Sachsen en Brandenburg viel mij nog iets anders op. De commentator vestigde de aandacht erop dat in het voormalige DDR-gebied niet alleen de lonen lager liggen maar evenzeer de sociale zekerheid-uitkeringen. De reden hiervoor: de productiviteit (en dus de economische performantie) in de ex-DDR deelstaten ligt nog steeds lager dan in de rest van Duitsland. Zou het niet aangewezen zijn dat ook in Walbanië het bedrag van de SZ-uitkeringen volgens dergelijk criterium naar beneden worden aangepast? Het zou al een stuk afknagen van de transfers. Maar, dat zal voor onze belgicisten natuurlijk wel "taboe" zijn.
dat is dus hilarisch dat gij over Oost duitsland begint. zijt gij dan niet VOOR een spitsing tussen West en oost Duitsland?
Oud 2 september 2019, 15:06   #123
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
En waar haal jij dit soort onzin vandaan?? Post hier eens bronnen van deze bewering want ik geloof er hoegenaamd geen hol van. We spreken hier wel over een gewest waar de PS al sinds jaar en dag de plak zwaait, die zijn allesbehalve ondernemingsgezind, waarom zouden ze ook, hun publiek bestaat uit beroepsdoppers en ambtenaren.

In Wallonië heb je het in de ogen van veel mensen pas gemaakt als je een vaste benoeming aan de overheid hebt, en liefst eentje waarbij je veel op je gat kan zitten en niet veel moet doen.

U doet hier alsof Walen rasondernemers zijn maar niks is minder waar.
https://www.polemecatech.be/fr/

https://www.greenwin.be/

http://www.spow.be/actualite/

https://www.wing-digitalwallonia.be/homepage.htm?lng=en

https://www.beangels.eu/en/

Eens buiten komen kan deugd doen. Wallonie doet moeite. Maar er is een hele grote groep Walen die je niet bereikt met high tech maakindustrie.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2019, 15:22   #124
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
de kern vh probleem waarom met Walbanezen geen land valt te bezeilen.
Helemaal niet! Het is niet hun zaak als Vlamingen zoals u ze beu zijn.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2019, 16:20   #125
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Helemaal niet! Het is niet hun zaak als Vlamingen zoals u ze beu zijn.
Weer eens jouw stereotype antwoord. Reageren vanuit een franstalig hautain misprijzen. Een misprijzen dat eigenlijk op zichzelf tragi-komisch is vanwege zijn volkomen ongefundeerd karakter. Er is daaromtrent een oud Vlaams gezegde dat dit verschijnsel mooi typeert: Col en manchet maar thuis gene fret!
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2019, 16:20   #126
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Die links die je postte zijn helemaal geen bronnen die uw beweringen staven. Dergelijke initiatieven van de overheid zijn in ieder West-Europees land in overvloede te vinden dus wat dat betreft doen de Walen echt niet meer inspanningen dan omringende regio's en landen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Eens buiten komen kan deugd doen. Wallonie doet moeite. Maar er is een hele grote groep Walen die je niet bereikt met high tech maakindustrie.
En nu komt de aap uit de mouw: de Waalse overheid doet enkel moeite voor een bepaalde elite, de gewone Waal mag ofwel een overheidsjobke proberen bemachtigen ofwel in één van de schaarse fabrieken binnen proberen te raken ofwel levenslang voor de tigste generatie aan de werkeloosheidsuitkering hangen...

U kan hier kwaken wat u wil, de harde cijfers bewijzen dat Wallonië op economisch vlak nog altijd zeer ver achterophinkt en als je naar het stemgedrag in Wallonië kijkt dan willen ze gerust nog enkele trappen lager gaan, niveau Venezuela en Noord-Korea.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2019, 16:22   #127
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wallonië scoort niet of ruim onvoldoende. Gisteren in het bericht over de verkiezingen in Sachsen en Brandenburg viel mij nog iets anders op. De commentator vestigde de aandacht erop dat in het voormalige DDR-gebied niet alleen de lonen lager liggen maar evenzeer de sociale zekerheid-uitkeringen. De reden hiervoor: de productiviteit (en dus de economische performantie) in de ex-DDR deelstaten ligt nog steeds lager dan in de rest van Duitsland. Zou het niet aangewezen zijn dat ook in Walbanië het bedrag van de SZ-uitkeringen volgens dergelijk criterium naar beneden worden aangepast? Het zou al een stuk afknagen van de transfers. Maar, dat zal voor onze belgicisten natuurlijk wel "taboe" zijn.
Maar zoiets is toch niet meer dan logisch? De tering naar de nering zetten noemt men zoiets. De Walen hun levensstandaard wordt kunstmatig hoog gehouden dankzij de Vlamingen dus is er voor hen geen enkele reden om echt uit hun pijp te komen.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2019, 16:26   #128
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar zoiets is toch niet meer dan logisch? De tering naar de nering zetten noemt men zoiets. De Walen hun levensstandaard wordt kunstmatig hoog gehouden dankzij de Vlamingen dus is er voor hen geen enkele reden om echt uit hun pijp te komen.
Ik zou dit graag eens zien voorgesteld worden door een Vlaamse partij. SPa, OVLD, CD&V of Groen komen daarvoor uiteraard niet in aanmerking.
Oud 2 september 2019, 18:54   #129
robert t
Europees Commissaris

Standaard

[quote=geertvdb;9105723]

Citaat:
dat is een mythe. De transfers gaan van brabant naar de rest. Waals brabant transfereert bvb 2000 euro per persoon per jaar naar oa. west vlaanderen en limburg.
Waals Brabant is zo arm als Job. De 2.000 euro die je vermeldt zuig je uit je duim. Cijfers vermelden die niks bewijzen kan het kleinste kind.

Citaat:
waals brabant is nooit in het 'armoededal' geweest, mijn beste! Dat verzint gij! Brabant is steeds de motor van beschaving en welvaart geweest in onze streken. Al eeuwen! het is west vlaanderen en Limburg (uw gouw) die nog in de prehistorie zit! Doe er iets aan! NU! ipv hier te janken! Ik wil niet blijven betalen voor de lammigheid van die arme Limburgers.
Er is een groot verschil tussen waals en vlaams brabant. Waals Brabant is krot en co en betekent niks op cultureel en economisch vlak terwijl het Vlaamse gedeelte rijker is en één grote naam op zijn palmares kan schrijven, nl. de geniale schilder Pieter Breugel de Oude en zijn nazaten. Uiteraard is het nooit het centrum van de kunstwereld geweest, niet te vergelijken met Gent, Antwerpen en Brugge, waar de geniale Vlaamse schilders hun meesterwerken borstelden. Talrijke musea en kerken zijn er de bewijzen van. Verder lieg je wanneer je zegt dat Limburg mijn gouw is. Ik woon al gans mijn leven in Oost-Vlaanderen op luttele afstand van Gent, één van de mooiste steden van Europa. Ik heb trouwens nooit beweerd dat ik in het achterlijke Limburg woon.
Citaat:
Dade heeft gelijk! Gij hebt ongelijk!
Kinderpraat, op niets gebaseerd. Mijn kleindochter van twaalf kan dit ook zeggen, maar beter dan jij...
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2019, 19:00   #130
Eyjafjallajökull
Banneling

Standaard

16 miljard per jaar.

Het enige correcte cijfer.
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2019, 19:13   #131
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zou dit graag eens zien voorgesteld worden door een Vlaamse partij. SPa, OVLD, CD&V of Groen komen daarvoor uiteraard niet in aanmerking.
Volgens u zitten de politieke grote lichten aan vlaamse kant dus bij het N-VA, VB en PTB ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2019, 19:14   #132
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull Bekijk bericht
16 miljard per jaar.

U vergeet de Inter-vlaamse transfers te vermelden. Zijn dat de volgende doelwitten?

Triestig en vooral klein, het vlaanderen dat u voor ogen hebt.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2019, 19:35   #133
geertvdb

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht

Waals Brabant is zo arm als Job. De 2.000 euro die je vermeldt zuig je uit je duim. Cijfers vermelden die niks bewijzen kan het kleinste kind.
https://www.hln.be/nieuws/binnenland...aars~a25f0abe/
De inwoners van Vlaams-Brabant moeten met 3.492 euro per persoon per jaar het meeste afgeven ten voordele van andere provincies, gevolgd door Waals-Brabant (2.668 euro).
het is niet 2000 euro, sorry daarvoor, maar 2668 euro.
Citaat:

Er is een groot verschil tussen waals en vlaams brabant.
een dikke 800 euro per jaar. de ene is nog vrijgeveriger dan de andere.
Citaat:
Waals Brabant is krot
zo de brave liefdadigheidsinstelling schofferen! Foei!!
Citaat:
en co en betekent niks op cultureel en economisch vlak terwijl het Vlaamse gedeelte rijker is en één grote naam op zijn palmares kan schrijven, nl. de geniale schilder Pieter Breugel de Oude en zijn nazaten.
maar man toch! Deze post is van een onwaarschijnlijke achterlijkheid!! breugel was van breda!!
Citaat:
Uiteraard is het nooit het centrum van de kunstwereld geweest, niet te vergelijken met Gent, Antwerpen en Brugge, waar de geniale Vlaamse schilders hun meesterwerken borstelden. Talrijke musea en kerken zijn er de bewijzen van. Verder lieg je wanneer je zegt dat Limburg mijn gouw is. Ik woon al gans mijn leven in Oost-Vlaanderen op luttele afstand van Gent, één van de mooiste steden van Europa.
maar is dat waar! En wat is uw bijdrage in de schoonheid van gent? hebt gij meegebouwd, of steekt gij pluimen op uw hoed die niet van u zijn?
Citaat:
Ik heb trouwens nooit beweerd dat ik in het achterlijke Limburg woon.Kinderpraat, op niets gebaseerd. Mijn kleindochter van twaalf kan dit ook zeggen, maar beter dan jij...
Maar dat is een genie! Nu al naar de universiteit sturen!

nog even herhalen waar het om ging voor gij ging stoefen met uw kleinkind:

Gij hebt ongelijk en dade had gelijk.
Oud 2 september 2019, 19:36   #134
geertvdb

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull Bekijk bericht
16 miljard per jaar.

een gelovige komt zijn geloof weer verspreiden.
Oud 2 september 2019, 19:44   #135
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Die links die je postte zijn helemaal geen bronnen die uw beweringen staven. Dergelijke initiatieven van de overheid zijn in ieder West-Europees land in overvloede te vinden dus wat dat betreft doen de Walen echt niet meer inspanningen dan omringende regio's en landen.
Nja, ik ga u niet overtuigen. Ik werk voor veel klanten in zowel Wallonie als Vlaanderen, en het opvragen van risicokapitaal en R&D middelen is in Wallonie een pak eenvoudiger.

Citaat:
En nu komt de aap uit de mouw: de Waalse overheid doet enkel moeite voor een bepaalde elite, de gewone Waal mag ofwel een overheidsjobke proberen bemachtigen ofwel in één van de schaarse fabrieken binnen proberen te raken ofwel levenslang voor de tigste generatie aan de werkeloosheidsuitkering hangen...

U kan hier kwaken wat u wil, de harde cijfers bewijzen dat Wallonië op economisch vlak nog altijd zeer ver achterophinkt en als je naar het stemgedrag in Wallonië kijkt dan willen ze gerust nog enkele trappen lager gaan, niveau Venezuela en Noord-Korea.
Ga eens kijken in Liege Science Park. Een reeks bedrijven die in Vlaanderen hun evenknie niet kennen. In Charleroi in het nieuwe techpark ook.

Maar nog steeds veel te weinig. En inderdaad, geen nut voor de massa ongeschoolde metallos.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2019, 20:07   #136
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Volgens u zitten de politieke grote lichten aan vlaamse kant dus bij het N-VA, VB en PTB ?

PTB in Vlaanderen?
Op dit ogenblik zijn N-VA (24,8%)en Vlaams Belang (18,5%) de twee grootste partijen. Dat zijn de enige echt Vlaamse partijen.
De belgicistische partijen hebben allemaal een ferme dreun gekregen. SPa en Groen haalden op 26.05 allebei slechts 10%, OVLD slechts 13% en CD&V 15%. PVDA is small potatoes (5%).
Oud 2 september 2019, 20:16   #137
^_^
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Nja, ik ga u niet overtuigen. Ik werk voor veel klanten in zowel Wallonie als Vlaanderen, en het opvragen van risicokapitaal en R&D middelen is in Wallonie een pak eenvoudiger.

Ga eens kijken in Liege Science Park. Een reeks bedrijven die in Vlaanderen hun evenknie niet kennen. In Charleroi in het nieuwe techpark ook.

Maar nog steeds veel te weinig. En inderdaad, geen nut voor de massa ongeschoolde metallos.
OK, dus ik ben gaan kijken op hun website. Mijn huidige mening: voor 75% hebt U al geen gelijk ( gesubsidieerde spin-offs, architecten, basic farmacologie, IT en consulting , ... ).

Dus naar welke bedrijven moet ik hier kijken?
^_^ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2019, 20:21   #138
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De productiviteit en dus de economische performantie van ambtenaren ligt ook ver achter op die van werknemers in de privé. Toch krijgt de ambtenaar via een pervers systeem een via de overheidsvakbonden afgedwongen 'diploma bonificatie' die maakt dat zijn pensioenbreuk al met pakweg 4 jaar jaar opgesmukt is. Vier jaar, die echte werknemers wel moeten presteren. Om dan nog niet te spreken over de groteske regels van het bepalen van pensioen zonder aftopping en gebaseerd op de laatste jaren van de carrière daar waar quasi iedereen in de privé zelfs met een volledige carrière van 45 jaar tegen het pensioenplafond aanloopt.

De grootste 'transfert' van gemeenschapsgeld is niet geografisch, is niet tussen vlaanderen of wallonië, maar is tussen de gepriviligieerde kaste van de ambtenarij die aan zelfbediening doet en dat kan doen omdat ze dicht bij de politieke elite staat, en de grote massa van werknemers die dat 'moeten' financieren door hun eigen pensioen afgetopt te zien op een niveau dat net boven de armoedegrens komt.

Laatst gewijzigd door Pandareus : 2 september 2019 om 20:22.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2019, 20:54   #139
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
en? Hoe was het bij de VDAB vandaag?
Hoe laag men gevallen is; hoe overduidelijk men met de mond vol tanden staat en niet zinnigs meer te vertellen heeft dat men met leugens, kwade verdenkingen zonder het minste bewijs, in tegendeel zelf, moet afkomen, herhalen en herhalen om proberen de andere af te breken terwijl jezelf, dank zij je leugens en lompe praat, met je rug tegen de muur staat...
Lomp geboren en nooit iets bijgeleerd???
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2019, 20:55   #140
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
dat er kwezels in Wallonië weigeren te werken?
Ken jij er zo; ik ken er in ieder geval enkele...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be