Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 januari 2020, 20:50   #121
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Samsung=Zuid Koreaans. Apple, development en QC is puur VS. Dat er grote sweatshops voor werken in een ander verhaal.
Huawei, die hebben de technologie goed gekopieerd , met massale staatssteun, die terug betaald mag worden in informatie.

24u op de deurknop van een Applestore, gegarandeerd prijs.
Samsung en Apple worden op hoge kwalitatieve graad in China geproduceerd. Huawei ontwikkeld ook zijn eigen producten. Die "sweatshops" zijn heden ten dage en reeds +- 20 jaar het verleden. Ik heb al, genoeg Chinese fabrieken bezocht om te weten waar ik overspreek. Ik heb tot medio de jaren 80 in België geproduceerd. Ik zou niet de kwalitatieve graad kunnen halen die de Chinese fabrieken halen.
En als een fabriek in China zijn werknemers niet treffelijk betaald vertrekt het personeel gewoon naar een ander bedrijf.
Als een Westers bedrijf in hun lastenboek vraagt brol te maken om te verkopen in discount winkels aan prijzen waar 90 procent van dit forum op jaagt dan maken ze die brol.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2020, 20:54   #122
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Volgens het Hong Kong Health Department zal de corona epidemie slechts beginnen afzwakken in juni-juli. Indien zo wordt dat een regelrechte ramp.
Ik zou toch maar voorzichtig zijn moest ik u zijn.

Citaat:
Ik heb een ticket geboekt voor 29/2 hopelijk is de shit dan min of meer opgelost. Maar ik vrees ervoor. Als ik kan gaan dan ga ik in ieder geval, ben daar met SARS ook geweest.

Ik wil je nu wel gene schrik aanjagen, maar ik zou persoonlijk het proberen op te lossen op een andere manier zonder dat je die trip hoeft te doen.
Oud 27 januari 2020, 20:56   #123
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Gipsy, dat schrijf ik toch, Quality control wordt gedaan/gevraagd door de bestellende firma's. Als er geen kwaliteit gevraagd wordt, is die er ook niet.

De dagen dat China alleen brol leverde zijn zo'n lustrum achter ons.
Die doen gewoon hetzelfde als Japan 50 jaar geleden, Europa en de VS uit de markt flikkeren door goed en goedkoper materiaal te leveren. Eerst goed copieren, dan verbeteren, en uiteindelijk beter worden en blijven. Europa is vergane glorie, terende op de resten van het coloniale. De VS is een reus met lemen voeten op een schuldenberg om geen natte voeten te krijgen.
Oud 27 januari 2020, 21:09   #124
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Gipsy, dat schrijf ik toch, Quality control wordt gedaan/gevraagd door de bestellende firma's. Als er geen kwaliteit gevraagd wordt, is die er ook niet.

De dagen dat China alleen brol leverde zijn zo'n lustrum achter ons.
Die doen gewoon hetzelfde als Japan 50 jaar geleden, Europa en de VS uit de markt flikkeren door goed en goedkoper materiaal te leveren. Eerst goed copieren, dan verbeteren, en uiteindelijk beter worden en blijven. Europa is vergane glorie, terende op de resten van het coloniale. De VS is een reus met lemen voeten op een schuldenberg om geen natte voeten te krijgen.
Jaren terug was er een schandaal in de US over een speelgoedketen die speelgoed verkocht met giftige samentelling in de plastiek. Ze waren zo laf het op hun Chinese leverancier te steken. Die was het op den duur beu en gooide het lastenboek openbaar waaruit bleek dat die speelgoedketen dat zelf ge-eist had. Dat zou nu trouwens niet meer mogelijk zijn want Chinese overheid is zeer alert voor sociale toestanden en giftige stoffen. De fabriek wordt van de één op andere dag gesloten.
Je houdt het niet voor mogelijk hoeveel mensen wekelijks de aanbiedingen in de Aldi, Lidl of Action etc uitpluizen (wordt trouwen meer en meer in Bangladesh en dergelijke geproduceerd) daar kan je niet verwachten mits wat geluk een kwalitatief product op de kop te tikken. De lonen in China worden veel te hoog voor hen.

Laatst gewijzigd door Gipsy : 27 januari 2020 om 21:12.
Oud 27 januari 2020, 21:25   #125
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Ik zou toch maar voorzichtig zijn moest ik u zijn.

Ik wil je nu wel gene schrik aanjagen, maar ik zou persoonlijk het proberen op te lossen op een andere manier zonder dat je die trip hoeft te doen.
Ik heb feitelijk al iets opgedaan in China in sept 2018. Twee weken nadien was ik doodziek in Bangkok. Bij mijn terugkomst naar de dokter geweest maar die vond niets. Heb een maand lopen hoesten en toen moest ik naar Libanon daar dacht ik echt dat ik ging sterven. Bij mijn terugkomst naar de kliniek geweest en daar vonden ze dat ik een pneumonie had. Grote vlek op de longen en bloed volledig naar de kloten. Superzware dosis antibiotica en toen ging het eindelijk beter.
Oud 27 januari 2020, 21:30   #126
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

China heeft nog maar gisteren een ban op de verkoop van wilde dieren en wild vlees ingesteld, eindelijk een goeie maatregel die ze van mijn part mogen aanhouden.

https://www.japantimes.co.jp/news/20.../#.Xi9HJBNKjYo
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2020, 21:33   #127
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb feitelijk al iets opgedaan in China in sept 2018. Twee weken nadien was ik doodziek in Bangkok. Bij mijn terugkomst naar de dokter geweest maar die vond niets. Heb een maand lopen hoesten en toen moest ik naar Libanon daar dacht ik echt dat ik ging sterven. Bij mijn terugkomst naar de kliniek geweest en daar vonden ze dat ik een pneumonie had. Grote vlek op de longen en bloed volledig naar de kloten. Superzware dosis antibiotica en toen ging het eindelijk beter.
Dat klinkt toch als een zware griep of zelfs SARS hoor, het is viraal maar je kunt er een longontsteking van krijgen en je kukeleure laten.
Oud 28 januari 2020, 05:13   #128
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN

hamac's schermafbeelding

Standaard

https://www.theepochtimes.com/china-...s_3218207.html

Citaat:
In a recent study by Imperial College London, the researchers found that “self-sustaining human-to-human transmission” is the “only plausible explanation of the scale of the outbreak in Wuhan.”

Researchers said that each infected individual could infect 2.6 others, on average, and the authorities would need to block transmission of more than 60 percent of the cases to contain the outbreak.

Another study, currently in preprint, by UK and U.S. experts, released on Jan. 23, put the reproduction number at around 3.8, although this was later revised to 2.5.

With a reproduction number of 3.8, China would need to control 72 percent to 75 percent of the transmissions to prevent the virus’ spread—”an almost impossible task, by locking up the entire city,” said Michael Lai, a U.S.-based molecular biologist with Taiwan’s Academia Sinica.
...
Despite such efforts, 5 million people left the virus epicenter of Wuhan before the lockdown took effect on Jan. 23.
...
“I would say there is a very high pandemic risk,” said Dr. Eric Feigl-Ding, an epidemiologist at Harvard University, citing conclusions in the Chinese CDC report.

He said the risk was exacerbated as a result of asymptomatic patients spreading the virus unknowingly.

China’s health minister, Ma Xiaowei, told reporters on Jan. 26 that the coronavirus, unlike SARS, is infectious during its incubation period, which can last up to 14 days—meaning it can be transmitted even when the infected person exhibits no symptoms.

A Jan. 24 study in The Lancet identified a coronavirus patient, aged 10, who didn’t exhibit any symptoms prior to a medical inspection. Two other patients in the same study didn’t have signs of fever.

Such findings have raised fears that current screening measures, which check body temperature, are not effective in detecting the disease.
...
Recently, two patients from Wuhan passed screening checks in France and didn’t show signs of infection until one and five days later, respectively.

Feigl-Ding said this trait of the coronavirus “makes containment much more difficult” than in the case of SARS, which was not infectious during incubation.
...
Chinese authorities have detected four generations of spread of the virus in Wuhan—meaning a person who contracted the virus from its original non-human source infected a person, who then infected another person, who then infected another person.

Second-generation cases have also been detected outside of Wuhan. This phenomena indicates that the virus is “tough,” according to Lai.
...
According to Lai, RNA viruses—that is, viruses that have RNA as their genetic material rather than DNA—such as the Wuhan coronavirus and SARS, have a “high mutation rate,” which allows it to “change properties very quickly.”

As an example, in the Lancet study, the RNA sequences isolated from 6 patients from the same household are different from each other, he noted. Lai said he observed in his previous research the “frequent occurrence of RNA recombination between different coronavirus strains,” a sign of the virus evolving.
Oud 28 januari 2020, 10:23   #129
vanderzapig
Europees Commissaris

vanderzapig's schermafbeelding

Standaard

Er is nu ook een besmetting in Duitsland:

https://www.ad.nl/buitenland/zakenvr...toon~abbe29d9/

Citaat:
De man bij wie in Duitsland het nieuwe coronavirus is vastgesteld, is aangestoken door een Chinese vrouw die een zakenbezoek aan Beieren bracht. Het gaat om een man in de regio Starnberg. De Chinese bracht een bezoek aan het bedrijf in het kader van een opleiding.
Dit is volgens mij het eerste gedocumenteerde geval van een overdracht buiten China. Alle andere gevallen - zoals in Frankrijk en de VS - waren Chinezen die in China zelf besmet waren geraakt.
vanderzapig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2020, 10:47   #130
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig Bekijk bericht
Er is nu ook een besmetting in Duitsland:

https://www.ad.nl/buitenland/zakenvr...toon~abbe29d9/

Dit is volgens mij het eerste gedocumenteerde geval van een overdracht buiten China. Alle andere gevallen - zoals in Frankrijk en de VS - waren Chinezen die in China zelf besmet waren geraakt.
Nope, ook in Japan.

https://twitter.com/tbs_news/status/1222074753214599168

Citaat:
[Breaking news] New coronavirus confirmed in people who have never traveled to Wuhan, in Japan ~ Ministry of Health, Labor and Welfare
Oud 28 januari 2020, 11:33   #131
vanderzapig
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Een R0 van 3.8 volgens epidemoloog Feigl-Ding van Harvard die nogal van zijn melk lijkt te zijn.

meh...

https://mobile.twitter.com/DrEricDing
De toon van die expert is opvallend. Indien de epidemie maar half zo erg uitdraait als hij het in zijn twitter draden voorspiegelt, dan kan hij het wel schudden voor zijn verdere carrière.

Het vertrouwen van het publiek winnen en ook behouden is één van de belangrijkste prioriteiten van epidemologen. Want wanneer er een echt gevaarlijke epidemie uitbreekt is het een absolute must dat politieke leiders en het publiek de richtlijnen van die experts exact opvolgen, hoe drastisch die ook moge zijn.

Zodra epidemologen minder transparant beginnen te communiceren, of dingen minimaliseren of juist opblazen, dan gaat dat moeizaam opgebouwde vertrouwen in één keer de deur uit.

De voorbije dagen probeerde Feigl-Ding met zijn alarmerende tweets de WHO tot meer actie te bewegen rond de Wuhan uitbraak:

https://twitter.com/DrEricDing/statu...52840387391489

Citaat:
FOLKS— I say it’s high time that @WHO finally declares an EMERGENCY ASAP for #coronavirus. Last Thursday Jan 23rd when WHO punted, there wasn’t much data. Since then, a ground swell of data all point to an impending global pandemic. Top experts agree. Let’s make @WHO hear it!
Hier een recentere draad:

https://twitter.com/DrEricDing/statu...90534643929089

https://threadreaderapp.com/thread/1...643929089.html

Citaat:
“Where did the [virus] come from?” is one of the most asked questions. First, I don’t like unsupported conspiracy theories, but it’s a lingering question. @sciencemagazine examined this based on Lancet article. Nobody knows, but seafood market isn’t whole story
Citaat:
Wuhan seafood market may not be source of novel virus spreading globally
Description of earliest cases suggests outbreak began elsewhere

https://www.sciencemag.org/news/2020...ading-globally
2. Again, no outright conspiracy theories please. Here is another explanation: The new #coronavirus is an RNA virus—that is, viruses that have RNA as their genetic material rather than DNA—which have a “high mutation rate,” which allows it to “change properties very quickly.”

3. The RNA sequences of the #coronavirus isolated from 6 patients from the same household are different from each other (Lancet), sign of the virus evolving. This may not be so good to the ear; it suggests the difficulty of containing this virus”. (from
Citaat:
China Underreporting True Scale of Deadly Virus Outbreak, Expert Says
The Chinese regime is likely underreporting the true scale of the coronavirus outbreak, according to a Harvard epidemiologist. ...
https://m.theepochtimes.com/china-un...s_3218207.html
)

4. DEEPER DIVE into #coronavirus RNA genome, here goes... “it came from bats” is often heard, but it’s trickier. The [virus] has similarities to bat coronavirus, but this new paper REJECTS there was recent recombination. There is something discordant too:
Citaat:
Full-genome evolutionary analysis of the novel corona virus (2019-nCoV) rejects the hypothesis of emergence as a result of a recent recombination event
Background: A novel coronavirus (2019-nCoV) associated with human to human transmission and severe human infection has been recently reported from the city of Wuhan in China. Our objectives were to c…
https://www.biorxiv.org/content/10.1...01.26.920249v1
5. (Continued from above)... “A BLAST search of 2019-nCoV middle fragment revealed no considerable similarity with any of the previously characterized corona viruses (figure 2)” —> it’s a sequence entirely new to any known #coronavirus. What does this mean? We don’t know yet.

6. “Notably, the new coronavirus provides a new lineage for almost half of its genome, with no close genetic relationships to other viruses within the subgenus of sarbecovirus.” —> basically it’s saying it’s completely brand new to #coronavirus subgenus.

7. Very strange: So what is in this new mystery middle segment that has no #coronavirus history? The study authors continue: “This genomic part comprises also half of the spike region encoding a multifunctional protein responsible also for virus entry into host cells[30,31]”.

8. Continuing: “Our study rejects the hypothesis of emergence as a result of a recent recombination event.”—> I.e. the authors also conclude that the new #coronavirus did not originate from random recent admixture between different coronaviruses. Other possibilities of course.

9. BOTTOMLINE: 1) Seafood market not the source. 2) This RNA #coronavirus mutates really fast. 3) [Genome] has unusual middle segment never seen before in any coronavirus. 4) Not from recent mixing. 5) That mystery middle segment encodes protein responsible for entry into host cells.

10. TO BE CLEAR: I am absolutely not saying it’s bioengineering, nor am I supporting any conspiracy theories with no evidence. I’m simply saying scientists need to do more research + get more data. And finding the origin of the virus is an important research priority. Goodnight
In tweet #3 kwoot hij een artikel waar hij zelf wordt geïnterviewd. Een beetje "circulair" als bron. Is de toestand echt zo alarmerend als Feigl-Ding het laat uitschijnen? Of is hij zijn lange-termijn geloofwaardigheid aan het inruilen voor korte-termijn media-aandacht?

De toekomst zal het uitwijzen.

Ondertussen op wikipedia:

https://en.wikipedia.org/wiki/2019%E...virus_outbreak

Officieel aantal infecties maal 100 op 11 dagen tijd.
Ik ben benieuwd hoe dat balkje er uit zal zien binnen een dag of 11.

Laatst gewijzigd door vanderzapig : 28 januari 2020 om 11:45.
Oud 28 januari 2020, 12:30   #132
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Lokale overheden van kleinere steden ver van het epicentrum sluiten nu ook hun stad af. Niemand er in en niemand er uit. Het 2 weken verlof voor CNY wordt in veel gevallen naar 3 weken uitgebreid.
Oud 28 januari 2020, 12:52   #133
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Lokale overheden van kleinere steden ver van het epicentrum sluiten nu ook hun stad af. Niemand er in en niemand er uit. Het 2 weken verlof voor CNY wordt in veel gevallen naar 3 weken uitgebreid.
Het wordt inderdaad onder direct toezicht van het centraal gezag heel ernstig genomen.
Ofwel zit de schrik voor de President en zijn clan er diep in, ofwel verspreidt het sneller dan verwacht, ofwel hebben ze veel bijgeleerd sinds SARS.
Ofwel een combinatie van dat alles.

Hong Kong is wel niet aan 't panikeren... yet. (in tegenstelling tot wat een Rosbif nepjournalist beweerde in de Farage Show op LBC)
Oud 28 januari 2020, 13:27   #134
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Volgens de cijfers die ik gevonden heb, een gemiddelde.

Coronavirus : ~4% doden
Griep/influenzavirus: ~10% doden

Laatst gewijzigd door Micele : 28 januari 2020 om 13:30.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2020, 13:50   #135
vanderzapig
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht

Griep: er is een vaccin
2019-nCoV: er is geen vaccin
Oud 28 januari 2020, 14:38   #136
morte-vivante

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht

griep zit niet aan 10%, hoogstens 3. Zelfs de Spaanse Griep zat nie aan 10%

Oud 28 januari 2020, 15:00   #137
morte-vivante

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

http://www.coronavirus.city/
Oud 28 januari 2020, 16:54   #138
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Het wordt inderdaad onder direct toezicht van het centraal gezag heel ernstig genomen.
Ofwel zit de schrik voor de President en zijn clan er diep in, ofwel verspreidt het sneller dan verwacht, ofwel hebben ze veel bijgeleerd sinds SARS.
Ofwel een combinatie van dat alles.

Hong Kong is wel niet aan 't panikeren... yet. (in tegenstelling tot wat een Rosbif nepjournalist beweerde in de Farage Show op LBC)
In Hong Kong zijn ze ondertussen natuurlijk al meer gewoon. De commerce en de hotels hebben al klappen gekregen met de manifestaties dit er nog eens bij zal geen deugd doen. Anderzijds hebben de Chinezen nu andere katten te geselen.
Oud 28 januari 2020, 17:05   #139
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Bof, zonder een mortaliteitsgraad boven de 50% maak ik me geen zorgen voor de mensheid.
Oud 28 januari 2020, 17:12   #140
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
griep zit niet aan 10%, hoogstens 3. Zelfs de Spaanse Griep zat nie aan 10%

Griep zit aan 10% doden van gehospitaliseerde patienten (vooral verzwakte 65+), dat is maar een fractie van het totaal. Mortaliteit is slechts 0,1% maar wel een groot deel van de bevolking krijgt griep.

Mortaliteit van de huidige Corona is nog niet gekend, de besmettingen beginnen nu in een snel tempo Europa te bereiken dus we gaan dat binnenkort kunnen berekenen. Ik vermoed iets gelijkaardigs van percent.

https://www.nytimes.com/2020/01/28/w...ronavirus.html
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be