Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 mei 2020, 15:51   #121
Travis Bickle
Minister-President

Travis Bickle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik heb nergens ingestemd met een wet die het niet-dragen van een fietshelm rechtvaardigt. Lees maar eens de hele draad opnieuw.
'Bijvoorbeeld' Jan ... 'bijvoorbeeld'
U weet dat heel goed.

— Jeremy Clarkson
Travis Bickle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2020, 15:53   #122
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle Bekijk bericht
'Bijvoorbeeld' Jan ... 'bijvoorbeeld'
U weet dat heel goed.
Dat voorbeeld spoort niet met wat ik in dit bericht uiteenzette:

Citaat:
Als christen gaan we ervan uit dat we door de overheid niet gedwongen kunnen worden tot het stellen van een handeling die fundamenteel ingaat tegen geloof en christelijke praxis. Als de overheid iedere arts wil opleggen dat die een abortus moet uitvoeren, kan dit vanuit christelijk standpunt als een immorele wet gezien worden. Dergelijke wetten kunnen we niet volgen.
En wat de rerferentie betreft naar die Australische wet: een hoofddoek en helm zijn wel perfect combineerbaar. Er zit geen inhoudelijke tegenspraak in.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2020, 15:58   #123
Travis Bickle
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat voorbeeld spoort niet met wat ik in dit bericht uiteenzette:

En wat de rerferentie betreft naar die Australische wet: een hoofddoek en helm zijn wel perfect combineerbaar. Er zit geen inhoudelijke tegenspraak in.
Alsof een fietshelm opzetten, geen 'handeling' is...
Religie (of beter gezegd de aanhangers ervan) moeten die handeling niet doen ...

Ik zou niet weten, waarom het gegeven voorbeeld niet past binnen dit kader.

— Jeremy Clarkson
Oud 14 mei 2020, 16:12   #124
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Alsof een fietshelm opzetten, geen 'handeling' is...
Religie (of beter gezegd de aanhangers ervan) moeten die handeling niet doen ...

Ik zou niet weten, waarom het gegeven voorbeeld niet past binnen dit kader.
Omdat er, zoals ik trouwens al aangaf, geen tegenspraak is tussen een helm dragen en tegelijkertijd een hoofddoek dragen. Er zijn zoveel wielertoeristen die tijdens de winter een muts onder de helm dragen. Het komt er gewoon op aan om een maatje groter te voorzien. Het geweten van de moslima wordt helemaal niet aangesproken. Hoogstens de esthetiek.

Een arts dwingen tot het uitvoeren van een euthanasie houdt wel een interne tegenspraak: hier botst geweten met wet.
Oud 14 mei 2020, 16:16   #125
Travis Bickle
Minister-President

Standaard

Citaat:
Omdat er, zoals ik trouwens al aangaf, geen tegenspraak is tussen een helm dragen en tegelijkertijd een hoofddoek dragen. Er zijn zoveel wielertoeristen die tijdens de winter een muts onder de helm dragen. Het komt er gewoon op aan om een maatje groter te voorzien. Het geweten van de moslima wordt helemaal niet aangesproken. Hoogstens de esthetiek.

Een arts dwingen tot het uitvoeren van een euthanasie houdt wel een interne tegenspraak: hier botst geweten met wet.
U gaat er vanuit dat de hoofddoek het enige religieuse hoofddeksel is, lijkt me.

— Jeremy Clarkson
Oud 14 mei 2020, 16:26   #126
Travis Bickle
Minister-President

Standaard

Citaat:

Ik ga overdrijven, ik ga er een karikatuur van maken ...

Ik ga niet langer belastingen betalen, want ik kan het niet maken ten overstaan van 'mijn geweten' dat dat geld ook wordt gebruikt voor defensie ...

— Jeremy Clarkson
Oud 14 mei 2020, 16:30   #127
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U gaat er vanuit dat de hoofddoek het enige religieuse hoofddeksel is, lijkt me.
Neen, maar het werd hier op dit forum wel zo geïnterpreteerd. Binnen de Australische context denk ik trouwens dat het gaat om de tulband van de sikhs. Alleen is het bij hen toegelaten dat de man de tulband vervangt door een doek. Dan vraagt dat natuurlijk wel enkele handelingen en dat is juist wat aangehaald wordt in het beginartikel.
Oud 14 mei 2020, 16:32   #128
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ga overdrijven, ik ga er een karikatuur van maken ...

Ik ga niet langer belastingen betalen, want ik kan het niet maken ten overstaan van 'mijn geweten' dat dat geld ook wordt gebruikt voor defensie ...
Dat is mogelijk. En dan hebben we rechtbanken waar u een zaak kan aanspannen. Net zoals een arts die gedwongen zou worden tot een euthanasie of abortus, daartoe een rechtszaak kan inleiden. Het zal dan aan de verschillende rechtbanken zijn (desnoods tot in Straatsburg) om de wet af te toetsen aan hogere principes als de Rechten van de Mens.
Oud 14 mei 2020, 16:37   #129
Travis Bickle
Minister-President

Standaard

Citaat:
Neen, maar het werd hier op dit forum wel zo geïnterpreteerd. Binnen de Australische context denk ik trouwens dat het gaat om de tulband van de sikhs. Alleen is het bij hen toegelaten dat de man de tulband vervangt door een doek. Dan vraagt dat natuurlijk wel enkele handelingen en dat is juist wat aangehaald wordt in het beginartikel.
Neen. Dat is helemaal niet wat de wet daarover zegt, waarnaar ik verwijs.
Die wet stelt immers, dat op basis van religie het dragen van fietshelm niet verplicht is. Niets meer, niet minder. Daar staat helemaal niet dat bijvoorbeeld een sikh in de plaats van een tulband, ook een doek mag dragen.

En aldus, wordt op basis van religie, een uitzondering gemaakt op een verplichting die anderen wel opgelegd wordt. Ik herhaal: waanzin.

— Jeremy Clarkson
Oud 14 mei 2020, 16:39   #130
Travis Bickle
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat is mogelijk. En dan hebben we rechtbanken waar u een zaak kan aanspannen. Net zoals een arts die gedwongen zou worden tot een euthanasie of abortus, daartoe een rechtszaak kan inleiden. Het zal dan aan de verschillende rechtbanken zijn (desnoods tot in Straatsburg) om de wet af te toetsen aan hogere principes als de Rechten van de Mens.
Met dat verschil, dat de sikh gewoon geen fietshelm opzet en niet tig rechtbanken moet afdweilen...

Je ziet de verschillen toch?

— Jeremy Clarkson
Oud 14 mei 2020, 16:39   #131
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen. Dat is helemaal niet wat de wet daarover zegt, waarnaar ik verwijs.
Die wet stelt immers, dat op basis van religie het dragen van fietshelm niet verplicht is. Niets meer, niet minder. Daar staat helemaal niet dat bijvoorbeeld een sikh in de plaats van een tulband, ook een doek mag dragen.
U moet toch eens lezen wat ik schrijf. Dat is alvast niet wat u ervan maakt. Wel geef ik aan dat die wetgeving waarschijnlijk gedacht is vanuit de bekommernissen in de skihgemeenschap. Niet dat ze alleen van toepassing is op sikhs. Heel belangrijk verschil.
Oud 14 mei 2020, 16:40   #132
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Met dat verschil, dat de sikh gewoon geen fietshelm opzet en niet tig rechtbanken moet afdweilen...

Je ziet de verschillen toch?
Als er een wet zou zijn die fietshelm zonder meer verplicht stelt, kan een of andere sikh de wet wel laten aftoetsen voor de rechtbank.

Dat is toch het recht van iedere burger, niet?!
Oud 14 mei 2020, 16:41   #133
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En aldus, wordt op basis van religie, een uitzondering gemaakt op een verplichting die anderen wel opgelegd wordt. Ik herhaal: waanzin.
Schijnbaar moet ik mezelf herhalen:

Citaat:
Ik heb nergens ingestemd met een wet die het niet-dragen van een fietshelm rechtvaardigt. Lees maar eens de hele draad opnieuw.
Oud 14 mei 2020, 16:42   #134
Travis Bickle
Minister-President

Standaard

Citaat:
U moet toch eens lezen wat ik schrijf. Dat is alvast niet wat u ervan maakt. Wel geef ik aan dat die wetgeving waarschijnlijk gedacht is vanuit de bekommernissen in de skihgemeenschap. Niet dat ze alleen van toepassing is op sikhs. Heel belangrijk verschil.
U bent anders diegene die het aan het begin steeds over de hoofddoek had.
En jawel, m.i. lijkt ook dat die wet o.a. eerder voor de sikhs is opgemaakt. En wat maakt dat voor verschil. De kern blijft, dat de (om in die context verder te gaan) de sikh geen fietshelm "moet" dragen, hoewel het wel verplicht is ...

— Jeremy Clarkson
Oud 14 mei 2020, 16:44   #135
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U bent anders diegene die het aan het begin steeds over de hoofddoek had.
En jawel, m.i. lijkt ook dat die wet o.a. eerder voor de sikhs is opgemaakt. En wat maakt dat voor verschil. De kern blijft, dat de (om in die context verder te gaan) de sikh geen fietshelm "moet" dragen, hoewel het wel verplicht is ...
En dus moet ik weer eens herhalen:

Citaat:
Of probeert u hier de kunst te beoefenen van het discussiëren louter om het discussiëren?
Oud 14 mei 2020, 16:44   #136
Travis Bickle
Minister-President

Standaard

Citaat:
Schijnbaar moet ik mezelf herhalen:
De Australische wet draait niet om Jan van den Berghe.
De Australische wet stelt dat een fietshelm verplicht is; echter met uitzondering op basis van o.a. 'religie' ..

Het is echt niet moeilijk te begrijpen hoor.

— Jeremy Clarkson
Oud 14 mei 2020, 16:45   #137
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Australische wet draait niet om Jan van den Berghe.
De Australische wet stelt dat een fietshelm verplicht is; echter met uitzondering op basis van o.a. 'religie' ..

Het is echt niet moeilijk te begrijpen hoor.
Het draait inderdaad niet over u noch mij. Stoppen we dan maar beter met het discussiëren op dit forum over die wet?

U stemt er niet mee in en ik ook niet.
Oud 14 mei 2020, 16:50   #138
Travis Bickle
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het draait inderdaad niet over u noch mij. Stoppen we dan maar beter met het discussiëren op dit forum over die wet?

U stemt er niet mee in en ik ook niet.
Toch zegt u:

Citaat:
Als christen gaan we ervan uit dat we door de overheid niet gedwongen kunnen worden tot het stellen van een handeling die fundamenteel ingaat tegen geloof en christelijke praxis. Als de overheid iedere arts wil opleggen dat die een abortus moet uitvoeren, kan dit vanuit christelijk standpunt als een immorele wet gezien worden. Dergelijke wetten kunnen we niet volgen.
Een beetje dubbel natuurlijk ...

U zegt niet akkoord te zijn met de wet, welke aanleiding gaf tot deze draad, gelijk (zie uw eigen woorden) stelt u dat : "Als christen gaan we ervan uit dat we door de overheid niet gedwongen kunnen worden tot het stellen van een handeling die fundamenteel ingaat tegen geloof en christelijke praxis.
"

— Jeremy Clarkson
Oud 14 mei 2020, 16:53   #139
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toch zegt u:

Een beetje dubbel natuurlijk ...

U zegt niet akkoord te zijn met de wet, welke aanleiding gaf tot deze draad, gelijk (zie uw eigen woorden) stelt u dat : "Als christen gaan we ervan uit dat we door de overheid niet gedwongen kunnen worden tot het stellen van een handeling die fundamenteel ingaat tegen geloof en christelijke praxis.
"
Wat is daar dubbel aan? Het is eenduidig: als christen heb ik voorbehoud tegen een wet die mij dwingt tot het stellen van een handeling die fundamenteel ingaat tegen het christelijk referentiekader.
Oud 14 mei 2020, 16:57   #140
Travis Bickle
Minister-President

Standaard

Citaat:
Wat is daar dubbel aan? Het is eenduidig: als christen heb ik voorbehoud tegen een wet die mij dwingt tot het stellen van een handeling die fundamenteel ingaat tegen het christelijk referentiekader.
Maar gelijk gaat u wel niet akkoord met een bepaling, die stelt die aanhangers van een andere religie, evenzeer vrijstelt tot het uitvoeren van een handeling, die niet strookt met hun religie.

Dat is wel degelijk dubbel. Inconsequent zelfs.

— Jeremy Clarkson
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be