![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | ||||||||||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als je uw gedachtegang doortrekt naar bv kruispunten waar al jaar en dag doden vallen zonder dat er iets aan gedaan wordt kan je tegen de naasten van zo'n verongelukte ook wel gaan zeggen:"Ach, uw dochter dood? Fait divers. Dood op een kruispunt wat de overheid al jaren niet veiliger wil maken? Ach, net hetzelfde als ze aan griep zou gestorven zijn." Citaat:
Citaat:
Waarom zouden we, als we die gedachtegang volgen, nog medische opleidingen organiseren? Iedereen gaat toch dood. Waarom nog verkeersregels? Allemaal uitstel van executie. Geef iedereen een AK47 met een doos kogels en verklaar iedereen vogelvrij. Uiteindelijk gaat toch iedereen dood. Of weet je wat; laten we het nog makkelijker maken. We snijden in de verloskamer gewoon onmiddellijk elke baby de keel over. Want dood gaan doet-ie ooit toch. En als we het nu al doen zijn die ouders tenminste van het gebleit vanaf. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Jij zit ernaast met je redenering. Er worden overal ter wereld maatregelen getroffen en die zorgen ervoor dat het dodental beperkt blijft. En met dat beperkt dodental ga jij rekenen om aan te tonen dat het allemaal zo erg niet is. Om terug te keren naar het gevaarlijke kruispunt. Eenmaal de overheid het kruispunt heeft aangepast zodat er nauwelijks nog ongevallen gebeuren ga jij daar staan roepen dat dat kruispunt helemaal niet zo gevaarlijk is want dat er amper doden vallen. Wat jij doet is het resultaat van de maatregelen aanwenden om aan te tonen dat die maatregelen niet nodig waren. En zo werkt het niet. Want dat kan je bij elke maatregel (toch zeker de succesvolle) toepassen. Inentingen tegen mazelen of polio ofzo? Allemaal niet nodig want er sterven nauwelijks nog mensen aan die ziektes. Citaat:
Voor mij draait de hele samenleving (mensheid) om mensen en niet om één of ander absurd concept dat uitgevonden is om de ruilhandel wat te vergemakkelijken. Citaat:
Ik zal nooit de afweging geld/mensenleven maken. Citaat:
Citaat:
En bovendien: de vergelijking met griep gaat niet op. Griep is niet zo besmettelijk, griep is niet zo dodelijk, griep zorgt niet voor overvolle ziekenhuizen, griep stelt dokters niet voor de keuze of ze patient A of B gaan laten leven. Citaat:
Citaat:
Enkel de ziekte is erger omdat ze meer slachtoffers maakt. Dat de vergelijking griep/corona niet opgaat is ondertussen al meermaals aangetoond. (het sterftecijfer ligt lager, er zijn meer mensen met een al dan niet beperkte immuniteit, het is minder besmettelijk, het is, medisch gezien, beter bekend dan covid-19,...) Citaat:
Hoeveel welvaart heeft een levende over als hij, telkens hij een andere levende tegenkomt, uit diens buurt moet blijven omdat hij wel eens een levensbedreigende ziekte draagt? Citaat:
En hoe weet jij dat we nu het weefsel van de maatschappij totaal stuk aan't maken zijn? Citaat:
Citaat:
En nu wil ik niet persoonlijk worden maar waar haal jij de wil om te leven nog vandaan? Uiteindelijk gaat iedereen dood, heel ons economisch systeem is om zeep, we staan nu dichter bij WOIII dan dat we destijds bij WOII stonden,... Ik vind dat paniekerig ja. Er zullen lastige jaren aankomen, dat staat vast, maar om nu te stellen dat alles om zeep is gaat mij wat ver. Citaat:
Ik zie niet direct een reden waarom er massa's restaurants zouden gaan sluiten of waarom er in de toekomst geen meer zouden openen. Citaat:
Waarom zouden alle mensen binnen het toerisme hun job verliezen? Denk jij dat we met zijn allen onze laatste buitenlandse reis hebben gehad? En met het jobaanbod valt het heus nog wel mee hoor. Ik heb in't begin van't jaar de pech gehad dat mijn baas besloot de firma op te doeken (dat was nog voor corona en had daar niks mee te maken). Ik heb nog tot in april gewerkt en nu zit ik (betaald, opzegtermijn) thuis. Ik heb nog tot mei volgend jaar vooraleer ik op dop zou terugvallen. Dus als een razende gek op zoek naar ander werk ben ik niet maar ik heb in de laatste 14 dagen al minstens 20 jobaanbiedingen gekregen. Dus dat bedrijven binnenkort niemand meer gaan aanwerven betwijfel ik. Ze werven zelfs in volle crisis nog volk aan. Nu, ieder zijn kijk op de dingen. Ik bekijk de toekomst niet zo zwartgallig als jij doet. En die toekomst zal uitwijzen wie gelijk heeft gehad.
![]() |
![]() |
#122 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | ||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maw, mensen die zich wilden beschermen, konden dat best vrijwillig doen. Daar was geen dwang voor nodig. Citaat:
ALLES is een afwegen van voor en nadelen. En ja, we kiezen uiteraard soms voor "doden en welvaart" boven "een leven sparen en geen welvaart". Alles is een compromis, ttz, een marktprijs. Trouwens, je hebt je eigen antwoord. Er zijn verkeersdoden. Die kunnen ALLEMAAL vermeden worden (in tegenstelling tot corona doden), door het verkeer te verbieden. Wat wij doen is "het verkeer verbieden want er zijn verkeersdoden". Als we UW logica moeten doortrekken, moet alle verkeer onmiddellijk verboden worden. Zelfs met de fiets rijden is gevaarlijk, mensen vallen soms van hun fiets. Waarom verbieden we het verkeer niet, goed wetende dat er verkeersdoden zullen vallen ? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Als je voor relatief weinig moeite (weinig opoffering van welvaart) een goed resultaat kan bekomen, dan is dat goed meegenomen. Mijn voorbeeld van verkeer is daar weer. We kiezen het "goeie" aantal verkeersdoden dat we schappelijk vinden, voor de opoffering van belemmeringen door de verkeersregels. Helemaal geen verkeersregels is aangenamer, maar dat geeft meer doden. Maar "geen doden" komt overeen met verkeersregels die U verbieden van aan het verkeer deel te nemen. Ergens kiezen we dus de prijs voor onze verkeersdoden: zoveel mag een vermeden verkeersdode kosten (aan reglementen) en niet meer. We mogen 70 km/u rijden, omdat we dan 400 doden hebben, terwijl we aan 90 km/u 600 doden hebben, en aan 50 km/u 300 doden hebben. We wegen af, en vinden dat de "marktprijs" overeenkomt met 70 km/u en 400 doden. Die extra geredde verkeersdoden die we winnen van 70 km/u naar 50 km/u zijn ons de ambras om 20 km/u minder te rijden, niet waard. Maar de 200 verkeersdoden die we zouden hebben door de ambras op te geven en 90 km/u mogen te rijden, zijn "teveel". Citaat:
Wat we nu doen is heel heel erg over die prijs gaan, door de welvaart van onze maatschappij, de principes van vrijheid en ondernemerschap, en nog veel meer, dingen waar we lang over gedaan hebben om ze te bekomen, in de riool te gooien, om een KLEIN AANTAL levens MISSCHIEN te redden. Citaat:
Het is bijvoorbeeld veel beter dat iedereen tot zijn 70ste in luxe en vrijheid leeft, dan dat iedereen opgesloten zit in een steriele kamer met het minimum aan fun, vanaf zijn geboorte, zit, maar wel 110 jaar mag worden. Jij zou resoluut voor dat laatste gaan dus. Heb jij ooit al eens een autorit gemaakt die niet strikt noodzakelijk was om te overleven, maar bijvoorbeeld om eens iemand te bezoeken of zo ? Wel, dan heb je zelf een eindige prijs op uw leven gesteld, om wat extra welvaart en plezier te hebben. Je hebt dus zelf ook gekozen voor "welvaart boven lang leven". Want je had dood kunnen gaan tijdens die nutteloze rit. Wat wij doen, letterlijk zelfs, is precies dat: U verbieden om mensen te zien, omdat het wel eens zou kunnen dat je dood gaat. Nochtans had jij die keuze toen gemaakt in de andere richting. Ik vind dat je zelf het recht moet hebben om die keuze te maken. Citaat:
Ik denk dat je nog altijd niet begrepen hebt dat het normaal is dat mensen sterven he. Citaat:
De maatregelen beperken de doden niet, ze smeren ze uit in de tijd. Wat men overal ter wereld doet, is een gigantische economische ramp organiseren voor het komende decennium, en misschien een grote oorlog die die depressie zal beeindigen. En dat voor een "glitch" in dodenaantal een jaartje, die waarschijnlijk niet eens zal vermeden worden. Om terug te keren naar het gevaarlijke kruispunt. Eenmaal de overheid het kruispunt heeft aangepast zodat er nauwelijks nog ongevallen gebeuren ga jij daar staan roepen dat dat kruispunt helemaal niet zo gevaarlijk is want dat er amper doden vallen. Wat jij doet is het resultaat van de maatregelen aanwenden om aan te tonen dat die maatregelen niet nodig waren. En zo werkt het niet. Want dat kan je bij elke maatregel (toch zeker de succesvolle) toepassen. Inentingen tegen mazelen of polio ofzo? Allemaal niet nodig want er sterven nauwelijks nog mensen aan die ziektes. Citaat:
Wat kies je ? De wereld kunnen zien, of 2 jaar langer leven en in een kamer moeten blijven gans uw leven ? DAT is de afweging die je ontkent, maar die gemaakt wordt. Men kiest hier resoluut voor "uw kinderen geen eten geven en in de kamer blijven gans uw leven". Ik ben niet zeker dat dat een slimme keuze is. Enfin, ik ben zeker dat dat een domme keuze is. |
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Met 2 maanden lockdown zijn we van 15 maart naar 25 februari teruggekeerd of zo, meer niet. We hebben het aantal besmettingen per dag misschien door 5 gedeeld met maatregelen die geen jaar vol te houden zijn. Nu we wel moeten lossen, gaat dat dus weer omhoog gaan. Niet zo snel als daarvoor maar toch. Dus tegen december is dit grotendeels uitgewoekerd. Dan hebben we dus onze 0.6% doden of zo toch binnengehaald, wel netjes in het ziekenhuis geproduceerd ipv thuis of op straat. En de economie en het maatschappelijke weefsel, en vooral, het idee dat we fundamentele vrijheden hadden, op de vuilbak. Goed beseffen dat gemakkelijk 95% van de bevolking GEEN ZWARE LAST zou gehad hebben van deze epidemie. Deze uiterst grote meerderheid die NIKS TE WINNEN HAD bij "de epidemie vertragen" want het zou twee weken uitzweten zijn in uw bed ten hoogste, heeft haar maatschappij omzeep geholpen om een PIEPKLEINE minderheid eens naar het ziekenhuis laten te gaan, waar een nog kleinere minderheid van dood is gegaan, netjes in het ziekenhuis zoals het hoort. Stel dat jij kan kiezen tussen "uw kinderen in de miserie, geen welvaart meer, en uw job en inkomen kwijt, geen huis meer" opdat ergens iemand die je niet kent zou overleven. Ga je daarvoor ? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ófwel zijn landen nog niet of nog niet voldoende getroffen en hebben navenant 0,0 maatregelen ófwel hebben ze maatregelen hé Ik kan _net als gij trouwens_ enkel maar vergelijken met andere epidemieën andere anekdotes, andere tijden waar men niks deed of iets met zeer impact op het economische Uit al die voorbeelden en door extrapolatie voor deze ziekte kan eenieder opmaken dat die economische puinhoop er ook zou zijn En dat rapport waarvan ik je de link gaf sprak zelfs van 40% en meer Nu hoeveel juist laat ik in het midden maar uwen 'verwaarloosbaar' klopt niet Ja uitgesmeerd ná de groei erna..maar die hebt ge in beide gevallen Citaat:
En voor hoeveel waren die goed ? ...en die waren in opwaartse beweging Trouwens die rekenen op 4% krimp tot nu toe -> 'verwaarloosbaar' ? Italië als voorbeeld ? Die hadden al een verdomd zieke economie Veel kan er dan ook niet meer mislopen inzake dip en doch die staan nu helemaal op rand van failliet |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het lijkt er meer op dat het weer meer bepalend is voor begin en einde van de epidemie - zie Maurice De Hond". Anderzijds is een griepepidemie rond deze tijd van het jaar al meestal voorbij. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bij die 60% ( da's maar een gemakkelijke richtwaarde want dat hangt af van de initiële R) is er een effect dat een besmette persoon niet meer de kans krijgt in de tijd dat die besmet is een andere persoon nog aan te steken ...gemiddeld gezien Het is perfect theoretisch denkbaar dat ge binnen een populatie een groepje hebt dat onder die radar zit waardoor het ergens nog in stilt woekert Als het dan muteert dan kan het in principe weer iedereen terug gaan besmetten En dat is dan in de aanname dat er zoiets als een groepsimmuniteit kan worden opgebouwd door mensen die ziek worden, genezen en vervolgens immuun worden Bij Corona is het nog wat tasten in het duister |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hij draait gaarne álles om. Hij zit er dikwijls NAAST met z'n jezuïeten praat. praha, trek het je niet aan & drink een frisse pint. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bovendien zijn er mensen die natuurlijke immuniteit hebben want al eens griep van een gelijkaardige soort gehad. Als je de reeds natuurlijke immuniteit, de vaccinatie, en de echte infectie samentelt, bekom je wel degelijk ruimschoots een herd immunity. Hier vind je iets dat in die zin gaat: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4083064/ Laatst gewijzigd door patrickve : 8 mei 2020 om 16:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik wil aannemen dat er een heel tijdelijk 'emotioneel' economisch effect is. Maar puur objectief gezien zou het onbestaande moeten zijn: geen enkele economische activiteit ondervindt HINDER van het sterven van twee keer zoveel mensen als gewoonlijk. Bovendien zijn het essentieel inactieven, en geeft dat aanleiding tot erfenissen en minder ambras. Niet direct iets dat de economie kapot maakt.
Ga zelf na: hoeveel familieleden en hoeveel collega's zijn vorig jaar gestorven ? Stel dat dat twee keer zoveel is, wat gaat dat fundamenteel veranderen ? Hoeveel mensen zijn in uw bedrijf gestorven vorig jaar ? Doe dat maal twee: heeft uw bedrijf nu een probleem ? Hoeveel familieleden van U zijn er gestorven vorig jaar. Doe dat maal twee: zijn er daar zware problemen mee ? Laatst gewijzigd door patrickve : 8 mei 2020 om 16:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ge weet wat ze zeggen hé Ge leert daar redeneren en komt daaruit als succesvol zakenman misantroop of als looser filantroop hé Citaat:
![]() Jammer ..ik wou je nog net uitnodigen |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het grappige is dat je dat kunt inschatten en achteraf duidelijk kunt weten...het andere is nooit verleden en moeilijker in te schatten Citaat:
Het gaat niet over het aantal doden ( de ernstigheid) ...het gaat over de verstoring van de economie Ge kunt de economie van tijdens de Spaanse niet vergelijken met die van nu Die is 1) een fractie van wat het nu is/was 2) niet zo globaal 3) in volle bloei en opkomst ná een ongelofelijk dal teweeggebracht door WOI ...die van ons stond op hoogconjuntuur al nakende naar een kleine recessie voor er sprake was van corona Het beste voorbeeld dat we kunnen vergelijken is sars I en sars II en dat extrapoleren |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Niks, toch ? Neem uw persoonlijk geval, kijk hoeveel doden er in uw bedrijf en in uw eigen familie waren. Doe dat maal twee. Denk nu na over de verschrikkelijke economische gevolgen die dat zou gehad hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kijk gewoon naar "verdubbeling aantal doden". Wat een BOVENGRENS is van wat covid-19 doet. Het zou bij laat maar waaien niet eens zoveel zijn, maar kom. Beeldt U twee doden in vorig jaar voor elke dode die ge kende. Denk na over het effect daarvan. SARS was potentieel: neem 10-15 doden in de plaats van elke dode, vorig jaar. SARS en SARS II zijn niet vergelijkbaar. SARS II zit tussen seizoensgriep en SARS op logaritmische schaal. SARS II is 10 - 20 keer erger dan seizoensgriep. SARS was potentieel 100 - 200 keer erger dan seizoensgriep. Laatst gewijzigd door patrickve : 8 mei 2020 om 16:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Lombardije (goed voor 20% bbp) lag feitelijk stil ( ook al heeft men er alles aan gedaan om het zo lang mogelijk draaiende te houden ) nog voor de harde maatregelen (pas op 7 maar in lock-down mét blijvende draaiende fabrieken in zover het ging*) ...dus die schade was al geleden. Uw simplistische visie op die zaak gaat alleen op wanneer mensen totaal geen menselijk gedrag zouden vertonen en blijven doordoen terwijl de lijken naast hun zich opstapelen en de begrafenis en het rouwproces uitstellen naar hunnen eigen vrije tijd * "Pas toen werknemers gingen staken - omdat ze zich zorgen maakten om hun gezondheid - volgde het besluit om alleen nog essentiële bedrijven open te houden." Dus hoe dat ge het ook wilt draaien of keren... Ge gaat tijdens die uitzweet-periode sowieso te kampen krijgen met het menselijke aspect dat maakt dat ge een soort natuurlijke lock-down krijgt waardoor de periode nog langer duurt Gedurende die tijd gaat ge een serieuze verstoring krijgen van het productieproces en het normale leven ( horeca, handelszaken, etc) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het gaat niet alleen over het aantal doden Het gaat over de overbelasting ervan, de angst, etc ...net omdat het geconcentreerd is Moest dat niet zijn zou er ook geen nood zijn aan lock-down, maatregelen etc |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar het effect is niet zodanig dat de economie spontaan remt gedurende een korte tijd. Het effect zit hem vooral dat het SNEL ACHTER DE RUG IS. Wat telt bij een economie is de toekomstvisie. Als de epidemie overwaait, is het inderdaad op 1 of 2 maanden gedaan, en nadien klaart de horizon uit. Wij hebben nu de schrik-veer totaal opgespannen, de fundamentele vrijheden voorgoed in de vuilnisbak gegooid (jaja, ooit zullen we weer vrij mogen vergaderen, bewegen en zo, maar dat *principe* dat dat onwrikbaar een recht was, is voorgoed eraan), en we staan nog niet verder dan in maart. Voor niks is een "oplossing". We ontdoen gewoon maar zekere regels die niet houdbaar zijn, en verder, niks. Het zal terug gaan woekeren, of er zal een mirakel gebeuren. Meer hebben we niet gewonnen. De epidemie en alle doden zijn nog altijd VOOR ons. De schrik is er nu volledig. Niks gewonnen sinds maart gewoon twee maanden gedood, en geen millimeter verder. Wel veel kapot. Veel dingen kwijt. En geen horizon. Hier bereiden de universiteiten zich voor om in september enkel maar les via visio te geven, bijvoorbeeld. Geen kat die weet hoe het moet met school en kinderen. Niet nu, en ook niet volgend jaar. DAT is de economische ramp: een doembeeld vooruit schuiven, de horizon voor onbepaalde tijd verstoppen, en schade opstapelen. Iedereen doet nu alsof die lockdown iets opgelost heeft. Maar er is niks veranderd he. We staan gewoon waar we stonden begin maart. De epidemie moet nu terug uitbreken. Wat gaan we doen ? Terug een lockdown ? Laatst gewijzigd door patrickve : 8 mei 2020 om 17:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
We zijn nu ook geen twee maanden verder Lock-down is begonnen op 18 maart dacht ik..en dat was in feite een light-versie Bedrijven konden nog steeds wettelijk blijven draaien mits de nodige maatregelen...toch sloten er velen ... waarom ? Dus als ge er nu in slaagt het zaakje terug op gang te trekken mits maatregelen ( die ge anders niet had kunnen treffen op 1 23 ) dan is er in principe geen verschil Citaat:
Misschien weer een pluspunt van heel het gebeuren dat we er even bij stilstaan dat wat we voor vanzelfsprekend hielden het helemaal niet is. Citaat:
Er is de bewustwording die er voordien niet was...da's la een erg belangrijk gegeven Bedrijven hebben gedurende een maand en langer oplossingen gezocht en staan er nu beter gewapend voor We vertrekken in feite terug van 0 ( allez 5%) zonder uitbraak die al in het verschiet lag en mét maatregelen E is wel degelijk sprake van een horizon ( en da's dus goed voor ondernemerschap en economie ) maar uiteraard niet zoals dat was in een wereld zonder dat virus. Citaat:
Ge zegt dat we geen stap verder zouden staan Ah neeje he Citaat:
Citaat:
In dat aspect staan we véél verder dan in maart want dan was het al uitgebroken Ik zei het je ooit al eens. Ik ben het volledig met je eens dat een lock-down niet had gemoeten indien we op voorhand de nodige maatregelen hadden getroffen die we nu treffen Maar dan spreek ik over januari - februari misschien zelfs eerder. Dat vijgen na Pasen ..niemand had dit voorzien allez..neem me niet kwalijk...ik ga wat corona-maatregelen creatief interpreteren en een pint gaan drinken Laatst gewijzigd door praha : 8 mei 2020 om 17:35. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Een was de studie over de verplichte vaccinatie van kinderen in Japan tussen 1960 en 1990. De vaccinatiegraad van de schoolkinderen was 85% of totaal ongeveer 15% van de bevolking. Resultaat was dat de piek aan griep gebonden oversterfte dalend van x2 van het gemiddelde naar ongeveer 1,2. Na de stopzetting begon het gemiddelde en de pieken weer te stijgen. De vaccinatie van kinderen was dus ook effectief voor de kwetsbare groepen zoals bejaarden. Tweede was een proef in Amerikaanse scholen waar op 1 school vaccinaties werden aangeboden en een aantal controle scholen in de buurt. Bijna 50% van de kinderen in de test school (vrijwillig basis) werd gevaccineerd. Resultaat was een vermindering van ziekte symptomen was 10% in de school met vaccinaties voor de kinderen zelf en ook 10% van de volwassen in hetzelfde gezin. Het effect is hier nogal beperkt. Maar op de grafieken is te zien dat de duur van de griep periode zo goed als gelijk is. Vaccinatie lijkt dus de tijdsduur van de epidemie niet te verkorten maar wel de hoeveelheid aan mensen met symptomen. En het lijkt beter om niet enkel de kwetsbare te vaccineren maar vooral degene waar het vaccin het grootste effect heeft. Ik denk ook dat een beetje licht rondstrooit met de cijfers. Gemiddelde vaccinatiegraad in Europa voor 65plus is 44%, aangeraden WHO is 75%. De vaccinatiegraad voor zorgkundigen ligt ergens rond de 20%. De totale vaccinatiegraad ligt dus ver onder uw 40%. |
|
![]() |
![]() |