Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 mei 2020, 09:55   #121
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
OK maar in Zweden past men de laatste tijd nogal veel palliatieve sedatie toe bij "verdachte" oudjes.
Dat mag ook eens in de media komen.
Waarom?
Live & let die.
Oud 25 mei 2020, 10:00   #122
sbe4kdr
Banneling

Standaard

Ook in Nederland zijn ze nooit boven 60% bezetting geweest van de ic bedden.
En ze hadden dan nog op 2 plaatsen een noodziekenhuis opgebouwd maar die hebben nooit een patiënt gezien. In Engeland idem.
sbe4kdr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2020, 10:03   #123
morte-vivante
Perm. Vertegenwoordiger VN

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C854 Bekijk bericht
Verklaar u nader.

Heb de gehele lockdown mij geen fluit aangetrokken van alles. Ter nuance: ik hing sowieso al niet de toerist uit, maar ben 2 maanden blijven verder werken en heb alles professioneel alle provincies doorkruist en onder de mensen blijven komen voor werk dus. Boodschappen deed ik ook natuurlijk. Maar handgel en andere gadgets heb ik niet frequenter gebruikt als ik anders zou gedaan hebben.

Ik heb één ding goed onthouden: tot begin maart was het een gewone griep, volgens expert virologen. 2 weken later stond de wereld in brand.
Men stuurde beelden van Italie de wereld in maar vergat te melden dat het lokale tragedie betrof en niet heel Italie in brand stond.
Kortom: ik geloof geen bal van al het geleuter in de media. 1,5 m afstand houden: kust mijn blote kloten!
stoer!
Oud 25 mei 2020, 11:06   #124
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Onze gezondheidszorg zal nooit onder druk komen te staan door de verkeersongevallen.
Hoeveel mensen belanden er wekelijks op intensieve zorgen als gevolg van een verkeersongeval en hoeveel mensen zijn er op intensieve zorgen beland vanwege dit virus ?
En ook inzake verkeer nemen we al veel maatregelen om ongevallen zo veel mogelijk te vermijden
Als er zich morgen 500 mensen per dag verongelukken in een café of restaurant zal dat ook wel worden gesloten.....ze sluiten nu al een café voor paar maanden als er een kwibus zit die een jointje op zak heeft.....
Onze gezondheidszorg zal inderdaad nooit onder druk komen door verkeersongevallen. Hij zal echter wel zwaar onder druk komen te staan door deze lockdown. U begrijpt toch dat als je de economie decimeert, je ook uw gezondheidszorg gaat decimeren hé? 10% van ons BBP spenderen we aan gezondheidszorg, dat is dus pakweg 45 miljard. Als we dit grapje een jaar aanhouden waarbij we nu 30 procent BBP weggooien, dan mag de gezondheidszorg volgend jaar 15 miljard gaan besparen. Hoeveel doden gaan we dan extra krijgen denk je? En hoeveel doden had je extra gekregen doordat er hier en daar wat IC bedden tekort waren tijdens een kortere Coronapiek? De remedie is in dit geval gewoon veel erger dan de kwaal en je gooit de toekomst van een hele generatie jonge belgen de vuilbak in.

Onbegrijpelijk dat deze collectieve waanzin gewoon blijft duren omdat virologen een experiment aan het uitvoeren zijn op wereldschaal.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2020, 12:02   #125
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Dus men is in gans de wereld verkeerd geweest ? Van in China tot in Nieuw zeeland tot Brazilië

Het gaat hem niet over het aantal besmettingen dan wel wat onze gezondheidszorg aankan. Het aantal mensen op intensieve zorgen was wel bijna niet meer te overzien en meer dan in normale tijden door verkeersongevallen.
Op zeker ogenblik zaten we bijna aan het maximum van wat onze gezondheidszorg aankon.
Ja, de bedoeling was om een overbelasting op intensieve zorgen te vermijden.

Ten eerste is amper 1 op de 6 doden gestorven op IC - dus dat doel lijken we vooral gehaald te hebben door een goede triage.

Ten tweede lijken de cijfers aan te tonen dat voldoende beschermingsmateriaal voor de zorgkundigen in de WZC misschien evenveel geholpen zou hebben om dat doel te bereiken - zonder de negatieve gevolgen van een lockdown.

Maar daarnaast is het de vraag of dat wel het juiste doel was.

Citaat:
'Wij moeten zorgen dat de ic overeind blijft', dát was het doel geworden. Maar dat kan het doel natuurlijk nooit zijn. Het doel is goede zorg te leveren en passend te maken op wat je in de praktijk tegenkomt.
...
Er is veel te lang geleund op experts die de complexiteit van de pandemie niet goed inschatten. "Die experts hebben ook geen glazen bol. Maar ze realiseren zich onvoldoende dat ze bescheidener moeten zijn.
...
De intelligentste algemene stelregel voor beter en gezond ouder worden, is in beweging blijven, zowel sociaal als fysiek. En wat doen we nu met onze zogenaamde intelligente lockdown? We gaan de bewegingsruimte heel erg inperken. Dat is een ingreep waarvan je weet dat die veel schade gaat opleveren, zowel in fysieke als sociale zin.

Laatst gewijzigd door gertc : 25 mei 2020 om 12:30.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2020, 12:13   #126
edwinp
Banneling

Standaard

Niemand heeft ooit een pandemie moeten aanpakken, ik denk dat de volgende maal de hele wereld beter zal voorbereid zijn
edwinp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2020, 12:27   #127
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwinp Bekijk bericht
Niemand heeft ooit een pandemie moeten aanpakken, ik denk dat de volgende maal de hele wereld beter zal voorbereid zijn
Nee, dit is de eerste pandemie in de geschiedenis
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2020, 12:34   #128
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Onze gezondheidszorg zal inderdaad nooit onder druk komen door verkeersongevallen. Hij zal echter wel zwaar onder druk komen te staan door deze lockdown. U begrijpt toch dat als je de economie decimeert, je ook uw gezondheidszorg gaat decimeren hé? 10% van ons BBP spenderen we aan gezondheidszorg, dat is dus pakweg 45 miljard. Als we dit grapje een jaar aanhouden waarbij we nu 30 procent BBP weggooien, dan mag de gezondheidszorg volgend jaar 15 miljard gaan besparen. Hoeveel doden gaan we dan extra krijgen denk je? En hoeveel doden had je extra gekregen doordat er hier en daar wat IC bedden tekort waren tijdens een kortere Coronapiek? De remedie is in dit geval gewoon veel erger dan de kwaal en je gooit de toekomst van een hele generatie jonge belgen de vuilbak in.

Onbegrijpelijk dat deze collectieve waanzin gewoon blijft duren omdat virologen een experiment aan het uitvoeren zijn op wereldschaal.
Op vele punten kan ik uw mening zeker delen.

Ik veronderstel en meen te merken dat meer en meer dingen stilaan weer op gang komen opdat men heel goed beseft hetgeen jij in feite onder woorden brengt.

Ik dacht te hebben begrepen dat het loslaten nu éénmaal een veel moeilijkere en verantwoordelijk oefening zal zijn dan alles dichtgooien.

Maar ik geloof toch nooit dat men al hetgeen is gebeurd zou hebben ondernomen indien het niet echt grote noodzaak was. Sowieso kunnen virologen en artsen het nooit halen van het grote kapitaal.

Dus ja nu is het hoog tijd dat alles snel maar verantwoord weer op de rails wordt gezet.

Ik hoop het echt want ik ben er wat depressief van aan het worden.....als we zo nog jaren (zouden) moeten leven......

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 25 mei 2020 om 12:37.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2020, 12:36   #129
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Volgens mij werd er honderd jaar en langer geleden niet veel aangepakt als een pandemie zich voordeed. Het bleef voornamelijk met op de loop gaan en de lijken in een put gooien.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2020, 12:51   #130
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er zijn alle jaren pandemies van het influenzavirus.
Men noemt het zelfs het griepseizoen.

Als tewerkgestelde in de zorg en verplegingsector zou je dat moeten weten.

Maar nu ging het om een uitbraak van een virus dat zeer weinig bekend is bij de bevolking, een godschenk voor de medische wetenschap en de verplegende sector.
En dat hebben ze als echte roofdieren tot op het bot afgeknaagd.

Het spijtige voor die sectoren is dat zij de rekening van hun wangedrag gaan aangeboden krijgen.

Veel mensen hebben een afkeer gekregen van de WZC en hebben moeten ondervinden dat veel medische behandelingen krijgen die schijnbaar overbodig en onbelangrijk zijn.
Men heeft mogen vaststellen dat veel ziekenhuisbedden helemaal niet nodig zijn.
Tijdens de weken van de coronapandemie, waren er immers meer lege dan bezette bedden in de ziekenhuizen.
En de mensen zullen nog meer en langer nadenken voor ze hun oudere familieleden in de woonzorgcentra steken, want daar lopen ze veel meer kans op besmettingen en op dodelijke ziektes.

De medische wetenschap gaat binnen afzienbare tijd al haar subsidies zien verdwijnen,
1) wegens gebrek aan inkomsten bij de overheden.
2) wegens het niet vinden van een vaccin tegen covid-virussen.
3) wegens de grote onbekwaamheid die ze hebben tentoon gesteld tijdens de corona-pandemie.

Het klinkt grof, maar die beide sectoren hebben veel meer verloren door de lockdown, dan ze denken.
Juist die beide sectoren hadden veel meer te winnen bij een scenario waarbij de zieken in de gangen lagen te wachten op hulp.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2020, 12:57   #131
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Ja, de bedoeling was om een overbelasting op intensieve zorgen te vermijden.

Ten eerste is amper 1 op de 6 doden gestorven op IC - dus dat doel lijken we vooral gehaald te hebben door een goede triage.

Ten tweede lijken de cijfers aan te tonen dat voldoende beschermingsmateriaal voor de zorgkundigen in de WZC misschien evenveel geholpen zou hebben om dat doel te bereiken - zonder de negatieve gevolgen van een lockdown.

Maar daarnaast is het de vraag of dat wel het juiste doel was.
Toen men acties tegen de pandemie begon te ondernemen, was het virus al binnen in de WZC.
En wat ook genegeerd word, is dat er tijdens de corona-pandemie ook een griepepidemie bezig was.

Daarnaast spreekt men over vermoedelijke coronadoden voor de wzc.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2020, 13:47   #132
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
???
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2020, 14:00   #133
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is helemaal geen waanzin, want we vergelijken de economische kost. Blijkbaar is dat belangrijk voor ongevallen, maar gooien we dat overboord voor dit virus.

Jongeren kiezen ervoor om in de auto te kruipen bij iemand die gedronken heeft. Dat vinden we toelaatbaar want we sluiten de horeca niet. Maar nu jongeren er voor zouden kiezen om op cafe te gaan met eventuele corona patienten vinden we dat niet toelaatbaar en vernietigen we onze economie en sociaal weefsel.
Omdat dit virus, moest iedere Belg besmet geraken het potentieel heeft om 150.000 tot 250.000 dode Belgen te veroorzaken.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2020, 14:02   #134
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Het is niet het einde van de wereld als nu iedereen een paar maanden wat minder bezig is met de wereld te verkloten.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2020, 15:20   #135
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Het is niet het einde van de wereld als nu iedereen een paar maanden wat minder bezig is met de wereld te verkloten.
Juist !
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2020, 15:25   #136
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dat klopt, maar de 10,000 extra doden die corona kan veroorzaken bij een niet-lockdown (in tegenstelling tot uw lachwekkende claim van 25Ok) valt in het niets bij het aantal doden dat we mogen verwachten als ons gezondheidssysteem instort als gevolg van een nieuwe lockdown. Ze zullen het nu al met een aantal miljard minder moeten stellen, het worden er meer dan 10 als er een 2e lockdown komt.

Maar goed, ik verwacht niet dat u enige notie hebt van wat BBP eigenlijk betekent.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2020, 15:29   #137
edwinp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Nee, dit is de eerste pandemie in de geschiedenis
even wikipedia gelezen, de laaste pandemie die naam waardig was de sars epidemie die 13.000 doden telde, de laatste echte pandemie was in 1968 en telde 700.000 doden hoofdzakelijk in Azië
Dus nee, niemand heeft op professioneel gebied al een pandemie meegemaakt en zeker geen die zich zo snel uitbreidde als deze
Oud 25 mei 2020, 15:32   #138
Erra555
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
OK maar in Zweden past men de laatste tijd nogal veel palliatieve sedatie toe bij "verdachte" oudjes.
Dat mag ook eens in de media komen.
Als oudere zou ik liever zacht inslapen in mijn omgeving dan stikken op de IC omdat men maar kostte wat kost mij in leven wil houden om er dan als wrak/plant uit te komen.

Laatst gewijzigd door Erra555 : 25 mei 2020 om 15:34.
Erra555 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2020, 15:35   #139
edwinp
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat klopt, maar de 10,000 extra doden die corona kan veroorzaken bij een niet-lockdown (in tegenstelling tot uw lachwekkende claim van 25Ok) valt in het niets bij het aantal doden dat we mogen verwachten als ons gezondheidssysteem instort als gevolg van een nieuwe lockdown. Ze zullen het nu al met een aantal miljard minder moeten stellen, het worden er meer dan 10 als er een 2e lockdown komt.

Maar goed, ik verwacht niet dat u enige notie hebt van wat BBP eigenlijk betekent.
de helft van de belasting gaat naar de post sociale zekerheid, pensioenen, werkloosheids- en andere uitkeringen en gezondheidszorg
Oud 25 mei 2020, 15:41   #140
sbe4kdr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Heeft China zijn volledige economie en samenleving stil gelegd?

Denk het niet, die hebben slechts een klein gebied afgesloten, voor ons vergelijkbaar met ergens in de Walen een gehucht afsluiten.
Maar daarnaast zit je vergelijkingen te maken die helemaal niet opgaan.

En we hebben nooit aan het maximum van wat onze gezondheidszorg aan kan gezeten.
Tijdens de piek van de coronapandemie, zat onze gezondheidszorg zelfs onder de 25% van haar capaciteit te draaien.

Het was zelfs zo rustig in de ziekenhuizen, dat de artsen zelfs in de media is beginnen smeken om toch naar daar te komen, want dat ze geen werk meer hadden in de ziekenhuizen.

Het was zelfs zo druk, dat de verpleegkundigen het werk van de zorgkundigen en logistieken deden, om aan de slag te kunnen blijven.
De verpleegkundigen namen nog niet de job van de kuisploegen niet over.

Klinkt grof, maar onze gezondsheidzorg lag voor 75% stil.
Als je geen corona had en niet zichbaar aan het doodbloeden was, kwam je zelfs niet binnen in een ziekenhuis.
Alle coronapatiënten die tegelijk in een ziekenhuis lagen, namen niets eens de ziekenhuiscapaciteit van Limburg in beslag.
Hier wat cijfers over de verminderde activiteit in de ziekenhuizen.
44% minder opnames, 76% minder operaties.

https://www.medi-sfeer.be/nl/nieuws/...es-minder.html

Laatst gewijzigd door sbe4kdr : 25 mei 2020 om 15:42.
sbe4kdr is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be