Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 november 2020, 21:12   #121
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sbe4kdr Bekijk bericht
Er is nog geen enkel onderzoek dat duidelijk bewijs levert dat mondmaskers significant bijdragen tot het niet besmet worden. En je kan ervan uit gaan dat het bij werkelijk gebruik (fout gebruik) de cijfers nog lager gaan liggen.
https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=445
Oud 19 november 2020, 00:48   #122
Jan Janssen
Minister-President

Standaard

Vaccinatie niet verplicht in Nederland maar,

https://www.ad.nl/politiek/de-jonge-...rden~a0de8b86/

https://www.nu.nl/politiek/6091358/k...l_talk_wrapper
Jan Janssen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2020, 04:47   #123
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Janssen Bekijk bericht
Mja. Ze zullen het verschil tussen het griep vaccin en het corona vaccin moeten uitleggen.

Ik vind dat al die debatten lijken op theologische overwegingen over het geslacht der engelen, want waar is die wetenschappelijke basis voor een nodige groepsimmuniteit van meer dan 60% ? Is het omdat Ferguson in maart
1 - 1/2.5
heeft uitgerekend dat dat nu een onwrikbare natuurwet is geworden ?

Ik vind het ook wel grappig dat men denkt dat men het corona virus zal uitroeien met een vaccinatie campagne van 1 jaar. Het is in de geschiedenis maar voor enkele ziektekiemen gelukt om die uit te roeien, dat waren geen luchtwegen infecties met twijfelachtige lange-termijn immuniteit, en dat heeft 10-15 jaar geduurd.

Met andere woorden, daar worden discussies gevoerd op basis van luchtkastelen en onwetenschappelijke giswerk dat, als men ergens enige vergelijkingen ter zake zou maken, eerder totaal fout zijn. Griep bereikt geen groepsimmuniteit van 60%, en griep is na 70 jaar vaccinatie nog altijd onder ons. Corona is nog moeilijker te immuniseren dan griep. Dus waar halen die gekken die dingen ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2020, 04:48   #124
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ja, daar stak hij de naald er in, en duwde het vaccin in mijn spierke.
Maar enkele ogenblikken later verspreidde de actieve stoffen zich overal in mijn lichaam, en dus ook in de leukste productiecentra.
Zeker dat het een vaccin was dat ze U ingespoten hebben ?

Serieus, de bedoeling van een intramusculaire inspuiting is juist dat het geen intraveneuse is, en zich niet overal in uw lijf gaat verspreiden he. De bedoeling is dat het grotendeels lokaal blijft, en in dat spierke een lichte ontsteking veroorzaakt om daar uw immuunsysteem lokaal wakker te maken. Men wil juist niet uw teelballen ontsteken, ziet ge. Mocht ge dat vaccin overal krijgen, dan zou je een systemische ontsteking hebben, maw, ge zou hoge koorts opdoen en misschien zelfs in septische schok gaan.

Als ge dus teelballenplezier had aan uw vaccinke, dan denk ik dat het iets anders was

Laatst gewijzigd door patrickve : 19 november 2020 om 04:51.
Oud 19 november 2020, 10:33   #125
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

De vaccinatie-weigeraars:

1) ofwel mensen die karakterieel gewoon tegendraads zijn en bij wie het “normaal” is tegen te zijn waar iemand anders voor is.

2) ofwel amateurs van de gekste complot-theorieën die achter vanalles en nog wat menen manoeuvers te bespeuren van geheime genootschappen die “de touwtjes” en het geld in handen hebben.

3) ofwel bevreesde belijders van geloof in bepaalde sekten die orakelen dat beslissen over ziektes, lijden en dood alleen een opperwezen toekomt.

4) ofwel onverbeterlijken die ervan overtuigd zijn dat zij het beter weten en dat we helemaal niets hoeven te doen tegen de covid-19. De “kudde-immuniteit” zal wel vanzelf er komen. Dat dit ten koste zal gaan een een zeer groot aantal levens kan hen geen fluit schelen, die hebben dan “pech” gehad.

5) ofwel cynische profiteurs en wieltjeszuigers die oordelen dat, als iedereen uit hun omgeving gevaccineerd is, zij zelf dus geen gevaar meer lopen en dus niet meer hoeven gevaccineerd te worden.

Laatst gewijzigd door quercus : 19 november 2020 om 10:34.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2020, 11:18   #126
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
4) ofwel onverbeterlijken die ervan overtuigd zijn dat zij het beter weten en dat we helemaal niets hoeven te doen tegen de covid-19. De “kudde-immuniteit” zal wel vanzelf er komen. Dat dit ten koste zal gaan een een zeer groot aantal levens kan hen geen fluit schelen, die hebben dan “pech” gehad.

5) ofwel cynische profiteurs en wieltjeszuigers die oordelen dat, als iedereen uit hun omgeving gevaccineerd is, zij zelf dus geen gevaar meer lopen en dus niet meer hoeven gevaccineerd te worden.
Wel, het is eigenaardig dat je die twee punten niet rationeel vindt. Tenslotte komen ze op hetzelfde neer.

Dat gezegd, ik denk dat die langdurige "kudde immuniteit" een illusie zal zijn, omdat corona en gelijkaardige virussen eigenlijk geen problemen hebben om geimmuniseerde personen te besmetten. Het enige wat er gebeurt, is dat die geimmuniseerde personen niet zwaar ziek worden. Maar die doen wel een verkoudheid op, en geven die door.

Met andere woorden, de kans bestaat dat op termijn (niet onmiddellijk) immuniteit door ziekte of vaccinatie enkel maar de persoon zelf beschermt tegen zwaar ziek zijn, maar helemaal geen beletsel vormt om verkouden te worden en wel besmettelijk te worden. Als dusdanig zal dat vaccin geen bescherming inhouden van "anderen".

Dat zal het wel zijn in de eerste maanden na vaccinatie, maar waarschijnlijk niet na enige tijd. Er is immers een verschil tussen slijmvlies infectie die heel moeilijk volledig te immuniseren is, en serologische immuniteit die belet dat de infectie veel schade veroorzaakt in het ganse lichaam. Enkel de slijmvliezen laten infecteren is wat men "een verkoudheid" noemt.

Het beletten van infecteren van slijmvliezen komt meestal niet van een immuunreactie, maar van een bescherming van het aangeboren defensie systeem.

Natuurlijk is het zo dat als je zelf niet veel riskeert van covid-19 (dus als je < 30 jaar bent) de nadelen en voordelen van vaccin en ziek worden waarschijnlijk vergelijkbaar zijn. Voor die mensen is er eigenlijk geen enkele reden om het vaccin te nemen: als ze het opdoen gaat dat waarschijnlijk gelijkaardig zijn aan het vaccin nemen.

Daarboven is het waarschijnlijk wijzer om het vaccin te nemen, omdat de ziekte riskanter is dan het vaccin.

Maar om uw naasten te beschermen zal je het niet echt moeten doen, want na enkele maanden zal je het toch even vrolijk kunnen opdoen en doorgeven, alleen zal je er zelf niet zwaar ziek van worden of zelfs asymptomatisch zijn.
Oud 19 november 2020, 12:40   #127
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De maatregelen zullen van kracht blijven tot de meerderheid gevaccineerd zal zijn.

Zie je het?

Dus toch verplicht.
Oud 19 november 2020, 21:44   #128
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Zeker dat het een vaccin was dat ze U ingespoten hebben ?

Serieus, de bedoeling van een intramusculaire inspuiting is juist dat het geen intraveneuse is, en zich niet overal in uw lijf gaat verspreiden he. De bedoeling is dat het grotendeels lokaal blijft, en in dat spierke een lichte ontsteking veroorzaakt om daar uw immuunsysteem lokaal wakker te maken. Men wil juist niet uw teelballen ontsteken, ziet ge. Mocht ge dat vaccin overal krijgen, dan zou je een systemische ontsteking hebben, maw, ge zou hoge koorts opdoen en misschien zelfs in septische schok gaan.

Als ge dus teelballenplezier had aan uw vaccinke, dan denk ik dat het iets anders was
Het griepvirus zal mij of iemand anders niet aanvallen in mijn bovenarmse spierkes.
Overigens gaf de jonge vrouwelijke arts mij wel bepaalde reacties, die ik evenwel wonderlijk wist te bedwingen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2020, 21:57   #129
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het griepvirus zal mij of iemand anders niet aanvallen in mijn bovenarmse spierkes.
Overigens gaf de jonge vrouwelijke arts mij wel bepaalde reacties, die ik evenwel wonderlijk wist te bedwingen.
Maar Schoof toch !!!
Zoveel hitsigheid zal u nog in benarde posities brengen.
Oud 19 november 2020, 22:04   #130
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bedwing die reacties niet, neuk die slet in alle mogelijke lichaam openingen.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2020, 07:24   #131
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar uw bovenarm spierke is wel de plek waar uw immuunsysteem het virus leert herkennen. Blijkbaar weten mensen totaal niet hoe een vaccin werkt.

Een vaccin werkt als volgt: ERGENS in je lichaam wordt je immuunsysteem "alert gemaakt" (ttz komt er een lichte ontsteking), en gaan cellen (dendritische cellen) van het immuunsysteem op zoek naar "indringers" die ze in stukjes snijden en die stukjes nadien in het lymphatische systeem laten trachten te herkennen door willekeurig gegenereerde B en T cellen die daar "wachten". Die toevallig gegenereerde B en T cellen die die stukjes herkennen, gaan zich dan vermenigvuldigen. De B celen fabriceren de anti-lichamen waarvoor ze willekeurig geprogrammeerd werden, en die toevallig overeenkomen met het "herkende stukje" ; de T-cellen zijn variabeler in functie (sommigen zijn killers, die niet-immuun cellen die ook die stukjes presenteren, afmaken, want het wil zeggen dat het geinfecteerde cellen zijn). En wat ik hier schrijf is een ongelofelijke afkorting van wat er wel allemaal opeenvolgend gebeurt.

Het heeft dus relatief weinig belang WAAR die ontsteking plaats vond, zolang er maar dendritische cellen "wakker gemaakt worden" en die indringers opnemen en in stukken snijden ; die gaan nadien ergens totaal anders in het lymphatische systeem op zoek naar hopelijk een willekeurig gegenereerde B cel of T cel die "de juiste herkenners" heeft hiervoor.

Worden uw dendritische cellen niet "wakker" (ttz is er geen lokale ontsteking), vinden uw dendritische cellen de juiste B of T cellen niet in het lymphatische systeem, of bestaan die gewoon niet, of reageren die niet zoals het hoort, wel, dan gaat uw vaccin niet gewerkt hebben.

En WAAR ge een ontsteking veroorzaakt is ook van weinig belang, maar liefst daar en enkel daar waar het geen schade veroorzaakt, dus liefst in uw spierke en liefst niet in uw teelballen.

Niettemin heb je ergens gelijk, dat het inderdaad een van de redenen is waarom het wat eigenaardig is om een respiratoir vaccin in een spier toe te dienen, omdat je inderdaad ook foute informatie geeft aan uw immuunsysteem over de soort van toegang die de ziektekiem voornamelijk neemt, en zal uw immuunsysteem zich wat verkeerdelijk bewapenen tegen een serologische invasie, in plaats van een slijmvlies invasie.

Dat is gecompliceerder om uit te leggen. Aan de anti-lichamen wordt immers een "stuk" gehangen door de B cellen die ze maken, naargelang de plek waar ze het beste werkzaam zijn, en dat gebeurt op een relatief ingewikkelde manier: B-cellen gaan zich "optimiseren". Dat maakt de verschillende soorten anti lichamen IgM, IgG, IgA en zo voort. Die gaan preferentieel in het bloed, in slijmvliezen, ... werkzaam zijn. Als uw vaccin in een ander soort weefsel toegediend werd dan daar waar uw echte ziekte zal binnenkomen, dan zal de verhouding van anti lichamen niet optimaal zijn, want uw B cellen hebben zich geoptimiseerd voor het soort weefsel van het vaccin, en niet voor de echte invasie.

Niettemin is het belangrijkste toch een serologische bescherming, omdat dat belet dat de ziekte zich over gans het lichaam kan verspreiden. Dus is een serologisch vaccin zoals in uw spierke wel degelijk een bescherming tegen "zwaar ziek worden". Maar niet noodzakelijk tegen "geinfecteerd geraken".

Citaat:
Oud 20 november 2020, 15:38   #132
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar uw bovenarm spierke is wel de plek waar uw immuunsysteem het virus leert herkennen. Blijkbaar weten mensen totaal niet hoe een vaccin werkt.

Een vaccin werkt als volgt: ERGENS in je lichaam wordt je immuunsysteem "alert gemaakt" (ttz komt er een lichte ontsteking), en gaan cellen (dendritische cellen) van het immuunsysteem op zoek naar "indringers" die ze in stukjes snijden en die stukjes nadien in het lymphatische systeem laten trachten te herkennen door willekeurig gegenereerde B en T cellen die daar "wachten". Die toevallig gegenereerde B en T cellen die die stukjes herkennen, gaan zich dan vermenigvuldigen. De B celen fabriceren de anti-lichamen waarvoor ze willekeurig geprogrammeerd werden, en die toevallig overeenkomen met het "herkende stukje" ; de T-cellen zijn variabeler in functie (sommigen zijn killers, die niet-immuun cellen die ook die stukjes presenteren, afmaken, want het wil zeggen dat het geinfecteerde cellen zijn). En wat ik hier schrijf is een ongelofelijke afkorting van wat er wel allemaal opeenvolgend gebeurt.

Het heeft dus relatief weinig belang WAAR die ontsteking plaats vond, zolang er maar dendritische cellen "wakker gemaakt worden" en die indringers opnemen en in stukken snijden ; die gaan nadien ergens totaal anders in het lymphatische systeem op zoek naar hopelijk een willekeurig gegenereerde B cel of T cel die "de juiste herkenners" heeft hiervoor.

Worden uw dendritische cellen niet "wakker" (ttz is er geen lokale ontsteking), vinden uw dendritische cellen de juiste B of T cellen niet in het lymphatische systeem, of bestaan die gewoon niet, of reageren die niet zoals het hoort, wel, dan gaat uw vaccin niet gewerkt hebben.

En WAAR ge een ontsteking veroorzaakt is ook van weinig belang, maar liefst daar en enkel daar waar het geen schade veroorzaakt, dus liefst in uw spierke en liefst niet in uw teelballen.

Niettemin heb je ergens gelijk, dat het inderdaad een van de redenen is waarom het wat eigenaardig is om een respiratoir vaccin in een spier toe te dienen, omdat je inderdaad ook foute informatie geeft aan uw immuunsysteem over de soort van toegang die de ziektekiem voornamelijk neemt, en zal uw immuunsysteem zich wat verkeerdelijk bewapenen tegen een serologische invasie, in plaats van een slijmvlies invasie.

Dat is gecompliceerder om uit te leggen. Aan de anti-lichamen wordt immers een "stuk" gehangen door de B cellen die ze maken, naargelang de plek waar ze het beste werkzaam zijn, en dat gebeurt op een relatief ingewikkelde manier: B-cellen gaan zich "optimiseren". Dat maakt de verschillende soorten anti lichamen IgM, IgG, IgA en zo voort. Die gaan preferentieel in het bloed, in slijmvliezen, ... werkzaam zijn. Als uw vaccin in een ander soort weefsel toegediend werd dan daar waar uw echte ziekte zal binnenkomen, dan zal de verhouding van anti lichamen niet optimaal zijn, want uw B cellen hebben zich geoptimiseerd voor het soort weefsel van het vaccin, en niet voor de echte invasie.

Niettemin is het belangrijkste toch een serologische bescherming, omdat dat belet dat de ziekte zich over gans het lichaam kan verspreiden. Dus is een serologisch vaccin zoals in uw spierke wel degelijk een bescherming tegen "zwaar ziek worden". Maar niet noodzakelijk tegen "geinfecteerd geraken".

Hopelijk hebben de vaccins een lange houdbaarheid.
Als de verdeling afhangt v.d. Brusselse ambetantenaren zou het kunnen dat het al vervallen is vóór het ter plaatse komt.

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2020, 15:44   #133
Eyjafjallajökull
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Als de verdeling afhangt v.d. Brusselse ambetantenaren zou het kunnen dat het al vervallen is vóór het ter plaatse komt.

Tegen dan is er groepsimmuniteit, Bonduelle !

En, met hoeveel man ga je kerst vieren ?
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2020, 15:53   #134
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull Bekijk bericht
Tegen dan is er groepsimmuniteit, Bonduelle !

En, met hoeveel man ga je kerst vieren ?
Groepsimmuniteit: is dat nu sarcasme of humor ?
Kerst vieren: dat is nog lang hoor !
met hoeveel ga jij kerst vieren ?
Oud 20 november 2020, 15:57   #135
Eyjafjallajökull
Banneling

Standaard

Citaat:
Groepsimmuniteit: is dat nu sarcasme of humor ?
Kerst vieren: dat is nog lang hoor !
met hoeveel ga jij kerst vieren ?
Met een man of dertig zeker ?
Oud 20 november 2020, 16:04   #136
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Met een man of dertig zeker ?
da's nogal veel om het gezellig te houden hé.
Oud 20 november 2020, 16:13   #137
Eyjafjallajökull
Banneling

Standaard

Citaat:
da's nogal veel om het gezellig te houden hé.
Bwa, als dat op communiefeestjes lukt.
Oud 20 november 2020, 16:17   #138
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bwa, als dat op communiefeestjes lukt.
Dat was vóór de lockdown.
Oud 20 november 2020, 16:37   #139
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zou vermoeden dat als je dat vaccin in vloeibaar stikstof bewaart, het nog wel 10 jaar zal meegaan of zo zeker he.
Oud 20 november 2020, 16:59   #140
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zou vermoeden dat als je dat vaccin in vloeibaar stikstof bewaart, het nog wel 10 jaar zal meegaan of zo zeker he.
In vloeibare stikstof: Dierenarsten bewaren ook sperma van superstieren in vloeibaar stikstof maar geen 10 jaar...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be