![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 3 januari 2021 om 19:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |||
Banneling
|
![]() Onderzoek naar de psychische kost van de lockdown in Amerika.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
Banneling
|
![]() Ja, over onderwijs kan ik niet meer meespreken. Mijn zus staat wel in het onderwijs en ik meen van haar te hebben begrepen dat ouders veel vaker zich mengen als er slechte testscores zijn en dat leerkrachten zich voor het minste geringste moeten verantwoorden. Leerkracht zijn zou voor mij helemaal onderaan het lijstje staan van beroepen die ik wil uitoefenen. Nog liever bandwerk. En dat meen ik.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 3 januari 2021 om 19:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En dus die pensioengerechtigde op Volksgezondheid zou het volgens u moeten afbollen zogezegd omdat hij “pensioengerechtigd” is? Is de man daardoor dan ineens wilsonbekwaam wegens dementie geworden? Ik krijg de indruk dat die onbekwaamheid veeleer bij u te zoeken is.
![]() |
#127 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Vergelijk het met het verschil tussen een jongen die een meisje op het achterwerk tikt en een meisje die dat bij een jongen doet. Als die laatste jongen daarover zou klagen, wordt hij al gauw een beetje als sul beschouwd en men zal het meisje gewoon vriendelijk laten weten dat je dat best niet zomaar doet. Als het omgekeerd is, verwacht ik dat men veel strenger reageert en dat die jongen een hele litanie zou mogen aanhoren en het meisje met veel 'zorg' zal omringd worden. Het verschil is de mate waarin het meisje als Groot Slachtoffer wordt gezien. Ik denk dat analoog daaraan bepaalde daden vroeger inderdaad minder serieus werden genomen, en bijgevolg ook minder door de betrokkenen zelf. (Oordelen zijn veelal sociale oordelen.) Uiteraard binnen gradaties zoals fred zegt. Nogmaals: dat rechtvaardigt niets, maar ik vind wel dat we wat fred zegt inhoudelijk, cultuurhistorisch kunnen vatten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Alles kan dan cultuurhistorisch gevat worden van de slavernij ten tijde van de romeinen, doorheen de middeleeuwen en de zwarte medemens in Amerika tot aan de huidige behandeling van immigranten in het Midden-Oosten tot allerhande gebruiken rondom de wereld die zogoed als altijd op machtsmisbruik terug te leiden zijn. En voor de gevolgen van kindermisbruik https://www.nji.nl/Gevolgen https://www.augeomagazine.nl/nl/maga...handeling.html Om dat af te serveren als een sociaal oordeel bij kinderen die daar nog niet in gevormd zijn, nou moe |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De zaak Dutroux en Co heeft uiteindelijk de doorslag gegeven. De jaren 70 waren mijn jeugdjaren. Ja, er mocht toen meer dan nu. Wees er ook maar zeker van dat er toen veel onder de mat werd geveegd. Om maar een idee te geven. Nu gaat het onderwerp over psychische klachten bij jongeren. In de jaren 70, wie in contact kwam met een psychiater werd al scheef bekeken, als iemand met een hoek af, werd ontweken. Laatst gewijzigd door Rudy : 3 januari 2021 om 22:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Wat mijn vergelijking van die twee situaties (jongen tikt meisje, meisje tikt jongen) aangaat, wil ik erop wijzen dat de verschillende 'sociale' beoordeling die daaraan gekoppeld wordt, doorwerkt in de beleving. Een jongen kan ook zelf denken 'ik ga niet lullig doen over een meisje dat me aantikt' terwijl het voor een meisje wellicht sneller een 'diepe aantasting van haar integriteit' is. Ik denk dat zoiets ook vroeger gespeeld kan hebben, althans in 'grijze zone'-situaties (ik heb het dan niet over verkrachtingen) en dat men soms veeleer smalend gedaan kan hebben over een of andere pater met wat losse pollekes etc. Lees overigens eens Boccaccio: daar zie je hoe zelfs handig uitgelokte verkrachtingen (waarbij bv. het slachtoffer dacht met iemand anders te vrijen) het voorwerp van vermaak konden vormen, nochtans bij een Renaissance-auteur. Daar zouden we nu ook anders over denken. Uiteraard legitimeer ik daarmee niets, maar ik zie niet in waarom er een taboe zou moeten rusten op cultuurhistorisch denken. (Idem wat die slavernij betreft trouwens: liever tot slaaf gemaakt worden - met wat geluk als huisslaaf - dan gefolterd en geslacht worden als mensenoffer in nog primitievere culturen.) Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 3 januari 2021 om 22:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Zelfs John Locke beschreef het belang al van een goed opvoeding en behandeling om een correcte persoonlijkheid te vormen. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 3 januari 2021 om 23:15. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De holocaust duiden is zelfs voorboden want wettelijk strafbaar bij ons. De katholieke kerk die zich moreel verheven ziet met hun 10 geboden veegt nog altijd zijn kas aan hun eigen moraaltheologie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 3 januari 2021 om 23:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 |
Minister-President
|
![]() Inderdaad.
Eigenlijk zie ik een verband met wat je soms hoort in het nieuws, wanneer wordt aangekondigd dat van één of andere gebeurtenis beelden zijn, maar dat 'het harde beelden' zijn en aldus de kijker daar wordt voor gewaarschuwd. Diezelfde beelden, werden pakweg vijftien jaar geleden gewoon uitgezonden zonder enige waarschuwing. Niemand stoorde zich daar aan. Wanneer je dus (pakweg) vijftien jaar aan een stuk, alvorens het tonen van op zich niet eens 'zo harde' beelden, wel laat weten aan de kijker dat ze hard zijn, dan installeer je een soort van gedachte in het hooofd van mensen dat het wel aan hen zal liggen, wanneer ze zich niet storen aan die 'harde' beelden ... Noem het gerust een Pavlof-effect. Idem met jongeren die het moeilijk hebben en psychologisch lijden. Men brengt nu al meer dan een jaar jongeren in beeld die 'afzien' omwille van redenen die te onnozel voor woorden zijn. Alsof zomaar ineens hun leven erger om dragen is dan wat mensen moeten doorstaan in centraal Afrika. Breng elke week zo een verhaal in de kranten en 'jongeren' gaan zich daar in herkennen en beginnen zich dan af te vragen of ook zij niet psychologich lijden ...
![]() |
#137 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Frankenstein : 4 januari 2021 om 03:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
Minister-President
|
![]() Jongeren zagen al langer dan dat natuurllijk. Alleen valt het op dat het sinds een jaar escaleert. En niet een klein beetje.
![]() |
#140 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |