Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 januari 2021, 16:24   #121
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ja, als het ‘groot’ genoeg wordt. Maar het ontstaat momenteel toch altijd in social media ‘groepen’ dat is wat ik zeg.
En als het dan opgepikt wordt door de media, dan is het hek dikwijls van de dam.

En begrijp mij goed! Ik ben tegen dergelijk ‘woke’ gedoe. Ik vind acties zoals deze tegen Grease, zwarte piet, Aalst Carnaval onnozel en contraproductief. Het doet meestal meer kwaad dan goed omdat ze dingen zoals racisme ‘ridiculiseren’.

Maar een roetpiet ipv een zwarte piet is geen bedreiging voor onze democratie.
Complotbewegingen zoals Qanon en alt-right zijn dat wel.
Het taboe maken van bepaalde meningen is wel degelijk een bedreiging voor onze democratie.

Hetzelfde is gebeurd bij corona. Uiteraard zijn er echte idioten die terecht kunnen worden bestempeld als 'corona-ontkenners'.

Problematischer zijn de gevallen waarbij een persoon kritiek geeft op bepaalde maatregelen omdat ze strijdig met onze vrijheden, niet werkzaam zijn, contraproductief zijn,... wordt bestempeld als iemand die spuwt op de mensen die in de zorg werken, geen respect heeft voor de overleden personen,...

Iemand die dan toch zo'n mening heeft of kritiek heeft op de maatregelen, wordt de laatste maanden al heel snel iemand die 'beschaamd' zou moeten zijn om zijn standpunt.

En zulke dingen zie ik precies toch meer en meer gebeuren. Dat bepaalde meningen gewoon als 'not done' of onaanvaardbaar worden bestempeld, terwijl men voordien gewoon een meningsverschil had dat kon worden bediscussieerd met argumenten.

Nu komt men zelden tot die discussie want men wordt gewoon meteen weggezet als iemand met een onaanvaardbare mening. Iemand aan wie men geen tijd of energie moet verspillen want zijn mening is sowieso taboe.

Als men louter kijkt naar één concreet voorbeeld zoals Zwarte Piet, maakt dat niet zo enorm veel uit. Maar het is veel ruimer dan dat. Het is echt een tendens waarbij men enerzijds een groep aanvaardbare meningen heeft en anderzijds een groep onaanvaardbare, verwerpelijke meningen. De Zwarte Piet problematiek is niet het probleem. Het is één van de symptomen van een veel ruimer probleem.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 6 januari 2021 om 16:26.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2021, 16:37   #122
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Het taboe maken van bepaalde meningen is wel degelijk een bedreiging voor onze democratie.

Hetzelfde is gebeurd bij corona. Uiteraard zijn er echte idioten die terecht kunnen worden bestempeld als 'corona-ontkenners'.

Problematischer zijn de gevallen waarbij een persoon kritiek geeft op bepaalde maatregelen omdat ze strijdig met onze vrijheden, niet werkzaam zijn, contraproductief zijn,... wordt bestempeld als iemand die spuwt op de mensen die in de zorg werken, geen respect heeft voor de overleden personen,...

Iemand die dan toch zo'n mening heeft of kritiek heeft op de maatregelen, wordt de laatste maanden al heel snel iemand die 'beschaamd' zou moeten zijn om zijn standpunt.

En zulke dingen zie ik precies toch meer en meer gebeuren. Dat bepaalde meningen gewoon als 'not done' of onaanvaardbaar worden bestempeld, terwijl men voordien gewoon een meningsverschil had dat kon worden bediscussieerd met argumenten.

Nu komt men zelden tot die discussie want men wordt gewoon meteen weggezet als iemand met een onaanvaardbare mening. Iemand aan wie men geen tijd of energie moet verspillen want zijn mening is sowieso taboe.

Als men louter kijkt naar één concreet voorbeeld zoals Zwarte Piet, maakt dat niet zo enorm veel uit. Maar het is veel ruimer dan dat. Het is echt een tendens waarbij men enerzijds een groep aanvaardbare meningen heeft en anderzijds een groep onaanvaardbare, verwerpelijke meningen. De Zwarte Piet problematiek is niet het probleem. Het is één van de symptomen van een veel ruimer probleem.
Bijgevoegde afbeelding(e)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2021, 16:42   #123
Lukkas
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Met fascisme/nazisme had je tenminste nog het voordeel dat je er een gezicht op kon kleven. Dit is echter een haast volledig anonieme beweging die beetje bij beetje en haast geruisloos de samneleving aan het overnemen is en gaat dicteren wat de fatsoensnormen zijn.

Gezichtsloze griezels die eens dringend moeten uitgerookt worden als ratten en eens de duimschroeven moeten worden aangedraaid om te komen verklaren wat het precies is dat ze willen en hoever het moet gaan. Nu heeft men schrik van een anonieme vijand die de publieke opinie bespeelt. Dit gaat al een stuk minder zijn als die anonimiteit verdwijnt. Ze willen ook bewust gezichtsloos blijven.
Dikke 2!
Oud 6 januari 2021, 16:49   #124
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Niet overdrijven hé: Grease is niet gebannen, het zijn gewoon wat aandachtshoeren op Twitter die onnozel doen en die wat aandacht kregen van Britse tabloids.
Ze hebben weinig bijval gekend.

En zoals ik al zei: dergelijke mensen zijn inderdaad wokes. Negéren die troep.

Qanon is veel gevaarlijker, dat zien we nu in de US: de democratie ondermijnen.
Hoe ondermijnen ze dan de democratie?

Die wokertjes hebben er wel voor gezorgd dat omroepen hun aanbod wijzigen, dat bepaalde bekendheden openlijk beklad werden of zich verplicht zagen hun excuses aan te bieden voor stomme futiliteiten. Om maar te zwijgen over die zwarte piet heisa. Je kunt zwarte piet iets onnozels vinden maar als het dan zo onnozel is kun je oofk afvragen waarom het zo'n gedoe is geworden en universiteiten studneten gaan verplichten om zich er van te distancieren.

Stel je er daar geen vragen bij? Zet eens eventjes je natuurlijke angstreflex voor alt-right eens uit. We gaan echt geen fascistisch-nationalistische samenleving meer hebben hoor. Daar zullen de almachtige wokegroepjes wel voor zorgen.

Laatst gewijzigd door Elio di Supo : 6 januari 2021 om 16:50.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2021, 16:56   #125
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Die wokertjes hebben er wel voor gezorgd dat omroepen hun aanbod wijzigen, dat bepaalde bekendheden openlijk beklad werden of zich verplicht zagen hun excuses aan te bieden voor stomme futiliteiten. Om maar te zwijgen over die zwarte piet heisa. Je kunt zwarte piet iets onnozels vinden maar als het dan zo onnozel is kun je oofk afvragen waarom het zo'n gedoe is geworden en universiteiten studneten gaan verplichten om zich er van te distancieren.

Stel je er daar geen vragen bij? Zet eens eventjes je natuurlijke angstreflex voor alt-right eens uit. We gaan echt geen fascistisch-nationalistische samenleving meer hebben hoor. Daar zullen de almachtige wokegroepjes wel voor zorgen.
Nog niet gehoord? Qanon supporter Trump wil dat zijn vice Pence kiesmannen uit bepaalde Staten verwerpt.

Gewoon open en bloot.
Oud 6 januari 2021, 16:59   #126
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Sommigen zien in hun verbeelding overal weer swastikas opduiken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!

Laatst gewijzigd door Zipper : 6 januari 2021 om 17:01.
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2021, 17:40   #127
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eerst vond ik het wel een grappig fenomeen, de personen die zich 'influencers' noemen. Tot ik door had dat ze wel degelijk op ongeziene wijze kunnen beïnvloeden.

Kijk maar naar de Zwarte Piet kwestie. Tot enkele jaren geleden werd er door de meerderheid van de bevolking vooral wat gelachen met die triestige planten die een probleem zagen in Zwarte Piet.

Nu zijn we 2020 en zien we dat de Zwarte Piet-strijd eigenlijk al volledig gestreden is en dat zonder enige inmenging van de wetgever. Tal van commerciële ondernemingen zagen zich 'gedwongen' te stoppen met Zwarte Piet te vertonen. Het gaat zelfs zo ver dat je kan worden geband van facebook voor het vertonen van een Zwarte Piet foto.

Wat kan en wat niet kan voor wat betreft Zwarte Piet werd dus helemaal niet bepaald door de overheid / de wetgever. Op enkele jaren tijd en volledig tegen de wil van een groot deel van de bevolking in, is eigenlijk door een invloedrijke groep hysterische losers bepaald dat Zwarte Piet vertonen in de praktijk gewoon een misdrijf is.
Volledig correcte analyse. Het is vele jaren geleden als eens opgemerkt in een redactiecommentaar van een Vlaamse krant: het gebeurt steeds vaker dat een kleine groep fanatici heel veel lawaai maakt, en er daardoor in slaagt de politieke agenda te beïnvloeden. Er zijn meerdere dossiers/evoluties waarin dat het geval was/is.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2021, 17:40   #128
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, als het ‘groot’ genoeg wordt. Maar het ontstaat momenteel toch altijd in social media ‘groepen’ dat is wat ik zeg.
En als het dan opgepikt wordt door de media, dan is het hek dikwijls van de dam.

En begrijp mij goed! Ik ben tegen dergelijk ‘woke’ gedoe. Ik vind acties zoals deze tegen Grease, zwarte piet, Aalst Carnaval onnozel en contraproductief. Het doet meestal meer kwaad dan goed omdat ze dingen zoals racisme ‘ridiculiseren’.

Maar een roetpiet ipv een zwarte piet is geen bedreiging voor onze democratie.
Complotbewegingen zoals Qanon en alt-right zijn dat wel.
Net wel omdat men toegeeft aan een klein groepje kabaalmakers i.p.v. te zeggen dat ze niet moeten overdrijven en dat ze zich koest moeten houden. In de plaats daarvan zal de grote massa de mond gesnoerd worden door die voor "racist" e.d.m. uit te maken. Voor de massa geldt "zwijgen en volgen".
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2021, 17:54   #129
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Net wel omdat men toegeeft aan een klein groepje kabaalmakers i.p.v. te zeggen dat ze niet moeten overdrijven en dat ze zich koest moeten houden. In de plaats daarvan zal de grote massa de mond gesnoerd worden door die voor "racist" e.d.m. uit te maken. Voor de massa geldt "zwijgen en volgen".
Het feit dat je mijn commentaar over de Roetpiet wel vernoemt maar die over Trump (alt-right, Qanon) niet betreur ik.

Er wordt hier nu al pagina’s lang over het non-event Grease gesproken.

Dat Trump de USA verkiezingen openlijk wil vervalsen is zelfs geen post waard. Waar bijft de verontwaardiging hiervoor?

Ik probeer prioriteiten te leggen. Negeer die onnozele wokes met hun Grease. Door er ellenlange overdreven klaagdraden over te maken maak je ze belangrijker dan ze zijn. Je speelt in hun kaarten.
Oud 6 januari 2021, 17:55   #130
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Volledig correcte analyse. Het is vele jaren geleden als eens opgemerkt in een redactiecommentaar van een Vlaamse krant: het gebeurt steeds vaker dat een kleine groep fanatici heel veel lawaai maakt, en er daardoor in slaagt de politieke agenda te beïnvloeden. Er zijn meerdere dossiers/evoluties waarin dat het geval was/is.
Hier is het zelfs nog straffer. De politieke agenda is amper beïnvloed moeten worden.

Er is wat betreft Zwarte Piet helemaal geen politieke beslissing moeten vallen. De grote ondernemingen hebben dit buiten de politiek om afgedwongen.

Als men wordt geband van facebook omwille van het tonen van Zwarte Piet, als BOL.com weigert uw producten te verkopen als Zwarte Piet er op staat, als universiteiten zich bevoegd achten zich te meningen in hoe studenten zich zouden mogen verkleden... dan houdt het snel op hé.
Oud 6 januari 2021, 17:57   #131
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het feit dat je mijn commentaar over de Roetpiet wel vernoemt maar die over Trump (alt-right, Qanon) niet betreur ik.

Dat Trump de USA verkiezingen openlijk wil vervalsen is zelfs geen post waard. Waar bijft de verontwaardiging hiervoor?

Ik probeer prioriteiten te leggen. Negeer die onnozele wokes met hun Grease. Door er ellenlange overdreven klaagdraden over te maken maak je ze belangrijker dan ze zijn. Je speelt in hun kaarten.
In België is Qanon veel minder problematisch. Hier heeft men meer last van de wokers. Mensen durven zich immers minder en minder uit te spreken over hun mening als het een 'onaanvaardbare' mening is.

Democratie is meer dan een stem uitbrengen tijdens verkiezingen. Het gaat ook over kunnen discussiëren over ideeën, zonder dat men bij het uiten van uw mening wordt weggezet bij de 'ongewensten'.
Oud 6 januari 2021, 18:00   #132
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In België is Qanon veel minder problematisch. Hier heeft men meer last van de wokers. Mensen durven zich immers minder en minder uit te spreken over hun mening als het een 'onaanvaardbare' mening is.

Democratie is meer dan een stem uitbrengen tijdens verkiezingen. Het gaat ook over kunnen discussiëren over ideeën, zonder dat men bij het uiten van uw mening wordt weggezet bij de 'ongewensten'.
1. BBC is België ook niet
2. We zitten wel al met alt-right. Dries VL en konsoorten hier en T.B. even ten Noorden.
Oud 6 januari 2021, 18:02   #133
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Nog niet gehoord? Qanon supporter Trump wil dat zijn vice Pence kiesmannen uit bepaalde Staten verwerpt.

Gewoon open en bloot.
Zonder Qanon zou Trump dat ook hebben gedaan. Wat we zien is de epiloog van een narcist die zijn verlies niet kan verwerken.
Oud 6 januari 2021, 18:03   #134
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat ik specifiek inging op ZP betekent niet, dat ik de acties van Trump en QAnon goedkeur. Geen intentieprocessen ajb.
En het grote probleem is net dat die wokes resultaten halen die ver boven hun soortelijk gewicht liggen (en hier gaat deze draad eigenlijk over). Vaak ook omdat mensen op machtsposities (zoals een Bezos) zo woke zijn als de pest en dat is zeker verontrustend.
Oud 6 januari 2021, 18:03   #135
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
1. BBC is België ook niet
2. We zitten wel al met alt-right. Dries VL en konsoorten hier en T.B. even ten Noorden.
1. Het is toch niet onbegrijpelijk dat we buitenlandse gebeurtenissen bekijken en bespreken vanuit onze eigen situatie?
2. We zitten met alt-right, klopt. Ik vind DVL en zijn konsoorten echter (op dit moment) een minder grote bedreiging voor onze democratie. Ik vind hem een totale idioot, maar minder gevaarlijk.
Oud 6 januari 2021, 18:04   #136
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom begin je daar geen draad over?
Oud 6 januari 2021, 18:05   #137
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Prioriteiten zijn belangrijk, maar dit topic gaat nu éénmaal over BBC/Grease en niet Trump. Anders kan je in elk topic gaan zeggen dat Trump belangrijker is en dat het daar over moet gaan, of dan zou er in heel het forum nog maar 1 topic mogen staan, namelijk dat met het belangrijkste wereldprobleem.
Oud 6 januari 2021, 18:07   #138
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Vermoedelijk omdat Trump zo'n grote idioot is, dat het gewoon niet de moeite waard is om op te reageren.

Overlaatst beschuldigde ik Marie van de Koster van seksisme. Haar reactie was dat forumleden zoals Demper veel erger zijn.

Ik was het volledig met haar eens, maar heb haar geantwoord dat mijn verwachtingen van Demper gewoon zo laag zijn dat ik er geen aandacht aan besteed. Men weet gewoon dat hij constant zulke dingen uitkraamt. De reden dat ik Marie op haar reactie aansprak, was eigenlijk louter omdat mijn lat voor haar hoger ligt.

Net zoals mijn lat voor de BBC hoger ligt dan die voor een clown als Trump.
Oud 6 januari 2021, 18:12   #139
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Pffffffffffffff: https://www.hln.be/celebrities/shake...rdt~af54ae18b/
Oud 6 januari 2021, 18:21   #140
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Prioriteiten zijn belangrijk, maar dit topic gaat nu éénmaal over BBC/Grease en niet Trump. Anders kan je in elk topic gaan zeggen dat Trump belangrijker is en dat het daar over moet gaan, of dan zou er in heel het forum nog maar 1 topic mogen staan, namelijk dat met het belangrijkste wereldprobleem.
Ik antwoordde op onze Ruiter van de Apocalyps ivm influencers en Zwarte Piet.

https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=114
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be